Blaston-utvecklare drar sig ur Facebooks annonstest för VR

Permalänk
Melding Plague

Blaston-utvecklare drar sig ur Facebooks annonstest för VR

Resolution Games backar efter kritik från användare och ska inte låta Facebook annonsera direkt i spelet Blaston till Oculus-plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om ett spel ska ha annonser borde det inte läggas in i redan köpta spel om det inte är gratis spel.
Framtida spel man köper men enda ska ha annonser så ska det står i beskrivningen så folk verkligen kan välja om man vill köpa ett spel med annonser.
Så slipper man hålla på med refunds.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Året är 2050 och adblock för kontaktlinser är nu en norm. #framtiden ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Reklam i köpta spel... Tror de får prata med de riktiga utvecklarna som har mage för det dvs 2K och EA.

De ovan skulle ta det som en feature för ökad realism att kunna få Vagisil reklam när man spelar i vr.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

"LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco"

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Reklam i köpta spel... Tror de får prata med de riktiga utvecklarna som har mage för det dvs 2K och EA.

De ovan skulle ta det som en feature för ökad realism att kunna få Vagisil reklam när man spelar i vr.

Glöm inte Codemasters

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för skit? Varför ska konsumenter mjölkas till tusen för? Räcker det inte att ni går flera $miljoner i vinst?

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen varför man ska vara skeptisk när det börjar bli krav på att ha ett inloggat personligt konto för att använda ett VR-headset.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ClintBeastwood:

Glöm inte Codemasters

Som ägs av Electronic Arts...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Asså jag ser inte riktigt problemet med det om det är rätt gjort. typ som kommande battlefield, om man där dynamiskt kunde ha riktiga reklamskyltar osv, skulle nog till å med kunna öka hur pass bra spelet är (i stadsbanor då dvs) Sen typ Cyberpunk och även Star citizen är också spel där det man skulle kunna göra det extremt effektivt och snyggt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Eller så hade dom kunnat göra spelet gratis (vilket gynnar spelarbasen, jag brukar få vänta länge om jag överhuvudtaget hittar en match) och låta de som betalar för spelet slippa reklamen. Tror att det hade gått att trycka in reklam i spelet på ett naturligt sätt.

Permalänk
Medlem

Alla "Miljöer" där det naturligt förekommer reklamskyltar ser jag inget större problem med, blir väl i viss mån mer realistiskt. Å andra sidan lär det väl aldrig gagna slutkonsument, det blir bara ytterligare intäkt för utgivaren. Men visst får jag spela ett AAA spel med alla bells and whistles gratis(eller kraftigt rabatterat) med icke invasiv reklam utställd här och var är jag med. Reklamavbrott, pop-ups eller nått som avbryter spelet... nej tack, då betalar jag hellre 600 spänn.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

I gratisspel är det ju fine om det hjälper till att finansiera utvecklingen - man kan ju inte kräva något av ett spel som är gratis.
Om detta blir mer vedertaget så lär det påverka design av miljöer så att spelare tvingas spendera mer tid med att titta åt ett håll där det finns mer reklam eller vänta 10 sek längre på att en boss spawnar och där finns reklam. Som pengahungrig chef hade jag ställt det kravet på de som utvecklar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att göra det utan att störa upplevelsen. De flesta spel utspelar sig inte i Sverige, eller ens i nutid. Att se reklam för "Pumpleffes rörmokeri" i GTA 5 skulle kännas sådär. Likaså nutida reklam i CP2077 eller något SCI-FI lir. För att inte tala om fantasy-spelen.

Nej, tror att bästa sättet att göra det på är att - som flera redan varit inne på - låta det störa, men då enbart i gratis eller subventionerade spel. Och vill man inte se det i spelet kan man visa det på laddskärmar eller i lobbies etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

... rätt gjort. typ som kommande battlefield, om man där dynamiskt kunde ha riktiga reklamskyltar osv, skulle nog till å med kunna öka hur pass bra spelet är...

Visst, och tittar du riktat på en skylt i en hel sekund aktiveras din webbläsare och visar en sida med mer information om produkten!
Spelet får sköta sig självt i bakgrunden under tiden...

All reklam som avbryter spelet, automatiskt eller potentiellt av misstag, är dålig reklam.

Permalänk
Medlem

Klart fan facebook skulle förstöra Oculus, sorgligt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vad är detta för skit? Varför ska konsumenter mjölkas till tusen för? Räcker det inte att ni går flera $miljoner i vinst?

Mycket vill ha mer. Så länge folk köper det med hull och hår kommer det fortsätta. Alla klagar men köper spelen endå. Då får man skylla sig själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tror det är svårt att göra det utan att störa upplevelsen. De flesta spel utspelar sig inte i Sverige, eller ens i nutid. Att se reklam för "Pumpleffes rörmokeri" i GTA 5 skulle kännas sådär. Likaså nutida reklam i CP2077 eller något SCI-FI lir. För att inte tala om fantasy-spelen.

Nej, tror att bästa sättet att göra det på är att - som flera redan varit inne på - låta det störa, men då enbart i gratis eller subventionerade spel. Och vill man inte se det i spelet kan man visa det på laddskärmar eller i lobbies etc.

Jag håller helt med dig, i det fall man kör ett F2P spel så kan jag likt hur det ser ut med appar för våra smartphones acceptera att utvecklaren finansierar det hela genom reklam där man även ges alternativet att betala för att få bort reklamen.
Men att köpa ett spel, om vi tar PS5-generationen exempelvis, där omkring 700-800kr verkar vara normen för AAA-titlar är det sista jag vill se reklam in-game. Redan för spel utan VR-stöd är det minst sagt "immersion breaking" att springa omkring i exempelvis Night City och se reklam för billiga isterband på ICA Nära butiken på hörnet. I VR där immersion är halva grejen blir det givetvis ännu värre.

Avslutningsvis är det aningen dystopiskt att ännu ett medium står inför risken att utsättas för (ännu mera) kartläggning gjord av tredjepartstjänster i ett led att mata ut rätt reklam i rätt tid till rätt person. Med alla de sensorer VR erbjuder finns möjligheter att sända data ut till dessa tjänster de bara kunnat drömma om tidigare. Beat Saber i en halvtimme, noterar att pulsen gått upp och personen förmodligen är svettig- varför inte -Connys Cola, läskeblask, 5 kronor i rabatt- ... en halvtimme Skyrim VR varför inte -Streama Sagan om Ringen på Amazon Prime nu-, snubblar på katten -Agria djurförsäkring-.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mycket vill ha mer. Så länge folk köper det med hull och hår kommer det fortsätta. Alla klagar men köper spelen endå. Då får man skylla sig själv.

Mjaa vissa av oss aktivt undviker det. Men marknaden är så stor och det går inte att övertala folk ifrån något dom vill ha. Speciellt när dom inte ser något problemen med spelmarknaden (MTS, Pre-orders, EA osv.) Och jag kan inte tala för andra människor, ifall dom inte tycker det är något problem med hälsan på vår spelmarknad så får man ju respektera de.

Nu känns det ju ändå som att det börjar ändra sej lite med microtransactions och random loot (Risk spel) mekaniker i spel.

Permalänk
Medlem

Men... från aspekten att man kan spara länkar/text inne i VR kan vara användbart.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

... minst sagt "immersion breaking" att springa omkring i exempelvis Night City och se reklam för billiga isterband på ICA Nära butiken på hörnet. ...

Reklamen måste vara anpassad till och passa in i spelvärlden. Inte vara riktad specifikt mot den individ som råkar köra spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Asså jag ser inte riktigt problemet med det om det är rätt gjort. typ som kommande battlefield, om man där dynamiskt kunde ha riktiga reklamskyltar osv, skulle nog till å med kunna öka hur pass bra spelet är (i stadsbanor då dvs) Sen typ Cyberpunk och även Star citizen är också spel där det man skulle kunna göra det extremt effektivt och snyggt.

Problemet är väl just det. Att det inte riktigt var rätt gjort i det här fallet.

Det är helt OK om man väljer att se en film på TV4 med reklamavbrott. Gratis och allt det där.
Däremot blir det rimligen sura miner om man betalar för att se filmen där reklam inte ska ingå - och så väljer rättighetsinnehavarna i efterhand att ändå lägga in reklam i versionen du betalat för att se.

Det är helt enkelt känsligt att lägga in reklam i efterhand för produlter kunder redan har betalt för.
Absolut rätt eller fel finns väl inte här - men de gav sig ut på minerat område.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet är väl just det. Att det inte riktigt var rätt gjort i det här fallet.

Det är helt OK om man väljer att se en film på TV4 med reklamavbrott. Gratis och allt det där.
Däremot blir det rimligen sura miner om man betalar för att se filmen där reklam inte ska ingå - och så väljer rättighetsinnehavarna i efterhand att ändå lägga in reklam i versionen du betalat för att se.

Det är helt enkelt känsligt att lägga in reklam i efterhand för produlter kunder redan har betalt för.
Absolut rätt eller fel finns väl inte här - men de gav sig ut på minerat område.

Ja jo men lite det jag menar, görs det snyggt kan det självklart läggas in i efterhand, men måste vara rätt sätt för rätt spel i sånt fall.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Som ägs av Electronic Arts...

Jo, men det var även innan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Klart fan facebook skulle förstöra Oculus, sorgligt.

Den som sålde Oculus till Facebook är den riktiga boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Den som sålde Oculus till Facebook är den riktiga boven.

Tror inte VR hade varit där vi är idag om inte Facebook eller för den delen nån annan stor aktör antingen köpt Oculus eller gjort nått eget.
Det hade fortfarande idag varit (för)dyrt och nischat.
Oculus tuffade på Facebook såg potentialen och slog till.
Ägarna fick väll en fet påse med pengar och jobbade även kvar ett tag under Facebook regi.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Tror inte VR hade varit där vi är idag om inte Facebook eller för den delen nån annan stor aktör antingen köpt Oculus eller gjort nått eget.
Det hade fortfarande idag varit (för)dyrt och nischat.
Oculus tuffade på Facebook såg potentialen och slog till.
Ägarna fick väll en fet påse med pengar och jobbade även kvar ett tag under Facebook regi.

Sant, men ingen ursäkt till att låta dem förstöra VR helt. VR-sfären kommer nog tuffa vidare även utan Oculus idag, med Valve, PSVR, HTC, HP osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Sant, men ingen ursäkt till att låta dem förstöra VR helt. VR-sfären kommer nog tuffa vidare även utan Oculus idag, med Valve, PSVR, HTC, HP osv.

Fast vad menar du med förstöra?
Tror knappast Facebook mål är att förstöra VR.
Oculus har bara blivigt bättre och bättre sen Facebook tog över.
Quest 2 är helt otrolig manick som imo kör över konkurrenterna på gott och ont givetvis.
Min önskan är att det finns minst 2 riktiga konkurrenter som Sony, Microsoft är på konsol sidan eller Nvidia, AMD med grafikkort för spel

Facebook login är väll det enda negativa vad jag kan tänka mig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Året är 2050 och adblock för kontaktlinser är nu en norm. #framtiden ¯\_(ツ)_/¯

Jag hoppas på detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Fast vad menar du med förstöra?
Tror knappast Facebook mål är att förstöra VR.
Oculus har bara blivigt bättre och bättre sen Facebook tog över.
Quest 2 är helt otrolig manick som imo kör över konkurrenterna på gott och ont givetvis.
Min önskan är att det finns minst 2 riktiga konkurrenter som Sony, Microsoft är på konsol sidan eller Nvidia, AMD med grafikkort för spel

Facebook login är väll det enda negativa vad jag kan tänka mig.

Obligatoriskt facebook-konto är en consumer grej som riktigt sabbar det för mig. Men det jag syftade på var snarare Oculus/Facebook's affärspraxis i olika områden. Exempelvis hur dom köper upp studior för att göra deras produkter Oculus-exklusiva, ofta mot skräpsummor dessutom, och hur dom arbetar för att låsa ute konkurrenter som inte vill bli uppköpta från deras plattformar, eller rentav stämmer andra utvecklare som inte spelar efter deras regler, för att Oculus vet att dom har massivt mer cash från Facebook för lawsuits och liknande.

Hade gärna gått in mer på detalj, men arbetar i branschen och vill inte skjuta mig i foten.