Spelutvecklare: "FSR-implementationen går på någon enstaka dag"

Permalänk
Cylon

Spelutvecklare: "FSR-implementationen går på någon enstaka dag"

AMD:s förklaringar om att den nya uppskalningstekniken är lättimplementerad översätts nu till greppbara beskrivningar.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

It just works - Nvidia

Permalänk
Medlem

AMD:s förklaringar om att den nya uppskalningstekniken är lättimplementerad översätts nu till greppbara beskrivningar.

Vill ni att jag skall tolka texten som att DLSS hade varit easy peasy, walk in the park bara de skrev en lite bättre handbok för implementation?

Nu är jag inte programmerar men jag tror vi hissat segel åt fel riktning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Triton242, i sammanhanget tolkar jag det som att det nu faktiskt beskrivs och går att förstå vad AMD menar med att FSR är lättimplementerad. Jag tolkar det iaf inte som ett hugg mot DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

AMD:s förklaringar om att den nya uppskalningstekniken är lättimplementerad översätts nu till greppbara beskrivningar.

Vill ni att jag skall tolka texten som att DLSS hade varit easy peasy, walk in the park bara de skrev en lite bättre handbok för implementation?

Nu är jag inte programmerar men jag tror vi hissat segel åt fel riktning.

Nu vet jag ju inte hur DLSS är att implementera ifrån grunden. Men med plugin till UE4 har studios förklarat det som en halvdags arbete.

Däremot kräver ju DLSS mera information än FSR, så rent teoretiskt borde det vara drygare att implementera från scratch.

Men bra att bägge metoderna har eller kommer ha lätt stöd att implementera!

Permalänk
Medlem

Utifrån vad jag fick ut av Digital Foundries review av FSR så verkar detta vara en bra bit sämre än en vanlig TAA implementation som också är enkelt av implementera. Det ger mig många ? till varför de tagit dem så lång tid att ta fram något som redan funnits på marknaden under en längre tid fast bättre.

Om jag litar på någon gällande grafik implementationer så är det DF och deras first impression var inte direkt positiv.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=xkct2HBpgNY

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått det, så kommer FSR göra skärmsync överflödig.
Mest nytta kommer det nog göra på grafikkort som inte riktigt mäktar med 60FPS.

Permalänk
Medlem

Ganska kass teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Utifrån vad jag fick ut av Digital Foundries review av FSR så verkar detta vara en bra bit sämre än en vanlig TAA implementation som också är enkelt av implementera. Det ger mig många ? till varför de tagit dem så lång tid att ta fram något som redan funnits på marknaden under en längre tid fast bättre.

Om jag litar på någon gällande grafik implementationer så är det DF och deras first impression var inte direkt positiv.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=xkct2HBpgNY

DF som är köpta av nvidia, kritiska mot amd?
Mild shock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Utifrån vad jag fick ut av Digital Foundries review av FSR så verkar detta vara en bra bit sämre än en vanlig TAA implementation som också är enkelt av implementera. Det ger mig många ? till varför de tagit dem så lång tid att ta fram något som redan funnits på marknaden under en längre tid fast bättre.

Om jag litar på någon gällande grafik implementationer så är det DF och deras first impression var inte direkt positiv.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=xkct2HBpgNY

Som jag fattar det så kan TAA implementeras helt olika av studios, en dåligt implementation kan få det att se helt kasst ut. I UE4 motorn är det givetvis bra gjort då Epic vet vad de gör, men man får inte prestanda förbättringarna med på köpet.

Nån får gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ganska kass teknik

Faktum är att det är ganska bra teknik, då även äldre generationer samt Nvidia's kort också stöds (ner till GTX1000 seriern) vilket gör otroligt mycket för dem användare som har äldre GPU:er.
Såklart är den långt ifrån perfekt men ett stort kliv, kolla bara skillnaden mellan DLSS 1.0 och 2.0, så med lite tid så kommer det troligen bli väldigt användbart.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att både DLSS och FSR är "fusktekniker" och kommer själv aldrig att använda dem
Men helt klart bra att AMD tar fram en konkurrent till DLSS, vi behöver något som kan motverka Nvidias försök att få in alla i deras proprietära trädgård.
Jag hoppas att när FSR väl börjar bli stabilt/ok så släpper AMD en drivrutinsuppdatering som ger FSR åt alla GCN-generationer.
Då skulle det bli svettigt för Nvidia, och svettas är precis vad Nvidia behöver göra!

Permalänk
Medlem

Även om tekniken i sig är inte så bra så kan det vara bra för de som har äldre GPUer att mixtra lite för bättre resultat. Sen är det ju möjligt att likt DLSS så blir tekniken bättre med tiden. Någonstans kan man ju börja.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar DLSS 2.0 och den nya tekniken i Unreal Engine 5. Hoppas inte att FSR skjuter dem åt sidan...

Permalänk
Medlem

Jag tänker som så att i spel där fps är viktigt kommer det en punkt där fps blir viktigare än grafiken.
Då är det lysande att detta finns. Var och en får dra sin smärtgräns.

Jag har inte lust att använda detta eller DLSS, men lär få vänja mig vid det till det finns grafikkort i min prisklass som klarar min smärtgräns utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Utifrån vad jag fick ut av Digital Foundries review av FSR så verkar detta vara en bra bit sämre än en vanlig TAA implementation som också är enkelt av implementera. Det ger mig många ? till varför de tagit dem så lång tid att ta fram något som redan funnits på marknaden under en längre tid fast bättre.

Om jag litar på någon gällande grafik implementationer så är det DF och deras first impression var inte direkt positiv.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=xkct2HBpgNY

Att just Digital Foundry är negativ (för övrigt den enda negativa recensionen jag sett) är knappast en stor överraskning. De är ju mer eller mindre en förlängning av Nvidia's marknadsföringsenhet.
Kul att de nu påpekar att TAAU finns (som fanns före DLSS) som ett alternativ, har inte hört ett ord om det tidigare från dem. Att höja DLSS till skyarna har de dock varit bra på, mindre bra (läs: helt ignorerat) på att visa de ghosting problem och motion blur som ändå drabbar DLSS och TAA i många fall.

Icke att förglömma heller den video de postade före lanseringen av RTX 3000 som visade bra mycket högre prestanda för 3080 jämfört med 2080, närmare 2x, än vad som sist och slutligen blev verkligheten.

Säger inte att DF är helt köpta men de vinklar verkligen så gott de kan för att få Nvidia att se så bra ut som möjligt.

Permalänk
Medlem

Sen release i april förra året är det nånstans mellan 35-40 spel som har DLSS 2.0. För tillfället är det 7 spel som har FSR. Det får man ju säga är en ganska liten andel av alla spel som släpps. Det ska bli intressant att se dels hur de båda teknikerna utvecklas men också hur många spel som kommer med stöd.

Man kan ju hoppas att FSR följer samma utveckling som Freesync. Även om det var lite rörigt i början som det ofta kan vara med en ny öppen standard, så idag är det ingen skillnad i funktionalitet mellan en Gsync-skärm och en Freesync Premium. Den största skillnaden är att Gsync generellt är dyrare och endast kan användas med Nvidia, medans köper du Freesync kan det användas till både Nvidia och AMD. Det är spännande att Intel har uttalat sig positivt om både Freesync och FSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioXer:

Faktum är att det är ganska bra teknik, då även äldre generationer samt Nvidia's kort också stöds (ner till GTX1000 seriern) vilket gör otroligt mycket för dem användare som har äldre GPU:er.
Såklart är den långt ifrån perfekt men ett stort kliv, kolla bara skillnaden mellan DLSS 1.0 och 2.0, så med lite tid så kommer det troligen bli väldigt användbart.

Fast det ser ju inte mycket bättre ut än vanlig dum uppskalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Utifrån vad jag fick ut av Digital Foundries review av FSR så verkar detta vara en bra bit sämre än en vanlig TAA implementation som också är enkelt av implementera. Det ger mig många ? till varför de tagit dem så lång tid att ta fram något som redan funnits på marknaden under en längre tid fast bättre.

Om jag litar på någon gällande grafik implementationer så är det DF och deras first impression var inte direkt positiv.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=xkct2HBpgNY

Det är mot SMAA/TAA dessa jämförs, skillnaden är väldigt många fps mer med FSR/DLSS.

DF är ofta kritiska till allt, att de jämför med något som är standard idag och säger att de redan existerar är ju helt korkat dock...

Majoriteten sitter inte 1 cm ifrån skärmen och räknar pixlar och det är inget varken Nvidia eller AMD lovar att det vara pixel för pixel korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det ser ju inte mycket bättre ut än vanlig dum uppskalning

Återigen det har precis lanserats, det en ny teknik för AMD som kan omöjligt förväntas vara i ett "perfekt" stadie. Absolut kan jag förstå att folk vill se en markant skillnad på direkten för att det ska vara relevant, men för vissa är "vanlig dum uppskalning" (som du kallar det) något som hjälper deras performance och kan göra vissa spel spelbara och dem får den möjligheten gratis.

Personligen kollar jag mer på vad det har potential att bli och inte vad det är bara just idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast det ser ju inte mycket bättre ut än vanlig dum uppskalning

Det ser definitivt mycket bättre ut än vanlig dum uppskalning. sspeciellt hur kanter och element med hög kontrast hanteras. Bara det gör att det finns ett värde i FSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

DF som är köpta av nvidia, kritiska mot amd?
Mild shock!

Source på det?

Har alltid gillat DF men inte om dom är "köpta" av Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@Triton242, i sammanhanget tolkar jag det som att det nu faktiskt beskrivs och går att förstå vad AMD menar med att FSR är lättimplementerad. Jag tolkar det iaf inte som ett hugg mot DLSS.

Nvidias Deep Learning Super Sampling (DLSS) har ett par år på nacken och kan med Geforce RTX-märkt hårdvara använda Tensor-kärnorna och maskininlärning för att åstadkomma ett bra resultat. Under gårdagen rullade AMD ut DLSS-utmanaren Fidelity FX Super Resolution (FSR), som lägger tonvikt på att funktionen inte kräver särskild hårdvara. FSR uppges även ha en relativt enkel process för att byggas in i spel, vilket delvis tillskrivs dess öppna källkod. Nu beskriver spelutvecklare denna enkelhet i mer konkreta ordalag.

När jag läser detta några gånger nu så upplever jag det fortfarande som om att en av fördelarna man lyfter fram med FSR är just att den är enkel att implementerad av olika anledningar. För att det skall vara enkelt borde det väl då rimligtvis bygga på en jämförelse av något annat som också nämns i samma artikel.
Därför tycker jag det är svårt att komma till någon annan slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

Source på det?

Har alltid gillat DF men inte om dom är "köpta" av Nvidia

De är köpta av Xbox också om man läser kommentarerna till videor där Xbox versionen av spelet presterar bättre och tvärt om i kommentarerna när Playstation versionen presterar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

It just works - Nvidia

"It just GameWorks - Nvidia" Menar du kanske?

Tror "spelutvecklare" har fått betalt att säga detta. I verkligheten tar det en månad att implementera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

It just works - Nvidia

Haha ja, det måste varit ett medvetet ordval tycker man? 😂

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte dessa fusktekniker alls men förhoppningsvis hjälper det gamers med gammal hårdvara att hänga med lite längre.

Känns som att vi kommer få fler spel där detta nu kommer bli nästan nödvändigt även med nya grafikkort (CP2077 är ju ett exempel) och då blir det ju tyvärr på bekostnad av shimmering/grumlighet eller vad det kallas som denna "fuskmetod" medför

Permalänk
Medlem

Bäst är alltså att köpa ett RTX-kort, för då kan man både få FSR och DLSS 2, medans köper man AMD får man enbart FSR.

Finns det något spel som stödjer både dlss 2 och FSR man kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Bäst är alltså att köpa ett RTX-kort, för då kan man både få FSR och DLSS 2, medans köper man AMD får man enbart FSR.

Finns det något spel som stödjer både dlss 2 och FSR man kan testa?

Har för mig att det fanns något (förmodligen i så fall i beta phase) men kommer inte ihåg namnet tyvärr.