Permalänk
Medlem

YouTube buffra extremt mycket

Sen snart 3 veckor tillbaka buffra YouTube klipp extremt länge innan dom starta " om dom ens starta " och när klippen väl börja spelas är det 144p upplösningen, höjer jag till 1080p börja det buffra igen.

Skrev bredband 2 då det är dom som leverar fiber till mig. Ha provat startas om routern, och manuellt bytt DNS server. uppdaterad firmware, Återställts routern, inget hjälper. Samt sitter på 250/100 Mbit/s

Vet att YouTube hade problem för något/ några år sen. Där det va mycket buffrande i typ hela Sverige. Kan detta vara ett problem som ha återkommit ??

Permalänk
Medlem

Upplever precis samma här, fast med Telia.

Permalänk
Medlem

Bredband 2 här också. Har haft samma problem med vissa videos, inte alla dock. Står och tuggar länge och väl innan de ens vill starta och när de gör det så laggar det titt som tätt. De som varit strul med har varit uppladdade under april, kanske bara är en tillfällighet 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem

Enstaka videor gör så för mig, och det är alltid samma, dvs jag kan komma tillbaks till dem några dagar senare och det är då samma beteende. De flesta fungerar helt perfekt. Så jag tror det antingen beror på att de ligger på servrar som svarar dåligt, eller att de är uppladdade med annan "teknik" som fungerar sämre.

Permalänk
Medlem

Samma problem här (ownit).

Permalänk
Permalänk
Medlem

Upplever sporadiskt samma sak (ComHem/Tele2). Verkar ligga hos Youtube, som sagt.

Permalänk
Medlem

Samma här med Bredband 2, men det var även så med Universal innan de slogs ihop för någon vecka sedan. Jag tänkte först det berodde på min YT-adblocker alternativt Pi-Hole men så är det kanske inte alltså. Jag får oftast refreasha sidan eller spola lite framåt och bakåt innan det kommer igång.
Äldre videor med få visningar kan vara hopplösa att få fart på

Permalänk
Medlem

Testade flera videos av olika kategorier. Sitter på 100/100 öppen fiber hos Comviq bredband (får ut 120+/120+) men inget buffrar på 1080p.

Permalänk
Medlem

Samma här. Har A3 100/100.

Permalänk
Medlem

Sporadiskt liknande problem för mig också med Ownit.
Vissa videor tar tid att starta och kan sen stanna och buffra periodvis, och kvaliteten går ner.
Vissa videos verkar inte påverkas alls?

Permalänk
Medlem

Får det till och från både hemma med Ownit och på jobbet via Tele2 eller VPN som går genom ett helt annat land.

Det är ganska tydligt att det ligger hos Google, inte ISP om nu inte alla ISP plötsligt har ändrat på något.

Permalänk
Medlem

Från och till här, inget konstant men absolut så det kan upplevas som störigt. Framför allt om man hoppar mkt i klippen. Har Bahnhof 1 gb.

Permalänk
Medlem

Ibland likadant här. Bahnhof 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Jag har samma här och håller på att bli galen! Bredband2 100/100

Jag ringde till Bredband2 i veckan och dom sa att dom visste precis vad felet var och skulle ge mig ett "publikt ip" och det kunde ta ett par dagar, har svårt att förstå hur det skulle hjälpa men visst.

Permalänk
Medlem

Har ni testat VPN? Då borde ju vägen datan tar ändras, är problemet kvar så är det youtube felet ligger hos.

Permalänk
Medlem

Fyller på, Bahnhof för mig.

Permalänk
Medlem

Samma här.
Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Har ni testat VPN? Då borde ju vägen datan tar ändras, är problemet kvar så är det youtube felet ligger hos.

En tidigare person i tråden har gjort det.

Jag har provat olika enheter, mobil, tv, dator, med tredjepartsappar också.

Kollar man på statistikrutan man kan få fram på videorna ser man hur den tappar uppkopplingen helt.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören med de som har haft problem de senaste veckorna. Har A3 som ISP. Nätet har överlag känts slött men främst så är youtube det.

Permalänk
Medlem

Ett par funderingar - ni som har problem, har ni IPv6 aktiverat?

Sedan har YouTube inte en server utan många, så det skulle kunna vara så att det är en enskild server som strular.

Medan videon spelas så går det att högerklicka på den och välja "stats for nerds" för att se litet mer data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ett par funderingar - ni som har problem, har ni IPv6 aktiverat?

Sedan har YouTube inte en server utan många, så det skulle kunna vara så att det är en enskild server som strular.

Medan videon spelas så går det att högerklicka på den och välja "stats for nerds" för att se litet mer data.

Har allt aktiverat så det ska gå men när jag testar* utåt så används bara IPv4.

Vad ska jag kolla på för något i "stats for nerds" för jag har öppnat där och den tappar connection totalt, jag kan surfa utan problem och kört hastighetstester som visar normal hastighet samtidigt också.

* https://test-ipv6.com/index.html.sv_SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av knedy:

Har allt aktiverat så det ska gå men när jag testar* utåt så används bara IPv4.

Vad ska jag kolla på för något i "stats for nerds" för jag har öppnat där och den tappar connection totalt, jag kan surfa utan problem och kört hastighetstester som visar normal hastighet samtidigt också.

* https://test-ipv6.com/index.html.sv_SE

OK, det var bara en tanke. Har ni provat olika webbläsare också?

I firefox så har du "Web Developer Tools" (jag kör engelsk version) och där kan du kolla på nätverkskommunikationen också.

Det som är intressant är då raderna med "videoplayback" enligt nedan exempel.

I kolumnen "Domain" ser du vilken server som används, ute till höger ser du responstider. Status kan eventuellt också ge intressant info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

OK, det var bara en tanke. Har ni provat olika webbläsare också?

I firefox så har du "Web Developer Tools" (jag kör engelsk version) och där kan du kolla på nätverkskommunikationen också.

Det som är intressant är då raderna med "videoplayback" enligt nedan exempel.
https://www.bedug.com/pics/YouTubeNet.png

I kolumnen "Domain" ser du vilken server som används, ute till höger ser du responstider. Status kan eventuellt också ge intressant info.

Jo testat andra webbläsare, men också mobil och tv med tredjepartsappar.

Däremot provade jag nu att koppla från wifin och kört 4G på mobilen, då fungerade det utan problem! Videon börjar buffra och går ner i 144p, jag slår av wifi, och videon startar direkt igen och kan köra i 1080p. Slår jag igång wifi igen så buffrar det igen.

Måste väl vara samma server hos Google den kopplar till då så felet borde ligga i marknätet i Sverige? Jag bor uppe i Umeå för övrigt och är inte ensam här i stan att uppleva detta problem heller.

Edit: det är inte heller bara äldre klipp utan kan vara nyuppladdat, t.ex den här för mig: https://youtu.be/kBXoIU_YhqQ
Laddades upp för några timmar sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Fyller på, Bahnhof för mig.

Yup, 500/500

Permalänk
Medlem

Händer här också, Telia.

Vissa videos är stört omöjliga att titta på och vissa verkar flyta på som vanligt.. Mycket strul med att kvalitén går in på 144p dock.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt glad att läsa detta, för jag har också samma, och jag tror det började för 3 veckor sedan här också, och jag har fanimej provat allt jag kan tänka mig. Annan DNS, resettade min Pi-hole, körde utan Pi-hole, ändrat Wifi, ominstallerat Youtube appar m.m.
Händer på alla mina enheter (Apple TV och iOS främst där jag märker det, för där jag kollar mest).

Och precis som andra sagt är det inte alla videor.
Kollade denna idag utan problem: https://www.youtube.com/watch?v=mpayqVGmKyo
Denna började buffra efter 10 minuter och fick inte stopp på det (just nu funkar den inte alls): https://www.youtube.com/watch?v=trIiUXdEyo0

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Från och till här, inget konstant men absolut så det kan upplevas som störigt. Framför allt om man hoppar mkt i klippen. Har Bahnhof 1 gb.

Har också Bahnhof 1Gb, samma problem som alla andra. Började fundera på om det var Adblock och Adguard som ställer till det? Kör jag i browser som saknar reklamblockerare verkar problemet inte uppträda så ofta. Problemet är intermittent, dvs. dyker upp sporadiskt.

Tydligen har YT problem. Överbelastade servrar på grund av pandemin kanske?

Permalänk
Sötast

Antog att det bara var Telia, de hade ju en fuckup för ett par år sedan som såg likadant ut.

Skönt att det inte bara är jag, eller min operatör... då bör väl detta patchas snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Blir väldigt glad att läsa detta, för jag har också samma, och jag tror det började för 3 veckor sedan här också, och jag har fanimej provat allt jag kan tänka mig. Annan DNS, resettade min Pi-hole, körde utan Pi-hole, ändrat Wifi, ominstallerat Youtube appar m.m.
Händer på alla mina enheter (Apple TV och iOS främst där jag märker det, för där jag kollar mest).

Och precis som andra sagt är det inte alla videor.
Kollade denna idag utan problem: https://www.youtube.com/watch?v=mpayqVGmKyo
Denna började buffra efter 10 minuter och fick inte stopp på det (just nu funkar den inte alls): https://www.youtube.com/watch?v=trIiUXdEyo0

Kollade på samma LGR tidigare under dagen, den stannade inte men gick ner från 4K till 360.. Buffrandet kommer titt som tätt. Övriga streamingtjänster jag har här hemma funkar helt klockrent, bara YT som buffrar.
LGR-videon verkar funka nu.

"Video platform YouTube will change its video quality to standard definition by default for users in the European Union, the company announced Friday.

The move comes after a conversation Internal Market Commissioner Thierry Breton had with Google’s CEO, Sundar Pichai, and YouTube’s CEO Susan Wojcicki. Streaming service Netflix made a similar pledge on Thursday."
https://www.politico.eu/article/youtube-adjusts-video-quality...

Observera att detta var i mars 2020. Frågan är om detta fortfarande sker?
Funderar lite på att dra igång en VPN-lina till USA och kolla om det funkar bättre..