Ny datorskärm, vad ska man ens leta efter? (hjälp en n00b)

Permalänk
Medlem

Ny datorskärm, vad ska man ens leta efter? (hjälp en n00b)

Ja, som rubriken antyder så har det blivit dags för en ny datorskärm. Har "investerat" i en ny dator, om man nu kan kalla det investering, och tänkte att det vore trevligt med en skärm som faktiskt kan dra nytta av den nya datorns potential.
Har fram tills nu haft en Samsung S24D390HL som gjort ett gott jobb men när jag köpte den så var det helt ärligt en liten chansning på att den var bra nog. Har försökt googla och kolla runt på vad som verkar bra, vad man ska kolla efter, vilka häftiga marknadsföringsfraser som faktiskt i slutändan betyder något, osv. Men blir inte så värst mycket klokare. 2560x1440, 3440x1440, HZ hit och dit, blir en aning snurrig till slut. Blir den där känslan när hjärnan säger "stopp, nu är det nog". Så tänkte att det kan ju inte skada att fråga folk som ofta kan mer i hopp om att de kan de svar anpassade för mina frågor.

Tänkte att följande antagligen är relevant. (kanske inte är det)
Processor: Intel i9-10900KF 3.70GHz 3.70 GHz
Ram: 64 GB
Grafikkort: Nvidia 3080

Vad jag söker
Brukar sitta ungefär på en armslängds avstånd och har inga planer på att ändra det, så behöver inte va någon gigantisk 50" skräm. Nuvarande skärmen är ca 23"-24" men skulle inte ha något emot att uppgradera till 27" eller kanske 32".
I bildkvalité ska det ju vara något som dels tar vara på vad min dator pallar men också för vad som är rimligt när man sitter typ 70 max 80cm avstånd.
Spelar inte så stor roll om den är böjd eller inte, i alla fall tror jag inte det, verkar mest vara smaksak vad jag förstår.
Kan tänka mig att spendera 5000-7000 på en skärm, kanske lite mer om man får betydligt mer skärm för pengarna.
Har gärna att den funkar med G-Sync

Några jag tittat på
Acer Predator XB273UGS
https://www.komplett.se/product/1151079/gaming/spelutrustning...

Alienware AW3420DW
https://www.dell.com/sv-se/shop/alienware-34-tums-v%C3%A4lvd-...

Samsung 32" Odyssey G7
https://www.komplett.se/product/1154597/gaming/spelutrustning...

Sammanfattning
Är ute efter en ny skärm, har absolut noll koll på vad man ska leta efter. Tar gärna emot råd och förslag dels på vad man ska leta efter eller undvika men dels också på bra nya skärmar som drar nytta av den nya datorn.
Tack för hjälpen! Är inte lätt när man inte förstår...

Permalänk
Medlem

Vad vill du åstadkomma med din nya skärm?

Ska du spela spel där du tävlar på hög nivå? Isf 27" 1440p 144Hz eller mer.
Ditt 3080 kan leverera många FPS i 1440p så du vill ha en snabb skärm, och med en något mindre skärm kan du se allt som händer på skärmen utan att röra blicken. Färgåtergivning är sekundärt, och kanske inte kan fås inom budget.

Ska du spela spel för skojs skull och göra annat produktivt med datorn? 32" 4K.
Ditt 3080 kan bara leverera OK FPS i 4K så du behöver ingen snabb skärm. En större 32" ger mer inlevelse, men du kan behöva flytta blicken för att se vad som händer i periferin. Satsa på något med bra färgåtergivning.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Vad vill du åstadkomma med din nya skärm?

är mest spel för skojs skull. även hålla i lite Zoom möten med skärmdelning. samt lite film och serier. är väl medveten om att jag har inget i tävlingar att göra. spelar mest singel player spel eller casual multiplayer. FPS målet är nog en 60 fps, men tar ofta hellre en snygg upplevelse i ett spel med lägre fps än att allt ska vara 100% optimerat för en MLG pro gamer där millisekunder är skillnad på vinst och förlust.
tack för tipsen om hur man ska se på de olika varianterna av skärm. är lätt att bli uppslukad av alla fina ord som används.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av atilaa:

spelar mest singel player spel eller casual multiplayer. FPS målet är nog en 60 fps, men tar ofta hellre en snygg upplevelse i ett spel med lägre fps än att allt ska vara 100% optimerat för en MLG pro gamer där millisekunder är skillnad på vinst och förlust.

Moderna spel vilka bygger på grafikupplevelse renderade i 4K där man kan nöja dig med 60 FPS/Ultra-nivå – då är en 4K-skärm något som många upplever som oslagbart. Din dator är inget hinder här.

4K kan fortfarande kan vara en nackdel ifall du är beroende av äldre programvaror med gränssnitt som inte skalar. Men kör moderna och typiska program, webbläsare, office etc. kommer 4k definitivt vara ett lyft. Och man kan ju behålla gamla skärmen för de där udda stunderna man måste köra något som inte skalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Moderna spel vilka bygger på grafikupplevelse renderade i 4K där man kan nöja dig med 60 FPS/Ultra-nivå – då är en 4K-skärm något som många upplever som oslagbart. Din dator är inget hinder här.

hur viktigt är uppdateringshastighet på 4K skärmar? hittade en intresant men den är på 60hz
https://cdon.se/hemelektronik/benq-ew3280u-led-skarm-32-3840-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Vad vill du åstadkomma med din nya skärm?

Ska du spela spel där du tävlar på hög nivå? Isf 27" 1440p 144Hz eller mer.
Ditt 3080 kan leverera många FPS i 1440p så du vill ha en snabb skärm, och med en något mindre skärm kan du se allt som händer på skärmen utan att röra blicken. Färgåtergivning är sekundärt, och kanske inte kan fås inom budget.

Ska du spela spel för skojs skull och göra annat produktivt med datorn? 32" 4K.
Ditt 3080 kan bara leverera OK FPS i 4K så du behöver ingen snabb skärm. En större 32" ger mer inlevelse, men du kan behöva flytta blicken för att se vad som händer i periferin. Satsa på något med bra färgåtergivning.

Varför skulle man behöva 1440p för att spela på hög nivå? Och skärmstorlek ... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Varför skulle man behöva 1440p för att spela på hög nivå? Och skärmstorlek ... ?

Det skrev jag ju? 3080 kan hålla höga FPS i 1440, och storleken är lagom för att du ska kunna se hela bilden utan att röra blicken. Vad är det som är oklart?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det skrev jag ju? 3080 kan hålla höga FPS i 1440, och storleken är lagom för att du ska kunna se hela bilden utan att röra blicken. Vad är det som är oklart?

Visst om storleken, men varför skulle hög nivå kräva 1440p istället för 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Visst om storleken, men varför skulle hög nivå kräva 1440p istället för 1080p?

Sluta trolla. Det är ingen som skriver att det är något djävla krav, det är en rekommendation.

Killen har en dator som klarar det och en budget som klarar det. Finns ingen anledning för honom att välja 1080 över 1440 i den situationen.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Sluta trolla. Det är ingen som skriver att det är något djävla krav, det är en rekommendation.

Killen har en dator som klarar det och en budget som klarar det. Finns ingen anledning för honom att välja 1080 över 1440 i den situationen.

Vi har tydligen olika uppfattningar av hur en rekommendation ser ut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av atilaa:

hur viktigt är uppdateringshastighet på 4K skärmar? hittade en intresant men den är på 60hz
https://cdon.se/hemelektronik/benq-ew3280u-led-skarm-32-3840-...

Uppdateringsfrekvens är så viktig som du anser det vara. Finns ingen universell facit om vad som är rätt, utan man matchar mot det egna behovet. Därav att det finns 2000 olika skärmmodeller eller så att välja på. Behoven skiljer sig.

60 Hz-skärmar med 4K/IPS-panel finns det väldigt gott om och de behöver inte kosta mycket.

Ifall spel är mindre prioriterat kan dessa fortfarande fungera utmärkt för dig. Du har en kraftfullt grafikkort för att rendera de flesta spel stadigt över 60 FPS och därmed få flyt på en sådan skärm.

Prioriterar du spel och lägger stor vikt vid hur spelen flyter finns det däremot bara fördelar (förutom för plånboken möjligtvis) med högre frekvenser.

Sökning på prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s466042884

Permalänk
Medlem

För info så verkar alla länkarna trasiga?

Om du spelar någorlunda regelbundet så skulle jag helt klart rekommendera en skärm med mer än 60hz för flytets skull, men smaken är som baken.
4K med högre hertz verkar dock generellt fortfarande rätt dyrt och är tungdrivet... Priserna börjar väl kanske där i överkant på din budget och stiger sen högre
Så varianter med 1440p är antagligen bästa kompromissen, om du vill börja nånstans.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För info så verkar alla länkarna trasiga?

Om du spelar någorlunda regelbundet så skulle jag helt klart rekommendera en skärm med mer än 60hz för flytets skull, men smaken är som baken.
4K med högre hertz verkar dock generellt fortfarande rätt dyrt och är tungdrivet... Priserna börjar väl kanske där i överkant på din budget och stiger sen högre
Så varianter med 1440p är antagligen bästa kompromissen, om du vill börja nånstans.

ah, tack, tror det ska vara fixat. slängde ut en liknande fråga på FZ och där funkade alla länkar så antog att de skulle funka här också och prövade dem inte.

åh, det var ju en nackdel. läste även att flera studier rekommenderar minst 75hz för ögonens skull. känns lite som man kan få mer skärm för pengarna med 1440p än om man tar en 4K. ska nog titta vidare på det spåret lite mer, lär ändå vara en riktigt stor uppgradering jämfört med nuvarande skärm som hängt med ett bra tag och börjar tjuta om man har på det där onödiga "gaming mode". märkte även något lustigt, att jag borde ha koll på hur mycket ström jag drar, lyckades dra en säkring här om dagen så blir nya skärmen mycket mer el sugen så måste andra prylar flyttas ut.

vet inte om just du har koll, men 3440 x 1440, är det något värt att ha eller är risken stor för konstig upplösning på de program, spel, film, och sånt som inte är anpassat för så vid skärm? eller brukar datorn/skärmen fixa sånt själv?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av atilaa:

åh, det var ju en nackdel. läste även att flera studier rekommenderar minst 75hz för ögonens skull.

Det var aktuellt för 25 år sedan när man köpte tjock-skärmar och 75 Hz gav en betydande skillnad för nivån av flimmer vilket kunde hjälpa de som var känsliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atilaa:

ah, tack, tror det ska vara fixat. slängde ut en liknande fråga på FZ och där funkade alla länkar så antog att de skulle funka här också och prövade dem inte.

Sådär, nu funkade länkarna

Har du kollat skärmen i tipstråden för fynd?
https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...
3000 för ungefär motsvarande prestanda som den där 27 tummaren du länkade till.. (jag tror inte MSI har G-sync compatible stämpeln dock så kanske inte funkar riktigt lika bra med VRR)

Skrivet av atilaa:

läste även att flera studier rekommenderar minst 75hz för ögonens skull.

Var det verkligen moderna studier med LCD skärmar och inte gamla CRT tjockskärmar?
På LCD så ska inte panelfrekvensen spela någon större roll för ögonen: den tänds och släcks inte för varje bild som en gammal CRT gör. Visst, högre frekvens gör mjukare följsammare rörelser vilket kan vara aningens snällare för ögonen, men ger knappast någon påtaglig skillnad.

Viktigare är isåfall att hitta en skärm som inte styrs med PWM-styrning av bakgrundsbelysningen, dvs den är "flicker free".
PWM styrning innebär alltså att panelen alltid lyser en viss ljusstyrka men istället så blinkar den med jämna mellanrum för att få lagom ljusstyrka... Det kan innebära ett "flimmer" på allt mellan typ 120-800 hz eller så. Normalt är det mildare för ögonen om skärmen inte har PWM styrning utan helt enkelt drar ner bakgrundsbelysningen istället.
Det brukar framgå nånstans i reklamen om den är flicker-free! (och nuförtiden är nog PWM-styrning ovanligare än för några år sen)

Skrivet av atilaa:

känns lite som man kan få mer skärm för pengarna med 1440p än om man tar en 4K.

Det håller jag med om - speciellt om du ändå vill upp över 60hz för spel! (och det ger aningens skönare flyt på skrivbordet också )

Skrivet av atilaa:

vet inte om just du har koll, men 3440 x 1440, är det något värt att ha eller är risken stor för konstig upplösning på de program, spel, film, och sånt som inte är anpassat för så vid skärm? eller brukar datorn/skärmen fixa sånt själv?

Jag har aldrig använt själv men man hör inte mycket gnäll om problem med aspect ratio så tror det generellt funkar rätt OK

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tycker du som trådskapare är inne på rätt spår, 1440p high refresh är sweespotten just nu för PC spelande.

Hade inte spenderat mer själv än vad du tänkt spendera nu på en skärm som använder sig av LCD teknik till datorn.

Om inte du tror du kommer störas av den extrema kurvan på 1000R med Odyssey G7 från Samsung så plocka upp den absolut, är en riktigt bra skärm förutom den aspekten som brukar placera folk i antingen ett älska eller hata läger.

När det gäller 34'' Ultrawide så kan det vara riktigt trevligt när det nyttjas väl men ha då i åtanke att risken är att det du vill spela kanske inte har ordernligt 21:9 stöd. Så var då beredd på att ofta se svarta kanter på sidorna eller leta upp community fixar. Dell (Alienware) kommer inom kort släppa en ny 1440p Ultrawide modell för en liten billigare peng som du finner via länken nedan.

https://www.inet.se/produkt/2219785/dell-34-s3422dwg-21-9-cur...

Ska du spela mest multiplayer över mer singleplayer eller atmosfäriska spel där bildkontrast (svärta) inte blir lika viktigt som VA paneler erbjuder så ska du satsa på en IPS skärm för bättre flyt i bilden (snabbare respons, mindre ghosting) och då tycker jag inte du behöver spendera mycket mer än nedan exempel.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-27-Bildskaerm-M27Q...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Ska du spela mest multiplayer över mer singleplayer eller atmosfäriska spel där bildkontrast (svärta) inte blir lika viktigt som VA paneler erbjuder så ska du satsa på en IPS skärm för bättre flyt i bilden (snabbare respons, mindre ghosting) och då tycker jag inte du behöver spendera mycket mer än nedan exempel.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-27-Bildskaerm-M27Q...

Är inte MSI Optix skärmen (som jag tipsade om ovan) som går för 3000 kr nu typ samma sak fast billigare?
https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är inte MSI Optix skärmen (som jag tipsade om ovan) som går för 3000 kr nu typ samma sak fast billigare?
https://www.komplett.se/product/1174192/gaming/spelutrustning...

Sorry, hade in läst igenom hela tråden men ja det där ser ut som ett riktigt fint fynd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Flikar in lite med tanke på de du kollat på:

Alienware AW3420DW <---- Denna har en äldre nano ips panel än de andra aktuella 34" nano ips, finns bättre/snabbare för samma peng, typ LG 34'' UltraGear 34GN850 , Acer x34GS/ eller X34s som kommer ha äkta gsync modul och ska släppas den 30/7 enligt inet.

G7an verkar va riktigt buggig, QA på dom har varit en katastrof om man läser runt lite. Riktigt lotto och få ett godkänt ex verkar det som. Här skulle jag hellre kolla på en Dell AW2721D för en 240hz ips med äkta gsync modul.

Själv testa jag ultrawide och blev frälst, skulle lätt rekommendera nått sånt.

Edit: Såg att AW3420DW var på rea nu, ja då är den ju lite billigare och mer lukrativ än de andra för 11.000~ har du tillgång till studentrabatten så blir det ju ett riktigt fint pris jämfört med andra UW.

Permalänk
Medlem

Med tanke på användningsområdet och att du föredrar bildkvalité framför hög uppdateringsfrekvens skulle jag rekommendera en VA-panel med 4K. Kontrast brukar räknas som den viktigaste egenskapen för bildkvalitén och där är VA mycket bättre än IPS.

Exempel: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4791080
Recension: https://www.displayninja.com/samsung-u32j590-review/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Med tanke på användningsområdet och att du föredrar bildkvalité framför hög uppdateringsfrekvens skulle jag rekommendera en VA-panel med 4K. Kontrast brukar räknas som den viktigaste egenskapen för bildkvalitén och där är VA mycket bättre än IPS.

Exempel: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/15881/sa...
Recension: https://www.displayninja.com/samsung-u32j590-review/

Ja fram tills saker o ting rör på sig och allt förvandlas till en grumlig svart soppa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det var aktuellt för 25 år sedan när man köpte tjock-skärmar och 75 Hz gav en betydande skillnad för nivån av flimmer vilket kunde hjälpa de som var känsliga.

Skrivet av Roger W:

Var det verkligen moderna studier med LCD skärmar och inte gamla CRT tjockskärmar? [...] Viktigare är isåfall att hitta en skärm som inte styrs med PWM-styrning av bakgrundsbelysningen, dvs den är "flicker free".

helt ärligt, jag googlade lite om hertz och påverkan på fps och allmänt om effekten av högre hertz och stod fint där om besvär för ögonen. men skribenten kan mycket väl ha tagit de studier som handlade om CRT skärmar för att ge mer effekt åt sina argument. har själv skrivit uppsatser så vet hur man tar fina citat och fakta från anrda studier så man får godkänt i tråkiga kurser om brittisk litteratur,
märkte också att de flesta skärmar jag kollat på är flicker free, men är ju bra att veta vad det faktiskt betyder.
kollade även tipset i "fyndlådan" och de ligger med på min short list. här verkligen lärt mig en hel del här sen i måndags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

G7an verkar va riktigt buggig, QA på dom har varit en katastrof om man läser runt lite. Riktigt lotto och få ett godkänt ex verkar

Själv testa jag ultrawide och blev frälst, skulle lätt rekommendera nått sånt.

ja har läst på lite mer om G7, känns som de görs väldigt många måndagsexemplar av den och att uppdateringarna inte gör något för att fixa de problemen. så den har jag tyvärr lämnat bakom mig trots att godkända ex av den verkar riktigt bra och prisvärda.

har du ultrawide själv alltså, hur känns en sådan i dagligt bruk egentligen? hur ofta har man faktiskt nytta av det jämfört med typ 27" 1440p? tänker att det samtidigt kan va riktigt fett och ge grymma spelupplevelser kan bli en aning konstigt när man gör vardagssaker typ film, jobb, videokonferens, och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Tycker du som trådskapare är inne på rätt spår, 1440p high refresh är sweespotten just nu för PC spelande.

När det gäller 34'' Ultrawide så kan det vara riktigt trevligt när det nyttjas väl men ha då i åtanke att risken är att det du vill spela kanske inte har ordernligt 21:9 stöd. Så var då beredd på att ofta se svarta kanter på sidorna eller leta upp community fixar.

tackar, känner mig väldigt bildad som har gått från totalt okunnig till att ha kunskap nog att fylla en fingerborg.
men apråpå ultrawide, hur ofta utnyttjas det "väl?" har tänkt en del på det men känner att dels är det ballt och häftigt men dels är jag faktiskt väldigt fundersam på när det används ordentligt och inte bara är en cool finess som man betalade för mycket för. vid arbete är det inte så många sidor som använda, går redan relativt smidigt att använda Alt + Tab mellan de 2-4 flikar som används samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atilaa:

tackar, känner mig väldigt bildad som har gått från totalt okunnig till att ha kunskap nog att fylla en fingerborg.
men apråpå ultrawide, hur ofta utnyttjas det "väl?"

Finns faktiskt en såkallad "Master list" för detta på följande sida som kan vara till hjälp

https://www.wsgf.org/mgl

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av atilaa:

har du ultrawide själv alltså, hur känns en sådan i dagligt bruk egentligen? hur ofta har man faktiskt nytta av det jämfört med typ 27" 1440p? tänker att det samtidigt kan va riktigt fett och ge grymma spelupplevelser kan bli en aning konstigt när man gör vardagssaker typ film, jobb, videokonferens, och så.

Ja då, alltså en 34" 1440p ultrawide är ju som en 27" 1440p som man dragit ut ytan med ca 30%. Samma bildkvalite.

Tycker allt bli lättare då det är samma fast mer yta åt sidorna. t.ex du kan ha 2 webbläsar fönster uppe sida vid sida lätt, fler spreadsheets på skärmen, mer skärmyta helt enkelt. Att gå tillbaks från en 34-27 känns som att stirra på en 20 tums tjocktv från 90 talet de första timmarna

Sen återvänjer man väl sig. Annars tycker jag det är en ganska bra kompromiss, inte så mycket svårare att driva i spel än 16/9 1440p för ett 3080, och de flesta nya spel stödjer det, äldre och spel som inte gör det finns det ofta workarounds eller flawless widescreen. 32:9 å andra sidan är det mycket mindre stöd för.

Film blir bättre skulle jag säga, du slipper ofta de svarta strecken uppe och nere som du får på 16:9 skärmar, tittar du på 16:9 material får du strecken på sidorna istället, och jobb som sagt mer yta, mer fönster, mer excel blad, bättre översikt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av atilaa:

helt ärligt, jag googlade lite om hertz och påverkan på fps och allmänt om effekten av högre hertz och stod fint där om besvär för ögonen.

Ja mycket sådant på nätet

FPS = antal bildrutor per sekund som dator och grafikkort renderar. Detta varierar hela tiden,
Hertz = Antal uppdateringscykler som skärmen arbetar med. Är normalt en statisk nivå

Adaptiv synk (G-sync, Freesync etc.) är att skärmen kan anpassa sin Hertz efter grafikkortets FPS inom ett visst intervall. I traditionella lösningar måste man välja att vänta in skärmens uppdateringscykel, v-sync: ON vilket riskerar ryckighet. Eller uppdatera mitt under cykeln v-sync: OFF vilket riskerar tearing/bruten grafik.

LCD-paneler av sin natur behöver inte flimra, men de kan förstås flimra ändå. Den vanligaste orsaken till flimmer är att lysdioderna i bakgrundsbelysningen periodiskt släcker ned (PWM-reglering) för att reglera ljusstyrkan. På stationära skärmar börjar detta bli riktigt sällsynt, i alla fall på spelskärmar. Vanligare på bärbara datorer. "Flicker Free" brukar betyda att det inte används PWM-reglering.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara passa på att, innan jag glömmer, tacka alla som har tagit av sin tid och engagerat sig, kommit med goda råd, fina tips, och annan hjälp. Det har verkligen varit uppskattat! Har gått från att tänka "den där skärmen ser nog bra ut, kanske, tror jag" till att ha en betydligt bättre aning om vad jag faktiskt vill ha/ behöver.
Vet inte om det är kutym här att pinga alla hjälpsamma individer, tror nog det är bäst att avstå för säkerhets skull, med hjälpen har verkligen varit ovärderlig.
Har lyckats få ner det till en "short" list med potentiella köp så tror slutgiltiga valet kommer under nästa vecka. Har märkt att jag gör bättre val om jag sover på dem ett par dagar.
Kommer även kolla igenom alla era tips på skärmar och övriga råd och se om jag borde tänka lite mer på någon av dem också.

De slutgiltiga valen (än så länge) ligger på:
Dell S3422DWG
Dell S2721DGFA
Alienware AW2721D
Predator XB323UGP

Återigen, tack så mycket! Har ibland svårt att ta in ny information när många artiklarna på näten är som en Berlinmur av text där man förväntas kunna allt om ämnet innan, så alla hjälp har verkligen varit otroligt uppskattad!

Permalänk
Medlem

Är det "fyndhörde" exemplaren du funderade på för dessa?

S2721DGF har tidigare gått ha fått tag i för rung 350 euro på Amazon.de där jag införskaffade min nuvarande Dell skärm för 399 euro innan den gick ur sortimentet.

Denna Asus skärm kan vara värd att ha i åtanke som just nu är nersatt och likvärdig Acer skärmen som du just nu kikar på

https://www.elfynd.se/asus-rog-swift-pg329q-32-bildskarm-gami...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av atilaa:

Jag vill bara passa på att, innan jag glömmer, tacka alla som har tagit av sin tid och engagerat sig, kommit med goda råd, fina tips, och annan hjälp. Det har verkligen varit uppskattat! Har gått från att tänka "den där skärmen ser nog bra ut, kanske, tror jag" till att ha en betydligt bättre aning om vad jag faktiskt vill ha/ behöver.
Vet inte om det är kutym här att pinga alla hjälpsamma individer, tror nog det är bäst att avstå för säkerhets skull, med hjälpen har verkligen varit ovärderlig.
Har lyckats få ner det till en "short" list med potentiella köp så tror slutgiltiga valet kommer under nästa vecka. Har märkt att jag gör bättre val om jag sover på dem ett par dagar.
Kommer även kolla igenom alla era tips på skärmar och övriga råd och se om jag borde tänka lite mer på någon av dem också.

De slutgiltiga valen (än så länge) ligger på:
Dell S3422DWG
Dell S2721DGFA
Alienware AW2721D
Predator XB323UGP

Återigen, tack så mycket! Har ibland svårt att ta in ny information när många artiklarna på näten är som en Berlinmur av text där man förväntas kunna allt om ämnet innan, så alla hjälp har verkligen varit otroligt uppskattad!

Ska du sitta 70 cm från en 34-tummare skulle jag definitivt rekommendera 4K över 1440p då du verkar värdesätta bildkvalité över uppdateringsfrekvens. Det kommer bli en stor skillnad i upplevd skärpa.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB