Permalänk

Behöver lite råd...

Hej!

Jag hade tänkt köpa mig en bärbar dator för att kunna ta med då jag ska ut och resa. Men jag kommer även ha mycket tid vid diverse hotell och boenden, så hade varit trevligt att kunna spela något enklare men ändå ha en kvick dator som hänger med ett tag.

Funderade på en Macbook Air M1 då jag läst mycket gott om just M1 men jag har tidigare bara använt PC men har inga problem att vänja över mig.

Såg någon äldre tråd då folk tipsade om att vänta med att köpa Macbook Air M1 8gb . Jag vet ej varför? Antar det kommer något nytt ganska snart som gör att priserna sänks?

Så frågan är egentligen:

Är det värt att köpa en MBA M1 8GB i dagsläget?
(om inte, vad borde man satsa på?)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellen Degenerous:

Hej!

Jag hade tänkt köpa mig en bärbar dator för att kunna ta med då jag ska ut och resa. Men jag kommer även ha mycket tid vid diverse hotell och boenden, så hade varit trevligt att kunna spela något enklare men ändå ha en kvick dator som hänger med ett tag.

Funderade på en Macbook Air M1 då jag läst mycket gott om just M1 men jag har tidigare bara använt PC men har inga problem att vänja över mig.

Såg någon äldre tråd då folk tipsade om att vänta med att köpa Macbook Air M1 8gb . Jag vet ej varför? Antar det kommer något nytt ganska snart som gör att priserna sänks?

Så frågan är egentligen:

Är det värt att köpa en MBA M1 8GB i dagsläget?
(om inte, vad borde man satsa på?)

Mvh

det går inte spela på den dock, finns ett par fåtal titlar som t.ex. WoW Classic som rullar fint på Macbook Air M1. Nöjer du dig med enklare äldre spel och mobilspel som testas i videon nedanför så är det ett givet köp

Permalänk
Medlem

Tror det ursprungligen handlade om en misstanke att den slet ut sin SSD i förtid och att 16 GB då skulle innebära mindre slitage på SSD. Hela den misstanken är nu avfärdad som mätfel.

Vad gäller prestanda för pengarna så finns det många tester gjorda på 8 GB vs 16 GB och allmänna åsikten tycks vara att i princip ingen användare får någon rimlig prestandaförbättring med 16 GB.

Helt riskfritt med 8 GB. Bra val.

PS. Skriv gärna en tydligare rubrik så folk vet bättre vad du frågar efter. Du får nog fler/bättre svar då.