Permalänk
Medlem

MMS-strul

Frugan har dykt på ett märkligt problem med MMS som jag inte begriper. Dessvärre är det ganska rörigt…

Frugan har en iPhone 12 Mini med Comviq som operatör. Grundproblemet är att hon inte kan skicka bilder (MMS) till sina föräldrar, som har någon slags enklare Doro-telefon med Telia som operatör. Hon får inget felmeddelande när hon skickar men föräldrarna får inte upp bilderna. Frugan kan skicka MMS till mig, som har iPhone 7 och Telenor, till barnen, som har Androidtelefoner och Comviq, samt till sin bror som har okänd telefon men Telia som operatör. Både hennes bror och jag kan skicka MMS till hennes föräldrar utan problem. Frugan testade också att skicka en bild till sin bror, vilket gick bra, och han skickade den sedan vidare till föräldrarna, vilket också gick bra. Men när frugan skickade samma bild direkt till föräldrarna så fick de inte upp bilden på sina telefoner. Så alla verkar kunna skicka till alla utom just frugan till sina föräldrar.

Jag är helt vilse - var ska vi egentligen leta efter felet?

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

MMSen går troligen iväg eftersom denna kan skicka till andra. Problemet kan vara relayningen från Comviq till Telia? Inget alls dyker upp?
Man kan också prova att stoppa i SIM-kortet i en annan mobil på mottagarsidan och se om det funkar bättre.
Brukar inte operatörerna konvertera bilderna från JPEG till något universellt för MMS med lägre upplösning? Så även om Doro-telefonen kanske inte klara superhöga upplösningar så ska något komma fram tänker jag?

Kan också vara en infra-fråga för operatörerna att svara på.

EDIT:
Jaja brorsan kunde skicka. Är det då högupplöst JPEG, samma som man försökt få iväg tidigare?
Ring operatören.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan tillägga att vi nu även testat att skicka bild från barnens Android (Comviq) till frugans föräldrar och det gick bra. Så inget generellt fel Comviq-Telia, alltså. Vilket väl ingen trodde heller...

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64