Ryzen 5000G-serien lanseras – Zen 3 med Vega-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Redan 2400g är väl begränsad av ramminnet skulle man få bättre prestanda om det var RDNA 2?

Precis!

Skrivet av SayZk:

Om de slänger på lite infinity cache så..

Lite av en dröm

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av EntropyQ3:

Lite det jag fiskar efter - jag undrar om det finns en könsskillnad här? Tjejerna redigerar till exempel film och skriver (kortare) texter på iPads, och ser liksom ingen vits med att det alltid sitter fast ett tangentbord på paddan. För att inte tala om en dator som sitter fast i väggen... Men de få killar i deras ålder jag känner till har heller inga datorer hemma, så jag vet helt enkelt inte.

Kollar jag i min närhet så är det mer åldersrelaterat bara. I princip ingen där under 20-22 bast använder en dator i någon nämnvärd utsträckning annat än för jobb/skola.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Viking
Skrivet av Olle P:

Det har de redan. Bara det att dessa använder Zen 2:
* Athlon 3000G, ~600kr
* Ryzen 3 3200G, ~1100kr
* Ryzen 5 3400G, ~1600kr
* Ryzen 5 3500X, ~1700kr
* Ryzen 5 3600, ~2100kr
* Ryzen 7 2700 (Zen+), ~2300kr

Eftersom moderkort med AM4 har bra kompatibilitet med "alla" generationer CPU så fungerar de äldre generationerna som "budgetsegment" genom att priset på dessa sänks.

Nja, alla de där använder Zen+ förutom 3500X och 3600. Finns ingen APU med Zen 2 bortsett från OEM.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför Vega?
Varför inte RDNA2?

Troligtvis billigare/enklare att ta en redan mer eller mindre färdig lösning än att ta något som kräver mer arbete för att få till.
Sen om Vega ändå blir flaskhalsad av DDR4 3200 så hade det troligtvis inte gjort någon större skillnad i prestanda ändå tills de kan gå upp till snabbare RAM och/eller lägga till en infinitiy cache.

Troligtvis kommer det snabbare APUer i Ryzen 7000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Troligtvis kommer det snabbare APUer i Ryzen 7000 serien.

Dilemmat är ju om alla CPU er ska ha IGP framöver, då lär de inte avsätta särskilt mycket mer kisel än så här för den funktionen.
Jag hoppades att ps5/xbox skulle leda till motsvarande monster APU er men hittills är det bara steamdeck som dykt upp,
och om det blir en succe kanske de stora tillverkarna pressar AMD på fler liknande chip för bärbara (fastlödda i kombination med GDDR minne)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pacc:

Dilemmat är ju om alla CPU er ska ha IGP framöver, då lär de inte avsätta särskilt mycket mer kisel än så här för den funktionen.
Jag hoppades att ps5/xbox skulle leda till motsvarande monster APU er men hittills är det bara steamdeck som dykt upp,
och om det blir en succe kanske de stora tillverkarna pressar AMD på fler liknande chip för bärbara (fastlödda i kombination med GDDR minne)

Man har ju experimenterat med HBM minnen på cpuer och det vore ju nått som kunde passa i en stor APU, personligen föredrar jag en APU före allt lösningar med separat grafikkort pga hur expansionskort ska monteras och kräva separat kylning som slösat volym i lådan och gör den mer svårkyld, alltså mycket svårare att passivkyla via lådväggarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Alltså G serien är för administration. Detta är inga spel processorer. Så om den fortfarande har Vega är skitisamma.

Det där stämmer inte alls enligt AMD själva när de skriver så här själva på deras hemsida:

- "Enjoy smooth 1080p gaming right out of the box"
- "Amazingly smooth HD gaming"
- "High frame rates per second and an immersive experience"
- "Good game, indeed"
- "For gamers, creators and all-around PC users who want enthusiast-class performance; without the need for a discrete graphics card"

"
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det där stämmer inte alls enligt AMD själva när de skriver så här själva på deras hemsida:

- "Enjoy smooth 1080p gaming right out of the box"
- "Amazingly smooth HD gaming"
- "High frame rates per second and an immersive experience"
- "Good game, indeed"
- "For gamers, creators and all-around PC users who want enthusiast-class performance; without the need for a discrete graphics card"

Självklart kryddar man med massa oneliners. Man kan spela på den, men hur många gör det?

Själv har jag rullat ut xxxxG till tiotusen kontor. Det är allt främst en APU för office workers.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Självklart kryddar man med massa oneliners. Man kan spela på den, men hur många gör det?

Själv har jag rullat ut xxxxG till tiotusen kontor. Det är allt främst en APU för office workers.

Visst men argumentet "det är ingen spelprocessor" håller inte då. Jag hade aldrig köpt den själv men ville lyfta fram vad AMD påstår produkten vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kollar jag i min närhet så är det mer åldersrelaterat bara. I princip ingen där under 20-22 bast använder en dator i någon nämnvärd utsträckning annat än för jobb/skola.

Okej så att även spel sker via mobil/ surfplatta ingen som jobbar med foto/film eller har någon intresse av 3d skrivning där man behöver rita i Cad eller hade sånt också gjorts via mobil/surfplatta jag hade aldrig viljat cad rita utan mus och tangentbord men de hade kanske gjort det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SectionX2:

Självklart kryddar man med massa oneliners. Man kan spela på den, men hur många gör det?

Själv har jag rullat ut xxxxG till tiotusen kontor. Det är allt främst en APU för office workers.

Klart den är spelbar med lägre krav men framförallt är den utmärkt för att driva skrivbordet i 4k hdr, det var därför jag skaffade min 2400G som jag nu funderar på att uppgradera, apun var den bästa (läs mest prisvärda) lösningen jag hittade som klarade av att driva monitorn, gamla grafikkort klarar inte av det pga att de är gamla från tiden innan 4k och hdr var påtänkt, även om de kanske är bättre i 1080p spel så klarar många inte av skrivbordet i 4k och hdr och de nya korten kostar mer än hela datorn om de ens går att få tag på. Intel har ju skärpt till sig lite vad gäller integrerad grafik men eftersom de passar dåligt på am4 moderkort så blir det ändå ingen Intel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klart den är spelbar med lägre krav men framförallt är den utmärkt för att driva skrivbordet i 4k hdr, det var därför jag skaffade min 2400G som jag nu funderar på att uppgradera, apun var den bästa (läs mest prisvärda) lösningen jag hittade som klarade av att driva monitorn, gamla grafikkort klarar inte av det pga att de är gamla från tiden innan 4k och hdr var påtänkt, även om de kanske är bättre i 1080p spel så klarar många inte av skrivbordet i 4k och hdr och de nya korten kostar mer än hela datorn om de ens går att få tag på. Intel har ju skärpt till sig lite vad gäller integrerad grafik men eftersom de passar dåligt på am4 moderkort så blir det ändå ingen Intel.

Det är ingen dålig lösning. Men den är först och främst gjord för administration och kontorsarbete vilket var min poäng.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nja, alla de där använder Zen+ förutom 3500X och 3600. Finns ingen APU med Zen 2 bortsett från OEM.

Mitt misstag, men ändrar inte slutsatsen.

Skrivet av CubaCola:

Jag var otydlig, sorry. Jag menade budgetcpuer baserade på nuvarande generation av arkitektur.

Varför skulle det behövas, när man får bra prestanda till lågt pris på senaste moderkort med nuvarande arkitektur?

Intels 11400F ser jag inte riktigt som en "budgetprocessor" utan snarare som instegsmodellen till övre mellanklassen eftersom den saknar grafikkretsar. Bara prisvärd om man ska bygga en speldator och kombinerar den med ett hyfsat grafikkort, men då rusar datorns totalkostnad. Den funkar inte heller till äldre moderkort, så den kan inte användas för budgetorienterad uppgradering av en tre-fyra år gammal instegsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför skulle det behövas, när man får bra prestanda till lågt pris på senaste moderkort med nuvarande arkitektur?

Intels 11400F ser jag inte riktigt som en "budgetprocessor" utan snarare som instegsmodellen till övre mellanklassen eftersom den saknar grafikkretsar. Bara prisvärd om man ska bygga en speldator och kombinerar den med ett hyfsat grafikkort, men då rusar datorns totalkostnad. Den funkar inte heller till äldre moderkort, så den kan inte användas för budgetorienterad uppgradering av en tre-fyra år gammal instegsdator.

Speciellt AMD som har tagit ett rejält kliv fram för varje ny generation senaste åren så vill man verkligen inte ha en äldre generation på arkitekturen i budgetsegmentet.
Förstår inte varför du inte vill ha senaste arkitekturen?

Annars kan säkert AMD släppa en Ryzen 5100 baserad på bulldozer, vem vet. och varför någon vill ha en sådan.

11400F är ju mer prisvärd än en 5600G som artikeln handlar om. Grafikdelen i en 5600G är ju såpass begränsad att den blir ju jämnsnabb med den mycket äldre 3400G i vissa titlar.
Då är det ju bättre att lägga pengarna på den 1100kr billigare 11400F och köpa ett grafikkort för 300 på tradera (GTX660 eller bättre) och få bättre prestanda i spel, och så har man sparat 800kr på köpet.

5600G fungerar inte heller till äldre moderkort, så det är inte något att ta i beaktning.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

a) Förstår inte varför du inte vill ha senaste arkitekturen?
b) 11400F är ju mer prisvärd än en 5600G ...

a) Är det frågan om att bygga en dator till lågt pris så är pris/prestanda endast underordnat att prislappen måste vara tillräckligt låg. Senaste arkitektur är bara bättre om den ger samma (eller bättre) prestanda till ett lägre pris.

b) ... förutsatt att man vill (och har råd att) bygga en någorlunda högpresterande dator med separat grafikkort. En 5600G kostar i princip lika mycket som 11400F med GT 1030. Prestandan är också över lag i samma storleksordning.

Framför allt var det dessutom du själv som i ditt första inlägg indirekt hänvisade till 5600G som "inte budgetprocessor", och jag tycker själv att om vi ska diskutera "budget" så måste det gälla processorer i prisklasser upp till 1200kr. Skillnaden mellan att bygga en "lågprisdator" kontra en "habil dator som inte kostar för mycket".
Det går att bygga en användbar(*) speldator runt en Athlon 3000G med endast nya komponenter och prislapp en (bra?) bit under 4000kr. Motsvarande prestanda med Intel-processor kräver separat grafikkort (minst GT 730) som höjer priset markant.

(*) Målbild (minst) 30 fps på en 1080p monitor. Justering av grafikinställningar såsom avaktiverade skuggor och viss uppskalning acceptabelt för mer tungdrivna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

a) Är det frågan om att bygga en dator till lågt pris så är pris/prestanda endast underordnat att prislappen måste vara tillräckligt låg. Senaste arkitektur är bara bättre om den ger samma (eller bättre) prestanda till ett lägre pris.

b) ... förutsatt att man vill (och har råd att) bygga en någorlunda högpresterande dator med separat grafikkort. En 5600G kostar i princip lika mycket som 11400F med GT 1030. Prestandan är också över lag i samma storleksordning.

Framför allt var det dessutom du själv som i ditt första inlägg indirekt hänvisade till 5600G som "inte budgetprocessor", och jag tycker själv att om vi ska diskutera "budget" så måste det gälla processorer i prisklasser upp till 1200kr. Skillnaden mellan att bygga en "lågprisdator" kontra en "habil dator som inte kostar för mycket".
Det går att bygga en användbar(*) speldator runt en Athlon 3000G med endast nya komponenter och prislapp en (bra?) bit under 4000kr. Motsvarande prestanda med Intel-processor kräver separat grafikkort (minst GT 730) som höjer priset markant.

(*) Målbild (minst) 30 fps på en 1080p monitor. Justering av grafikinställningar såsom avaktiverade skuggor och viss uppskalning acceptabelt för mer tungdrivna spel.

Varför ett GT730 ? Ett GTX660 är mer än dubbelt så snabbt i de flesta spel, och kostar 300kr på tradera.

Men förstår ändå inte varför du inte vill ha en Zen3 baserad budget APU ifrån AMD.
De har ju 5300G som de inte säljer till privatpersoner, och den apun är ju Zen3.

Istället ska vi alltså köpa Zen (A3000G) eller Zen+ (A3400G) ?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Min Ryzen7 5700G Rullar på i min huvud dator nu, spelar inte på den...
Fick loss en Ryzen7 3700XT & En Radeon RX5600XT samt Corsair H115i kylare till nått annat bygge...
Processorn funkar bra i dessa hårda tider, då det inte finns grafikkort att få tag på
Ska snart sätta in en R5 5600G i min sovrumsdator dator & får då en R5 3400G över till ett annat bygge...
Streamdatorn får klara sig med 3400G...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför ett GT730 ? Ett GTX660 är mer än dubbelt så snabbt i de flesta spel, och kostar 300kr på tradera.

Jag vill inte blanda nytt och begagnat!
Ska vi blanda in begagnatmarknaden måste hela datorn tas in i beräkningen.
Jag utgår från scenariot att man antingen saknar dator eller har ett gammalt skrälle med tio år på nacken som behöver ersättas.

Skrivet av CubaCola:

Men förstår ändå inte varför du inte vill ha en Zen3 baserad budget APU ifrån AMD.

Jag skulle jättegärna se att AMD släpper en (eller fler) Zen3 baserad APU med pris <1500 kr, men en rimlighetsbedömning säger att det inte kommer inträffa i närtid. Det finns inget ekonomiskt försvarbart motiv för AMD att börja tillverka budget-APU när all tillgänglig 7nm kapacitet behövs för att möta efterfrågan på produkter med större vinstmarginaler.

Vad jag hoppats på sedan introduktionen av Zen2 var en APU med separata chiplets för CPU och GPU, vilket skulle innebära att de kan ta sämre chiplets från ordinarie produktion till lågprismodellerna. Där är de inte ännu.
Det bästa vi kan hoppas på är att det framöver släpps någon billigare modell baserad på partiellt inaktiverade 5600G/5700G.