Ryzen 5000G-serien lanseras – Zen 3 med Vega-grafik

Permalänk
Medlem

Beställde en av varje nu...finns ju inga grafikkort ju, så jag iallafall kan bygga ihop två burkar utan grafik så länge...
Har tre 3400G & en 3200G...funkar bra mycket bättre än intels inbyggda grafik...som är mera en nödlösning...
Spelar inte så mycket nuförtiden...Barnas burkar har ganska bra grafikkort ur förra generationen RX390 & RX5700...
Skulle hoppas på att det dök upp lite halvbra grafikkort nu typ ovannämnda...funkar bra till vardags...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Både Ryzen 7 5700G och Ryzen 5 5600G finns tillgängliga hos återförsäljare och prislappen landar på 3 890 kronor respektive 2 790 kronor. "

Kanske är sämst på prisjakt men de verkar inte finnas som produkt utan som lösa träffar så att säga och enda jag ser i lager är från computersalg där priset för 5600G är 4300kr och 5700G 5500kr.

https://www.inet.se/kategori/1151/socket-am4-v3?filters=%7B%2...

Inet har massa hemma för bra pris iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Beställde en av varje nu...finns ju inga grafikkort ju, så jag iallafall kan bygga ihop två burkar utan grafik så länge...
Har tre 3400G & en 3200G...funkar bra mycket bättre än intels inbyggda grafik...som är mera en nödlösning...
Spelar inte så mycket nuförtiden...Barnas burkar har ganska bra grafikkort ur förra generationen RX390 & RX5700...
Skulle hoppas på att det dök upp lite halvbra grafikkort nu typ ovannämnda...funkar bra till vardags...

Ren nyfikenhet - hur gamla är dina barn, och vilket kön?
Jag har två döttrar, 10 och 12, och ingen av dem har något intresse av datorer. Alls. (Telefoner och paddar, jajamensan! Datorer - nej.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Usla produkter, varför måste AMD alltid handikappa APU:erna?

* Halverad L3-cache som resulterar i prestanda lik 3000-serien
* Ingen PCI-E 4
* 20 banor PCI-E istället för 24
* Ingen virtualisering av iGPUn
* Ingen AV1-avkodning

Intel är ett mycket bättre alternativ för de flesta som söker iGPU. För övrigt så tror jag att artikeln har fel specifikation på 5800X i tabellen, det ska vara 24st banor PCI-E 4.0 om jag inte misstar mig.

* Vad jämför du med här? Den har halva L3 mot X-modellerna, då den inte bygger på chiplets och har därmed bättre latens mot RAM. Den har dock dubbla L3 mot föregångaren. Ditt påstående om prestanda är helt fel.
* Inte många som bryr sig.
* Den har lika många banor som X-modellerna.
* Handikappen hos GPUn förstår jag frustrationen för. AV1 finns i RDNA2, vilket vore en bra anledning till att uppgradera från Vega.

Permalänk

Jag skulle gärna prov AMD om dom hade något i likande prestanda som senare i9orna och med iGpu.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Alltså G serien är för administration. Detta är inga spel processorer. Så om den fortfarande har Vega är skitisamma.

Rent praktiskt ja* Inte alls vad AMD positionerar dom som : https://youtu.be/8cH8gwcVqPY?t=946

*Det går att spela enklare spel på dom som redan nämnt och som nämns i länkad recension; de är relativt bra som IGP:er, för admin hade de inte behövt vara relativt bra IGPer.

jättemegatydlig
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ren nyfikenhet - hur gamla är dina barn, och vilket kön?
Jag har två döttrar, 10 och 12, och ingen av dem har något intresse av datorer. Alls. (Telefoner och paddar, jajamensan! Datorer - nej.)

Kommer kanske en tid om de exempelvis mer seriöst vill rita digitalt animera eller skapa något annat där en dator kan bli mer intressant ett behov av dator kan ju uppkomma även om man inte är jätteintresserad av själva tekniken bakom tänker jag. Ska man rita i Cad exempelvis det är ingenting jag skulle vilja göra med touch kontroller men de hade kanske löst det också med touch kontroller.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en 5700 G idag, eftersom jag planerat redan innan de annoucades (tänkte köpa en OEM version från Ebay men höll mig), och sätta i det som blivit min desktop arbetsburk. (Just nu sitter det en 5800X + ett RX 6800 i ett Louqe Raw S1 men de ska vidare in i ett Thorzone Mjolnir.)

Men innan köpet kollade jag på att köpa en 3700X + ett Radeon RX 550 eller Geforce 1050ti istället då priserna såg ut att kunna bli allt mellan 4800 till 5900 kr för en 5700 G. Och Wow ett 2 GB 1050 kostar mellan 1000 och 2000 kr begagnat fortfarande, och ett RX 550 4Gb kostar ungefär samma. Så det är absolut värt att lägga 3900 kr på en 5700 G istället för en 3700X för 2900 kr.

Jag tycker AMD gjorde rätt i att släppa G produkterna då verkar finnas ett ganska bra behov av dem i dessa tider. Synd att det är ca 6-8 månader försent bara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ren nyfikenhet - hur gamla är dina barn, och vilket kön?
Jag har två döttrar, 10 och 12, och ingen av dem har något intresse av datorer. Alls. (Telefoner och paddar, jajamensan! Datorer - nej.)

4 barn 2 flickor & 2 pojkar 30-44 Två barnbarn pojkar 19 & 21.
De spelar & jobbar med bilder...jag har världens dyraste MP3 spelare brukar dom säga...
Det kosta att ligga på topp...
Nu kan jag använda mitt RX5600XT & Ryzen 7 3700X till någon annan av burkarna då jag klarar mig med den inbyggda grafiken i R7an...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är bra i bärbara datorer, och stationära datorer med formfaktor liknande nuc eller imac. Ett 7950 ställer krav på utrymme nätaggregat och ventilation som inte en 5600g gör. Det är självklart inget som man använder i en speldator utan att komplettera med en GPU om man inte måste.

Jag hade själv en laptop runt 2012 med en första generationens Llano apu från AMD och kunde spela en hel del spel som inte var möjligt med dåtidens intel motsvarighet (tror det var ivy bridge).

Ja laptops är en sak. Men nu pratar vi om en cpu, moderkort och ram som sammantaget kostar nästan lika mycket som en hel laptop. Köpte min acer nitro 5 med i5 10300H och GTX 1660 ti för 4500:- på elgigantens outlet för nån månad sen. Visst... det hör kanske inte till vanligheten att man hitta en sån deal men ändå. Ska du köpa en hel plattform och dator baserad på en APU så har du lagt så mycket pengar att du lika gärna kan köpa ett beggat grafikkort också. Vill du ha en slimmad dator kan du köpa en laptop istället. Eller så köper man ett chassi med PCI-E riser och vertikal montering så tar inte grafikkortet mer plats än en cpu-kylare med låg profil. Grafikkort, ens 10 år gamla drar inte sååå mycket ström i idle heller.

Nä, det här mest en supernischad produkt som hajpas av youtubers som tjänar pengar på att folk går in och köper dessa via deras länkar nere i beskrivningarna av videorna. Med modernare grafikarkitektur och DDR5 i höga hastigheter så vore det intressant att se hur det skulle prestera. Men samtidigt har väl prestandan av grafikkort ökat det fyrdubbla innan dess. Så även den tidens APUer kommer vara undermåliga till den gräns att man lika gärna kan välja intels cpuer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha, hur gör man nu då ? Enligt Asus stödjer det tilltänkta moderkortet Ryzen 5600G, 5600GE och 5700GE, och så Ryzen PRO 5700G och 5750G
Men de nämner inte Ryzen 5700G utan PRO och E ...
Ska man chansa att icke pro och e inte ställer till det eller fega och gå på 5600G ?
Vill ha, ska man våga....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Kommer kanske en tid om de exempelvis mer seriöst vill rita digitalt animera eller skapa något annat där en dator kan bli mer intressant ett behov av dator kan ju uppkomma även om man inte är jätteintresserad av själva tekniken bakom tänker jag. Ska man rita i Cad exempelvis det är ingenting jag skulle vilja göra med touch kontroller men de hade kanske löst det också med touch kontroller.

Min yngsta dotter har en Wacom Cintiq 13 och en Ryzen 5 5600x & Radeon 5600XT, hon ritar serier & håller på med en ruta i flera dager ibland...
Vet inte om det skulle räcka med den inbyggda grafiken i nya processorerna...den äldsta Dottern har bara en Laptop & Excel typ...
Att skriva här är det mest avancerade jag gör på min dator...men vill ha kräm bara för att... få se om det räcker med en R7 5700G för mig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Ren nyfikenhet - hur gamla är dina barn, och vilket kön?
Jag har två döttrar, 10 och 12, och ingen av dem har något intresse av datorer. Alls. (Telefoner och paddar, jajamensan! Datorer - nej.)

Kan nog ha att göra med att dom är döttrar. Min grabb är 7 och älskar datorer, även min 3 åring. Han får dock nöja sig med en 3200G iGpu men 7 åringen kör lite mer krävande så där blev det en 9700K med 3060 Ti.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan nog ha att göra med att dom är döttrar. Min grabb är 7 och älskar datorer, även min 3 åring. Han får dock nöja sig med en 3200G iGpu men 7 åringen kör lite mer krävande så där blev det en 9700K med 3060 Ti.

Jag har 2 döttrar 11 och 9 år som jag dumt nog byggt datorer till. Nu e dom helt såld på det! Lirar ffa Roblox, Star stables och minecraft.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja laptops är en sak. Men nu pratar vi om en cpu, moderkort och ram som sammantaget kostar nästan lika mycket som en hel laptop. Köpte min acer nitro 5 med i5 10300H och GTX 1660 ti för 4500:- på elgigantens outlet för nån månad sen. Visst... det hör kanske inte till vanligheten att man hitta en sån deal men ändå.

Ja du fick en begagnad dator för ett bra pris men som du säger så är det inte något man kan räkna med. Enligt prisjakt ligger nitro 5 med den specifikationen på 10 000kr idag från att ha legat runt 13 000kr tidigare i somras.

Citat:

Ska du köpa en hel plattform och dator baserad på en APU så har du lagt så mycket pengar att du lika gärna kan köpa ett beggat grafikkort också. Vill du ha en slimmad dator kan du köpa en laptop istället. Eller så köper man ett chassi med PCI-E riser och vertikal montering så tar inte grafikkortet mer plats än en cpu-kylare med låg profil. Grafikkort, ens 10 år gamla drar inte sååå mycket ström i idle heller.

Är man ute efter en slimmad desktop i nuc format går oftast laptop bort eftersom de oftast är klumpigare. Oftast monteras ju sådana datorer i bak på skärmen, ska du ha in ett 7950 som drar runt 200w när det jobbar blir det helt andra krav på kylare osv. Så det beror på syfte med datorn. Ska det vara en spelburk eller ska det vara en bra dator med möjlighet till lite enklare spelande?

Citat:

Nä, det här mest en supernischad produkt som hajpas av youtubers som tjänar pengar på att folk går in och köper dessa via deras länkar nere i beskrivningarna av videorna. Med modernare grafikarkitektur och DDR5 i höga hastigheter så vore det intressant att se hur det skulle prestera. Men samtidigt har väl prestandan av grafikkort ökat det fyrdubbla innan dess. Så även den tidens APUer kommer vara undermåliga till den gräns att man lika gärna kan välja intels cpuer.

Ja när det kommer till desktop så är det väl inte en stor målgrupp utan det är främst laptops för 6000 och ner där de bör användas. Men som sagt finns det lägen där en processor med bättre GPU än intel är lämplig även för desktop fast då är det nog ändå främst laptop modellerna med ännu lägre tdp och inte dessa "riktiga" desktop man bör använda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Men var är Ryzen 3 Zen 3 (5100 5300)? Är de på gång?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett snart 10 år gammalt HD 7950 lär spöa den intergrerade grafiken rätt rejält.

Beror på vad du vill koppla på för bildvisare, hur gör du med 4k hdr på skrivbordet ? Det går inte på så gamla grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Rent praktiskt ja* Inte alls vad AMD positionerar dom som : https://youtu.be/8cH8gwcVqPY?t=946

*Det går att spela enklare spel på dom som redan nämnt och som nämns i länkad recension; de är relativt bra som IGP:er, för admin hade de inte behövt vara relativt bra IGPer.

Vi rullar ut 1000-tals sådana här processorer (lenovo) på jobbet till tex sjukhus. 2xxx och 3xxx serien.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av utixo:

Men var är Ryzen 3 Zen 3 (5100 5300)? Är de på gång?

Stod i artikeln att 5300G kommer endast till OEM, om en 5100G skulle dyka upp så tror jag att det gäller även för den samma öde.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med halverad cache jämfört med dem som inte har en iGPU`?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vad är grejen med halverad cache jämfört med dem som inte har en iGPU`?

Dessa är byggda på ett kisel så för att spara yta, strömförbrukning och få ner kostnaden har AMD valt mindre L3 cache. Eftersom cpu, cache och minneskontroller är på samma kisel så har dessa lägre latens mot RAM än vanliga Ryzen så det kompenserar den lägre cache-mängden en del, i vissa applikationer är dessa snabbare men i de flesta spel långsammare då spel rent generellt gillar mycket cache.
Kislet är ju mest tänkt att användas i laptop-cpu:er men med uppskruvad strömbudget fungerar de bra i stationära datorer som inte behöver någon kraftfull grafik.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Stod i artikeln att 5300G kommer endast till OEM, om en 5100G skulle dyka upp så tror jag att det gäller även för den samma öde.

För eller senare bör ju dock AMD få ut mer budgetorienterade cpuer till konsumenter.

Blir lite skevt om Ryzen 7600x är det minsta man kan köpa som konsument, förutom då 5 år gamla Ryzen 3100 som då är som en ångmotor jämfört med en raktmotor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om man vill bygga en hemma-server med primärt fokus på Docker, och vill upp ett steg från en Raspberry Pi. Är då en 5700g (Linux) ett bra gångbart alternativ som ni ser det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

För eller senare bör ju dock AMD få ut mer budgetorienterade cpuer till konsumenter.

Det har de redan. Bara det att dessa använder Zen 2:
* Athlon 3000G, ~600kr
* Ryzen 3 3200G, ~1100kr
* Ryzen 5 3400G, ~1600kr
* Ryzen 5 3500X, ~1700kr
* Ryzen 5 3600, ~2100kr
* Ryzen 7 2700 (Zen+), ~2300kr

Eftersom moderkort med AM4 har bra kompatibilitet med "alla" generationer CPU så fungerar de äldre generationerna som "budgetsegment" genom att priset på dessa sänks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det har de redan. Bara det att dessa använder Zen 2:
* Athlon 3000G, ~600kr
* Ryzen 3 3200G, ~1100kr
* Ryzen 5 3400G, ~1600kr
* Ryzen 5 3500X, ~1700kr
* Ryzen 5 3600, ~2100kr
* Ryzen 7 2700 (Zen+), ~2300kr

Eftersom moderkort med AM4 har bra kompatibilitet med "alla" generationer CPU så fungerar de äldre generationerna som "budgetsegment" genom att priset på dessa sänks.

Jag var otydlig, sorry. Jag menade budgetcpuer baserade på nuvarande generation av arkitektur.
Är topend cpuern Zen3, ska även budget-cpuerna vara det. Eller Zen4 så ska budgetcpuer vara Zen4.

Ingen av de listade cpuerna är dock särskilt intressanta när Intel säljer sin 11400F för 1649kr och det är ju i det här segmentet jag vill se mer ifrån AMD. Att sälja gamla cpuer som "budget" är inte riktigt det jag tänkte mig med mer "budget orientering".

Skrivet av Milewulf:

Om man vill bygga en hemma-server med primärt fokus på Docker, och vill upp ett steg från en Raspberry Pi. Är då en 5700g (Linux) ett bra gångbart alternativ som ni ser det?

Till och med en Ryzen 3000G är ett stort steg upp från en Pi4 i prestanda, så det går nog bra med en 5700G

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vi rullar ut 1000-tals sådana här processorer (lenovo) på jobbet till tex sjukhus. 2xxx och 3xxx serien.

Jag kan inte rå för vad ni använder dom till, det jag opponerar mig mot är "Alltså G serien är för administration. Detta är inga spel processorer. Så om den fortfarande har Vega är skitisamma." eftersom det inte är helt sant och tvärtemot vad tillverkaren meddelar:

från AMD.com:

Citat:

The Fastest In The Game¹
AMD Ryzen™ 5000 G-Series processors with built-in Radeon™ graphics dominate the battlefield.

På inets produktsida för 5600G:

"Just nu! Spelkupong - AMD - Warframe In-Game Pack Bundle på köpet, värde 249 kr"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

För eller senare bör ju dock AMD få ut mer budgetorienterade cpuer till konsumenter.

Blir lite skevt om Ryzen 7600x är det minsta man kan köpa som konsument, förutom då 5 år gamla Ryzen 3100 som då är som en ångmotor jämfört med en raktmotor.

Ska inte nästa generation vara på AM5? Då har de ju inte så mycket val annat än att släppa low-end i samma generation, men i och för sig så släppte de ju FX processorer tillsammans med första gen Ryzen på AM4, så de kanske släpper Zen 2 till low end AM5.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Varför Vega?
Varför inte RDNA2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför Vega?
Varför inte RDNA2?

Gissar på att RDNA2 vill ha DDR5. Annars ser jag faktiskt ingen bra anledning till det. Men vem vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan nog ha att göra med att dom är döttrar. Min grabb är 7 och älskar datorer, även min 3 åring. Han får dock nöja sig med en 3200G iGpu men 7 åringen kör lite mer krävande så där blev det en 9700K med 3060 Ti.

Lite det jag fiskar efter - jag undrar om det finns en könsskillnad här? Tjejerna redigerar till exempel film och skriver (kortare) texter på iPads, och ser liksom ingen vits med att det alltid sitter fast ett tangentbord på paddan. För att inte tala om en dator som sitter fast i väggen... Ingen av deras tjejkompisar har egna datorer hemma, och de (2-3st.) killar i deras ålder jag känner till har heller inga, så jag vet helt enkelt inte hur mycket som bara är generationen.