Står 12:e generationens Intel i5 har 12 kärnor kontra 4 kärnor hos 11:e generationens Intel i5. Låter som stor skillnad?
Generellt ska du aldrig jämföra varken antalet kärnor eller klockfrekvens rakt av. Det enda någorlunda pålitliga sättet att jämföra prestanda är benchmarks, helst på den last du är intresserad av. Med andra ord får man jobba en del på sina surf-skills när man ska jämföra processorprestanda på prylar man inte kan testa själv.
Intel gjorde ett rätt stort byte av arkitektur mellan generation 11 och 12. I generation 12 (Alder Lake) har man P-cores och E-cores, varav de förstnämnda är jämförbara med de kärnor som fanns i generation 11, medan de senare är mer energieffektiva men mycket svagare. Som en följd av detta blev man i generation 12 tvugna att i normalfallet stänga av AVX-512-instruktionerna som bara P-cores klarade av, eftersom schemaläggningen av processer annars måste göras efter vilka instruktioner som kommer användas, vilket skulle blivit komplicerat. Nu verkar man ha bestämt sig för att inte låta folk slå av E-cores och därigenom få tillbaka AVX-512.
Jag vet inget om videoredigering, så vad ovanstående har för konsekvens för dig kan jag inte säga något om. Puget systems är kända för att benchmarka Adobe-program, men jag vet inte om det är relevant för dig.
Edit: Asus har inte direkt något fantastiskt track record med Linux-kompabilitet. Kolla det noggrannt om det är vad du ska ha datorn till.