Nytt tv-rum behöver större tv! 75"-86"

Permalänk

Nytt tv-rum behöver större tv! 75"-86"

Hej!

Har precis flyttat och i det nya tv-rummet ser våran 55" väldigt liten ut! (bild nedan)
https://imgur.com/wHsJWpm

Det är lite över 5 meter till Tvn från soffan.
Har kollat på några olika storlekar, 75-86". Oled i den storleken är alldeles för dyrt! Så jag har kollat på dessa:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe85q70...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/lg-86...

Har ni några stora nackdelar med dem? Jag vet att tex Samsung inte har Dolby Vision. Men det kanske inte är hela världen?
Läste också att Samsungs "svarta" är lite svartare än LG tex.

Vi kollar mest på Netflix/Disney plus och Youtube och budgeten är ca 23tkr.

Mvh Mårten

Permalänk
Keeper of the Bamse

75" blir dubbelt så stor bildyta som 55", så har du mätt lite så att du inte går och köper för stort? Jag har en kompis som köpte LG 86" och den är alltså helt sinnessjukt stor, 107cm hög, och sen sitter den en bit upp på väggen, så den blir nästan lika hög som en själv

Var läste du förresten att Samsungs svarta är svartare än LG? Eller menar du om båda är icke-oled? För inget kan bli svartare än oled

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har också ca 5m till TVn har samma samsung du kikar på fast 75", är nöjd med den, visst är det inte en OLED, men eftersom man inte har en OLED precis bredvid så vänjer man sig rätt fort om man inte stör sig lätt på just det... (hade 2018 varianten som dog i ett åsknedslag och 2020 varianten var bättre på att inte ha ljus nere i hörnen i mörkare scener)
har även min monterad på vägg, nog hade jag säkert kunnat ha 85" också
nästa TV blir nog 85", men tror inte det behövs mkt större än så

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Var läste du förresten att Samsungs svarta är svartare än LG? Eller menar du om båda är icke-oled? För inget kan bli svartare än oled

Mitt fel! Mena såklart att oled blir svartare😇

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

75" blir dubbelt så stor bildyta som 55", så har du mätt lite så att du inte går och köper för stort? Jag har en kompis som köpte LG 86" och den är alltså helt sinnessjukt stor, 107cm hög, och sen sitter den en bit upp på väggen, så den blir nästan lika hög som en själv

Var läste du förresten att Samsungs svarta är svartare än LG? Eller menar du om båda är icke-oled? För inget kan bli svartare än oled

Skrivet av Viochee:

Har också ca 5m till TVn har samma samsung du kikar på fast 75", är nöjd med den, visst är det inte en OLED, men eftersom man inte har en OLED precis bredvid så vänjer man sig rätt fort om man inte stör sig lätt på just det... (hade 2018 varianten som dog i ett åsknedslag och 2020 varianten var bättre på att inte ha ljus nere i hörnen i mörkare scener)
har även min monterad på vägg, nog hade jag säkert kunnat ha 85" också
nästa TV blir nog 85", men tror inte det behövs mkt större än så

Tack för svar! Tror 86 blir lite väl stort. Men jag släppte lite på plånboken och kolla på LG b1 77" och LG a1 77".

A1 har 60hz och b1 120hz. Det är ju bara datorer och PS5/xbox som kan visa 120hz.

Jag spelar ju bara dator men då har jag andra skärmar till det. Så är det onödigt att köpa b1 för 120hz om jag mest bara ska kolla på film? Eller ska man tänka "framtidssäkert" och köpa b1🙄 vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att 85-86 tum på dryga fem meters avstånd kommer upplevas som för stort. Sitter drygt 1,5 meter från min 55-tummare och upplever inte alls den som för stor.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Silverballs:

Tack för svar! Tror 86 blir lite väl stort. Men jag släppte lite på plånboken och kolla på LG b1 77" och LG a1 77".

A1 har 60hz och b1 120hz. Det är ju bara datorer och PS5/xbox som kan visa 120hz.

Jag spelar ju bara dator men då har jag andra skärmar till det. Så är det onödigt att köpa b1 för 120hz om jag mest bara ska kolla på film? Eller ska man tänka "framtidssäkert" och köpa b1🙄 vad tycker ni?

Jag hade faktiskt kört på B1 eller C1 för att få 120hz, för vipps sitter du med en Xbox eller PS5 och ångrar att du inte köpte 120hz. Eller för den delen kopplar in datorn. När du väl har en stor TV så kommer du nog börja uppskatta "big screen gaming" från soffan

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Q70R, en TV som jag är extremt nöjd med och svärtan är väldigt bra trots att det inte är en OLED. Dessvärre går de inte längre att köpa men motsvarande TV idag heter Q80T. (Den du funderar på att köpa heter Q70T)

Denna exempelvis om du vill ha en 75-tummare, https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-qe75q80tatxxc-7...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Skulle börja ta mig till en butik för att se hur 75/86 ser ut. Stå ungefär fem meter. Ta eventuellt några foton. Kolla aldrig via YouTube. Det ger ingen bra överblick.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag hade faktiskt kört på B1 eller C1 för att få 120hz, för vipps sitter du med en Xbox eller PS5 och ångrar att du inte köpte 120hz. Eller för den delen kopplar in datorn. När du väl har en stor TV så kommer du nog börja uppskatta "big screen gaming" från soffan

Ja det känns som det kan bli så i framtiden..! Sen brukar ja va sådan att jag köper hellre det lilla extra så ja inte blir besviken.
Man fyller ju bara 30år en gång!

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Skulle börja ta mig till en butik för att se hur 75/86 ser ut. Stå ungefär fem meter. Ta eventuellt några foton. Kolla aldrig via YouTube. Det ger ingen bra överblick.

Jag var på media markt idag och kolla. Tyvärr fanns ingen 86". Men det fanns en 75" uppe och det så helt okej ut från några meter och den är ju snarlik en 77"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Hej!

Har precis flyttat och i det nya tv-rummet ser våran 55" väldigt liten ut! (bild nedan)
https://imgur.com/wHsJWpm

Det är lite över 5 meter till Tvn från soffan.
Har kollat på några olika storlekar, 75-86". Oled i den storleken är alldeles för dyrt! Så jag har kollat på dessa:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe85q70...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/lg-86...

Har ni några stora nackdelar med dem? Jag vet att tex Samsung inte har Dolby Vision. Men det kanske inte är hela världen?
Läste också att Samsungs "svarta" är lite svartare än LG tex.

Vi kollar mest på Netflix/Disney plus och Youtube och budgeten är ca 23tkr.

Mvh Mårten

Hade velat rekommendera en OLED men tycker nog storlek är viktigare. Har själv köpt en OLED CX 77" men det är för mycket pengar...

Kolla rtings efter de faktorer du tycker är viktiga.

EDIT, nej 100" är inte för för stort heller. Tänk bara på att inte sätta den för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Hej!

Har precis flyttat och i det nya tv-rummet ser våran 55" väldigt liten ut! (bild nedan)
https://imgur.com/wHsJWpm

Det är lite över 5 meter till Tvn från soffan.
Har kollat på några olika storlekar, 75-86". Oled i den storleken är alldeles för dyrt! Så jag har kollat på dessa:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe85q70...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/lg-86...

Har ni några stora nackdelar med dem? Jag vet att tex Samsung inte har Dolby Vision. Men det kanske inte är hela världen?
Läste också att Samsungs "svarta" är lite svartare än LG tex.

Vi kollar mest på Netflix/Disney plus och Youtube och budgeten är ca 23tkr.

Mvh Mårten

Storlekarna 55,65,77,85"

En annan Mårten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Tack för svar! Tror 86 blir lite väl stort. Men jag släppte lite på plånboken och kolla på LG b1 77" och LG a1 77".

A1 har 60hz och b1 120hz. Det är ju bara datorer och PS5/xbox som kan visa 120hz.

Jag spelar ju bara dator men då har jag andra skärmar till det. Så är det onödigt att köpa b1 för 120hz om jag mest bara ska kolla på film? Eller ska man tänka "framtidssäkert" och köpa b1🙄 vad tycker ni?

Tycker 120hz är onödigt för en TV, bättre att kolla på HDR stöd och peak brightness i HDR läge m.m

Permalänk

Sitter med en LG oled 55" c7 på 3-3,5m o behöver en större TV, ska jag fortsätta med oled så har jag bara råd med 65" med inkl. sänkningarna till BF.
För de pengarna får jag en LED på minst 75". Frågan är om jag ska gå på en Sonys bättre modeller eller en Qled från Samsung. Vil ha en TV med bästa möjlig svärta osv minsta möjliga blooming o backlight.
Kort sagt så vill jag ha en TV som är så lik en oled som det någonsin är möjligt..
Finns dessa modeller?
Tittar mest på film o serier o spelar inte.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Storlekarna 55,65,77,85"
https://i.imgur.com/47nzHLU.jpg

En annan Mårten

Nice! Snyggt jobbat Ska visa sambon denna bild! Det verkar som det skulle gå med en 86". Men då gissar jag att jag förlorar kvalité om jag nu jämför men en LG b1 77"?

Permalänk
Medlem

jag har en 75" TV men den tar stor plats. tyvärr syns det lite dåligt på bilden. Har monterat TVn så lågt jag kunnat för att slippa titta uppåt när man set på TVn (har vardagsrum på 40m2)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Storlekarna 55,65,77,85"
https://i.imgur.com/47nzHLU.jpg

En annan Mårten

Hade tagit projektor för film och vissa serier med 110" , sen en 65a eller 75a för TV...
Vi sitter 3,5m ifrån, har 65" oled, och 100" motorduk Reactduk som går ner framför TVn... då känns tvn rätt liten...
Skulle vilja ha 110-120" duk istället...... man blir aldrig nöjd tydligen...
Lättaste hade varit att sitta riktigt nära oledTVn egentligen... men blir ingen biokänsla... :/

Snyggt jobbat med jämförelserna.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Silverballs:

Nice! Snyggt jobbat Ska visa sambon denna bild! Det verkar som det skulle gå med en 86". Men då gissar jag att jag förlorar kvalité om jag nu jämför men en LG b1 77"?

Kvalité är ju subjektivt. Oled är ju objektivt bäst rent tekniskt, men om man bara vill ha svinstort så blir ju allt över en 77 B1 i pris svårt att rättfärdiga. Elgiganten vill ha 35k för en 77B1 (som då kan visa 120hz), och 25K för en A1 som då "bara" körs i 60hz.

Du får en samsung led-tv på 85" för 18k på mediamarkt.

Jag kommer aldrig rekommendera vanliga ledbelysta TVs över OLED, utan kommer alltid säga att man ska gå ner i storlek. Vissa andra tycker tvärtom. Det är väl du och frugan som får komma överens helt enkelt, men propsa gärna på att du faktiskt fyller jämnt!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Nice! Snyggt jobbat Ska visa sambon denna bild! Det verkar som det skulle gå med en 86". Men då gissar jag att jag förlorar kvalité om jag nu jämför men en LG b1 77"?

Skulle tro att det är ganska stor kvalitetsskillnad tyvärr. Säg en C1, kommer gå ner till 40k under black friday (om vi får tro på historiken). Samma lär väl gälla för Samsung 85" QLED GQ85QN85A som ligger i samma prisklass. LG NANO tror jag är betydligt sämre.

Jämförelse hos Rtings
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-samsung...

OLED-fan som jag är skulle jag ändå säga att det finns fördelar med Samsungen utöver storleken, framförallt ljusstyrkan.

Edit
Men jag älskar min och föredrar LGs mjukvara över Samsungs.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Kvalité är ju subjektivt. Oled är ju objektivt bäst rent tekniskt, men om man bara vill ha svinstort så blir ju allt över en 77 B1 i pris svårt att rättfärdiga. Elgiganten vill ha 35k för en 77B1 (som då kan visa 120hz), och 25K för en A1 som då "bara" körs i 60hz.

Du får en samsung led-tv på 85" för 18k på mediamarkt.

Jag kommer aldrig rekommendera vanliga ledbelysta TVs över OLED, utan kommer alltid säga att man ska gå ner i storlek. Vissa andra tycker tvärtom. Det är väl du och frugan som får komma överens helt enkelt, men propsa gärna på att du faktiskt fyller jämnt!

Skrivet av Mordekai:

Skulle tro att det är ganska stor kvalitetsskillnad tyvärr. Säg en C1, kommer gå ner till 40k under black friday (om vi får tro på historiken). Samma lär väl gälla för Samsung 85" QLED GQ85QN85A som ligger i samma prisklass. LG NANO tror jag är betydligt sämre.

Jämförelse hos Rtings
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-samsung...

OLED-fan som jag är skulle jag ändå säga att det finns fördelar med Samsungen utöver storleken, framförallt ljusstyrkan.

Edit
Men jag älskar min och föredrar LGs mjukvara över Samsungs.

Har kollat mycket på HDTVTest på youtube. Han säger att om man har ett mörkt rum där tvn står i kommer Oled funka väldigt bra. Om Samsungs Qled säger han då att om man har ett rum med mycket fönster och ljus insläpp kommer Qleden funka väldigt bra pga ljusstyrkan.

Vi ser oftast aldrig film efter kl 19 och sen bor vi i Sverige som generellt är ganska mörkt..

Jag är inte rädd för att Tvn ska se liten ut för att gå från 55" till 77" bör kännas underbart! Men vill man ha grym bild och "ganska" stor tv verkar det luta mot en B1 faktiskt.

Jag fyller tidigt i oktober så jag hinner kolla lite till och jämföra dessa tv vi pratat om nu!

Permalänk
Medlem

Det jag är mest allergisk mot gällande dagens LCD TV... är den förbannade bloomingen som kan tillkomma på många... borde vara förbjudet att det får vara så... hade en del på våran förra Samsung q7a.... den har dottern fått till sitt rum när vi köpte oled som komplement till projjen...

exempel: https://www.youtube.com/watch?v=OsvEPRBenoc

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag hade faktiskt kört på B1 eller C1 för att få 120hz, för vipps sitter du med en Xbox eller PS5 och ångrar att du inte köpte 120hz. Eller för den delen kopplar in datorn. När du väl har en stor TV så kommer du nog börja uppskatta "big screen gaming" från soffan

Kom på att nya Battlefield kommer några dagar efter jag fyller. Spelar rätt bra på min Odyssey g7 såklart! MEN om jag skulle vilja testa BF på säg en LG B1 77". Kommer datorn orka det?

Min dator:
https://www.komplett.se/product/1171769/dator-surfplatta/komp...

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Det jag är mest allergisk mot gällande dagens LCD TV... är den förbannade bloomingen som kan tillkomma på många... borde vara förbjudet att det får vara så... hade en del på våran förra Samsung q7a.... den har dottern fått till sitt rum när vi köpte oled som komplement till projjen...

exempel: https://www.youtube.com/watch?v=OsvEPRBenoc

Så ser våran nuvarande tv ut just nu. Tror sambon köpte LG tvn 2018 för ca 7tkr. Man mår faktiskt lite dåligt när man ser skillnaden!!

Permalänk
Medlem

OLED77CX har ju varit nere på 24990 så kan tänka mig att OLED77B1 får ett riktigt bra pris under BF och mellandagsrean.

Nackdelen med OLED är att alla andra paneltyper ser ut som skräp i jämförelse.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

OLED77CX har ju varit nere på 24990 så kan tänka mig att OLED77B1 får ett riktigt bra pris under BF och mellandagsrean.

Nackdelen med OLED är att alla andra paneltyper ser ut som skräp i jämförelse.

Det som är synd är ju att det är 86 dagar kvar till Black Friday men bara 40 dagar kvar till 11 oktober (min födelsedag)

Otålig som man är...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Silverballs:

Kom på att nya Battlefield kommer några dagar efter jag fyller. Spelar rätt bra på min Odyssey g7 såklart! MEN om jag skulle vilja testa BF på säg en LG B1 77". Kommer datorn orka det?

Min dator:
https://www.komplett.se/product/1171769/dator-surfplatta/komp...

Oh yes, jag lär spela BF jag med, men utan singleplayer-kampanj så blir det nog mest framför G9an, så man kan spela med mus+tgb

Men t.ex. Cyberpunk är ju ett helt annat spel på en OLED med bra HDR (går bra att spela med Handkontroll i soffan). Min Samsung G9 är "HDR Compatible" men det ser ärligt talat ut som skit i jämförelse med LG OLED. Det är liksom nästan urvattnat på något sätt.

Samma sak med Forza Horizon i 4K HDR, det är inte alls samma sak som på G9an.

Att driva 4K med 3070 går, men du får nog dra ner inställningarna lite. När du testat RDR2 i 4K med HDR (sätt på game-läge i hdr för guds skull) på en OLED kommer du få en ordentlig aha-upplevelse, även om det är på Xbox one X (dvs förra gen) med sin "kanske"-4K.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ingen rekommendation på tv, men jag undrar om ni inte kan flytta soffa närmare tvn, tänker att det blir ett väldigt stort tomrum mellan tv och soffa just nu. Skulle möjligtvis gå att få in skrivbord/bokhylla/något annat roligt bakom, och då behöver man inte heller gå på en jättestor tv. Bara en fundering jag har, vet inte om det skulle fungera i rummet.

Hoppas ni hittar något som fungerar bra

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Oh yes, jag lär spela BF jag med, men utan singleplayer-kampanj så blir det nog mest framför G9an, så man kan spela med mus+tgb

Men t.ex. Cyberpunk är ju ett helt annat spel på en OLED med bra HDR (går bra att spela med Handkontroll i soffan). Min Samsung G9 är "HDR Compatible" men det ser ärligt talat ut som skit i jämförelse med LG OLED. Det är liksom nästan urvattnat på något sätt.

Samma sak med Forza Horizon i 4K HDR, det är inte alls samma sak som på G9an.

Att driva 4K med 3070 går, men du får nog dra ner inställningarna lite. När du testat RDR2 i 4K med HDR (sätt på game-läge i hdr för guds skull) på en OLED kommer du få en ordentlig aha-upplevelse, även om det är på Xbox one X (dvs förra gen) med sin "kanske"-4K.

G9 måste va en upplevelse! Har sneglat på den några ggr.. men då skulle sambon göra en hoppspark i ryggen på mig😄

Då förstår jag att ett 3070 skulle klara det, men det är inte optimalt! Men kul att testa och se färger osv

Det kommer bli en hel del Marvel filmer/serier på tvn. Blir det någon skillnad om man spelar upp filmen via datorn, blueray-spelare eller använder Disney+ appen på datorn?

Permalänk
Medlem

Det går bra/ skalar bra om du kör 1080p på en 4k skärm, den datorn klarar det med råge!
Avundsjuk jag blir, vill också ha ett 3070 till nya bf! 😝