Billig mobil om man bara bryr sig om kameran?

Permalänk
Medlem

Billig mobil om man bara bryr sig om kameran?

D.v.s. allt annat är sekundärt förutom priset. Hur billigt kan man nå utan att bli dumsnål?

Andra önskemål är väl att det är en så ren androidversion som möjligt och om man kan låta bli att stödja den kinesiska diktaturen ekonomiskt så är det väl att föredra även om det förmodligen är ganska så svårt.

Sakens natur lär ju göra att iPhone är uteslutet.

Finns det några vettiga mobiler med bra kamera i de lägre prissegmenten? Kollar man lite snabbt på recensioner av bra mobiler så är det ofta som kameran står som minus, så frågan kanske ska formuleras "Hur billigt kan man komma undan och fortfarande få en acceptabel mobilkamera?"

Permalänk
Medlem

beror på vad du menar med "acceptabel mobilkamera"

typ alla telefoner över 3k har okej kamera när det ljust och dåligt när det är mörkt.
Jag skulle kolla på förra generations top modeller. Samsung S20 finns för 5k idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

D.v.s. allt annat är sekundärt förutom priset. Hur billigt kan man nå utan att bli dumsnål?

Andra önskemål är väl att det är en så ren androidversion som möjligt och om man kan låta bli att stödja den kinesiska diktaturen ekonomiskt så är det väl att föredra även om det förmodligen är ganska så svårt.

Finns det några vettiga mobiler med bra kamera i de lägre prissegmenten? Kollar man lite snabbt på recensioner av bra mobiler så är det ofta som kameran står som minus, så frågan kanske ska formuleras "Hur billigt kan man komma undan och fortfarande få en acceptabel mobilkamera?"

Pixel 4a har en väldigt bra kamera för priset du betalar imo.
kan inte hur du köper den i sverige till ett bra pris dock har hört att man kan köpa via tyska Amazon men vet inte hur det funkar.

finns nog någon som vet hur du ska göra

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Köp en Pixel 4a från franska Fnac. Finns en köptråd på Swedroid om du behöver hjälp/guide på o göra köpet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du ha en telefon i stället för att skaffa en bra kompaktkamera typ Sony RX 100?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

...

Det borde vara fyndläge på begagnade iPhones på Blocket just nu En iPhone 12 Mini borde du kunna få för runt 5000:-.

Jag var själv tidigare inne på att köpa en Google Pixel 4a eller en Samsung S10e, men valde till slut en iPhone. Lyckas du få tag i Google Pixel 4a för 3500:-, så slå till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lyckas du få tag i Google Pixel 4a för 3500:-, så slå till!

Det är väldigt enkelt. Bara o beställa från Fnac så får du den för 3500:- det har jag gjort 2 gånger när jag hjälpt vänner o importera den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det borde vara fyndläge på begagnade iPhones på Blocket just nu En iPhone 12 Mini borde du kunna få för runt 5000:-.

5000kr är dock inte vad jag hade kallat för billigt. 3500kr är definitivt otroligt nära den absoluta smärtgränsen. Men jag tolkar det som att Pixel 4a alltså fullständigt springer cirklar kring allt annat i den prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

5000kr är dock inte vad jag hade kallat för billigt. 3500kr är definitivt otroligt nära den absoluta smärtgränsen. Men jag tolkar det som att Pixel 4a alltså fullständigt springer cirklar kring allt annat i den prisklassen?

Iallafall om man inte vill hålla på med manuella inställningar i appen så skulle jag iallafall vilja säga att 4a iallafall är en av de bästa i sin prisklass, om inte bästa

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icetec:

Jo, Googles kameramjukvara är grym och väl anpassad till deras hårdvara. Jag köpte en 4a till tjejen från Fnac, och senare en Pixel 5 till mig (jag ville ha vattentätheten främst, men bättre OIS var väldigt trevligt också). Inga som helst problem. En fördel med att köpa från Frankrike är att det är lag på att skicka med ett headset där, medan Google har rationaliserat bort det på alla andra marknader (jag tror NZ har liknande lag så där också). Sen är det verkligen inga höjdarlurar så det är kanske inte någon större fördel egentligen, mer för min Pixel 5 som inte har hörlursutgång (och inte stöder en simpel adapter utan kräver DAC) där jag fick med ett par USB-C-lurar var det bra så jag har något när batteriet tar slut på BT-lurarna.

Det var rea när jag köpte till tjejen, och till mig, jag tror 4a gick på €319 då plus €11 i frakt. Min femma hamnade någonstans runt €570 vilket inte är lika prisvärt förstås, men ändå billigt för den telefonen.

Permalänk
Medlem

Toppen, tack för svaren! Det kanske får bli en sådan då. Nu verkar det förvisso som om mobilen som skulle bytas ut har insett hur nära döden den är och börjat fungera igen så vi får väl se om den hinner dö igen innan den här informationen är utdaterad.

Permalänk
Medlem

Har 108megapixel kamera plus supermacro kamera på min Xiaomi Redmi Note 10 Pro, kostade 3000kr obunden osv direkt från Netonnet(vid mitt köptillfälle, ej rea). Vill man ha en billig telefon med bra kamera skulle jag nog säga att du får mest mobil för pengen med en sådan.