AMD pratar om nya optimeringar för Ryzen i Linux

Permalänk
Melding Plague

AMD pratar om nya optimeringar för Ryzen i Linux

Under en utvecklarkonferens pratar AMD mer om nya drivrutiner som ska förbättra energi- och prestandaskalning i Linux för Zen 2 och Zen 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ändå anmärkningsvärt att det finns ytterligare prestanda att hämta när den redan är så överlägsen under Linux.
Strömhanteringen har väl dock historiskt vart en annan femma...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Skriver detta på en Zen 2 burk med Linux, så jag kan bara tacka.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! 5.16 borde dyka upp nån gång i december lagom till Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skriver detta på en Zen 2 burk med Linux, så jag kan bara tacka.

Skriver detta på en Ryzen Windows-burk VPN:ad in via min Ryzen Linux-server hemma, så jag får väl bara tacka jag också 🥳

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Mycket trevligt! 5.16 borde dyka upp nån gång i december lagom till Steam Deck.

Jag blir förvånad om Valve inte själva back-portar det de behöver till senaste LTS för SteamOS 3. Men vi får se

Permalänk
Medlem

Phoronix postade precis ett test av detta. Med en 5950X så försämrades prestandan en hel del i många fall, medan prestandan var bättre med en 5900HX men då utan några större förbättringar i strömförbrukning.

Detta är förstås bara ett test av de första patcharna och ingen indikation på hur bra det faktiskt kommer fungera, det enda det egentligen säger är att det är en del arbete kvar innan det är redo att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ändå anmärkningsvärt att det finns ytterligare prestanda att hämta när den redan är så överlägsen under Linux.
Strömhanteringen har väl dock historiskt vart en annan femma...

Just när det kommer till CPUer från AMD så har det tyvärr varit det :/

Skrivet av dlq84:

Jag blir förvånad om Valve inte själva back-portar det de behöver till senaste LTS för SteamOS 3. Men vi får se

Skulle förvåna mig om de inte gjorde det men de kör rolling så är nog inga problem.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.