Epic Games tar antifusksystem till Linux

Permalänk
Melding Plague

Epic Games tar antifusksystem till Linux

Titlar som Apex Legends och Dead by Daylight kan få Linux-stöd när Epic Games Easy Anti-Cheat får stöd i kompatibilitetsläget Proton.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var lite otydligt i artikeln om det bara är via proton det ges stöd till Linux, eller om det kommer en native lösning också. Någon som har koll?

Permalänk
Sötast

What, sjukt optippat att Epic gör det när de i övrigt annars inte visar intresse för Linux alls?

Eller ja iofs, de kan ju eventuellt tjäna pengar på nya steamdecken, med hjälp av deras konkurrenter kan de ju tjäna lite extra. Linuxanvändare i övrigt var ju inte värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Var lite otydligt i artikeln om det bara är via proton det ges stöd till Linux, eller om det kommer en native lösning också. Någon som har koll?

Både och, både native och via Wine/Proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What, sjukt optippat att Epic gör det när de i övrigt annars inte visar intresse för Linux alls?

Eller ja iofs, de kan ju eventuellt tjäna pengar på nya steamdecken, med hjälp av deras konkurrenter kan de ju tjäna lite extra. Linuxanvändare i övrigt var ju inte värt det

Kanske så vill dom slippa allt tjafs om felaktigt bannade folk som försöker köra spelen via Deck/Linux.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

EAC må vara totalt ointressant för mig personligen, men det är ändå roligt att se att Valve kan få någon som Epic att faktiskt lyfta ett finger för Linux. Frågan är om Epic tror att Steam Deck kommer bli stort och inte vill stå utanför, eller om Valve bara slängde pengar på dem.

Permalänk
Medlem

Grymt! Gaming på linux blir bättre o bättre!

Permalänk
Medlem

Det var någon som nämnde att 30% av spelen på protondb.com inte funkar just på grund av EAC, så bara alla utvecklarna får tummen ur och faktiskt uppdaterar så.

På tal om Linux-gaming, jag spelade igenom Metro Exodus (native) på Arch Linux förra helgen. Funkade riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Hoppas på att kunna dumpa windows till fördel för Linux så snart PUBG går att köra... håller tummarna!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Underbart! Troligtvis leder detta till att de andra antifusk-utvecklarna också ger stöd för Linux (och Mac). Finns snart ingen anledning att använda Windows annan än oviljan att prova något nytt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Härligt! Mer stöd för Linux ger en bättre förutsättning för alla (inklusive Windows och Mac)!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av perost:

EAC må vara totalt ointressant för mig personligen, men det är ändå roligt att se att Valve kan få någon som Epic att faktiskt lyfta ett finger för Linux. Frågan är om Epic tror att Steam Deck kommer bli stort och inte vill stå utanför, eller om Valve bara slängde pengar på dem.

Tror ärligt talat att det är Tim själv som önskat detta, kanske som en chans att ha mer ammo jämtemot Apple.
Men även för att fortsatt stödja hans filosofi om öppna ekosystem i hänseendet av marknadsplattformer.

"Titta vi finns till och med på våra direkta PC-konkurrenters operativsystem och plattform, Steam(OS) — Inte ens dem försöker hävda sig och stoppa våra betalningsmedel, trots att de är marknadsledande på PC-plattformen". - Tim the Svin, EPIC CEO till domare.

Sedan är Steam Deck den skjutsen som Linux behöver för att nå en bredare massa i allmänhet också. Speciellt nu när Valve gör mycket egenutveckling parellellt med att få med de större aktörerna på båten i farten också. Ser därmed inte att EPIC skulle vilja vare sig vara sen på tåget eller missa denna chans ur ett rent ekonomiskt- eller PR-perspektiv.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Easy anticheat är förövrigt den absoult sämsta antifusk mjukvaran som finns i världen. Dom kör det på Hunt: Showdown vilket jag lirar mycket och jag tror inte den fångar upp något alls förutom false positive problem. Alla fuskare blir manuellt rapporterade och bannade.

Permalänk
Medlem

Ni menar väl att epic tar tillbaka stödet?
Epic drog bort det redan existerande stödet när dom köpte upp företaget.

Permalänk
Medlem

Om dom nu fixar det för Apex så blir det ett byte till linux, har ingenting kvar som kräver Windows.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Får hoppas att även stöd för Battleye blir klart till lanseringen av Steam Deck, så man kan spela Arma 3 och DayZ genom Proton på min favorit dist Arch Linux!

Det blir dagen jag säger farväl till Windows.

Permalänk

Underbart! Hem och installera bort Windows då 😎

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska tycka, jag trodde vi alla var överens om att inte tycka om Epic...Detta är ju fantastiskt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Även om jag själv för stunden inte lirar spel (eller väntar på att få lira) som kräver EAC, så är detta väldigt välkommet !
Linuxplattformen behöver all draghjälp den kan få för att nå ut till en bredare massa i "desktopsegmentet".

Jag tror också att detta är bara början på en resa där fler företag kommer sattsa på en bredare front när det gäller spelmöjligheter på linux.

Visa signatur
Permalänk

Hur skall dom lösa det rent praktiskt? Genom checksummor på godkända drivrutiner? Eller blir det fritt fram för röntgensyn mm

Permalänk
Medlem

Ser ut som BattlEye är pågång också (i slutet av artikeln)
The Verge

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

håller med

Skrivet av perkabalo:

Får hoppas att även stöd för Battleye blir klart till lanseringen av Steam Deck, så man kan spela Arma 3 och DayZ genom Proton på min favorit dist Arch Linux!

Det blir dagen jag säger farväl till Windows.

Ett av få spel jag lirar.. son gjort att jag måste ha haft Windows.
Hoppas det inte tar några år nu bara, bara för att det är dayz 😜

Det och bankid.. men det lär man ju aldrig få se?!
Borde vara lätt nu iof...

Permalänk
Medlem

Gamla fina Epic Games, de kan man alltid räkna med.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd

Humor.

"Kampen mot fusk i spel har pågått mer eller mindre lika länge som spel funnits. "

Hur länge tror skribenten att spel funnits egentligen? Antar att det åtminstone syftar till datorspel?

Permalänk
Medlem

WELL Well well…now would you look at that !

https://www.gamingonlinux.com/2021/09/battleye-confirms-linux...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Humor.

"Kampen mot fusk i spel har pågått mer eller mindre lika länge som spel funnits. "

Hur länge tror skribenten att spel funnits egentligen? Antar att det åtminstone syftar till datorspel?

Möjligt att skribenten syftar på datorspel, men min farmor var iallafall en jäkel på att fuska i skitgubbe

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Möjligt att skribenten syftar på datorspel, men min farmor var iallafall en jäkel på att fuska i skitgubbe

Frågan kvarstår.
Jag minns inga antifusksystem på Pacman, Donkey Kong, Pong eller Space invaders.

Frasen "Kampen mot fusk i spel har pågått mer eller mindre lika länge som spel funnits." är en gnutta fullständigt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Humor.

"Kampen mot fusk i spel har pågått mer eller mindre lika länge som spel funnits. "

Hur länge tror skribenten att spel funnits egentligen? Antar att det åtminstone syftar till datorspel?

Skrivet av BMac:

Frågan kvarstår.
Jag minns inga antifusksystem på Pacman, Donkey Kong, Pong eller Space invaders.

Frasen "Kampen mot fusk i spel har pågått mer eller mindre lika länge som spel funnits." är en gnutta fullständigt felaktig.

Ja finns många spel och sporter som inte spelas på dator och där fusk har förekommit.
Analoga antifusk system har väl också funnit länge.

Exempelvis fotboll och många andra sporter har domare om det utförs på någon form av professionell nivå.
Domaren har möjlighet att utfärda straff om de upptäcker något som bryter mot reglerna.

Eller om Ostbullen spelar skitgubbe med sin farmor och upptäcker att hon fuskar så kan de uppmärksamma det och säga "nej, nej, den går inte..."
Ett slags socialt antifusksystem.

När var första gången någon sade "Så får du inte göra" (eller motsvarande) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Frågan kvarstår.
Jag minns inga antifusksystem på Pacman, Donkey Kong, Pong eller Space invaders.

Frasen "Kampen mot fusk i spel har pågått mer eller mindre lika länge som spel funnits." är en gnutta fullständigt felaktig.

Fusk i Donkey Kong känns som en någorlunda relevant sak i sammanhanget.

Tänker vi oss tillbaka till även mer mekaniska maskiner finns det säkert personer även i det här forumet som t.ex. ställt biljardbordet på skorna så kulan beter sig lite annorlunda också.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Trevligt att det börjar röra sig på den fronten. Anti-cheat har varit ett stort hinder för att få spel att fungera.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.