Systemutvecklare: Högre lön när provanställning blir fast?

Permalänk
Avstängd

Systemutvecklare: Högre lön när provanställning blir fast?

Hej!

Snart omvandlas min provanställning som systemutvecklare till fast. Hur vanligt är det att lönen blir högre?

Mvh Pontus

Rubrik - MOD
Permalänk
Medlem

Det beror nog helt på hur du har förhandlat fram ditt anställningsavtal. När jag började med systemutveckling då stod de i mitt anställningsavtal att när de övergick till fast så höjdes lönen med x antal tusen. Men de var ju en förhandlingsak i avtalet.

Står de inget i ditt anställningsavtal så tror jag inte lönen ändras heller.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Det brukar man i så fall ha avtalat om på förhand enligt min erfarenhet. Provanställning har man ju generellt alltid på ny arbetsplats oavsett erfarenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Lön förändras mer eller mindre aldrig om det inte avtalas och initieras av dig. Ett företag kommer aldrig justera din lön om du själv inte kravställer något.

Finns avvikelser, såklart. Och lagstadga beroende etc. Men läs min första mening igen och ta den till dig så är det vad som gäller i 99% av fallen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nappswe:

Hej!

Snart omvandlas min provanställning som systemutvecklare till fast. Hur vanligt är det att lönen blir högre?

Mvh Pontus

Behöver inte ha skrivit det i avtalet. Provanställningen är åt båda hållen. Du ska prova jobbet och de ska prova dig. Under den tiden är ingen av er bundna för mer än det som står i avtalet, nämligen kort uppsägningstid osv.

Så det du ska göra nu är att 2 veckor innan din provanställning går ut så ska du prata med din chef och ställa denna fråga först och främst:
”Vi närmar oss slutet av provanställningen. Jag ville bara kolla ifall du är nöjd med det jag presterat hittills?”
Han svarar:
”Ja fiiiifaaan, supernöjda ju!!” (Renskrivet så säger han egentligen: vi behöver dig oavsett hur bra du är, för systemutvecklare är en roll man växer in i, man är inte bäst på direkten liksom. Och hellre dig oavsett duglighet än ingen där våra nuvarande resurser överbelastas och kanske lämnar)

Då säger du:
”Då vill jag gärna diskutera lönen innan det blir fast anställning. Jag känner detsamma, jag trivs här blablabla.. men det enda som hindrar mig från att stanna kvar är… lönen. Den behöver vi göra något åt, annars så får jag tacka för provet och söker mig vidare”

Därifrån så blir det antingen högre lön som del av nytt avtal du skriver inför fastanställningen eller så säger de ”tyvärr vi kan inte.”
Och kan de inte så är det väldigt enkelt för dig som systemutvecklare att hitta massa andra jobb på andra ställen. För om lönen är viktig då kommer du inte trivas där förr eller senare.

Trevlig helg! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Behöver inte ha skrivit det i avtalet. Provanställningen är åt båda hållen. Du ska prova jobbet och de ska prova dig. Under den tiden är ingen av er bundna för mer än det som står i avtalet, nämligen kort uppsägningstid osv.

Så det du ska göra nu är att 2 veckor innan din provanställning går ut så ska du prata med din chef och ställa denna fråga först och främst:
”Vi närmar oss slutet av provanställningen. Jag ville bara kolla ifall du är nöjd med det jag presterat hittills?”
Han svarar:
”Ja fiiiifaaan, supernöjda ju!!” (Renskrivet så säger han egentligen: vi behöver dig oavsett hur bra du är, för systemutvecklare är en roll man växer in i, man är inte bäst på direkten liksom. Och hellre dig oavsett duglighet än ingen där våra nuvarande resurser överbelastas och kanske lämnar)

Då säger du:
”Då vill jag gärna diskutera lönen innan det blir fast anställning. Jag känner detsamma, jag trivs här blablabla.. men det enda som hindrar mig från att stanna kvar är… lönen. Den behöver vi göra något åt, annars så får jag tacka för provet och söker mig vidare”

Därifrån så blir det antingen högre lön som del av nytt avtal du skriver inför fastanställningen eller så säger de ”tyvärr vi kan inte.”
Och kan de inte så är det väldigt enkelt för dig som systemutvecklare att hitta massa andra jobb på andra ställen. För om lönen är viktig då kommer du inte trivas där förr eller senare.

Trevlig helg! 😎

Detta. Kommer du ihåg hur enkelt du fick detta jobb? Du kan ställa lite krav och gå vidare på nytt. Eller var det svårt? Trivs du extremt bra men får ett nekande svar? Överväg, baka in i avtalet att nästa lönerevision så ska ni se över lönen ett gäng tusenlappar uppåt.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Man får ju lönerevision efter ett år vanligen. Bara konstigt att komma efter provanställningen med anspråk på ökad lön. Man tar ju ställning till hela anställningen med uppgifter och villkor inkl lön när man skriver på från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Han svarar:

Då säger du:

Trevlig helg! 😎

Detta var ett riktigt bra tips! Sen krävs det kanske lite mod att göra det också såklart, om de är första jobbet. Personligen var jag lite för feg i börjar med att ställa krav.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Precis som svaren ovan.

Det kan se olika ut hur uppsägningstid för provanställning ser ut beroende av vilket kollektivavtal du omfattas av. Du kan omfattas av kollektivavtal även om du inte är med i fack. Dock gäller max 6 mån innan prov övergår till tillsvidare. (Om jag minns rätt).

Det är viktigt att du lyfter frågan så snart du kan (gärna i god tid innan provanställningen övergår). Övergår den till tillsvidareanställning så kan du sitta med samma lön med med längre uppsägningstid. Lyfter du lönefrågan under provanställning, så är den korta tiden för uppsägning till din fördel då arb giv gärna inte vill tappa någon med kort uppsägningstid.

Provanställning

Se över vilket fack du kan gå med i. De kan hjälpa dig med lönestatistik, juridiska frågor kring villkor och vilka eventuella krav i lönefrågor du rimligtvis kan ställa. Ofta har större fackförbund statistik offentligt för olika yrkens genomsnittslöner.

Exempelvis SACO, Akavia

" Vilken lön har IT-utbildade?
Akavias lönestatistik 2020 för IT-akademiker visar att medianlönen för nyexaminerade är 32 000 kr. Efter 6-10 år i yrket är medianlönen 44 550 kr och 16-20 år efter examen är medianlönen 51 000 kr. "

Unionen
"Marknadslön för Systemutvecklare
Marknadslönen för systemutvecklare är 2021 mellan 34 000 och 43 000 kronor per månad vid en lägre svårighetsnivå. Vid nästa svårighetsnivå ligger marknadslönen mellan 39 000 och 48 000 kronor och uppåt. Vid en högre svårighetsnivå ligger lönen mellan 46 000 och 61 000 kronor per månad."

Möjligtvis har de mer specifik info om man letar eller pratar m dom. Kanske är IT-akademiker inte samma som ditt yrke/utb.

Ofta har större företag skyldighet att ha ett fackligt ombud på arbetsplatsen. De har ofta insyn i hur löneläget ligger för just din verksamhet.

Att prata lön är inget konstigt eller något som ska vara belastande för dig som medarbetare, det är en självklarhet för den tid du ger av ditt liv till din arbetsgivare. Lyft frågan om lön, om arbetsgivaren frågar vad du vill ha så kan du alltid bolla bara tillbaka vad som är rimligt i deras verksamhet för nya med den kompetens och den erfarenhet du har. Lyft specifik kompetens och erfarenhet, plus att du nu är hemma i deras team/verksamhet som skäl till att lägga på på den lönen.

Du kan alltid förhandla om att få deltid, friskvårdspeng/timmar, arbeta hemifrån, busskort, andra förmåner utanför lönen också.

PS. Glöm såklart inte att gå med i a-kassan också.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla vad medellönen är för systemutvecklare med x års erfarenhet och sedan prata om det med chefen. Det är inte ens säkert chefen kan sätta den lön chefen skulle vilja ge dig utan det kan vara reglerat högre upp. Men chefen kan alltid kämpa för att höja den om chefen vill. De flesta chefer har ganska bra koll på vad medellönen är, det vet facken också så det är bara att kolla upp och pusha för det.

Personligen började jag som konsult när jag var nyexad. Jag gick upp 5000kr när företaget tog över mig.