Behöver inte ha skrivit det i avtalet. Provanställningen är åt båda hållen. Du ska prova jobbet och de ska prova dig. Under den tiden är ingen av er bundna för mer än det som står i avtalet, nämligen kort uppsägningstid osv.
Så det du ska göra nu är att 2 veckor innan din provanställning går ut så ska du prata med din chef och ställa denna fråga först och främst:
”Vi närmar oss slutet av provanställningen. Jag ville bara kolla ifall du är nöjd med det jag presterat hittills?”
Han svarar:
”Ja fiiiifaaan, supernöjda ju!!” (Renskrivet så säger han egentligen: vi behöver dig oavsett hur bra du är, för systemutvecklare är en roll man växer in i, man är inte bäst på direkten liksom. Och hellre dig oavsett duglighet än ingen där våra nuvarande resurser överbelastas och kanske lämnar)
Då säger du:
”Då vill jag gärna diskutera lönen innan det blir fast anställning. Jag känner detsamma, jag trivs här blablabla.. men det enda som hindrar mig från att stanna kvar är… lönen. Den behöver vi göra något åt, annars så får jag tacka för provet och söker mig vidare”
Därifrån så blir det antingen högre lön som del av nytt avtal du skriver inför fastanställningen eller så säger de ”tyvärr vi kan inte.”
Och kan de inte så är det väldigt enkelt för dig som systemutvecklare att hitta massa andra jobb på andra ställen. För om lönen är viktig då kommer du inte trivas där förr eller senare.
Trevlig helg! 😎