Permalänk
Medlem

Framtid som programmera

Hej på er,

Jag behöver er hjälp då känns det lite som jag är antingen ute o cyklar eller gick mot väggen. Ni kan säkert hjälpa mig med mina tankar och kan leda till svar.

Jag får väl presentera mig innan jag ställer frågan.

Jag är maskiningenjör jobbar på afry 5 år och från och med 2017 efter jobbet började jag plugga "kurser" inom programmering då jag tycket att det var ngt jag brinner för.
Första kursen som jag gjorde i slutet av 2017 var PHP i blekinge högskolan, kursen Webbprogrammering och Databaser gick på 30 hp 50% distans. Det var skit kul men efter det blev det uppehåll som gjorde att tyvärr har jag glömt en hel del om man inte håller på med det.. my bad.

Efter uppehåll 2019 har jag sagt att jag ska börja plugga själv då det finns mycket på nätet, i mitt fall visade sig att jag försöker lära mig allt, tyvärr är jag perfektionist ist för att gå fram då försökte jag fördjupa mig i dem ämne som jag skulle ha bara grunderna. Jag märkte sen att jag behöver någon som ska leda mig och säga "enough" går till nästa.

Då jag kommer från Polen fick jag fram att man kunde köpa en kurs "front-end" på distans där man får en lärare som granskar och leder fram mig. Kursen gick på nästa 25 000 -+ och jag är nästa klar med den. Jag fick lära mig HTML,CSS, JS, React,Redux, Rest API, Webpack, Git sedan har jag testat mig lite (Materil UI och Tailwind). Grunderna är söka jobb inom react developer.
Efter varje kapital fick man göra fork på övningar i git, lösa och sedan köra pull request för granskning. Efter det var det dags för projekt. Alla övningar och projekt finns på mitt github.

När det gäller projekt så är dem "private" bara för att jag har kört fork lärare filer som vara bara markdown med text vad man ska göra.
Tanken är att skapa egna repository och lägga in dem där ist med readme filer om arbetsgivare ville kika på dem.

Det var lite kort hur läget är, säkert har missat något.

Mina frågor är:

1. Jag har övningar på min github men tyvärr är själva texten vad ska göras på polska. Ska man gömma dem övningar och skapa egna repo för dem med översättning till engelska?

2. Jag bor i Halmstad och försökte skriva runt om till alla företag om man kunde besöka och känna på hur det är jobba inom programmering och se om mina kunskaper räcker till att söka jobb inom det. Tyvärr pga COVID-19 är det inte möjligt.
Skulle ni kunna säga om man behöver lära sig ngt mer om detta som jag skrev ovan inte räcker till ?

3. Jag siktar först på React men i framtiden efter när man har fått kött på benen och skaffat jobb tanken är Angular, Vue och gåt mot fullstack? Är det en bra plan?

Jag är jätte tacksamt för alla svar och om ni kan dela med sig sina åsikter om detta.

Ha det fint!

PS. github: https://github.com/mati99789

Permalänk
Medlem

Inte riktigt mitt område, men ger mina tankar (du kan strunta i dem om någon mer kunnig kommer med bättre saker).

1. Jag tror de flesta arbetsgivare inte kollar så noga. Är troligen bättre att göra något eget projekt som visar de du du är bra på/har intresse för.

2. Här bereor det mer på vad företaget i fråga använder sig utav. Ofta anvämnder de ett eller ett par utvalda programmeringsspråk och vill fortsätta ofta inte ha för många språk.
Men att söka praktikjobb är det väll inget fel med, men tror du kan söka rena programmeringstjänster med.
Det är 6 månaders prövotid, alla lär sig nya saker när man byter arbetsgivare.

3. Gör det du är intresserad av, då lär du dig snabbast.