Dator kraschar vid New World
Hej!
Jag har stoppat i rätt mycket nya delar i datorn och upplever nu problem med det nya spelet New World. Jag har läst att detta spel har haft problem med 30 seriens grafikkort och tänkte om mitt strular i samma område eller om det kan vara något annat.
Jag har bara fått dessa kraschar vid spelandet av spelet New World.
Jag har fått 3 styckna "krashar". Sitter och spelar New World, skärmarna slocknar och fläktarna i datorn (gissar på GPU fläktar) blåser igång ORDENTLIGT. I ren panik så håller jag in powerknappen på datorn för att släcka ner den snabbt. Det tar sedan ovanligt lång tid att få igång datorn efter denna typ av krasch.
Jag har testat olika settings i spelet och spelar för nuvarande med låga settings och V-sync för en FPS cap på monitor refreshrate, detta tänkte jag kunde lösa problemet, men icke.
Relativt nytt windows, 2-3 veckor sedan total reset.
Gjorde även DDU reset vid installation av nya GPU'n.
Ingen ny drivrutin finns för GPU, inga windows uppdateringar.
Verkar inte vara helt ovanligt att 3000-seriekort går sönder (hårdvarumässigt) när man spelar New World, så se upp med att försöka för mycket. Någonting på korten verkar gå för varmt och har du tur kraschar det innan något hinner gå sönder men har du otur är det kört.
Värmen har inte varit hög alls, har kanske maxat 70~ grader. Skärmarna slocknar helt så när det väl händer så kan jag inte se någonting. Men värmen generellt har inte varit hög alls under någon tid jag spelat.
Ingen fara att köra New world på 3000-serien.
Det var mestadels 3090 som hade problem, men de det är löst i mjukvara från nvidia för länge sedan. Samt i spelet har man också låst fps i menyn.
Strömförsörjningen är inkopplat via 3x 8pins till GPU.
HELT nytt nätagg sedan 1 vecka tillbaka, uppgraderade till 1000w då korten är törstiga på kraft.
Vad jag kan läsa mig till så är BIOs up to date.
Vi gick igenom alla bios och diverse uppdaterade drivrutiner för någon vecka tillbaka.
Jag gjorde precis en omformatering utav windows. Detta för att en polare sade att gamla program för GPU kan spöka.
Jag hade ett KFA2 3080 LHR SG som strulade också, med det kortet fanns ett program "XTREME TUNER". Detta togs bort, men kanske finns några filer kvar som jag inte ser?
Därav, helt nyomformaterad dator nu. Ska testa så fort jag får igång allt.
Ingen fara att köra New world på 3000-serien.
Det var mestadels 3090 som hade problem, men de det är löst i mjukvara från nvidia för länge sedan. Samt i spelet har man också låst fps i menyn.
Det går ju tyvärr bara låsa spelet till 30 fps, 60 fps och uncapped. Därav testade jag V-sync för jag vill uppnå minimalt 144 FPS för skärmen och upplevelsens skull.
Vart hittar man denna event logg?
Verkar inte vara helt ovanligt att 3000-seriekort går sönder (hårdvarumässigt) när man spelar New World, så se upp med att försöka för mycket. Någonting på korten verkar gå för varmt och har du tur kraschar det innan något hinner gå sönder men har du otur är det kört.
Ja detta är jag väldigt nojig över. Man har ju läst vad som har hänt.
Jag har även köpt detta kort i andra hand av en annan person, men jag har kvitton och allt sådant. Killen känns väldigt legitim och skulle säkerligen assistera mig om det skulle behöva lyftas en returnering till affären där det inhandlades.
Jävligt intressant video och blir mer och mer övertalad om att lägga spelet på hyllan tills att detta är fixat?
Vill ju inte paja något för så mycket pengar endast för att man är sugen på ett spel.