Intels styrkrets B660 kan strypa "Alder Lake" till PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Intels styrkrets B660 kan strypa "Alder Lake" till PCI Express 4.0

När mellanklassens moderkort för sockel LGA 1700 intar marknaden kan de komma att stryka dragplåstret PCI Express 5.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De får göra allt de kan för att få ner priserna på moderkorten till ett mer humant pris hehe
Har varit kul att lyssna på recesenter rekommendera 12600K över 5600X för den ger mer valuta för pengarna men de ignorerar faktumet att de använder sig av 2-3ggr så dyra moderkort och RAM som i bästa fall är 2x i pris.

B660 plus en 12400F kommer ställa till det för AMD men då kanske vi äntligen får en 5600 icke X.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl inte en "artificiell" begränsning om moderkortet fysiskt inte klarar av det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

De får göra allt de kan för att få ner priserna på moderkorten till ett mer humant pris hehe
Har varit kul att lyssna på recesenter rekommendera 12600K över 5600X för den ger mer valuta för pengarna men de ignorerar faktumet att de använder sig av 2-3ggr så dyra moderkort och RAM som i bästa fall är 2x i pris.

B660 plus en 12400F kommer ställa till det för AMD men då kanske vi äntligen får en 5600 icke X.

Bättre om 5600x får sänkt pris och 5600x kommer i ny version med 3d-cache.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag tror det sista stycket förklarar en del också.
"För moderkortstillverkare kan även kostnaden tänkas minska något och resultera i något billigare produkter. Detta då PCI Express 4.0 inte är lika känsligt för interferens och inte kräver förstärkning av signalen via repeaters i samma mån som PCI Express 5.0."
Det blir alltså helt enkelt billigare att göra moderkort som officiellt bara har stöd för 4.0, då man inte behöver ha lika kritiska toleranser för signalerna.
Personligen struntar jag gärna i Adler Lake men ser fram emot PCIe 5.0 i en framtida Ryzen. Vore fint att kunna ha färre antal kanaler per kort (eller fler kort på samma antal kanaler). Som tabellen visar får man ju samma bandbredd på PCIe 3.0 x16 som PCIe 5.0 x4.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Håller delvis med. Dock kan du köpa Z690 D4 för 2500 kr, och köra DDR4. DDR5 än så länge har ju verkligen inte imponerat, och presterar ofta sämre än DDR4.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Inte alltför oväntat, B-chippet är ju ändå rätt budget. Och även om det skulle vara fritt från Intel om moderkorten ska klara PCIe 4.0 eller 5.0 så är ju Prime en budget-serie från Asus... Men frågan är ju hur H-brädorna kommer se ut, de brukar ju vara lite mer fullfjädrade bortsett från överklockningen då

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Om det handlar om att det fysiskt fattas komponenter som krävs för Pci-E 5.0: helt OK sålänge priset är signifikant lägre.

Om moderkorten fysiskt klarar PCI-e 5.0 och begränsningen endast ligger i artificial segmentering: Svin!, sålänge inte priset blir typ en fjärdedel av de moderkort som klarar PCI-E 5.0

Från AMD's sida var det ju i många fall rent fulspel när de begränsade även påkostade moderkort till 3.0 via en AGESA. Moderkortstillverkarna var redo och villiga, AMD sa nej för att de ville kränga B550 och X570, rent svinaktigt beteende och jag hoppas för Intels skull att detta inte är något liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Maximo:

Det är väl inte en "artificiell" begränsning om moderkortet fysiskt inte klarar av det?

Det är väl precis det det är?

PCI-express fungerar ju lite som en nätverksswitch där det är kapaciteten hos "switchen" som ställer dataöverföringshastigheten, den switchen sitter i processorn. Moderkortet står bara för de elektriska banorna sen är det sändaren och mottagaren som ställer förutsättningarna för om PCI-e 4.0 eller 5.0 stöds. Sen vet jag inte om de fysiska banorna kan påverka på något sätt, vilket inte är helt omöjligt men så som jag har förstått så är det troligen inte det som är problemet.

Det mesta lutar åt att detta isf skulle vara mjukvarulåsning.

Sen så lär det ta ett par generationer av grafikkort innan skillnaden mellan PCI-e 4.0 och 5.0 gör någon meningsfull skillnad så detta är inte mycket att hetsa upp sig över tror jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det handlar om att det fysiskt fattas komponenter som krävs för Pci-E 5.0: helt OK sålänge priset är signifikant lägre.

Om moderkorten fysiskt klarar PCI-e 5.0 och begränsningen endast ligger i artificial segmentering: Svin!, sålänge inte priset blir typ en fjärdedel av de moderkort som klarar PCI-E 5.0

Från AMD's sida var det ju i många fall rent fulspel när de begränsade även påkostade moderkort till 3.0 via en AGESA. Moderkortstillverkarna var redo och villiga, AMD sa nej för att de ville kränga B550 och X570, rent svinaktigt beteende och jag hoppas för Intels skull att detta inte är något liknande.

Kan också vara så att AMD och Intel inte vill få dåligt rykte pga gigabyte och liknande låser upp pcie 4 på moderkort som inte klarar det fullt ut. Fungerar det inte helt stabilt kommer många skylla på AMD/Intel.
Sen är det säkert även så att de gärna säljer kort med dyraste styrkretsen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter väl helt rimligt. AMD har gjort samma saker och om detta leder till billigare moderkort kan det knappats se som nått dåligt, behöver du 5.0 x16? Köp ett Z. Troligen får det AMD att aggressivt prissätta sina nästa produkter och kanske tom släppa nått att konkurrera med 12400F

Ingen vet väl vad framtiden har att visa men målgruppen för B chip skulle säkert klara sig fint på 16x 3.0 utan större prestanda förlust. Billigare modekort är nått intel behöver, mer bandbredd till grafikkort är nått vi inte behöver just nu.

Permalänk
Medlem

De är väl bra. Billigare moderkort till Intels nya att vänta!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan också vara så att AMD och Intel inte vill få dåligt rykte pga gigabyte och liknande låser upp pcie 4 på moderkort som inte klarar det fullt ut. Fungerar det inte helt stabilt kommer många skylla på AMD/Intel.
Sen är det säkert även så att de gärna säljer kort med dyraste styrkretsen.

Om ett moderkort är dåligt så brukar det väl med all rätt vara moderkortstillverkarna som får skit, inte AMD och Intel. Om det nu var så att AMD och Intel fick skit för dåliga moderkort så finns det ju ett flertal modeller från samtliga moderkortstillverkare som de aldrig skulle tillåta att de sålde.

Det handlar mer om att vara tydlig i kommunkationen.

På Crosshair VII t. ex hade ASUS framgångsrikt fått till väldigt bra och stabil signal för PCI-E 4.0 på första M.2-platsen, men inte på något annat, och de släppte därför en beta med det upplåst men blev sedan tvingade att ta bort den pga påtryckningar från AMD. Om det var så att AMD skulle fått ta skiten så hade de ju kunnat låsa upp det på allt och låta AMD ta smällen. Men anledningen att AMD fick kritik handlade om att de sa nej, inte ASUS implementation.

Så det är nog snarare så att det är när AMD och intel stryper, begränsar, utövar påtryckningar och hotar som de får onda ögat av kunderna, inte när en enskild tillverkare lovar mer än de kan hålla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om ett moderkort är dåligt så brukar det väl med all rätt vara moderkortstillverkarna som får skit, inte AMD och Intel. Om det nu var så att AMD och Intel fick skit för dåliga moderkort så finns det ju ett flertal modeller från samtliga moderkortstillverkare som de aldrig skulle tillåta att de sålde.

Det handlar mer om att vara tydlig i kommunkationen.

På Crosshair VII t. ex hade ASUS framgångsrikt fått till väldigt bra och stabil signal för PCI-E 4.0 på första M.2-platsen, men inte på något annat, och de släppte därför en beta med det upplåst men blev sedan tvingade att ta bort den pga påtryckningar från AMD. Om det var så att AMD skulle fått ta skiten så hade de ju kunnat låsa upp det på allt och låta AMD ta smällen. Men anledningen att AMD fick kritik handlade om att de sa nej, inte ASUS implementation.

Så det är nog snarare så att det är när AMD och intel stryper, begränsar, utövar påtryckningar och hotar som de får onda ögat av kunderna, inte när en enskild tillverkare lovar mer än de kan hålla.

Tror inte de vill chansa på att folk förstår varför deras AMD eller Intel dator är dålig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tror inte gemene man drabbas som bara spelar . Moderkorten behöver gå ner i pris speciellt för i5 även K modellen . Först då det blir ett bra alternativ till AMD .För även om i 5 12600 k är billigare än 5600 x så gör ju moderkortet att det blir samma pris just nu .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Intel lär se till att det behövs bytas moderkort lååångt innsn PCIe 5.0 kommer bli användbart - ens finns komponenter som stöds

Permalänk
Datavetare

Känns som en fullt vettig begränsning. Även om PCIe 5.x delen ligger i CPU ställer den högre hastigheten i PCIe5 högre krav på designen av moderkortet jämfört med PCIe4 (som i sin tur ställer högre krav än PCIe3). En sak som driver upp priset på moderkort är att man måste ha allt fler lager i PCB för att hantera snabbare PCIe.

PCIe5, framförallt ihop med CXL, är guld värt för de som faktiskt har nytta av det. Grejen med det sista är att andel "normalanvändare" som har någon relevant poäng av PCIe5+CXL är rätt lätt räknade.

Ovanpå det går säkert att spara en del i kostnad genom att köra x4 bredd, i stället för x8 som Z690 använder, för DMI-interfacet mellan CPU och chipset. Z690 har högre bandbredd mellan CPU och chipset än vad HEDT har och vad server-plattformar hade bara för någon generation sedan.

Finns självklart uddafall även här, för dessa finns Z690, men vad har normalanvändaren i sin dator som kräver 16 GB/s mellan CPU och chipset? En typisk dator har en GPU (som är kopplad direkt till CPU), en eller ett par NVMe diskar (varav en är direkt kopplad till CPU) samt lite USB-enheter. 16 GB/s (full-duplex) mot chipset är massiv overkill för normaldatorn.

Om B660 kan ge "vettigt" prissatta moderkort kommer modeller som i5-12600K och i5-12400 ge prestanda/SEK som vi inte sett på ett bra tag. Har aldrig förstått poängen med dyra moderkort. Kör B350 (<1000 SEK moderkort) till min 3900X och B550 till 5950X (lagt pengarna på CPU, GPU, disk och RAM, dyrare moderkort skulle inte gett något mervärde alls).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Generellt så gillar jag inte artificiella begränsningar.
Men om det påverkar så tillverkarna kan göra billigare moderkort om de inte stöder PCI-E 5.0 så låter det rimligt.
Tror ändå att 600 serien chipset kommer vara utdaterade när det börjar spela någon större roll om moderkort har stöd för PCI-E 5.0 eller 'bara' 4.0.

Skrivet av Dinoman:

PCI-express fungerar ju lite som en nätverksswitch där det är kapaciteten hos "switchen" som ställer dataöverföringshastigheten, den switchen sitter i processorn. Moderkortet står bara för de elektriska banorna sen är det sändaren och mottagaren som ställer förutsättningarna för om PCI-e 4.0 eller 5.0 stöds. Sen vet jag inte om de fysiska banorna kan påverka på något sätt, vilket inte är helt omöjligt men så som jag har förstått så är det troligen inte det som är problemet.

Om vi ska jämföra med nätverk så finns det olika nätverkskablar också.
Skillnad om du använder en gammal Cat3 kabel du hittat i något förråd eller om du går ut och köper en ny Cat7 kabel.
Cat3 kabel är inte avsedd för snabbare än 10Mbit, även om du kopplar in den i en gigabit eller multigig switch.

Nu kommer så klart inte tillverkarna att börja använda nätverkskablar från 90-talet till att ansluta PCI-Express slottar.
Men själva konceptet att kvalitéer och längder på kablar/ledningsbanor spelar roll för höghastighetskommunikation är sant.

Sen vet jag inte hur stor skillnad det är för tillverkarna att göra PCI-E 4.0 eller 5.0 certifierade slottar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Håller delvis med. Dock kan du köpa Z690 D4 för 2500 kr, och köra DDR4. DDR5 än så länge har ju verkligen inte imponerat, och presterar ofta sämre än DDR4.

köpte själv ett sånt "budget" dvs avskalat z690, msi 690 pro a. men damn vad det tog emot, e typ "samma" mobo som mitt gamla z490 msi gaming edge wifi för samma pris fast helt utan wifi, å senaste ljudkretsen men för samma pris... urrrgghh

Tur att bios är typ identiskt. Försöker hitta hur långt jag kan komma med minnes-klockning men än så länge kan jag inte nå 4000mt/s i gear 1.

skippa pci-e 5 för att göra modekorten billigare är ju the way to go, men inte om de använder sig av samma pcb å sen bara stänger av pci-e5.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sen så lär det ta ett par generationer av grafikkort innan skillnaden mellan PCI-e 4.0 och 5.0 gör någon meningsfull skillnad så detta är inte mycket att hetsa upp sig över tror jag.

Som jag förstår det är det faktiskt ganska kostnadsbyggande att stödja PCIe5.0 över PCIe4.0. Signalerna börjar bli väldigt högfrekventa, och det gör det svårare att designa ett fungerade moderkort. Jag sökte lite snabbt, och en lista på potentiella ändringar är

1. Annat (läs dyrare) PCB material

2. Andra (dyrare) kontakter

3. Mer krav på routing = Potentiellt fler lager = Dyrare

4. Mer komplex behandling av vior, även det dyrare

Jag kan även tänka mig att de högre bandbreddskraven gör att scrap-rate ökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte de vill chansa på att folk förstår varför deras AMD eller Intel dator är dålig.

Ska de skydda sig helt mot sådant så får de löda fast processorn i sockeln, sälja som ett paket och förhindra åtkomst till UEFI. Vi som bygget själva vet oftast vad vi gör och är pålästa. De som inte gör det borde kanske hålla sig till SI's i så fall.

Men nu tror jag som sagt inte det handlar om att de inte vill få dåligt rykte på grund av att vissa kunder inte orkar läsa på, utan det är money money money som vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av cheben:

Som jag förstår det är det faktiskt ganska kostnadsbyggande att stödja PCIe5.0 över PCIe4.0. Signalerna börjar bli väldigt högfrekventa, och det gör det svårare att designa ett fungerade moderkort. Jag sökte lite snabbt, och en lista på potentiella ändringar är

Det stämmer säkert men jag frågar mig lite kring hur stor variantion det är värt att hålla för olika moderkortsmodeller. Här bör det vara billigare att standardisera snarare än att ändra elektriska banor och PCB-layout.

Jag har dock ingen aning såklart. Killgissar rätt friskt.

Det vi kan konstatera är att vi faktiskt inte vet i detta nu om det är artificellt eller inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cheben:

Skrivet av Dinoman:

Det stämmer säkert men jag frågar mig lite kring hur stor variantion det är värt att hålla för olika moderkortsmodeller. Här bör det vara billigare att standardisera snarare än att ändra elektriska banor och PCB-layout.

Jag har dock ingen aning såklart. Killgissar rätt friskt.

Det vi kan konstatera är att vi faktiskt inte vet i detta nu om det är artificellt eller inte.

Jag jobbar med PCIe och kan peka direkt på att det är "Ja" på samtliga punkter i olika utsträckning. Alla måste inte ske samtidigt men det är inte heller omöjligt.
Sedan att Intel även kan använda billigare styrkretsar är ju inte fy skam för dem.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra.

Tror att B660 som är rimligt prissatt med DDR4 kommer vara brutalt prisvärd med t.ex en 12600k iochmed att det inte finns så mycket OC rum numera.

Hade ju dock varit fint om man fick mer möjlighet att fiffla med inställningarna på intels B-moderkort som amds B-moderkort.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan att Intel även kan använda billigare styrkretsar är ju inte fy skam för dem.

Fast detta handlar ju om PCIe-banorna direkt från CPU, det är ju bara dessa som är 5.0 i Alderlake-plattformen.

Och det är med den bakgrunden som diskussionen uppstått; antagandet i artikeln är väl att det är Intel som valt att säga till moderkortstillverkarna att de inte får (kan?) aktivera PCIe 5.0 tillsammans med B660, trots PCIe 5.0 är knutet till CPUn, inte till chipset.

Sedan om detta val är ett sätt att försöka hålla ned priset på B660-korten eller att göra de dyrare Z690-korten mer attraktiva blir ju något slags följdfråga... (Kanske lite ur båda kolumnerna)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ju klart moderkortet gör skillnad. Det var samma sak när AMD "lanserade" PCIe 4.0, när vissa 400-seriens moderkort hade kunnat stödja det, men eftersom det inte kunde garanteras för alla, så var man tvungen att slopa det. Det kanske suger för oss som har koll och kan ta reda på vad som stöds för varje separat produkt, men AMD/Intel kan inte ha en vilda västern -situation där det är helt godtyckligt vilka moderkort som klarar av en viss funktion.

Ledningsbanor av hög kvalitet och eventuellt repeaters längs vägen kostar mycket, och moderkortstillverkarna behöver ha en möjlighet till att bygga budgetmoderkort också. Eftersom styrkretsen egentligen är den enda segmenteringen man har tillgänglig för konsumenter att följa, så går man efter den. Kanske vissa moderkort tekniskt sett hade klarat 5.0, men hur ska kunden veta det innan köp?

Jag ser inte detta som någon större förlust. Eller någon som helst förlust egentligen. Det var ju precis nyss som vi var på PCIe 3.0 utan någon som helst flaskhalsar (på grafikkort). Att "bara" ha 4.0 är redan det en ganska framtidssäker uppgradering, 5.0 är helt onödigt i dagsläget. Framtida SSDer förlorar ingenting på denna segmentering, då Alder Lake inte ger dem 5.0 till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

CPUer håller ju i typ 10år för gaming och man klarar sig ett par generationer på att bara byta GPU så nya tekniker är väl det viktigaste av allt när man väljer CPU/moderkort ;P

Dom skriver i artikeln att 4.0 inte kräver repeaters och lika fina banor och det låter ju som motsatsen mot en mjukvarubegränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom skriver i artikeln att 4.0 inte kräver repeaters och lika fina banor och det låter ju som motsatsen mot en mjukvarubegränsning.

Nja, det är ett lite bakvänt argument. Det handlar ju inte om att Intel begränsar till PCIe 4.0 bara för att moderkorten inte klarar mer, det är snarare att moderkorten byggs för PCIe 4.0 eftersom Intel bestämt att B660 inte ska tillåta PCIe 5.0.

Så i grunden är det ändå en mjukvarubegränsning, d.v.s. Intel har valt att inte aktivera PCIe 5.0 med B660 (även om PCIe-banorna går direkt från processor så är styrkretsen ändå med och bestämmer). Och det är helt ok tycker jag, de flesta konsumenter har mer nytta av billigare moderkort än PCIe 5.0. Att låta tillverkarna själva välja vilka moderkort som ska ha PCIe 5.0 blir bara krångligt för alla inblandade, bättre att vara konsekvent istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så du tycker alltså att det vore rimligt att en F1 bil går lika fort i skogen på en grusväg som på en F1 bana?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av LeonHart:

Så du tycker alltså att det vore rimligt att en F1 bil går lika fort i skogen på en grusväg som på en F1 bana?

Nej det låter rätt orimligt.

Visa signatur