Seagate visar första hårddisken över NVM Express

Permalänk
Melding Plague

Seagate visar första hårddisken över NVM Express

Under Open Computing Project demonstrerar Seagate mekaniska hårddiskar anslutna med höghastighetsgränssnittet NVM Express istället för SATA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som att köra traktor på Autobahn...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Föredetting

Ah, en SAAB. En dyr lösning på ett problem som inte finns.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ah, en SAAB. En dyr lösning på ett problem som inte finns.

Nu säger ju texten att det blir billigare och det är därför de gör detta ..

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

... Detta då antalet rörliga delar minskas något ...

På vilket sätt blir det färre rörliga delar med NVM Express jämfört med SATA?

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Ah, en SAAB. En dyr lösning på ett problem som inte finns...

...förens du överlever en otäck olycka som hade varit förödande i en annan bil från samma era, och upptäcker varför SAAB var så dyra.

NVMe på en mekanisk disk hade ju varit najs om de kunde nyttja DirectStorage, även om det inte är mycket så ger det ändå något eftersom den slipper gå igenom processorn då DS används.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Som att köra traktor på Autobahn...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dosshell:

Nu säger ju texten att det blir billigare och det är därför de gör detta ..

Lär inte gå att räkna hem utvecklingskostnaden förrän man sålt tillräckligt av dem, och något säger mig att det här inte blir en storsäljare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lär inte gå att räkna hem utvecklingskostnaden förrän man sålt tillräckligt av dem, och något säger mig att det här inte blir en storsäljare.

Eftersom det åtminstone i första läget handlar om serverbruk så handlar det nog mycket om vad HPE, Dell, Lenovo, m.fl. sätter för lagringslösningar i kommande servermodeller.
Om de förenklar sina serverplattformar till att alltid köra NVMe och då använder den här typen av diskar för de som väljer att använda hårddiskar så kommer ju detta att sälja av sig självt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Det handlar mer om att äntligen begrava det antika ATA-protokollet så man kan få en enhetlig lösning i större diskarrayer där ssd och hdd ofta blandas. Någon av storagesnubbarna på jobbet förklarade lite för mig men det var långt ovanför mina skills...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar också över hur det kan bli färre rörliga delar, eller menar man färre olika delar för det vore ju mer logiskt än att själva drivemekaniken påverkas av interfacetypen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vill ha en 3,5" floppy drive som man kan ansluta genom NVME Express.
Min 3,5" floppy som ansluts genom thunderbolt går supersegt och jag har listat ut att flaskhalsen är att Thunderbolt ej klarar av den stora lasten.
Vi pratar om 1,44MB data som ska överföras på bara ett par minuter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Som @anon228747 är inne på, så är det fördelaktigt att kunna blanda mekaniska och solidstate diskar i samma array. Många nya servrar kommer enbart med u.2 NVMe backbone. En 2TB 2,5" u.2 SSD ligger på cirka 3,500:-~ ex moms, och det är bland det billigaste "out-of-the-box" lösningen du kan få tag på.

Visst kan man köpa m.2 2280> 2,5 U.2 case och stoppa i vanliga m.2 NVMe diskar, men då lägger du till en potentiell felkälla i och med adaptern, och det känns lite halvseriöst i ett storage.

Ser absolut en marknad för detta.

Permalänk
Medlem

Precis, fördelen med detta är att NVMEoF (over Fabric) kan användas för att hantera samtliga storage-enheter med samma protokoll.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Rekordmedlem

Men man kan väl aldrig få för stor interfacekapacitet även om man ibland inte kör så fort.
Grannen som tröskar, rolig att möta även när skärbordet är bortmonterat

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lär inte gå att räkna hem utvecklingskostnaden förrän man sålt tillräckligt av dem, och något säger mig att det här inte blir en storsäljare.

I datacentret skulle vi nog köpa dessa om vi kunde välja mellan NVMe och SAS/SATA, just för att vi vill bort från SAS/SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lär inte gå att räkna hem utvecklingskostnaden förrän man sålt tillräckligt av dem, och något säger mig att det här inte blir en storsäljare.

I Datacenter kan det absolut bli en storsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar också över hur det kan bli färre rörliga delar, eller menar man färre olika delar för det vore ju mer logiskt än att själva drivemekaniken påverkas av interfacetypen.

Källan säger "reduced component count", den nämner ingenting om rörliga delar vad jag kan se. Så det är potentiellt en feltolkning från Sweclockers sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Det handlar mer om att äntligen begrava det antika ATA-protokollet så man kan få en enhetlig lösning i större diskarrayer där ssd och hdd ofta blandas. Någon av storagesnubbarna på jobbet förklarade lite för mig men det var långt ovanför mina skills...

Det låter ju som en vettig lösning för vanliga konsumenter också. Vore ju perfekt att kunna plocka bort SATA-kontrollern helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha en 3,5" floppy drive som man kan ansluta genom NVME Express.
Min 3,5" floppy som ansluts genom thunderbolt går supersegt och jag har listat ut att flaskhalsen är att Thunderbolt ej klarar av den stora lasten.
Vi pratar om 1,44MB data som ska överföras på bara ett par minuter.

Mer än ca 28-30 sekunder för 2 * 80 spår på en diskett bör det inte ta om man har sektor-skeving eller algoritm läser med 1 sektor förskjutning per spår så att man inte behöver vänta ett helt diskvarv innan läsning efter varje spårbyte för att man precis missade den första sektorn av spårbytet. - när man läste in sina slackware-distar av Linux så gjorde det ungefär så och man hann knappt välja vilka funktioner man skulle ha för sin kärna innan det var dags att byta till nästa diskett - de som har installerat DOS/windows från diskett innan och sedan detta förstår skillnaden... i installationstid.

(Alla snurrhårddiskar har denna sektor-skev just för att läsningen omedelbart kan fortsätta så fort läshuvudet har hittat spåret och på en del SAS-diskar kan man också få ut information hur många sektorer man förskjuter mellan spåren i olika zoner så att den sekventiella läsningen alltid är maximerad)

Permalänk

NVME Express med SMR teknik detta kommer bli suveränt!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Don_Tomaso:

På vilket sätt blir det färre rörliga delar med NVM Express jämfört med SATA?

Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar också över hur det kan bli färre rörliga delar, eller menar man färre olika delar för det vore ju mer logiskt än att själva drivemekaniken påverkas av interfacetypen.

Skrivet av perost:

Källan säger "reduced component count", den nämner ingenting om rörliga delar vad jag kan se. Så det är potentiellt en feltolkning från Sweclockers sida.

Satt med flera källor samtidigt och tycks definitivt ha fått det om bakfoten, då jag inte hittar det igen vid närmare granskning Har redigerat artikeln, tack för att ni uppmärksammade det!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av landmarks:

Satt med flera källor samtidigt och tycks definitivt ha fått det om bakfoten, då jag inte hittar det igen vid närmare granskning Har redigerat artikeln, tack för att ni uppmärksammade det!

Och tack för att ni rapporterade via länken "skicka en rättelse" i artikeln
...
eller vänta nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det låter ju som en vettig lösning för vanliga konsumenter också. Vore ju perfekt att kunna plocka bort SATA-kontrollern helt.

Ja, i förlängningen tycker jag det låter helt rimligt att göra sig av med SATA helt eftersom det inte har några egentliga fördelar.

Men jag antar att smärtan av dagens blandning är mindre (om inte annat till följd av individuellt kablage till enheterna), och önskan att fortsätta använda gamla lagringsenheter förmodligen är större.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, i förlängningen tycker jag det låter helt rimligt att göra sig av med SATA helt eftersom det inte har några egentliga fördelar.

Men jag antar att smärtan av dagens blandning är mindre (om inte annat till följd av individuellt kablage till enheterna), och önskan att fortsätta använda gamla lagringsenheter förmodligen är större.

Ja, i dagsläget är det ju lite svårt att ersätta SATA helt. Det skulle behövas mer plats för NVME till att börja med. Minns jag rätt har jag t.ex. 6 SATA kontakter och 3 NVME på mitt moderkort. Sen är NVME begränsat uppepå det. Skulle bli rätt osmidigt och dyrt att ersätta min SATA SSD's. Inte omöjligt men... inte heller optimalt.

Med tiden lär vi förhoppningsvis få utökade möjligheter för NVME. Jag är ärligt lite förvånad över att det tagit sån tid att ersätta SATA. Grejen är ju att det suger rätt hårt 2021, men vi har trots det lite brist på alternativ (i fråga om lagringskapacitet och rimliga priser).

Permalänk
Medlem

Det man glömmer bort i alla dessa diskussioner är att PCIe-kablar måste hållas korta och inget man kan dra runt hur som helst i en server-rack.

Jag vet att en SAS-kabel på 50 cm är redan där problematiskt kort i en 80 cm lång serverjärn när det skall gå från HBA till SAS-bakplan i fronten om man skall kunna förlägga kablarna något så när snyggt.

PCIe 1.0 40 cm maxlängd
PCIe 2.0 30 cm maxlängd
PCIe 3.0 20 cm maxlängd

Av detta skall 5 cm dras av för sträckan mellan PCIe-kontakten och CPU på moderkortet - det betyder att en enkel riser (på kabel eller kretskort) på modekort för flera PCIe-slot (vanlig i server-rack) är problematiskt redan där ledarlängdmässigt för PCIe 3.0 utan mellankretsar som snyggar upp kurvformerna på PCIe-signaleringen och med kretsar också kommer introducerar extra latency...

så om inget fantastiskt har skett på PCIe i de högre versionerna när det gäller tillåten kabellängd (eller att konceptet bygger på en massa ASIC-kretsar redan på bakplanen mellan varje diskplats för att hålla ned PCIe-länksträckorna) så är det nog mer en mjukvarudröm än hur man skall realisera det i verkligheten i stor skala...

Vet inte om man lyckats förlänga med timingen på PCIe 4.0 eller PCIe 5.0 - men om så handlar det om enstaka decimetrar - inte hela metrar medans SAS3 kan hantera kabellängder upp till 8-10 meter per länk beroende var man läser det någonstans.