11 000 för en Mac Air med bara 8 gig ram..?

Permalänk

11 000 för en Mac Air med bara 8 gig ram..?

hej!
Jag tänkte köpa en macbook air till min mor, men när jag kollar så är de billigaste på 10-11 k och de har bara 8 gig ram.
Alltså just nu känns det som att man köper ålderdomligt system för de pengarna. Det går att få så mycket mer kraft om man kör PC. Kommer det komma en pricedrop snart eller nya modeller för mac snart tror ni?

Permalänk
Medlem

Netonnet har ganska fint pris på 16 GB RAM/256 GB SSD modellen: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-10...

Annars tror jag 8 kommer räcka till din mor. Jag har 32 GB i min Ryzen 3900X stationära dator, och bara 8 GB i min Macbook Air M1 och märker ingen skillnad mellan dem som skulle ha med RAM minne att göra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

8GB på den räcker till mera än 8GB på en Windowsburk

Permalänk
Medlem

Tror du har svårt att hitta ngt som är lika bra som en Macbook Air M1 för den summan. Så skulle inte kalla det uråldrigt

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

hej!
Jag tänkte köpa en macbook air till min mor, men när jag kollar så är de billigaste på 10-11 k och de har bara 8 gig ram.
Alltså just nu känns det som att man köper ålderdomligt system för de pengarna. Det går att få så mycket mer kraft om man kör PC. Kommer det komma en pricedrop snart eller nya modeller för mac snart tror ni?

Vad gör hon med datorn, då? Klipper film från parallella och högupplösta videoströmmar? Utvecklar hon webbtjänster med lokal testmiljö i virtuella maskiner? Mixar ljudspår från en smärre symfoniorkester? I de fallen skulle jag definitivt rekommendera 16 GB minne eller mer.

Men i verkligeheten: 8 GB kommer man väldigt långt med som "vanlig människa". Det gäller i Windows också, för den delen. Testa och se. Du har öppet köp.

Permalänk
Medlem

Jag sålde min gaming dator för ett tag sedan med 16 gb ram rtx 3070 osv , sedan fick jag en Mac air 8 /256 gb av min bror i present , tänkte denna räcker väl inte långt aldrig haft Mac förut ” min första ”

Dock så gör jag väl inget avancerat, surfar Mail Word excel kikat lite film 8 gb räcker väldigt långt åt mig iaf
Riktigt nöjd med dator.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

En chromebook för 3000kr med 4GB ram duger åt typ 99% av alla vanliga morsor. En Macbook för 11 000kr med en otroligt mycket kraftfullare cpu, dubbelt så mycket ram, snabbare lagring ssd istället för eMMC minne. Ja, den duger åt de flesta morsor.

Frågan dock man bör ställa sig är optimal storlek och hur man ska jobba? Jag själv ratar 13" laptops till i princip allt. Såklart det finns tillfällen då de hade varit smidiga, men då ska man ha med sig en sådan. Det blir istället surfplatta eller 15,6" laptop för min del, där jag nästan alltid kör med extern skärm.

Nå alla är vi olika. Men min rekommendation är ta med morsan till t.ex. El-Giganten och låt hon testa vilket storlek som hon tycker är bäst. Både att tydligast se bilden på skärmen och storleken på tangentbordet. Och även fundera på när hon bär med sig den.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En chromebook med 4GB ram duger åt typ 99% av alla vanliga morsor.

Vill bara informera dig om att en Chromebook med 4GB RAM är totalt värdelöst, och borde inte köpas för några pengar alls. Jag har jobbat och administrerat en flotta på över 800 Chromebooks, och 80% av dem hade 4GB RAM. Användarna klagar då Chrome i sig drar abnormt mycket minne, oavsett om det är Windows, ChromeOS, Linux eller MacOS som körs som operativsystem.

Tack för att ni lyssnade på mitt TEDtalk.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

jag har 8gb på min speldator.. det funkar absolut. fick en varning första gången jag startade aoe 4 dock att jag hade för lite ram. kan spela typ alla spel jag provat

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Måste det vara just en MacBook? Hittade en dator för 7490 med 5700U, 16 GB RAM och 512 GB SSD.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/acer-aspire...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Jag köpte en Ipad åt min mamma. Det duger enligt henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

8GB på den räcker till mera än 8GB på en Windowsburk

Troligen inte, men säkerligen nog för de flesta

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Vill bara informera dig om att en Chromebook med 4GB RAM är totalt värdelöst, och borde inte köpas för några pengar alls. Jag har jobbat och administrerat en flotta på över 800 Chromebooks, och 80% av dem hade 4GB RAM. Användarna klagar då Chrome i sig drar abnormt mycket minne, oavsett om det är Windows, ChromeOS, Linux eller MacOS som körs som operativsystem.

Tack för att ni lyssnade på mitt TEDtalk.

Eller så kan man läsa Reviews om dem och se att de brukar få väldigt höga betyg från många recensenter. Jag har själv 2st budget chromebook och allt är för slött på dem egentligen inte enbart minne. Men snart blir de bättre.

Min poäng är dock att macbook air är otroligt mycket kraftigare och knappast ett prestandaproblem för en vanlig mamma. Det är andra saker att tänka på, har den rätt storlek, är den lite väl dyr.

Skrivet av Scarabeo:

Måste det vara just en MacBook? Hittade en dator för 7490 med 5700U, 16 GB RAM och 512 GB SSD.

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/acer-aspire...

Otroligt overkill för en vanlig morsa. Det finns dock en vits med att köpa en rejäl överspecad dator för att slippa ha prestandaproblem under dens livstid. Om nu datorn inte går sönder av andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Användarna klagar då Chrome i sig drar abnormt mycket minne, oavsett om det är Windows, ChromeOS, Linux eller MacOS som körs som operativsystem.

Fast där är det ju skräpprogrammet Chrome som är felet, inte datorn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det ett försök att få igång en diskussion eller har du missat totalt vad m1 kan åstadkomma med bara 8GB ram?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eller så kan man läsa Reviews om dem och se att de brukar få väldigt höga betyg från många recensenter. Jag har själv 2st budget chromebook och allt är för slött på dem egentligen inte enbart minne. Men snart blir de bättre.

Ja, höga reviews får Chromebooks absolut. Men inte pga att de har 4GB RAM. Jag är beredd att betta min högra hand på att de exemplaren som testas har 8GB RAM. Du får gärna länka en review från 2021 där den som recenserar ger höga betyg och där enheten har 4GB RAM.

Att köpa en Chromebook med 4GB RAM i november 2021 istället för att köpa en med 8GB RAM för i princip samma summa är som att köpa en gammal rostig Volvo 240 för samma summa som en modern kombi kostar utan att vara bilmekaniker och ha ett bil-intresse.

Skrivet av cyklonen:

Fast där är det ju skräpprogrammet Chrome som är felet, inte datorn.

Njaa, hela operativsystemet på en Chromebook bygger på webbläsaren Chrome. Allt du gör är i princip i Chrome. Det enda som inte är det är filhanteraren, och navigationsmenyn, och möjligtvis de Android-appar du laddar ner från Play Store och som faktiskt funkar, inte alla som gör det.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.