Begränsning av datortid/spelande. Kontrollerad avstängning.

Permalänk
Medlem

Begränsning av datortid/spelande. Kontrollerad avstängning.

Hej.

Jag undrar om det är någon som har en smart lösning på min frågeställning.
Min son spelar, enligt mig, en hel del.
På kvällarna har han ofta svårt att avsluta när vi säger att det är dags att sluta. Dels för att han glömmer om vi inte säger till honom, dels för att han nog har svårt att sluta om inte kompisarna slutar.
Är vi hemma funkar det hyfsat, även om det tar tid. Men är vi inte hemma så är det svårare.

Min fråga är om det finns någon typ av funktion som automatiskt stänger av spelet/datorn vid en given tid?
Jag vill inte att datorn bara skall slockna så timer i vägguttaget går bort.
Han måste få tid att avsluta tänker jag.
Men någon typ av timer i datorn som meddelar kanske 15 minuter innan o sedan 5 minuter innan o till sist avslutas spelet/programmet o datorn stänger av sig själv på ett kontrollerat sätt.
Finns det någon sådan funktion?

Tack på förhand.

Permalänk

Du skulle kunna kolla om er router har någon form av parental control, och stänga av internet för datorn vid given tid.

Visa signatur

• 2080ti
• 7800X3D

Permalänk
Rekordmedlem

Har använt detta https://romacocanada.ca/timeout/
Men det finns också funktioner direkt i win.
https://news.microsoft.com/sv-se/2018/02/06/tips-om-foraldrak...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leetlifeyo:

Du skulle kunna kolla om er router har någon form av parental control, och stänga av internet för datorn vid given tid.

Tack för svar.
Jag har funderat på den lösningen, men det är två saker jag tänker på där.
En är att då stängs väl spelet plötsligt av, utan möjlighet till att avsluta ”ordentligt”?
Den andra är att om routern stängs av så slocknar väl internet för alla i huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Timeout skall jag kolla.
Föräldrakontroll är ju mest intressant eftersom det redan finns i datorn antar jag.
Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Knipo:

Tack för svar.
Jag har funderat på den lösningen, men det är två saker jag tänker på där.
En är att då stängs väl spelet plötsligt av, utan möjlighet till att avsluta ”ordentligt”?
Den andra är att om routern stängs av så slocknar väl internet för alla i huset?

Precis, internet dör tvärt då om du gör på detta sätt. Men då vet väl grabben tiden innan.
Du stänger inte av routern utan du lägger till datorns MAC-adress, så resten av enheterna är aktiva fortfarande.

Visa signatur

• 2080ti
• 7800X3D

Permalänk
Inaktiv

Prata med barnet, vi hade själv samma bekymmer då sonen var yngre, testade det där med parentalkontroll på routern, men det blev bara massa abrupta avslut mitt i ett spel, så det la vi ner snabbt. .

vi satte oss istället ner och pratade med honom och bestämmde tider på vardag och helger., han fick själv vara med och bestämma ( vi satte en tid som var lite för tidig så han själv fick komma med ett motbud, då var han nöjd :- ) Sedan var det alltid så att läxa gick före, han är idag 14år och har fortfarande tider att passa på vardagar och på helger, han sitter inte hela nätterna när det är lov heller, och han sköter faktisk det hela bra.

Nu funkar det såklart inte för alla men att försöka prata och lägga upp lite regler som barnen själva får vara med att bestämma förespråkar jag, värt ett försök iaf.

Permalänk
Medlem

M

Skrivet av leetlifeyo:

Precis, internet dör tvärt då om du gör på detta sätt. Men då vet väl grabben tiden innan.
Du stänger inte av routern utan du lägger till datorns MAC-adress, så resten av enheterna är aktiva fortfarande.

Ok, det låter bättre!
Men för mig som är fullständig idiot på it så låter det besvärligt.
Om det blir en aktuell lösning så kanske jag ställer en fråga här om hur man går till väga när det i såfall är dags.

Mest hade jag velat någon sorts varning som ploppar upp mitt på skärmen och som säger typ;
”Countdown begins. 15 min to self destruction.”
😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Prata med barnet, vi hade själv samma bekymmer då sonen var yngre, testade det där med parentalkontroll på routern, men det blev bara massa abrupta avslut mitt i ett spel, så det la vi ner snabbt. .

vi satte oss istället ner och pratade med honom och bestämmde tider på vardag och helger., han fick själv vara med och bestämma ( vi satte en tid som var lite för tidig så han själv fick komma med ett motbud, då var han nöjd :- ) Sedan var det alltid så att läxa gick före, han är idag 14år och har fortfarande tider att passa på vardagar och på helger, han sitter inte hela nätterna när det är lov heller, och han sköter faktisk det hela bra.

Nu funkar det såklart inte för alla men att försöka prata och lägga upp lite regler som barnen själva får vara med att bestämma förespråkar jag, värt ett försök iaf.

Vi har pratat, o han har själv varit med och bestämt (lite).
Men han glömmer o tänker inte på det. Jag kan till viss del förstå honom, för man fastnar ju lätt.
Som sagt särskilt mest när vi inte påminner honom.

Permalänk
Medlem

Microsoft har en föräldrakontroll med tillhörande app som funkar för windows och xbox. Kör den för mitt barn (8 år) och det funkar bra. Dock så krävs det då att man själv är administratör på datorn och barnet har ett vanligt konto. Har för mig att man får en notis om när det är 30, 15 och 5 minuter kvar. Skulle han vara "mitt i" något kan lätt man lägga till 10 minuter så att han kan avsluta. Appen heter "family safety".

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knipo:

MOk, det låter bättre!
Men för mig som är fullständig idiot på it så låter det besvärligt.
Om det blir en aktuell lösning så kanske jag ställer en fråga här om hur man går till väga när det i såfall är dags.

Mest hade jag velat någon sorts varning som ploppar upp mitt på skärmen och som säger typ;
”Countdown begins. 15 min to self destruction.”
😂

En lösning på routernivå fungerar bäst i samråd med din son tänker jag. Om du låter honom bestämma tiderna kommer det inte kännas lika mycket som ett beslut ovanifrån. Han får då själv planera sina spel så att han avslutar i tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Microsoft har en föräldrakontroll med tillhörande app som funkar för windows och xbox. Kör den för mitt barn (8 år) och det funkar bra. Dock så krävs det då att man själv är administratör på datorn och barnet har ett vanligt konto. Har för mig att man får en notis om när det är 30, 15 och 5 minuter kvar. Skulle han vara "mitt i" något kan lätt man lägga till 10 minuter så att han kan avsluta. Appen heter "family safety".

Perfekt!
Det skall jag kolla. Antar att det är samma som någon länkade till här ovan?
Till en början tänker jag att han kan själv vara admin. Jag TROR det räcker med att han får en påminnelse och att datorn sedan stänger av sig själv. Tror inte han går in o ändrar.
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En lösning på routernivå fungerar bäst i samråd med din son tänker jag. Om du låter honom bestämma tiderna kommer det inte kännas lika mycket som ett beslut ovanifrån. Han får då själv planera sina spel så att han avslutar i tid?

Japp, helt rätt.
Problemet är väl att han fastnar o glömmer.
Jag tänker han behöver ha något som bryter av.
(O det gör det ju onekligen om internetet stängs av.😎)