Mellandagsrea 2021 på SweClockers – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

För det priset så struntar jag i vilken teknik den använder 😆

Visa signatur

ΛVOИ 2022
AMD Ryzen 7 3700X AMD Radeon RX 6900 XT
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI Samsung 970 EVO Plus 1TB
Cooler Master NR200P MAX Corsair Vengeance 16GB 3200Mhz

Permalänk
Skrivet av Yoku:

För det priset så struntar jag i vilken teknik den använder 😆

Såklart men QD-OLED modellerna kommer möjliggöra att köra dem via PC gör texten mycket skarpare än dagens paneler och svärtan är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

Snacka om impulsköp isåfall och slänga pengarna i sjön.

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

Så 8k för en 77” är slänga pengarna i sjön? Luktar avundsjuka

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Skrivet av davitto:

Så 8k för en 77” är slänga pengarna i sjön? Luktar avundsjuka

Nej jag skulle aldrig lägga pengar på en tv har ingen heller.

Permalänk
Medlem

Har du någonsin suttit och kollat på en 4K Dolby Vision (eller liknande) film på en OLED i ett mörkt rum?

Att sitta och trycka ner andra personers köp är ju bara extremt onödigt. LGs OLED är fortfarande överlägsna på marknaden när det kommer till bildkvalitet, visst, kanske inte i HDR, men det är inte därför man köper OLED.

Att säga att man "Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller" är lite som att trycka ner någon som köpt en 2021 Porsche Panamera, för att 2022 modellen som är samma bil, men med 15 hästkrafter till, kommer snart ut på marknaden. Högst orimligt.

Det är ett fruktansvärt bra deal på en oerhört bra TV. Bara att gratulera och sluta sura över vad andra köpt.

Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

Snacka om impulsköp isåfall och slänga pengarna i sjön.

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Har du någonsin suttit och kollat på en 4K Dolby Vision (eller liknande) film på en OLED i ett mörkt rum?

Att sitta och trycka ner andra personers köp är ju bara extremt onödigt. LGs OLED är fortfarande överlägsna på marknaden när det kommer till bildkvalitet, visst, kanske inte i HDR, men det är inte därför man köper OLED.

Att säga att man "Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller" är lite som att trycka ner någon som köpt en 2021 Porsche Panamera, för att 2022 modellen som är samma bil, men med 15 hästkrafter till, kommer snart ut på marknaden. Högst orimligt.

Det är ett fruktansvärt bra deal på en oerhört bra TV. Bara att gratulera och sluta sura över vad andra köpt.

Tror det handlar om ren bitterhet och avundsjuka. Själv köpte jag ingen då jag redan sitter på GX 65” men tipsade mina vänner som lyckades klämma 2x77”

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Så 8k för en 77” är slänga pengarna i sjön? Luktar avundsjuka

Jag är avundsjuk att du har fått typ det bästa priset på en OLED, typ någonsin.

Sitter själv på en B1 och är lite sugen på att uppgradera till en större... Men såklart missade man detta med några minuter....

Säg till om du ångrar dig och ska sälja

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

Snacka om impulsköp isåfall och slänga pengarna i sjön.

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

Satt med en 10+ år Sony tv. Hade själv tänkt vänta till 2022 modellen. Men en 65” 2021 för 1/3 av vad en ny 2022 kommer kosta. Då köper jag hellre den & den dag (om) jag bestämmer mig för att köra en 2022 kan föräldrarna ta över en 2021:a utan att jag känner att jag gjort en jättestor förlust på en tv som någon ändå tagit över

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Jag är avundsjuk att du har fått typ det bästa priset på en OLED, typ någonsin.

Sitter själv på en B1 och är lite sugen på att uppgradera till en större... Men såklart missade man detta med några minuter....

Säg till om du ångrar dig och ska sälja

Inte min beställning då jag redan sitter på en gx 65”, tipsade dock två vänner som lyckades köpa och dem är minst sagt glada

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

Snacka om impulsköp isåfall och slänga pengarna i sjön.

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

Har du förbeställt? Har du sett 2023 års modeller?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Tror ni att det kommer något liknande ikväll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

Snacka om impulsköp isåfall och slänga pengarna i sjön.

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

Om du är villig att punga ut 80 000 kr för en QD-OLED nästa år så visst, vänta in de modellerna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

Snacka om impulsköp isåfall och slänga pengarna i sjön.

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

Verkar som du extrapolerat ut en massa väldigt säkert vetande från ett par tidiga pressreleaser?
Antar du menar Samsungs nya QD-OLED? Som redan några hintat om redan, så är det väldigt oklart hur många apparater som kommer hitta ut under 2022, vad de kommer kosta, och hur bra de faktiskt kommer vara!
Eftersom Samsung också kommer köpa massa LG-OLED paneler 2022, så tror jag som Clasito att QD-OLED kommer vara en ren dyr nischprodukt nästa år och troligen några år till: Det är en helt ny fabrik med ny teknik som tävlar mot LG:s inkörda massproduktion sen många år nu. De kommer börja med lägre volymer, sannolikt inte få samma yields och de behöver ha marginaler för att få tillbaks en del av utvecklingskostnaderna.
Vill även minnas att det är väldigt oklart vilken ljusstyrka Samsung klarar få ut ur denna första generation av panelerna...
Men jag kan mycket väl tänka mig de kan få till klassledande färgmättnad direkt tex, och det ska bli riktigt skönt att slippa WRGB!
På lite sikt kan det mycket väl bli något riktigt bra, men de som får ett riktigt bra pris på en OLED i år ska inte skämmas nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Haha jävlar i helvete, detta blev 2021’s fetaste fynd alla kategorier.

Gratulerar!

#19415944

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Baseras inte den på gammal OLED-teknik?

2022 års modeller av OLED kommer baseras på QD-OLED de kommer bli överlägsna 2021 års modeller i bildkvalitet. Skulle aldrig köpa en OLED före 2022 års modeller.

Snacka om impulsköp isåfall och slänga pengarna i sjön.

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

LG kommer garanterat inte använda QD-OLED och priserna på Samsungs modeller som använder de panelerna kommer beräknas vara extremt högt (de kräver 3 st OLED paneler per TV) så de flesta får nog vänta några år om de är ute efter en sådan till någorlunda rimliga priser. Det råder också vissa tveksamheter om hur ljusstarka de kommer vara.

Nja, QD-OLED ger större färgvolym (särskilt vid högre ljusstyrka) men dagens största brist är ju definitivt risken för inbränning. Detta gör Samsungs nya paneler inget åt vad jag har sett. För att lösa det får vi nog vänta tills den tekniken Samsung kallade QNED, innan LG lyckades registrera namnet i förväg och sätta det på sina miniLED-LCD:er.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag skulle aldrig lägga pengar på en tv har ingen heller.

Varför bryr du dig om vilken modell någon annan köper om du själv inte ens ska köpa en öht? Du talar som om nutidens oled är samma sak som att sitta på en gammal tjocktv.

Edit: Var fan tvungen att lägga till att du ska sluta vara så jävla dryg. Är ju skitkul med dessa köp dessa lyckats med.

Permalänk

Samsung NeoQledTv QE65q90

https://www.komplett.se/product/1183239/tv-ljud-bild/tv-video...

Kikade på lokala tvhandlaren idag och denna tyckte jag va utklassade de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

https://www.komplett.se/product/1183239/tv-ljud-bild/tv-video...

Kikade på lokala tvhandlaren idag och denna tyckte jag va utklassade de flesta.

Den kan inte riktigt tävla med en OLED i svärta (särskilt inte de som har IPS-panel), och den växlande ljusstyrkan på grund av dess local dimming kan vara tydligt märkbar ibland. Blooming verkar dock hanteras väldigt bra på den där.

Föräldrarna köpte dock 43"-varianten av QN90A (importerad från Tyskland eftersom den inte säljs här) och jag kan konstatera att den är riktigt trevlig. Vissa specifikationer är dock sämre på 43" och 50" än på de större, men är ändå den överlägset bästa modellen på marknaden i den storleken. Deras användning lämpar sig inte heller så bra för OLED (nästan uteslutande linjär TV med kanal-loggor samt en hel del alpinsport där ABL:en lär kicka in ganska hårt på OLED:en).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Varför bryr du dig om vilken modell någon annan köper om du själv inte ens ska köpa en öht? Du talar som om nutidens oled är samma sak som att sitta på en gammal tjocktv.

Edit: Var fan tvungen att lägga till att du ska sluta vara så jävla dryg. Är ju skitkul med dessa köp dessa lyckats med.

Det är uppenbart att sopan bara försöker få folk att inte känna sig nöjda och tvivla på köpet. Men det är ett av de i särklass bästa köp de förmodligen gör på väldigt länge.

Så grattis till alla ni som lyckades! ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stort grattis kamrat, kul som fan att det gick igenom. Riktigt skön lastning i bilen också, haha. Kom ihåg att vara två vid uppackning

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Skrivet av blunden:

Den kan inte riktigt tävla med en OLED i svärta (särskilt inte de som har IPS-panel), och den växlande ljusstyrkan på grund av dess local dimming kan vara tydligt märkbar ibland. Blooming verkar dock hanteras väldigt bra på den där.

Föräldrarna köpte dock 43"-varianten av QN90A (importerad från Tyskland eftersom den inte säljs här) och jag kan konstatera att den är riktigt trevlig. Vissa specifikationer är dock sämre på 43" och 50" än på de större, men är ändå den överlägset bästa modellen på marknaden i den storleken. Deras användning lämpar sig inte heller så bra för OLED (nästan uteslutande linjär TV med kanal-loggor samt en hel del alpinsport där ABL:en lär kicka in ganska hårt på OLED:en).

Tycker det skiljde väldigt mkt på bilden mellan den och snäppet under QN85A Neo QLED 4K Smart TV (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

QD-OLED på 2022 års modeller kommer göra sig av med dagens OLEDs största brister.

Vilka är dom största bristerna?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Bra tips, men det är till en kompis och han var inte så positiv till idén. Han är inte kunnig när det gäller datorer så han vill ha något färdigt, tycker det känns enklare.
Sen tenderar det är bli dyrare i de lägsta prisklasserna pga windowlicensen.

Hade det varit till mig hade jag byggt själv

Den här tyckte jag såg rätt trevlig ut:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Inet kan nog hjälpa han med ett bra val av komponeter om frågor dom. Man behöver inte köpa till en windows licens direkt från dem heller om inte vill vilket man inte kan göra on väljer en färdigbyggda dator.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Inte direkt rea men PS5 finns i lager hos retrospelbutiken.

https://retrospelbutiken.se/store/search.php?s=playstation+5+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispyMedusa:

Inte direkt rea men PS5 finns i lager hos retrospelbutiken.

https://retrospelbutiken.se/store/search.php?s=playstation+5+...

Undrar varför jag blev extra taggad av just detta

Permalänk
Medlem

Grattis till dom som fick OLED apparaterna till dunderpriser! - Var själv när att plocka hem den större av dom men jag gick inte vidare. Hade en i varukorgen...

Har varit med en och annan gång där butiken bara avbrutit beställningen pga felaktigheter. Men heder till Media Markt för detta!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

https://www.komplett.se/product/1183239/tv-ljud-bild/tv-video...

Kikade på lokala tvhandlaren idag och denna tyckte jag va utklassade de flesta.

Höjer ett varningens finger, när du kollar i butik är det inte direkt fördelaktiga förhållanden för att kritiskt granska en TV. En ljusstark och överdrivet färgmättad TV vinner ofta över en med bra svärta och naturliga färger när man jämför dem sida vid sida i butik. När man sen har teven hemma istället noterar man bristerna. Samsung är också bra på att köra egna filmer som spelar extra på tevens styrkor och undviker sådant som teven är sämre på. Var det en sådan film som var igång är det inte så konstigt om du tyckte att den såg bäst ut.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Wow, vilket pris på oled 77, grattis till er som köpte en! Såg priset på 65an när det kom o tyckte det va bra. Hade nog köpt 77 om jag såg...och då har jag köpt en Sony 85 tum LCD på Bf som va, men saknar det svarta haha, haft oled i 6år Innan dock 55a.

Permalänk
Medlem

Känner mig som en idiot nu. Har funderat ett par månader på en 55" eller 65" C1:a men tyckt att priset legat lite högt. Såg tipset om 77", ser att den verkar finnas tillgänglig och blir lite sugen men inser att jag inte har plats för den. Lämnar datorn och när jag kommer tillbaka en timme senare så ser jag att de även verkar haft bra priser på andra storlekar. Om jag ändå hade kollat det direkt.

Men som fler andra har sagt så stort grattis till er som hann köpa och fick igenom era beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuze0X:

Tack för länken, den gjorde mig till ägare av 77” glädje! Trots att jag var en kvart efter detta inlägg postades. Ibland ska man tydligen ha total tur!