Homeplug i samma Hus.lång distance.

Permalänk
Medlem

Homeplug i samma Hus.lång distance.

Försöker luska ut en lösning som gör det möjligt för mig att ha en övervakningskamera i mitt förtåd. Har eluttag och kan sätta upp en 4g router men det känns overkill. Hur funkar det med sk Homeplugs som kör ethernet över strömnätet? Kan jag placera en sådan uppe i min lgh och en i källaren för att få wifi ner dit?

Permalänk
Medlem

Finns lite info i denna tråd om homeplugs
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348431-homeplug-och-f...
Söker du i forumet är jag säker på att du kan hitta mer.

Då du bor i lägenhet så brukar de bli svårt att få tillstånd att göra ändringar i elnätet i fastigheten (om de är olika faser).
Så skulle gissa att svaret är att homeplugs inte skulle fungera.
Men vill du testa och om du inte känner någon som du kan låna utrustning av, så köpa beganat par och testa?

Permalänk
Medlem

HomePlugs fungerar bara bra om man sitter på samma fas och på samma central. Prestandan försvinner snabbt annars. Kommer du över några billiga/gratis kan du såklart testa.

Jag körde WiFi ner till vår källare (rakt nedanför med en granne mellan) för hade ett litet labb/verkstad där nere. Använde platta riktantenner, en 6-10dBi på 2.4GHz eller så.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19412311" userid="737" name="maDa"]
HomePlugs fungerar bara bra om man sitter på samma fas och på samma central. Prestandan försvinner snabbt annars. Kommer du över några billiga/gratis kan du såklart testa.

Jag körde WiFi ner till vår källare (rakt nedanför med en granne mellan) för hade ett litet labb/verkstad där nere. Använde platta riktantenner, en 6-10dBi på 2.4GHz eller så

Har du någon url till platta riktantennar?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nya homeplugs går ej endast över fas, dom använder både nolla och jord, med räckvidd upp emot 300 m, dock försämras prestandan vid varje undercentral och kopplingsdosa så det kan vara svårt ändå.

Har använt hos kunder över ganska långa sträckor med framgång, dock så fungerade det på den renoverade delen av gården, men inte på den äldre, nya har wago kopplingar, gamla har skruvtopp och sämre ledningar, så ju nyare ju bättre.

Har du möjlighet så prova, du ska inte göra några ändringar på elnätet oavsett

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Har du tips på ny Homeplug som använder ovannämda teknologi?

Permalänk
Medlem

ligger inte ditt uttag i källaren på en helt annan elmätare än den elmätaren som hör till din lägenhet?

Jag sitter nämligen med samma problem, och som jag har förstått det så gillar inte homeplugs att gå förbi elmätaren, även om man lyckas pricka samma fas? (Jag har gärna fel om detta, för då kanske jagj kan få det att funka hos mig också. jag har inte testat)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Har du tips på ny Homeplug som använder ovannämda teknologi?

https://www.webhallen.com/se/product/215470-TP-Link-TL-PA8010...

Visa signatur

MerLox