Är GTSA en pålitlig leverantör? [Update: Nej]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Visst, som du ser i länkarna ovan så hjälper inte alltid det med faktura med kronofogd och dylikt involverat.
Tror det finns tydliga skäl till varför folk inte handlar av GTSA, för att de helt enkelt inte skött sig, således finns det ingen som har något att säga, varken positivt eller negativt.

Lagar är ju just lagar av det fallet att de är tvingande, skitsamma om man är med i "Trygg E-handel" eller inte för lagarna gäller likt väl. Inte som att man kan välja bort lagar.

Här i länken finns det en bild med mail med organisationen Trygg E-handel. Verkar vara sådär.

Som jag förstått vad gäller e-handel så köper du från ett ställe utan och du blir lurad så är det inte mycket att göra, det här ska väl i stort sätt bara finnas där som någon form av skyddsnät som ska göra det lättare att upprätthålla de överenskommelser som finns.

Som sagt är ingen jurist dock och det har egentligen inte mycket med saken att göra längre. Allt jag egentligen vet är att sidor som har den är att föredra över sidor som inte har den. Men i praktiken säger det väl otroligt lite egentligen, allt man gör online är ju lite på eget bevåg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Popelipo:

Som jag förstått vad gäller e-handel så köper du från ett ställe utan och du blir lurad så är det inte mycket att göra, det här ska väl i stort sätt bara finnas där som någon form av skyddsnät som ska göra det lättare att upprätthålla de överenskommelser som finns.

Som sagt är ingen jurist dock och det har egentligen inte mycket med saken att göra längre. Allt jag egentligen vet är att sidor som har den är att föredra över sidor som inte har den. Men i praktiken säger det väl otroligt lite egentligen, allt man gör online är ju lite på eget bevåg.

Trygg E-Handel innehåller egentligen ingenting förutom kraven som redan finns i lagen. Du ansöker alltså om denna certifiering, lovar att du följer lagen och betalar 6500kr/år så är det klart. Att du sedan inte behöver följa den har Greattech/Karatas/GTSA redan visat. Så nej, att en sida stoltserar med Trygg E-Handel betyder ingenting.

Om man tittar på fakta när man gör sitt köp så har detta företag, oavsett hur många gånger det byter namn, visat så många gånger att de inte är att lita på. Och läser man omdömen på de siter som tillhandahåller det så är det helt tydligt att det fortfarande är samma. Går allt som det ska så är det lugnt. Blir det problem så är det jäkligt svårt att få hjälp.

Jag vet inte om du faktiskt beställt en dator, men det verkar som att du redan bestämt dig för att lita på GTSA. Lycka till! Jag hoppas att du slipper strul. Själv hade jag inte velat chansa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Trygg E-Handel innehåller egentligen ingenting förutom kraven som redan finns i lagen. Du ansöker alltså om denna certifiering, lovar att du följer lagen och betalar 6500kr/år så är det klart. Att du sedan inte behöver följa den har Greattech/Karatas/GTSA redan visat. Så nej, att en sida stoltserar med Trygg E-Handel betyder ingenting.

Om man tittar på fakta när man gör sitt köp så har detta företag, oavsett hur många gånger det byter namn, visat så många gånger att de inte är att lita på. Och läser man omdömen på de siter som tillhandahåller det så är det helt tydligt att det fortfarande är samma. Går allt som det ska så är det lugnt. Blir det problem så är det jäkligt svårt att få hjälp.

Jag vet inte om du faktiskt beställt en dator, men det verkar som att du redan bestämt dig för att lita på GTSA. Lycka till! Jag hoppas att du slipper strul. Själv hade jag inte velat chansa.

Skulle inte vela påstå att jag LITAR på dom då jag inte haft med dom att göra förutom ett tillfälle för väldigt många år sedan. Jag skulle säga att jag litar på dom ungefär lika mycket som jag gör alla jag inte haft med å göra förr, det vill säga rätt neutral men lutar åt det försiktiga hållet. Hade egentligen hellre beställt från en sida jag har mycket erfarenhet med sedan tidigare så som komplett eller inet men priserna dom tar för färdiga datorer är rent ut sagt rån tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Skulle inte vela påstå att jag LITAR på dom då jag inte haft med dom att göra förutom ett tillfälle för väldigt många år sedan. Jag skulle säga att jag litar på dom ungefär lika mycket som jag gör alla jag inte haft med å göra förr, det vill säga rätt neutral men lutar åt det försiktiga hållet. Hade egentligen hellre beställt från en sida jag har mycket erfarenhet med sedan tidigare så som komplett eller inet men priserna dom tar för färdiga datorer är rent ut sagt rån tyvärr.

Det går inte att få tag i grafikkort, jag skulle inte lita på att GTSA kan det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Hade egentligen hellre beställt från en sida jag har mycket erfarenhet med sedan tidigare så som komplett eller inet men priserna dom tar för färdiga datorer är rent ut sagt rån tyvärr.

På vilket sätt är det rån?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

På vilket sätt är det rån?

Känns som rejält överpris för komponenterna man egentligen får, utöver att gpu priserna är käpprätt åt helvete då för det gör ju hela pc marknaden lite lustig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Känns som rejält överpris för komponenterna man egentligen får, utöver att gpu priserna är käpprätt åt helvete då för det gör ju hela pc marknaden lite lustig.

Men jämför du denna byggdator med färdigbyggda "märkesdatorer" eller jämför du med en dator som Inet bygger ihop med motsvarande komponenter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Men jämför du denna byggdator med färdigbyggda "märkesdatorer" eller jämför du med en dator som Inet bygger ihop med motsvarande komponenter?

Tänker inte på märkesdatorer, bara vanliga komponenter som folket där själv satt ihop och sen säljer i färdigt paket

Permalänk
Medlem

Finns folk som har erfarenhet i dessa GPU-tider: #19382614

Om du bevakar butikerna tycks du kunna få ett 3080 för ca 12000 kr och kan du det så kan du spara lite, mest sparar du på att låta pengarna vara/växa givetvis. Se: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625959-3080-3090-samt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns folk som har erfarenhet i dessa GPU-tider: #19382614

Om du bevakar butikerna tycks du kunna få ett 3080 för ca 12000 kr och kan du det så kan du spara lite, mest sparar du på att låta pengarna vara/växa givetvis. Se: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1625959-3080-3090-samt...

Dock inte så intresserad i att köpa separata komponenter personligen. Ska testa beställa datorn från GTSA, tar och uppdaterar den här tråden med vad resultatet blev med det köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Dock inte så intresserad i att köpa separata komponenter personligen. Ska testa beställa datorn från GTSA, tar och uppdaterar den här tråden med vad resultatet blev med det köpet.

Menar bara att en butik med ett par anställda har lika svårt som alla andra att hitta kort, har många beställt lär du inte få något.

Skaffar du ett för 12000 kr själv så kan du givetvis be någon annan att bygga ihop resten av datorn. Poängen var väl att få ett dyrt grafikkort.

Är inte som att du kan ta ränta av GTSA för att du ligger ute med massor pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Menar bara att en butik med ett par anställda har lika svårt som alla andra att hitta kort, har många beställt lär du inte få något.

sant, men som sagt tar chansen och ser vad det blir av det annars får man väl kolla alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Tänker inte på märkesdatorer, bara vanliga komponenter som folket där själv satt ihop och sen säljer i färdigt paket

Ja, jag plockade ihop samma delar på Inet. Tyckte inte det var så stor skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, jag plockade ihop samma delar på Inet. Tyckte inte det var så stor skillnad.

Nå väl, satte en beställning nu och tog det på faktura så i värsta fall att dom inte levererar eller börjar krångla så låter jag helt enkelt bli att betala och lägger en retur på ordern och vänder mig till någon annan leverantör istället. Tar och gör en statusuppdatering här efter deras angivna leveranstid och berättar hur det gått. I värsta fall så får ni ju något att skratta åt och säga "vad va det jag sa" om det går åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Popelipo:

Nå väl, satte en beställning nu och tog det på faktura så i värsta fall att dom inte levererar eller börjar krångla så låter jag helt enkelt bli att betala och lägger en retur på ordern och vänder mig till någon annan leverantör istället. Tar och gör en statusuppdatering här efter deras angivna leveranstid och berättar hur det gått. I värsta fall så får ni ju något att skratta åt och säga "vad va det jag sa" om det går åt helvete

Ja, alltså helt värdelösa kan dom väl inte vara, då hade dom väl stängt helt. Problemet är väl om man hamnar i en jobbig sits. Typ en dator som har intermittenta fel och dom inte löser det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag återkommer om 30 dagar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Popelipo:

Om dina krav är så pass lågt ställda, dvs att ett skallkrav för att du ska köpa är att du inte blir lurad, så blir man ju måttligt oroad.
Trygg e-handel betydde något för Sverige i deras tidiga e-handlande, idag är det ett betydelselöst klistermärke. Ok, kanske inte helt betydelselöst, inte lika troligt att du blir kategoriskt blåst på din leverans, men man kan bli blåst på andra sätt trots det.

Jag höjer alltid ögonbrynen när jag hittar långdragen historik. Detta bolag har ju hetat det ena och det andra rent juridiskt och för mig som kund är det ett orosmoment för att du inte hittar allt elände om du googlar GTSA. Men googlar du de tidigare företagsnamnen så hittar du en stadig mix.

Permalänk
Medlem

Beställde från GTSA via CDON förra veckan. Läst på i efterhand både negativt och positivt. Leveranstid satt på 5-15 arbetsdagar men dom flesta konfigurationer har 10-30 arbetsdagar på deras hemsida.

Har varit i kontakt med dom om att styra om så att jag hämtar upp datorn då jag insåg att dom har en fysisk butik och jag bor i Stockholm, så lite onödigt att låta det gå via PostNord. Kontakten med dom har varit otroligt bra så än så länge bra erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När de hette Greattech (Greattech Stockholm AB) förlorade de faktiskt sin Trygg E-handelscertifiering (loggan var kvar på hemsidan) och när de marknadsförde sig som Greattech under bolagsnamnet Karatas Group AB (samma bolag som idag, men de har bytt namn till GTSA Group AB) fick de Trygg E-handelscertifiering tillfälligt återkallad då de fick ett likvidationsföreläggande när de var sena med årsredovisningen

Du har säkert hört talas om de p.g.a. deras annonsering på Blocket precis som de flesta av deras kunder idag.

Det är ett litet bolag, behöver inte gå smidigt med de större fast där vet man mer vad man kan förvänta sig. Ger de dig något mervärde över Komplett, Webhallen, Inet etc? Du kan välja delar och sen lägga till att de bygger ihop den åt dig eller köpa någon av deras färdiga paket hos någon av de större aktörerna.

Jag minns det företaget. När jag jobbade på Inet så hände det flera gånger att de hade köpt produkter ifrån Inet på nätet och sedan sålde det vidare via deras hemsida till olyckligt ovetande konsumenter.
När dessa köpare senare fick problem med sina datorer så hänvisade Greattech kunderna till Inet för "det är där jag köpte dem ifrån". Då stod kunden i butiken med ett kvitto från en annan butik och försökte påvisa garanti vilket såklart inte gick.

Jag skulle aldrig handla ifrån några klåpare som dessa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Jag minns det företaget. När jag jobbade på Inet så hände det flera gånger att de hade köpt produkter ifrån Inet på nätet och sedan sålde det vidare via deras hemsida till olyckligt ovetande konsumenter.
När dessa köpare senare fick problem med sina datorer så hänvisade Greattech kunderna till Inet för "det är där jag köpte dem ifrån". Då stod kunden i butiken med ett kvitto från en annan butik och försökte påvisa garanti vilket såklart inte gick.

Jag skulle aldrig handla ifrån några klåpare som dessa.

haha fyfan bland det sjukaste jag läst! Riktigt oproffsigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

haha fyfan bland det sjukaste jag läst! Riktigt oproffsigt!

Till råga på allt så försökte även han som köpte in allt till butiken försöka lämna tillbaka massor med grejer till butiken med, oftast utan kvitton och med ibland högar med oöppnade datorer. Ett enkelt sätt att få tillbaka pengarna så fort han insåg att vissa produkter inte sålde, antar jag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Till råga på allt så försökte även han som köpte in allt till butiken försöka lämna tillbaka massor med grejer till butiken med, oftast utan kvitton och med ibland högar med oöppnade datorer. Ett enkelt sätt att få tillbaka pengarna så fort han insåg att vissa produkter inte sålde, antar jag.

När du skriver "Han" och pratar om returer, menar du att köpen gick igenom som privatköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

När du skriver "Han" och pratar om returer, menar du att köpen gick igenom som privatköp?

Nej. Personen köpte det i företagets namn på Inet och försökte sen lämna tillbaka de köpta artiklarna på Inet när personen inte lyckades sälja dem via sitt eget företag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

NEJ

jag har suttit i en disput med gtsa sedan 2019 då jag såg som du att dom hade nice priser på datorer, så jag köpte en på delbetalning fick datorn hem fungerade inte, skickade tillbaka den till företaget, då säger dom att den fungerar utan problem och att det måste vara min skärms fel eller tangentbord mm, även fast jag har andra datorer som fungerar med mina delar utan problem, sedan skickar dom en räkningen till mig på 3000 för att ha *kollat på den* när jag såg räkningen säger jag till dom att jag vill abryta avtalet då jag förlorade all tillit, då börjar dom påpeka att jag repat insidan samt förstört grafikkortet repat chassit o en massa skit. tagit mig 2 år av mitt med arn och gtsa fram och tillbaka plus under hela tiden så har jag varit tvungen att betala för skiten. ARN gav mig *vinsten* gtsa vägrar acceptera det och vill ha omprövning igen, jag vinner disputen igen dom vägrar en till gång samma skit igen och en tredje gång så säger dom till men att om inte ARN inte kan bestämma *rätt* så ska en rikitig domare kolla på detta, då skriver jag till gtsa att jovisst vi kör på domstol jag orkar inte med er skit längre. direkt efteråt frågade dom mig om bank konto nr för att skicka pengarna, efter 2 hela jävla år av stress o tjafs så får jag tillbaka mina pengar, så nej köp aldrig någonting från gtsa ALDRIG,

jag kan rekommendera webhallen köpte nyss en ordentlig dator från dem och den fungerade perfekt och utan problem när jag fick den inte haft något problem alls. FUCK GTSA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av louietelma:

sedan skickar dom en räkningen till mig på 3000 för att ha *kollat på den*

Vad i helvete. Såna här företag ska undvikas som pesten minst sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarato:

Nej. Personen köpte det i företagets namn på Inet och försökte sen lämna tillbaka de köpta artiklarna på Inet när personen inte lyckades sälja dem via sitt eget företag.

Riktiga cowboysare!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av louietelma:

jag har suttit i en disput med gtsa sedan 2019 då jag såg som du att dom hade nice priser på datorer, så jag köpte en på delbetalning fick datorn hem fungerade inte, skickade tillbaka den till företaget, då säger dom att den fungerar utan problem och att det måste vara min skärms fel eller tangentbord mm, även fast jag har andra datorer som fungerar med mina delar utan problem, sedan skickar dom en räkningen till mig på 3000 för att ha *kollat på den* när jag såg räkningen säger jag till dom att jag vill abryta avtalet då jag förlorade all tillit, då börjar dom påpeka att jag repat insidan samt förstört grafikkortet repat chassit o en massa skit. tagit mig 2 år av mitt med arn och gtsa fram och tillbaka plus under hela tiden så har jag varit tvungen att betala för skiten. ARN gav mig *vinsten* gtsa vägrar acceptera det och vill ha omprövning igen, jag vinner disputen igen dom vägrar en till gång samma skit igen och en tredje gång så säger dom till men att om inte ARN inte kan bestämma *rätt* så ska en rikitig domare kolla på detta, då skriver jag till gtsa att jovisst vi kör på domstol jag orkar inte med er skit längre. direkt efteråt frågade dom mig om bank konto nr för att skicka pengarna, efter 2 hela jävla år av stress o tjafs så får jag tillbaka mina pengar, så nej köp aldrig någonting från gtsa ALDRIG,

jag kan rekommendera webhallen köpte nyss en ordentlig dator från dem och den fungerade perfekt och utan problem när jag fick den inte haft något problem alls. FUCK GTSA

@Popelipo

Det var exakt detta jag syftade på när jag skickade alla länkar tidigare i tråden.
Även om man köper via faktura så har man inte ryggen fri.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Oj, den tråden säger allt.

Lite information från köpare:

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php/reviews?f=10139 (många som ger full pott (fejk) men många som ger sämsta möjliga betyg)

https://se.trustpilot.com/review/www.gtsa.se (märkligt att alla som är positiva enbart har färre än fem omdömen)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TANDEMCYKELN:

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php/reviews?f=10139 (många som ger full pott (fejk) men många som ger sämsta möjliga betyg)

https://se.trustpilot.com/review/www.gtsa.se (märkligt att alla som är positiva enbart har färre än fem omdömen)

Du borde hänvisa till den gamla hemsidan som trustpilot har haft mer data om.
https://se.trustpilot.com/review/www.greattech.se

96 omdömen, 2.1 i snittbetyg.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Skrivet av DavidtheDoom:

Du borde hänvisa till den gamla hemsidan som trustpilot har haft mer data om.
https://se.trustpilot.com/review/www.greattech.se

96 omdömen, 2.1 i snittbetyg.

Jag tror att en sammanfattning är att de faktiskt säljer billiga datorer, men när något strular så har du noll support. Dvs antingen är man jäkligt nöjd för man gjort ett bra klipp (5*), eller så har något gått sönder och man får strida för att få rätt (1*). Jag tror inte några betyg är fejk. Företaget har ändå stretat på i många år nu.

Men tänk så här. Skulle jag köpt denna datorn för detta priset av en privatperson på Blocket? För det är typ så det kommer bli. Funkar det så funkar det, funkar det inte så står du utan garanti. Precis så krasst är det. De hävdar på sin sida och i tidigare kommunikation här att man följer ARN's beslut. Men det finns även beskrivna case där man faktiskt inte följt ARN's beslut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!