Permalänk
Medlem

BSOD hjälp!

har haft bsod när jag restartar datorn ibland. datorn känns hängnig ibland

här är dumpfilen jag fick senast ikväll efter jag formaterat datorn igår kväll. håller på bli tokig hittar inget vettigt online snälla hjälp

Microsoft (R) Windows Debugger Version 10.0.22473.1005 AMD64
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\Users\liner\Desktop\012222-8109-01.dmp]
Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available

************* Path validation summary **************
Response Time (ms) Location
Deferred srv*
Symbol search path is: srv*
Executable search path is:
Windows 10 Kernel Version 19041 MP (12 procs) Free x64
Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal
Edition build lab: 19041.1.amd64fre.vb_release.191206-1406
Machine Name:
Kernel base = 0xfffff801`61000000 PsLoadedModuleList = 0xfffff801`61c2a2b0
Debug session time: Sat Jan 22 21:22:38.494 2022 (UTC + 1:00)
System Uptime: 0 days 15:14:28.238
Loading Kernel Symbols
...............................................................
................................................................
................................................................
......................
Loading User Symbols
Loading unloaded module list
.............
For analysis of this file, run !analyze -v
nt!KeBugCheckEx:
fffff801`613f72e0 48894c2408 mov qword ptr [rsp+8],rcx ss:0018:fffff402`2983f750=000000000000009f
2: kd> !analyze -v
*******************************************************************************
* *
* Bugcheck Analysis *
* *
*******************************************************************************

DRIVER_POWER_STATE_FAILURE (9f)
A driver has failed to complete a power IRP within a specific time.
Arguments:
Arg1: 0000000000000004, The power transition timed out waiting to synchronize with the Pnp
subsystem.
Arg2: 000000000000012c, Timeout in seconds.
Arg3: ffffbe823f650040, The thread currently holding on to the Pnp lock.
Arg4: fffff4022983f780, nt!TRIAGE_9F_PNP on Win7 and higher

Debugging Details:
------------------

Implicit thread is now ffffbe82`3f650040
*** WARNING: Unable to verify checksum for win32k.sys

KEY_VALUES_STRING: 1

Key : Analysis.CPU.mSec
Value: 3811

Key : Analysis.DebugAnalysisManager
Value: Create

Key : Analysis.Elapsed.mSec
Value: 10703

Key : Analysis.Init.CPU.mSec
Value: 577

Key : Analysis.Init.Elapsed.mSec
Value: 34256

Key : Analysis.Memory.CommitPeak.Mb
Value: 92

Key : WER.OS.Branch
Value: vb_release

Key : WER.OS.Timestamp
Value: 2019-12-06T14:06:00Z

Key : WER.OS.Version
Value: 10.0.19041.1

FILE_IN_CAB: 012222-8109-01.dmp

BUGCHECK_CODE: 9f

BUGCHECK_P1: 4

BUGCHECK_P2: 12c

BUGCHECK_P3: ffffbe823f650040

BUGCHECK_P4: fffff4022983f780

DRVPOWERSTATE_SUBCODE: 4

IMAGE_NAME: pci.sys

MODULE_NAME: pci

FAULTING_MODULE: fffff80163c10000 pci

BLACKBOXBSD: 1 (!blackboxbsd)

BLACKBOXNTFS: 1 (!blackboxntfs)

BLACKBOXPNP: 1 (!blackboxpnp)

BLACKBOXWINLOGON: 1

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

PROCESS_NAME: System

STACK_TEXT:
fffff402`2983f748 fffff801`61508576 : 00000000`0000009f 00000000`00000004 00000000`0000012c ffffbe82`3f650040 : nt!KeBugCheckEx
fffff402`2983f750 fffff801`619af746 : 00000000`00000000 00000000`00000002 00000000`00000080 ffffe301`bd912180 : nt!PnpBugcheckPowerTimeout+0x76
fffff402`2983f7b0 fffff801`612816f2 : fffff402`2a417230 ffffe301`bd912180 fffff402`2983fa18 00000000`00000000 : nt!PopBuildDeviceNotifyListWatchdog+0x16
fffff402`2983f7e0 fffff801`61299a5d : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00140001 00000000`001ff019 : nt!KiProcessExpiredTimerList+0x172
fffff402`2983f8d0 fffff801`613fae4e : ffffffff`00000000 ffffe301`bd912180 ffffe301`bd91d340 ffffbe82`3e509040 : nt!KiRetireDpcList+0x5dd
fffff402`2983fb60 00000000`00000000 : fffff402`29840000 fffff402`29839000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!KiIdleLoop+0x9e

IMAGE_VERSION: 10.0.19041.1469

STACK_COMMAND: .cxr; .ecxr ; kb

FAILURE_BUCKET_ID: 0x9F_4_rt640x64_IMAGE_pci.sys

OS_VERSION: 10.0.19041.1

BUILDLAB_STR: vb_release

OSPLATFORM_TYPE: x64

OSNAME: Windows 10

FAILURE_ID_HASH: {053bc44a-1e89-1326-270f-75efc8a231ea}

Followup: MachineOwner
---------

Permalänk
Moderator

Vad har du för delar i datorn? Lista allt som är inkopplat, även externa enheter kan orsaka krasher.
Har denna dator funkat tidigare, eller är den ny?
Har du någon överklock, manuell eller automatisk?
Kan du dra dig till minnes att du gjorde något särskilt med datorn när detta började? Någon ny komponent tex?

Permalänk
Medlem

Återställa till tidigare återställnings punkt?

Permalänk
Medlem

Om den känns "hängig" så är det även en god idé att ladda hem HWInfo eller HWMonitor och kontrollera temperaturerna.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för delar i datorn? Lista allt som är inkopplat, även externa enheter kan orsaka krasher.
Har denna dator funkat tidigare, eller är den ny?
Har du någon överklock, manuell eller automatisk?
Kan du dra dig till minnes att du gjorde något särskilt med datorn när detta började? Någon ny komponent tex?

datorn är ca 3 år gammal men har funkat bra tills nån månad sen då det började bli flera blue screens så behövde formatera 2 gånger innan det slutade, men det varade bara ca 3 månader innan det började igen. alltså igår kväll så formatering verkar ju inte fungera.
det brukar uppstå när jag ska restarta datorn offta, men inte nödvändigtvis i samband med en driver update som nvidia eller nätverks kort. ibland bara en jätte långsam shutdown när den restartar och ibland en seg omstart och sen bluescreenar. samt att det fastnar och blir långsamt i installationer innan den krashar.

det är en oem dator gjord av hp "hp pavillion 790-08"

delarna i datorn är:
processor: intel 8700
grafikkort: hp 1080
2 hårddiskar: hynix 500gb ssd och en western digital 2 tb
ram minne vet jag inte men har 16 gb

det jag har inkopplat är:

-billig keyboard med märket nos

-en special tilverkad "keypad" som windows ser som en keyboard och en joystick från en spelkontroll (har haft den jätte länge så tror inte det är den)

- en razer deathadder mus med wifi dongel från razer

-en billig 50 kr mus

-astro a50 gen 3 med wifi dongel/reciver kopplat in med usb på framsidan

-2 skärmar en alienware 360hz och en 60 hz hp

ingen overcklock eller nått sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om den känns "hängig" så är det även en god idé att ladda hem HWInfo eller HWMonitor och kontrollera temperaturerna.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

tack men jag har god koll på tempen och det är inte relaterat tyvär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Återställa till tidigare återställnings punkt?

vågar knappt göra det då jag riskerar att bricka windows. samt att formatering inte verkar hjälpa

Permalänk
Medlem

Hej,

Vad jag kan tolka det som så är det relaterat till drivers "A driver has failed to complete a power IRP within a specific time"
Se https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/bug-check-0x9f--driver-power-state-failure

Under remarks står följande du kan testa:

Skrivet av Microsoft:

If you are not equipped to debug this problem using the techniques described above, you can use some basic troubleshooting techniques.

If new device drivers or system services have been added recently, try removing or updating them. Try to determine what changed in the system that caused the new bug check code to appear.

Look in Device Manager to see if any devices are marked with the exclamation point (!). Review the events log displayed in driver properties for any faulting driver. Try updating the related driver.

Check the System Log in Event Viewer for additional error messages that might help pinpoint the device or driver that is causing the error. For more information, see Open Event Viewer. Look for critical errors in the system log that occurred in the same time window as the blue screen.

To try and isolate the cause, temporally disable power save using control panel, power options. Some driver issues are related to the various states of system hibernation and the suspending and resumption of power.

If you recently added hardware to the system, try removing or replacing it. Or check with the manufacturer to see if any patches are available.

You can try running the hardware diagnostics supplied by the system manufacturer.

Check with the manufacturer to see if an updated system ACPI/BIOS or other firmware is available.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att ladda hem BlueScreenView: https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Det kan eventuellt hjälpa dig se ett samband.

Permalänk
Medlem

Vad säger Bluescreen viewer? Det brukar vara lite mer lättöverskådligt att urskilja problemen där tycker jag.

Testat att köra en sfc /scannow i en admin kommandpromt? Hjälper nog inte om en omformatering/ominstallation redan har gjorts.

Permalänk
Moderator
Skrivet av liner1:

datorn är ca 3 år gammal men har funkat bra tills nån månad sen då det började bli flera blue screens så behövde formatera 2 gånger innan det slutade, men det varade bara ca 3 månader innan det började igen. alltså igår kväll så formatering verkar ju inte fungera.
det brukar uppstå när jag ska restarta datorn offta, men inte nödvändigtvis i samband med en driver update som nvidia eller nätverks kort. ibland bara en jätte långsam shutdown när den restartar och ibland en seg omstart och sen bluescreenar. samt att det fastnar och blir långsamt i installationer innan den krashar.

det är en oem dator gjord av hp "hp pavillion 790-08"

delarna i datorn är:
processor: intel 8700
grafikkort: hp 1080
2 hårddiskar: hynix 500gb ssd och en western digital 2 tb
ram minne vet jag inte men har 16 gb

det jag har inkopplat är:

-billig keyboard med märket nos

-en special tilverkad "keypad" som windows ser som en keyboard och en joystick från en spelkontroll (har haft den jätte länge så tror inte det är den)

- en razer deathadder mus med wifi dongel från razer

-en billig 50 kr mus

-astro a50 gen 3 med wifi dongel/reciver kopplat in med usb på framsidan

-2 skärmar en alienware 360hz och en 60 hz hp

ingen overcklock eller nått sådant

Skrivet av kinkyboo:

Hej,

Vad jag kan tolka det som så är det relaterat till drivers "A driver has failed to complete a power IRP within a specific time"
Se https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/bug-check-0x9f--driver-power-state-failure

Under remarks står följande du kan testa:

Håller med. Med din utökade beskrivning så går min tanke direkt till drivers. Kör något program som söker efter senaste version av alla dina drivers.

Men du ska inte heller räkna bort grejer bara för att du haft dem länge. Jag skulle rekommendera att du kopplar ur alla enheter som du inte absolut måste ha och kollar om problemet blir bättre. Där du har flera av samma så kan du prova först den ena sedan den andra.

En kompis till mig hade länge knepiga problem med sin dator vilket visade sig vara en USB-hub som ballat ur, så det kan hända att något bara lägger av från ena dagen till den andra. Även hårddiskar och SSD'er kan ge skumma fel om de är på fallrepet, samt även nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vad säger Bluescreen viewer? Det brukar vara lite mer lättöverskådligt att urskilja problemen där tycker jag.

Testat att köra en sfc /scannow i en admin kommandpromt? Hjälper nog inte om en omformatering/ominstallation redan har gjorts.

bluescreenviewer säger inget speciellt förutom att det är en "012222-8109-01.dmp 2022-01-22 21:22:38 "DRIVER_POWER_STATE_FAILURE 0x1000009f 00000000`00000004 00000000`0000012c ffffbe82`3f650040 fffff402`2983f780 ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+3fe066 x64 ntoskrnl.exe+3fe066 C:\WINDOWS\Minidump\012222-8109-01.dmp 12 15 19041 2 722 132 2022-01-22 21:23:12"

står att ntoskrnl.exe som har problem men efter jag googlat så är det väldigt vanligt att den felaktigt pekar på ntoskrnel som orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Håller med. Med din utökade beskrivning så går min tanke direkt till drivers. Kör något program som söker efter senaste version av alla dina drivers.

Men du ska inte heller räkna bort grejer bara för att du haft dem länge. Jag skulle rekommendera att du kopplar ur alla enheter som du inte absolut måste ha och kollar om problemet blir bättre. Där du har flera av samma så kan du prova först den ena sedan den andra.

En kompis till mig hade länge knepiga problem med sin dator vilket visade sig vara en USB-hub som ballat ur, så det kan hända att något bara lägger av från ena dagen till den andra. Även hårddiskar och SSD'er kan ge skumma fel om de är på fallrepet, samt även nätagget.

jo att det verkar var drivers involverade fattar jag då jag fått felkoden "DRIVER_POWER_STATE_FAILURE 0x1000009f"
men vet inte vilka program man kan lita på för drivers. alla jag sett har varit väldigt clickbaitigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av liner1:

jo att det verkar var drivers involverade fattar jag då jag fått felkoden "DRIVER_POWER_STATE_FAILURE 0x1000009f"
men vet inte vilka program man kan lita på för drivers. alla jag sett har varit väldigt clickbaitigt

Kört med Driver booster i över 2 år och det funkar kanon.Driver Booster

Permalänk
Moderator
Skrivet av Valonen:

Kört med Driver booster i över 2 år och det funkar kanon.Driver Booster

Brukar också använda Driver Booster. Den är lätt att få bort eller göra inaktiv. Dock har jag för mig att man fick se upp lite senast jag installerade för den försökte installera ytterligare program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Brukar också använda Driver Booster. Den är lätt att få bort eller göra inaktiv. Dock har jag för mig att man fick se upp lite senast jag installerade för den försökte installera ytterligare program.

tack den hittade ca 15 drivers att installera, massor av updates jag inte hittat online + andra system "program" som kanske är relaterade. men den uppdaterade bara intel(r) management engine interface till den näst senaste versionen. för att uppdatera till den absolut senaste så vill den att jag uppgraderar till pro versionen
här är en bild:

hittade en ännu senare update version 2145.1.42.0 datum 1021-10-31 från https://rog.asus.com/forum/showthread.php?117609-DRIVERS-Inte...
hoppas den är legit dock

Permalänk
Moderator
Skrivet av liner1:

tack den hittade ca 15 drivers att installera, massor av updates jag inte hittat online + andra system "program" som kanske är relaterade. men den uppdaterade bara intel(r) management engine interface till den näst senaste versionen. för att uppdatera till den absolut senaste så vill den att jag uppgraderar till pro versionen
här är en bild:
https://cdn.discordapp.com/attachments/370629080724406272/934866768688721991/unknown.png

Tack för info. Så har den inte gjort tidigare. Dags att leta upp ett nytt program. Dock är det ju bra att den hittade uppdateringar så kanske ditt problem försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för info. Så har den inte gjort tidigare. Dags att leta upp ett nytt program. Dock är det ju bra att den hittade uppdateringar så kanske ditt problem försvinner.

notera att jag redigerade tidigare inlägget. ja kan bara hoppas att problemen försvinner nu, tack igen för tipset om programmet