Permalänk

Laptop för programmering

Hej!

Till hösten tänkte jag sadla om och börja plugga systemutvecklig. Jag behöver då ha en laptop till detta och en googling nämnde flera alternativ men bland annat en hp spectre x360. Det visade sig nu att hp har 5000kr vinterrea så att man får en 15" skärm i7 16gb ram 1tb ssd och nvidia 1650 ti för 16990 (14990 utan grafikkort) Grafikkortet är väl onödigt för programmeringen men det gör inget om man kan spela lite på den också så duger det kortet till moderna spel?

Är detta ett klokt och långsiktigt köp? Jag har inte mycket glädje av den innan hösten så om det inte är ett mycket bra köp så kan jag lika gärna vänta. Upplever att det är svårt att veta vilken som är bra då jag tänker att skärm, batteritid och tangentbord är viktigare än det mesta annat i datorn.

Tack för all hjälp och alla tips

Permalänk
Medlem

CPU och RAM är viktigare, beroende på vad du ska programmera. "programmering" är alldeles för brett. Och eftersom du inte angav modellnamnen eller ens en länk till det du tittat på så är det omöjligt att veta för oss vilken CPU de har.

Om du kan vänta till hösten skulle jag vänta på Ryzen 6000H-serien som kommer om ett par månader. Då får du en snabb cpu och också en inbyggd GPU som duger till spel.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig Mac så är den senaste generationens Macbook Pro något i hästväg. Jag har även förra generationen (MBP 16" i9, 32GB RAM, 1TB SSD, 5500M 8GB osv), men det är natt och dag skillnad. Skärmen (upp till 120Hz), prestandan, extremt bra flyt och batteritid som inte är av denna värld; jag är ruskigt imponerad. Jag kommer sannolikt avveckla desktopen och enbart köra MBP.

EDIT: Jag jobbar med embeddedutveckling.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det finns många parametrar att fundera över. Men jag tror inte att du behöver ha fetaste prestandan på marknaden. Det är alltid skönt när det går snabbt när man utvecklar. Men om man inte bygger jättestora applikationer så tar det inte så lång tid att bygga applikationen från kod. Men om du vill kombinera speldator så är prestanda viktigare och om pengar finns så kör på det.

Annars kanske det är viktigare att den väger lite mindre och kanske rent av är liten om du ska förflytta dig mycket. Men sitter man relativt stationärt så är 15" eller kanske ännu högre trevligare än en mindre skärm. Sen vill man balansera det med batteritid beroende på om man har tillgång till att kunna använda laddare ofta eller inte.

Så en i5 eller motsvarande Ryzen duger antagligen. 16GB RAM kan vara vettigt. Stor hårddisk är mest ett krav om man vill ha en massa spel installerade. Men det är skönt att inte behöva oroa sig för att det ska bli fullt oavsett vad man har den till.

Finns det några krav eller rekommendationer från utbildningen gällande prestanda eller applikationer som du behöver kunna använda? Måste du ha Windows. Eller funkar Linux eller Mac?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är trevligt att det kommit 16:10 skärmar med högre upplösning och t.om OLED
https://www.inet.se/produkt/1966689/lenovo-yoga-slim-7-pro-14...
nackdelen med just den är att skärmen är blank, men 16:10 och mindre svarta kanter bryggar nog en del av skillanden mot äldre 15".

Känner du att du behöver grafikkort hade jag tittat på lenovo legion med något RTX-kort men sorterat bort modeller med rtx3050 och 120Hz skärm.

Permalänk

Sorry satt på luren så glömde länka. Jag har ingen aning vilken typ av programmering som ingår i programmet

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=104K8EA&opt=UUW...

Permalänk
Medlem

Om datorn endast är tänkt att användas till skolan (du kanske redan har en stationär för gaming?) så fungerar egentligen vilken laptop som helst med 8e generationes intel/AMD Renoir eller senare på processorfronten. 16 GB RAM kommer också vara till hjälp.
Om du vill spara lite pengar så finns det bra företagslaptops på Tradera och Blocket, t.ex. Dell Latitude och Lenovo Thinkpad.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV