Bästa "lilla" Android för 2-3 500 kr?

Permalänk
Medlem

Bästa "lilla" Android för 2-3 500 kr?

Min Asus Zenfone5z verkar sjunga på sista versen avseende batteriet. Ny telefon måste inskaffas.

Måtten på Asusen är 153 mm hög och 76 mm bred. Jag vill egentligen inte ha en större telefon men det verkar som att övriga marknaden har 16 cm höjd+ som måttstock.

Vad jag vill ha är en bra budgetlur som duger för lite surfande, lite Youtube/Spotify-lyssnande och fotografering. Bra batteri är också trevligt. Och inte för tung (nuvarande väger 155 gram...). Jag inser att man måste göra avkall på något i den här prisklassen. Eftersom jag är nöjd med min kamera idag är dock kraven inte jättehögt ställda (jag förutsätter att en kamera på en 3 000 kr-lur idag är bättre än på en fyra år gammal lur...). Idag har jag 4 Gb/64 Gb och det känns som att det räcker men givetvis trevligt med mer.

Frågan är då - bästa valet av dessa (samtliga både större och tyngre än min nuvarande):

Samsung A22 4G ca 2 200 kr. Enligt några tester är den väldigt seg att ladda så jag är lite tveksam? Annars verkar den ha fått bra betyg med tanke på priset.
Samsung A52s 5G ca 3 500 kr. Dyraste telefonen, egentligen i dyraste laget för mig - är den värd priset?
Oneplus Nord CE 5G ca 3 000 kr. Verkar ha fått hyfsade omdömen?
Xiaomi 11 Lite NE 5G ca 3 000 kr. Verkar ha fått hyfsade omdömen?

Mina prioriteringar är driftsäkerhet, inte för stor/tung, bra batteri samt att den ska klara normalt surfande/youtubande men inget spelande.

Eller har jag missat någon uppenbar kandidat? Det finns ju inte jättemånga under 16 cm (vilket känns som absolut max-höjd).

Permalänk
Medlem

Pixel 4a om du kan hitta den i lager någonstans. Jag köpte min från Fnac.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Pixel 4a om du kan hitta den i lager någonstans. Jag köpte min från Fnac.

Känns lite dyr - typ 4 500 kr? Och är lite fundersam på batteristorleken och kamera jämfört med de andra lurarna. Men oavsett så verkar den över min budget. Men tack ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av specos:

Känns lite dyr - typ 4 500 kr? Och är lite fundersam på batteristorleken och kamera jämfört med de andra lurarna. Men oavsett så verkar den över min budget. Men tack ändå!

Oj vad priset har stigit. Jag köpte två för €349/st för ett år sedan. Synd för kameran är grym och batteritiden är det inget fel på fastän det är av modell mindre.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

Sony Xperia 10 III är den minsta vettiga telefonen du kommer få. 4500 kr om du måste ha något som är mindre än de du redan tagit upp. Sony Xperia 10 III är 154 x 68 x 8,3 mm.

Gick själv nyligen från en Motorola Moto G7 till G100, 157 x 75,3 x 8 mm till 168,38 x 73,97 x 9,69 mm. Just att Moto G100 är tjockare än Moto G7 märks, men själv vänjer jag mig utan problem. Moto G71 skulle kännas mindre i egenskap av att den är lite mindre lång och lite tunnare.

Permalänk
Medlem

Köpte en A52S till frugan för 3200 Kr för någon månad sedan, är i min mening en riktigt hygglig telefon för pengarna.
Helt okej kamera, bra batteritid, 120Hz skärm, schysst chipset och verkar få tre OS-uppgraderingar.

För min del var det nog enda telefonen som kryssade alla boxarna i prisklassen, men det är ju olika för alla vad man prioriterar och tycker. Men skulle inte direkt kalla den liten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla ha så stora telefoner?!

Det är som du säger, en A52s är ju inte liten men den är ju bland de mindre telefonerna... Så egentligen tycker jag ju att 160 mm-telefonerna är för stora och då kvarstår bl a den där Xperian som känns sådär.

Permalänk

Alcatel har några små som känns väldigt förlegade, men de är nya och de är små.
https://www.webhallen.com/se/product/342711-ALCATEL-1-2021-Vo...
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/a...

Förra året fanns Samsungs galaxy A41 som var 6.1". I år är A42an 6,5". Troligen ökade de storleken för att de precis som Apple har väldigt dåligt försäljningen på de mindre telefonerna. Det går att hitta några galaxy A41 begagnade, men man får leta. På tradera såg jag en som hade sålt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alcatel har några små som känns väldigt förlegade, men de är nya och de är små.
https://www.webhallen.com/se/product/342711-ALCATEL-1-2021-Vo...
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/a...

Förra året fanns Samsungs galaxy A41 som var 6.1". I år är A42an 6,5". Troligen ökade de storleken för att de precis som Apple har väldigt dåligt försäljningen på de mindre telefonerna. Det går att hitta några galaxy A41 begagnade, men man får leta. På tradera såg jag en som hade sålt en.

Ja nä, där går gränsen för mina kompromisser =). Då får det hellre bli en "för stor". Inte för att det hör hit i den här tråden men det är ju det jag tycker är så konstigt - att marknaden uppenbarligen vill ha telefoner som man inte får ner i en vanlig ficka......

Permalänk
Skrivet av specos:

Ja nä, där går gränsen för mina kompromisser =). Då får det hellre bli en "för stor". Inte för att det hör hit i den här tråden men det är ju det jag tycker är så konstigt - att marknaden uppenbarligen vill ha telefoner som man inte får ner i en vanlig ficka......

Min konspiration från en som har haft mobil sedan början av 90 talet. Mobiler krympte hela tiden, den som köpte den minsta mobilen hade oftast den bästa mobilen på alla sätt och viss. Det var status att ha så liten mobil som möjligt.
Någon gång runt år 2000 började folk tycka mindre mobil bara var lika med svårare att jobba med, de behövde ej krympas mer. (smartphones som SE P800 fanns 2002 , men jag hoppar över dem)
Sedan kom iPhone och därefter Android. Där det ofta var att större mobil var lika med bättre, även om Steve Jobs och några Apple fanboys tyckte annat. Apple började sedan haka på och även göra deras mobiler större.

Men vi har haft en trend de senaste åren att folk har ansett större mobil och större skärmutnyttjande är bättre. Apple med deras notch kan ses lite som noctua med deras bruna färg. Folk accepterar "utseendet" och ser det som är ett varumärke.
Nå min poäng är att nu har vi kommit till stadiet att det går emot att även de enklaste mobilerna är stora och har typ heltäckande skärm.
Jag gissar att de vikbara mobilerna som har kommit och förhoppningsvis blir bättre, kan bli precis som mobilerna var på 90talet. Där folk kände att mindre lika med bättre.

Så min poäng är att jag tror allt mobilerna kommer krympa igen, men det blir de vikbara som ser ut som typ Samsung galaxy Z flip.

Permalänk
Medlem

Svårt med små telefoner. Lyckades nypa ett par Galaxy A40 till barnen för ett par år sedan, men sedan dess har Samsung helt tappat det. Dock kan man på flaggskeppen, som ju kommer i 3 varianter, se att de ändå tänker på att ha en "mindre" modell. S22 skulle passa TS men är helt utanför budget. Jag skulle kolla på Oneplus eller Xiaomi istället för Galaxy A22.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med din nuvarande men att batteriet har blivit dåligt, varför byter du då inte bara batteriet?!

Om man är nöjd med sin taklampa men ledlampan har brunnit ut, då köper man väl ny ledlampa

Permalänk
Medlem
Skrivet av specos:

Från Fnac.com kostade den runt 370 euro med frakt. Det är billigare o köpa från ett land där den säljs officiellt än i Sverige och få den hemskickad. Annars finns också Zenfone 8, den är 148mm på längden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om du är nöjd med din nuvarande men att batteriet har blivit dåligt, varför byter du då inte bara batteriet?!

Om man är nöjd med sin taklampa men ledlampan har brunnit ut, då köper man väl ny ledlampa

För batteriet är inte utbytbart. Eller - går gör det ju såklart men det verkar vara lite pilligt. Men visst, jag har funderat i de banorna. Kanske slutar med det.....=)
Sedan tänker jag att en 3 000-kronors-telefon lanserad 2021/2022 BÖR vara bättre än min från 2018....... Känns ju då dumt att lämna in den för batteribyte som väl går på en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av specos:

Varför ska alla ha så stora telefoner?!

Det är som du säger, en A52s är ju inte liten men den är ju bland de mindre telefonerna... Så egentligen tycker jag ju att 160 mm-telefonerna är för stora och då kvarstår bl a den där Xperian som känns sådär.

Skrivet av specos:

Sony Xperia 10 III är som sagt den som är närmast dina krav och är ny. Annars får man köra med en av de som känns stor, om du inte vill leta beg då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Köpte en A52S till frugan för 3200 Kr för någon månad sedan, är i min mening en riktigt hygglig telefon för pengarna.
Helt okej kamera, bra batteritid, 120Hz skärm, schysst chipset och verkar få tre OS-uppgraderingar.

För min del var det nog enda telefonen som kryssade alla boxarna i prisklassen, men det är ju olika för alla vad man prioriterar och tycker. Men skulle inte direkt kalla den liten.

Tittade på en A52s idag. Kanske kan funka - även om den är i största laget.

Men - vilken laddare fick du med/får man i Sverige? Han på Elgiganten trodde det var 25W men i nåt test (svenskt) läste jag 15W.

På Elgigantens hemsidan står det "Enheten drivs av ett hållbart 4500 mAh batteri med 25W snabb trådbunden laddning som laddar batteriet till 50% på bara 30 minuter. Galaxy A52s 5G laddas via USB-C-kontakt."

Och om det var 15W du/man får med - hur snabb laddning är det? I några tester klankar man ner på laddtiden och att 25W näsan är ett krav...

Permalänk
Medlem

Vad har du för operatör? Om du binder dig så kanske du kan få en bra deal på S21/S21 FE/S22. Annars föreslår jag Xperia 10 III som föregående talare

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Vad har du för operatör? Om du binder dig så kanske du kan få en bra deal på S21/S21 FE/S22. Annars föreslår jag Xperia 10 III som föregående talare

Hallon - betalar 99 kr per månad.....

Xperia 10 III - det enda jag funderar på är hur den blir med skärmformatet att läsa/med appar. Den är ju väldigt smal! Samt kameran verkar vara, relativt andra 3 500-kronor-telefoner, av sämre kvalitet enligt tester. Sedan åker man på att köpa en laddare eftersom det inte ingår någon.

Jag står i valet och kvalet även om jag ska köpa hem ett batteri till min nuvarande ASUS och försöka byta batteriet. Kostar tydligen bara 150 kronor (om det lyckas...).

Det är ju dock lite lockande att köpa en ny för att då främst ta del av bättre batteritid och en bättre kamera. Samtidigt är det svårt att få nån uppfattning om hur mycket bättre en A52s/Xperia 10iii är kameramässigt.

Det ska vägas mot att jag har ett erbjudande om en A52s för 2 990 kr...... I-landsproblem?=)

Permalänk
Medlem

Tre har ett bra erbjudande på S22, det blir lite dyrare än vad du har men du får mer surf, bättre mobil och trådlösa hörlurar på köpet isåfall.
A52s/10 III är en uppgradering främst när det gäller batteritid och livslängd men även kameramässigt om så en mindre. A52s har bättre huvudkamera men 10 III har även en zoomkamera.

Överlag tror jag inte A52s/10 III hade givit dig någon wow-känsla så kanske hade börjat med att byta batteri.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Tre har ett bra erbjudande på S22, det blir lite dyrare än vad du har men du får mer surf, bättre mobil och trådlösa hörlurar på köpet isåfall.
A52s/10 III är en uppgradering främst när det gäller batteritid och livslängd men även kameramässigt om så en mindre. A52s har bättre huvudkamera men 10 III har även en zoomkamera.

Överlag tror jag inte A52s/10 III hade givit dig någon wow-känsla så kanske hade börjat med att byta batteri.

Hmm, det jag ser på tres hemsida är 349:-/mån i 36 mån. Är det erbjudandet du menar? Det är ju 3,5 ggr mer än hans nuvarande abonnemang så vet inte om jag skulle kalla det "lite dyrare" Räknar man då "fördyringen" om 250:-/mån i 36 mån blir priset för telefonen 9000:-, så ganska mycket högre än budgeten på 2-3500.

Men visst är det en bättre telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Ja, det blir rätt mycket dyrare med abonnemang.

Men jag tänker så här:

Ja, jag skulle kunna köpa ett batteri till befintlig Asus - 150 kr. Förhoppningsvis får jag ihop kameran igen efter att jag tagit isär den.

Såvitt jag vet så har jag ingen optisk zoom på Asusen och den har betydligt mycket färre pixlar än A52s, 12 Mpix mot 64 Mpix. Därmed borde även den digitala zoomen bli bättre om jag fattat rätt (ju fler pixlar desto bättre).

Batteritiden har du en bra point som kanske ändå kan premiera ett byte. Asus= 3 300 mAh och A52s 4500 mAh.

Enligt ett test av tidningen M3:
Asus: 7h 45min webbvideo (wifi), 9h 30min blandad användning (4g), ca 22h samtal (3g)
A52s: 22 tim 30 min onlinevideo (wifi, hög ljusstyrka), ca 18 tim blandad användning (4g, låg ljusstyrka), ca 32 tim samtal
med viss reservation för att det är 3 år mellan testerna men det är ändå en markant skillnad. Kanske ändå kan vara värt en slant...

Så det enda jag hänger upp mig på är att den är för lång (hur man nu kan nörda in på millimeterstorlek på en telefon...) Men... på min Asus har jag idag ett silikonskydd runtomkring. Med det på blir telefonen 2,5 mm längre -> 152,5 mm > 155 mm (och bredare)

Samsungen ska vara 159 mm. Utan skydd diffar det 4 mm.

Passande fodral: https://fyndiq.se/produkt/samsung-a52-a52s-4g-5g-ultratunn-gu...

Ska vara ultratunt. Upphöjningen för kameran är 0,4 mm. Jag tänkte först att det var runt hela telefonen (då hade jag sparat in någon millimeter!) men jag har känslan att det som omsluter telefonen är tjockare - tyvärr. Jag såg något skydd på Netonnet som var 1 mm tjockt vilket i alla fall inte är tjockare än nuvarande skydd.

...skriver jag samtidigt som jag har en gammal Samsung A6 bredvid mig och tycker den har nice storlek.... (70x150mm)....=)