Skrivet av FZL:
Tre har ett bra erbjudande på S22, det blir lite dyrare än vad du har men du får mer surf, bättre mobil och trådlösa hörlurar på köpet isåfall.
A52s/10 III är en uppgradering främst när det gäller batteritid och livslängd men även kameramässigt om så en mindre. A52s har bättre huvudkamera men 10 III har även en zoomkamera.
Överlag tror jag inte A52s/10 III hade givit dig någon wow-känsla så kanske hade börjat med att byta batteri.
Ja, det blir rätt mycket dyrare med abonnemang.
Men jag tänker så här:
Ja, jag skulle kunna köpa ett batteri till befintlig Asus - 150 kr. Förhoppningsvis får jag ihop kameran igen efter att jag tagit isär den.
Såvitt jag vet så har jag ingen optisk zoom på Asusen och den har betydligt mycket färre pixlar än A52s, 12 Mpix mot 64 Mpix. Därmed borde även den digitala zoomen bli bättre om jag fattat rätt (ju fler pixlar desto bättre).
Batteritiden har du en bra point som kanske ändå kan premiera ett byte. Asus= 3 300 mAh och A52s 4500 mAh.
Enligt ett test av tidningen M3:
Asus: 7h 45min webbvideo (wifi), 9h 30min blandad användning (4g), ca 22h samtal (3g)
A52s: 22 tim 30 min onlinevideo (wifi, hög ljusstyrka), ca 18 tim blandad användning (4g, låg ljusstyrka), ca 32 tim samtal
med viss reservation för att det är 3 år mellan testerna men det är ändå en markant skillnad. Kanske ändå kan vara värt en slant...
Så det enda jag hänger upp mig på är att den är för lång (hur man nu kan nörda in på millimeterstorlek på en telefon...) Men... på min Asus har jag idag ett silikonskydd runtomkring. Med det på blir telefonen 2,5 mm längre -> 152,5 mm > 155 mm (och bredare)
Samsungen ska vara 159 mm. Utan skydd diffar det 4 mm.
Passande fodral: https://fyndiq.se/produkt/samsung-a52-a52s-4g-5g-ultratunn-gu...
Ska vara ultratunt. Upphöjningen för kameran är 0,4 mm. Jag tänkte först att det var runt hela telefonen (då hade jag sparat in någon millimeter!) men jag har känslan att det som omsluter telefonen är tjockare - tyvärr. Jag såg något skydd på Netonnet som var 1 mm tjockt vilket i alla fall inte är tjockare än nuvarande skydd.
...skriver jag samtidigt som jag har en gammal Samsung A6 bredvid mig och tycker den har nice storlek.... (70x150mm)....=)