Minecraft split screen PS4 utan PS+

Permalänk
Medlem

Minecraft split screen PS4 utan PS+

Funkar det eller inte? Googlat järnet men blir inte klokare. Vill alltså spela två personer lokalt, inte online. Jag lyckas inte aktivera multiplayer i inställningarna för världen vi skapat, den är grå och går inte att välja.
Hjälp?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara hoppa in med en andra handkontroll när man startat en värld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Kan man inte bara hoppa in med en andra handkontroll när man startat en värld?

Nej, trycker jag PS-knappen så hamnar jag utanför spelet och den aktiva kontrollen/användaren byts bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Nej, trycker jag PS-knappen så hamnar jag utanför spelet och den aktiva kontrollen/användaren byts bara.

När du trycker på ps knapen på en andra kontrollen så ska du inte välja samma konto som den första kontrollen är kopplad till, då händer så som du beskriver att den första konrtollen stängs av.

Du kan lösa det med att göra ett till konto för den andra spelare som är lokalt på konsolen. Fördelen är att det kontot/spelaren också kan få troféer och framsteg sparas.

Det andra sättet är att låta spelare nr2 loggas in som gäst till spelare 1. Nackdelen dock är att alla framsteg som spelare 2 gör går förlorat när konsolen stängs av varie gång.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

När du trycker på ps knapen på en andra kontrollen så ska du inte välja samma konto som den första kontrollen är kopplad till, då händer så som du beskriver att den första konrtollen stängs av.

Du kan lösa det med att göra ett till konto för den andra spelare som är lokalt på konsolen. Fördelen är att det kontot/spelaren också kan få troféer och framsteg sparas.

Det andra sättet är att låta spelare nr2 loggas in som gäst till spelare 1. Nackdelen dock är att alla framsteg som spelare 2 gör går förlorat när konsolen stängs av varie gång.

https://www.youtube.com/watch?v=JtXGGnm7E3c

Jag har flera konton och använder ett på varje kontroll. Det enda som händer när jag trycker på PS-knappen är att den byter mellan vilken kontroll/konto som är aktivt. Går jag tillbaka till Minecraft då så är det fortfarande singleplayer.
Försöker jag aktivera multiplayer i inställningarna till Minecraft så kommer bara PS+-infon upp om att jag måste skaffa PS+. Så det verkar ju som att jag måste köpa PS+ bara för att spela multiplayer lokalt och det suger rejält.

Har följt Youtube-guiden och det funkar inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Jag har flera konton och använder ett på varje kontroll. Det enda som händer när jag trycker på PS-knappen är att den byter mellan vilken kontroll/konto som är aktivt. Går jag tillbaka till Minecraft då så är det fortfarande singleplayer.
Försöker jag aktivera multiplayer i inställningarna till Minecraft så kommer bara PS+-infon upp om att jag måste skaffa PS+. Så det verkar ju som att jag måste köpa PS+ bara för att spela multiplayer lokalt och det suger rejält.

Har följt Youtube-guiden och det funkar inte.

Du ska inte aktivera multiplayer. Det är online multiplayer vilket du alltså inte kan eftersom du inte har ps+.

https://www.alphr.com/split-screen-minecraft/

Enligt sidan ovan så trycker spelare 2 på options knappen två gånger för att hoppa in. Har du prövat det?