IOS-användare spenderar mer på abonnemang än Android-användare

Permalänk
Melding Plague

IOS-användare spenderar mer på abonnemang än Android-användare

Statistik från 2021 visar att IOS-användare spenderar betydligt mer på abonnemang genom App Store än Android-användare gör i Google Play.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YouTube högst på listan? Antar för att de inte kan köra YouTube Vanced?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ser det också. De flesta iphone vänner betalar spotify, netflix etc via apple medans de som inte kör iPhone oftare kör direkt via tjänsten. Bra för apple

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Inte särskilt förvånande. Det är ju rätt så uppenbart att (de flesta) Apple-användare inte har någonting emot att spendera pengar.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av enbom:

YouTube högst på listan? Antar för att de inte kan köra YouTube Vanced?

Jag vet inte om de räknar in typ att man kan hyra film på Youtube, men det är sannolikt prenumerationer på Youtube Premium och Premium Lite som står för den höga placeringen. Nu är jag rätt ny på IOS och hade redan Premium när jag skaffade det, men verkar finnas sämre möjlighet att ta sig runt reklam utan att prenumerera i allmänhet ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

YouTube högst på listan? Antar för att de inte kan köra YouTube Vanced?

Och/eller att man anser att man kan betala för sig.

Permalänk
Medlem

Då ska man också tänka på att Android har närmare 70% av smartphone marknaden. Man ska nog inte dra några slutsatser på siffrorna från artikeln. Jag som kör Android köper alla tjänster direkt från deras egna platformar istället för att ta det genom någon appstore, jag lär inte vara ensam.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PlogarN97:

Och/eller att man anser att man kan betala för sig.

Youtube premium är fan life asså

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tencent video?
Låter som att många kineser använder Apple då med andra ord.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Och/eller att man anser att man kan betala för sig.

Så kan det vara, Android lurarna finns för billiga pengar så det är väll tänkbart att en del av de som kör Android inte har pengar till youtube med mera. Appel är premium pryl, de som har råd med en sådan telefon har troligen även råd för lite mera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ser det också. De flesta iphone vänner betalar spotify, netflix etc via apple medans de som inte kör iPhone oftare kör direkt via tjänsten. Bra för apple

Tror de gjort det för enkelt att bara klicka sig vidare direkt i telefonen. Jag har alla abonnemang den billigaste vägen (d.v.s. oftast utanför), går lika bra det, men det kräver ju lite mer arbete än att bara godkänna att prenumeration startar direkt i appen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har youtube börjat kosta pengar som app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har youtube börjat kosta pengar som app?

Premium... den mest använda "streamingtjänsten" rent krasst i vår familj. Netflix m.fl. åker innan youtube premium åker ut.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Såklart iOs användare köper mer appar av otroligt många orsaker. Men när man jämför iOS och Android så finns det en sak som skiljer sig rejält. Det är att bland Androidanvändarna finns det otroligt många sparsamma användare som köper budgettelefoner för strax över 1000kr. Dessa sparsamma personer köper såklart inte mycket appar.

Denna grupp användare finns inte på ios. Man skulle kunna säga att de som köper en typ 7år gammal mobil för nypris av en ändå hyfsad Androidmobil är sparsamma, men de är en liten speciell kundgrupp, som tror att en mobil som redan är 7år kommer hålla i fler år till än en sprillans ny Android.

Det jag tycker man ska jämföra är typ endast de olika grupperna i samma kategori emot varandra. Alltså folk som köper en iPhone eller Android i runt 10 000kr klassen och se skillnad i köpstatestik. Men även detta blir fel.
För mig känns det som att personer som köper en Androidmobil för runt 10 000kr antagligen är företag, ungdomar som vill ha extrem hårdvara. Medans de som köper en lika dyr iPhonemobil, kan vara exakt samma grupper plus mer svenssons.
Typ min morsa skulle aldrig köpa en Android för över 10 000kr, en iPhone för motsvarande pris är dock mer troligt.

En annan sak är typ av mjukvara.
Jag tänker på spel, nyttoprogram, musik, filmer och geek mjukvara. Geekmjuvara kan vara nördar som beklagar på att deras mobil inte har ethernetkontakt, men säger f-n den som ger sig, det finns usb ethernetadapter att köpa och sedan pluggar in den och får deras mobil att prata med allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har youtube börjat kosta pengar som app?

Om man vill ha premium och slippa annonser på youtube gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Såklart iOs användare köper mer appar av otroligt många orsaker. Men när man jämför iOS och Android så finns det en sak som skiljer sig rejält. Det är att bland Androidanvändarna finns det otroligt många sparsamma användare som köper budgettelefoner för strax över 1000kr. Dessa sparsamma personer köper såklart inte mycket appar.

Denna grupp användare finns inte på ios. Man skulle kunna säga att de som köper en typ 7år gammal mobil för nypris av en ändå hyfsad Androidmobil är sparsamma, men de är en liten speciell kundgrupp, som tror att en mobil som redan är 7år kommer hålla i fler år till än en sprillans ny Android.

Det jag tycker man ska jämföra är typ endast de olika grupperna i samma kategori emot varandra. Alltså folk som köper en iPhone eller Android i runt 10 000kr klassen och se skillnad i köpstatestik. Men även detta blir fel.
För mig känns det som att personer som köper en Androidmobil för runt 10 000kr antagligen är företag, ungdomar som vill ha extrem hårdvara. Medans de som köper en lika dyr iPhonemobil, kan vara exakt samma grupper plus mer svenssons.
Typ min morsa skulle aldrig köpa en Android för över 10 000kr, en iPhone för motsvarande pris är dock mer troligt.

En annan sak är typ av mjukvara.
Jag tänker på spel, nyttoprogram, musik, filmer och geek mjukvara. Geekmjuvara kan vara nördar som beklagar på att deras mobil inte har ethernetkontakt, men säger f-n den som ger sig, det finns usb ethernetkontakter att köpa och sedan pluggar in den och får deras mobil att prata med allt möjligt.

Är det många som köper mobiler för 10 000 idag? Måste vara väldigt extrema användare. Man får ju prestanda så det räcker och blir över för i princip allt för mindre än hälften.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Är det många som köper mobiler för 10 000 idag? Måste vara väldigt extrema användare. Man får ju prestanda så det räcker och blir över för i princip allt för mindre än hälften.

Populäraste telefonen på Prisjakt är en iPhone för lite över 9 tusen. På plats fyra är en telefon för över 12.

Ja, det är många som köper telefoner för över 10 000 kronor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att dra några slutsatser baserat på denna statistik i mina ögon. På android kan appar länka till en webbsida där folk kan prenumerera, eller köra någon egen betallösning i appen, och därmed slippa betala för detta till Google men också inte komma med i statistiken. På iPhone går inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Om man vill ha premium och slippa annonser på youtube gissar jag.

Ingår YouTube Music också! 😍

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Är det många som köper mobiler för 10 000 idag? Måste vara väldigt extrema användare. Man får ju prestanda så det räcker och blir över för i princip allt för mindre än hälften.

Ska man ha en "bra" större iPhone så hamnar priset runt där. Och många köper mobilen på abonnemang.

Så det jag påstår är att iOS användare är de som köper mest, det är ingen mening att ens försöka påstå något annat. Däremot är det stor skillnad på typen av användare som förstärker skillnaden ännu mer.

Det är lite som att jämföra män och kvinnors åsikter kring något. Där man i jämförelsen endast frågade män i norrländska urskogen och kvinnor i Södertörn. Man får en mycket mer extremare skillnad än vad man borde få i jämförelsen. Så jämförelsen är inte fel, men man får tänka till vilka slutsatser man kan dra.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt att det är fler som betalar via IOS appbutik när det är förbjudet att annonsera att man kan betala på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Youtube premium är fan life asså

Verkligen!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är svårt att dra några slutsatser baserat på denna statistik i mina ögon. På android kan appar länka till en webbsida där folk kan prenumerera, eller köra någon egen betallösning i appen, och därmed slippa betala för detta till Google men också inte komma med i statistiken. På iPhone går inte det.

Kan också betala direkt till Spotify youtube med mera, behöver inte gå via apple.

Permalänk
Medlem

Apple-frälsta personer är väl i regel rätt täta jämfört med Android användare. Enheter med Android har ju ett betydligt bredare prisspann så även om man har råd med en telefon kanske man inte har råd med så mycket annat sen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Inte särskilt förvånande. Det är ju rätt så uppenbart att (de flesta) Apple-användare inte har någonting emot att spendera pengar.

Stämmer!

Det finns en rad undersökningar som pekar på detta och andra skillnader mellan just iPhone och Androidanvändare. Undersökningarna brukar visa något i stil med:

Appleanvändare betalar gärna för sig, även med "in app-purchase" i större grad än Androidanvändare.
Appleanvändare har i snitt högre utbildning
Appleanvändare har i snitt högre inkomst
Appleanvändare är oftare kvinnor
Appleanvändare är i snitt yngre
Appleanvändare är oftare mer extroverta personligheter
Appleanvändare är mer intresserade av social status

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Populäraste telefonen på Prisjakt är en iPhone för lite över 9 tusen. På plats fyra är en telefon för över 12.

Ja, det är många som köper telefoner för över 10 000 kronor.

Samtidigt blir detta lite skevt. Kommer man ner i budgetsegmenten med Andriod finns det en hel myriad av modeller så man ser inte prissegmentet korrekt där. För att se det skulle man behöva slå ihop modeller i samma prisklass (även från olika tillverkare). För nu kan det vara så att 70% av alla köp är budgetlurar men inte en enskild modell så det kommer aldrig komma upp i listan du pratar om. Iphone som bara släpper ett fåtal modeller varje år kommer boostar sin chans att synas i den typen av listor

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Stämmer!

Det finns en rad undersökningar som pekar på detta och andra skillnader mellan just iPhone och Androidanvändare. Undersökningarna brukar visa något i stil med:

Appleanvändare betalar gärna för sig, även med "in app-purchase" i större grad än Androidanvändare.
Appleanvändare har i snitt högre utbildning
Appleanvändare har i snitt högre inkomst
Appleanvändare är oftare kvinnor
Appleanvändare är i snitt yngre
Appleanvändare är oftare mer extroverta personligheter
Appleanvändare är mer intresserade av social status

Dina påstående stämmer och resultatet förstärks extra att det är lite olika produkter. Alla dessa köpare som köper en sprillans ny android för runt 2000kr, tillhör en grupp som valde android för att priset var så lågt.

Den första sakerna:
Appleanvändare har i snitt högre utbildning
Appleanvändare har i snitt högre inkomst

Så behövs det ingen statistik för att lista ut för att detta stämmer och det beror på många slutsatser, men vilka slutsatser kan man dra för detta? Att sambandet är linjärt? Nej.
Jag tycker Apple är lite som Bang Olufsen, det finns bra saker men man får betala väldigt mycket. De som köper de enkla prylarna från dessa märken är de som föredrar det märket erbjuder framför andra funktioner.

Problemet med utbildningsnivå enbart på de dyra mobiler för över 10 000kr, är att det får till en liten speciell androidkonsument för att välja en sådan dyr android. Medans en 10 000kr iPhone kan folk i alla grupper köpa om de bara har pengar till abonnemang.

*edit*
Så jag påstår att det finns stora skillnader i köparna. Men det är komplicerat om man jämför på alla mobiler då de har produkter emot olika grupper och man försöker dra ett generellt slutsats.

Lite som att jämföra spellaptops emot macbook. Man får tänka till lite vilka slutsatser man kan dra. PC-användare accepterar högre ljudnivå och klumpigare datorer än Appleanvändare? Är detta en felaktig slutsats att dra? -Ja, då det egentligen är pc-gamers man jämför emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dina påstående stämmer och resultatet förstärks extra att det är lite olika produkter. Alla dessa köpare som köper en sprillans ny android för runt 2000kr, tillhör en grupp som valde android för att priset var så lågt.

Den första sakerna:
Appleanvändare har i snitt högre utbildning
Appleanvändare har i snitt högre inkomst

Så behövs det ingen statistik för att lista ut för att detta stämmer och det beror på många slutsatser, men vilka slutsatser kan man dra för detta? Att sambandet är linjärt? Nej.
Jag tycker Apple är lite som Bang Olufsen, det finns bra saker men man får betala väldigt mycket. De som köper de enkla prylarna från dessa märken är de som föredrar det märket erbjuder framför andra funktioner.

Problemet med utbildningsnivå enbart på de dyra mobiler för över 10 000kr, är att det får till en liten speciell androidkonsument för att välja en sådan dyr android.

Tror du övertolkar lite gällande utbildning och inkomst. Den stora skillnaden är alltså att det är fler i I-länder som köper iPhone och fler i U-länder som köper Android. Det är dom stora skillnaderna. Sen sen man ett litet övertag gällande utbildning och inkomst även i I-länder, men det är inte där den stora skillnaden ligger. i Sverige är det några få % som skiljer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Är det många som köper mobiler för 10 000 idag? Måste vara väldigt extrema användare. Man får ju prestanda så det räcker och blir över för i princip allt för mindre än hälften.

Klart det är men de flesta föredrar att delbetala/låna.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att Androidanvändare inte är lika fästa vid sina telefoner som Appleanvändare. Den genomsnittlige Androidanvändaren ser telefonen som ett verktyg medans Appleanvändaren mer ser den som en livsaccessoar. Ingen jag känner som kör android har något större intresse i appar, spel eller att konsumera media på en mobiltelefon, med undantaget Spotify som ändå inte betalas genom Playstore.

En annan trend jag sett ätt ju mer tekniskt yrke ju mindre Appletelefoner. Jag arbetar som elektronikingenjör och andelen Appletelefoner på tekniksidan är nog inte högre än 5%. På ekonomiavdelningen däremot skulle jag säga att Apple har 30-40% iallafall.

Så:
Bland högutbildade inom otekniska yrken så är Apple vanligare än normen.
Bland högutbildade inom tekniska yrken så är Android vanligare än normen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör