Batteridrivna handverktyg och deras ekosystem

Permalänk
Medlem

Batteridrivna handverktyg och deras ekosystem

Det är en bra tanke att låta handverktygen dela på samma batteri, men det är lite av en djungel.
För många år sen hoppade jag på Bosch ekosystem. Köpte en skruvdragare (grön) och en handdammsugare och hade planer på att köpa en batteridriven trimmer också. Det blev aldrig av, men jag har två batterier i alla fall.

Nu har behovet uppstått för en spikpistol, såklart finns det ingen som passar.

Det verkar som att de flesta stora märken kör sina egna system, som inte är kompatibla, t.ex Makita, Ryobi, Dewalt och Milwaukee. Så finns budgetmärkena, bl.a. Meec och Biltema.

Vad skulle ni rekommendera? Finns det adaptrar som gör att man kan använda batterier från tillverkare A med maskiner från tillverkare B?
Det verkar så i alla fall. Någon med erfarenhet? https://www.amazon.com/Best-Sellers-Power-Tool-Battery-Conver...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag kör med Jula Meec Tools Multiseries har typ minst 2st exemplar av varenda verktyg de har på jula. Sedan har jag lite Milwaukee för specialverktyg som inte annars finns plus någon borrmaskin om jag ska imponera på baren.

Inom det mesta finns det inte en lösning som är bäst för alla, vi har alla olika krav och önskemål. Det är därför det finns så många olika märken av t.ex. bilar.

Mitt resonemang bakom Jula Meec Tools Multiseries var att jag ville ha ett märke där jag jätteenkelt kan köpa mängder av nya prylar till i en vanlig butik. Många av mina verktyg går sönder av anledningar som att man råkar tappa dem från en skylift 12m ovanför backen, andra råkar bli överkörd av en 30tons grävmaskin och några blir liggande ute i regnet. Sist har vi stöld. Det innebar att jag för min egen del valde ett billigt märke. Och när jag behöver mer kraft så har jag en trådbunden ersättare. Som mutterdragare. Jag har en batteridriven den är bra, när den ej räcker, går jag bra de gångerna och hämtar en med sladd, hjälper inte det blir det muskelkraft. Där jag i somras bände sönder en skruv och fick ett extrajobb utan dess like. -Jag skulle ha använt gassvets före.

Ett företag som har anställda snickare är i en liten annan situation och de köper bättre kvalitesprodukter.
Sedan finns gruppen konsumenter som köper väldigt få verktyg, knappt använder dem, men vill ha bra kvalite och de är inlåsta hela tiden. De köper ibland proffsmärken.

Att hålla på och vela med adaptrar känns för mig vettigt om man bedriver något större. En vanlig konsument kan hålla nere på märken.
När det gäller Julas Meec Tools Multiseries så rea dessa ut i princip hela tiden, varje vecka en ny sak. Och man kan som mig bygga upp ett komplett sett för typ halva priset.

*edit*
Julas Meec Tools Multiseries är väl typ ett av de enklaste märket som är populärt i sverige. Men jag upplever kvalitén som faktisk bra, det enda är som sagt att råstyrkan inte alltid finns där. Och jag har med mig mängder med batterier så ett slut och jag på några sekunder har ett nytt. (jag har flera laddare)

*edit2*
Mina Milwaukees batterier upplever jag ha ungefär hälften så bra livslängd som Meec Tools Multiseries. Men en person kan ha otur. Sedan behandlar jag kanske de batterierna annorlunda med andra grejer.

Jag ser frågan lite som med vilken hammare ska man ha. Är man proffs, snickare så vill man en riktig på alla sätt och vis. Som absorberar stöten, bra precision etc. Småanvändaren kanske också köper en sådan. Typ denna hammare för 1400kr: https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/handverktyg/ham...
Men jag själv köper mängder av billiga då de hela tiden försvinner. Det beror på hur man jobbar och även typ av jobb man har.

Men en jämförelse:

Mutterdragare Jula Meec Tools Multiseries 999kr och 350Nm
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackv... 999kr 350 Nm

MILWAUKEE 6660kr och 1627 Nm
https://www.verktygsproffsen.se/maskiner-elverktyg/elhandverk...

Helt annan klass och pris. Men vad har man för användning? Vanlig konsument duger den övre till och den nedre, ja det är säkert smart logik i den. Annars är problemet med muttrar att man ofta kan fixa till kraften genom enkel hävarm, men de går av och man får ett problem utan des like.

Permalänk
Medlem

Tack för ett matnyttigt svar!
Köper resonemanget med Meec. Har hittills också bra erfarenhet av det märket, dock inte så mycket batteridrivna. Men deras handöverfräs och borrhammare har funkat fint i många år för mig.

Köpte också en Meec skruvdragare att ha hos morsan när jag byggde en altan för ett par år sen. Den med metallchuck. Gav ett riktigt gediget intryck.
Jämfört med min Bosch så har den i praktiken kanske 90% av vridmomentet. Batteritiden är bra. Största nackdelen jämfört med min är vikten och storleken.

Så för hobbysnickare som jag känns Meec som ett bra val. De har dock ingen spik/dyckertpistol

Har börjat titta lite på Einhell nu som har en för runt 1000 utan batteri. Har ingen erfarenhet direkt men vet att de varit med länge. Finns också mycket verktyg som är rimligt pris på.
Eventuellt får det bli luftverktyg.

Adapter var mest för att slippa underhålla flera olika modeller av batteriet. Om man använder ett verktyg ett par gånger om året är jag rädd att batteriet laddar ur och blir kass

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

Är inte insatt i det men några verktyg kommunicerar med sitt batteri för att undvika skada/överbelastning av både verktyg och batteri. Använder man en adapter så kringgås detta skyddet. Är troligen inget jättefarligt men kan vara något att ha i tanken när du köper dina verktyg och om du kör dom hårt så du inte får någon brandskada.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Fungerar för det mesta ganska bra att köra med adaptrar, blir dock lite klumpigare eftersom de bygger på lite storleksmässigt.

Själv kör jag blandat Makita och Hilti. Makita är bra så länge som man håller sig borta från deras billigaste prylar.
Hilti maskinerna levererar nästan alltid fantastisk funktion och kvalité på konstruktionen.

Vissa typer av verktyg är tyvärr alla prisvärda alternativen riktigt usla jämförelsevis, ex. skruvautomater.

Edit: Kom på att jag ljög lite, har ju faktiskt blå bosch 12V också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kör med Jula Meec Tools Multiseries har typ minst 2st exemplar av varenda verktyg de har på jula. Sedan har jag lite Milwaukee för specialverktyg som inte annars finns plus någon borrmaskin om jag ska imponera på baren.

Inom det mesta finns det inte en lösning som är bäst för alla, vi har alla olika krav och önskemål. Det är därför det finns så många olika märken av t.ex. bilar.

Mitt resonemang bakom Jula Meec Tools Multiseries var att jag ville ha ett märke där jag jätteenkelt kan köpa mängder av nya prylar till i en vanlig butik. Många av mina verktyg går sönder av anledningar som att man råkar tappa dem från en skylift 12m ovanför backen, andra råkar bli överkörd av en 30tons grävmaskin och några blir liggande ute i regnet. Sist har vi stöld. Det innebar att jag för min egen del valde ett billigt märke. Och när jag behöver mer kraft så har jag en trådbunden ersättare. Som mutterdragare. Jag har en batteridriven den är bra, när den ej räcker, går jag bra de gångerna och hämtar en med sladd, hjälper inte det blir det muskelkraft. Där jag i somras bände sönder en skruv och fick ett extrajobb utan dess like. -Jag skulle ha använt gassvets före.

Ett företag som har anställda snickare är i en liten annan situation och de köper bättre kvalitesprodukter.
Sedan finns gruppen konsumenter som köper väldigt få verktyg, knappt använder dem, men vill ha bra kvalite och de är inlåsta hela tiden. De köper ibland proffsmärken.

Att hålla på och vela med adaptrar känns för mig vettigt om man bedriver något större. En vanlig konsument kan hålla nere på märken.
När det gäller Julas Meec Tools Multiseries så rea dessa ut i princip hela tiden, varje vecka en ny sak. Och man kan som mig bygga upp ett komplett sett för typ halva priset.

*edit*
Julas Meec Tools Multiseries är väl typ ett av de enklaste märket som är populärt i sverige. Men jag upplever kvalitén som faktisk bra, det enda är som sagt att råstyrkan inte alltid finns där. Och jag har med mig mängder med batterier så ett slut och jag på några sekunder har ett nytt. (jag har flera laddare)

*edit2*
Mina Milwaukees batterier upplever jag ha ungefär hälften så bra livslängd som Meec Tools Multiseries. Men en person kan ha otur. Sedan behandlar jag kanske de batterierna annorlunda med andra grejer.

Jag ser frågan lite som med vilken hammare ska man ha. Är man proffs, snickare så vill man en riktig på alla sätt och vis. Som absorberar stöten, bra precision etc. Småanvändaren kanske också köper en sådan. Typ denna hammare för 1400kr: https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/handverktyg/ham...
Men jag själv köper mängder av billiga då de hela tiden försvinner. Det beror på hur man jobbar och även typ av jobb man har.

Men en jämförelse:

Mutterdragare Jula Meec Tools Multiseries 999kr och 350Nm
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackv... 999kr 350 Nm

MILWAUKEE 6660kr och 1627 Nm
https://www.verktygsproffsen.se/maskiner-elverktyg/elhandverk...

Helt annan klass och pris. Men vad har man för användning? Vanlig konsument duger den övre till och den nedre, ja det är säkert smart logik i den. Annars är problemet med muttrar att man ofta kan fixa till kraften genom enkel hävarm, men de går av och man får ett problem utan des like.

Min första skruvdragare från Meec Multiseries bara dog en dag. Knappt använd. Fick den bytt mot en ny. Den dog också efter en tid helt random.
Köpte sedan Ryobi som än så länge håller bra. Men bara haft ett år.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Är inte insatt i det men några verktyg kommunicerar med sitt batteri för att undvika skada/överbelastning av både verktyg och batteri. Använder man en adapter så kringgås detta skyddet. Är troligen inget jättefarligt men kan vara något att ha i tanken när du köper dina verktyg och om du kör dom hårt så du inte får någon brandskada.

Det kan säkert vara så, många skyltar med att maskin och batteri kommunicerar för "optimal kraft" osv.
Jag är dock tveksam till att viktiga skyddsfunktioner skulle vara beroende av både batteri och maskin, det vore märkligt och onödigt komplext att designa på detta sättet.

Skrivet av Cerb:

Fungerar för det mesta ganska bra att köra med adaptrar, blir dock lite klumpigare efter som de bygger på lite storleksmässigt.

Själv kör jag blandat Makita och Hilti. Makita är bra så länge som man håller sig borta från deras billigast prylar.
Hilti maskinerna levererar nästan alltid fantastisk funktion och kvalité på konstruktionen.

Vissa typer av verktyg är tyvärr alla prisvärda alternativen riktigt usla jämförelsevis, ex. skruvautomater.

Är det mellan Makita och Hilti du har adapter, eller tänker du generellt?

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Fast i blå Bosch professional sedan 2006, 12v, de har samma ekosystem/batterier fortfarande. Köpte en liten cirkelsåg och multiverktyg nu när vi byggde en innervägg. 12v räcker bra för oss, 18v-serien är visserligen mycket kraftfullare men också dyrare och klumpigare. Har sedan tidigare skruvdragare (2006) och borrskruvdragare.

"proffsgrejor" har blivit billigare, möjligen också lite mindre proffsiga. Kan diskuteras.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det kan säkert vara så, många skyltar med att maskin och batteri kommunicerar för "optimal kraft" osv.
Jag är dock tveksam till att viktiga skyddsfunktioner skulle vara beroende av både batteri och maskin, det vore märkligt och onödigt komplext att designa på detta sättet.

Är det mellan Makita och Hilti du har adapter, eller tänker du generellt?

Generellt, baserat på vad jag vid tillfälle provat på. Personligen har jag batterier så jag klarar mig för båda systemen då jag inte gillar "klumpigheten" hos de adaptrar jag provat tidigare.

Men till TS, välj ett system som verkar ha de flesta av de verktyg/redskap som du tror dig behöva i framtiden.
Ryobi som någon nämde tidigare är bra då de har väldigt brett sortiment och är prisvärda.

Dock kan det vara så att man behöver ett verktyg som valt system inte har i sortimentet eller enbart kan erbjuda en undermålig produkt. Då får man fundera på att utöka till 2 system/alt. nätdriven eller hyra vid valda tillfällen. Någon är sällan bra på allt.

Permalänk
Medlem

Funderade lite det här för några år sen innan jag började köpa in mig på något.
Valde till slut Ryobi, det finns sanslöst mycket verktyg, rimliga priser och alla prylar jag jag kikat tester/kommenterar på har i sämsta fall fått "godkänd" som omdöme.
Allt jag köpt hittills har fungerat väldigt bra, med brasklapp för att de inte fått jobba jättehårt
Köpte faktiskt högtalare från dem med för att vara säker på att batterierna motioneras lite.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Såg ett test i GP idag förresten
https://www.gp.se/livsstil/konsument/sm%C3%A5-skillnader-p%C3...

Citat:

Testfaktas laboratorietest av laddbara batterier visar att det billigaste batteriet levererar lika bra resultat som batterier som kostar dubbelt så mycket.
– När vi tittar under skalet visar det sig att laddcellerna och den integrerade kopplingsdosan är så lika att de skulle kunna komma från samma fabrik, berättar testingenjör Andreas Kékedi på det tyska laboratoriet SLG

Fattas dock en hel del märken där tyvärr.

• AEG – PROLITHIUM-ION batteri

• Bosch – PROCOREPROFESSIONAL

• Black&Decker –BL 4018

• Ryobi – RB1840X COMPACT

• Stanley Fatmax – STANLEY® FATMAX®

• Parkside – Performance 20v

• Cocraft – Lithium Xross Connect

• Biltema – MultiX

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

• Black&Decker –BL 4018

• Biltema – MultiX

Intressant synd det är låst. Inom samma fabrikat så kan man köpa större och mindre batterier och de större har såklart mer batterikapacitet men även mer kräm till maskinen.

Jag själv är väldigt sugen på att gå upp i märke från min billiga Jula Meec men samtidigt så klarar de mina behov.
Jag misstänker att de som köper en dyrare vinkelslip använder den jätteofta. Jag själv har en drös vinkelslipar i olika storlekar.
Den batteridrivna använder jag endast då jag vill slippa dra sladd utanför garaget. Det innebär att mina verktyg håller så mycket bättre då jag inte utsätter dem för de riktigt tunga jobben.
Säg man ska kapa av en stor stålbalk som ska sitta i ett större hus och man fram sin billiga batteridrivna vinkelslip och den går sönder. Ja felet är då inte i vilkelslipen utan användaren som kör med den och kanske skulle man ha valt en annan användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

• Black&Decker –BL 4018

• Biltema – MultiX

Det är väl inte oviktig vetande men det säger ju rätt lite om verktygen i övrigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant synd det är låst. Inom samma fabrikat så kan man köpa större och mindre batterier och de större har såklart mer batterikapacitet men även mer kräm till maskinen.

Jag själv är väldigt sugen på att gå upp i märke från min billiga Jula Meec men samtidigt så klarar de mina behov.
Jag misstänker att de som köper en dyrare vinkelslip använder den jätteofta. Jag själv har en drös vinkelslipar i olika storlekar.
Den batteridrivna använder jag endast då jag vill slippa dra sladd utanför garaget. Det innebär att mina verktyg håller så mycket bättre då jag inte utsätter dem för de riktigt tunga jobben.
Säg man ska kapa av en stor stålbalk som ska sitta i ett större hus och man fram sin billiga batteridrivna vinkelslip och den går sönder. Ja felet är då inte i vilkelslipen utan användaren som kör med den och kanske skulle man ha valt en annan användare?

Se om den här bilden är möjlig att komma åt utan prenumeration
https://www.gp.se/polopoly_fs/1.68632751.!zooUmTZOLZqOLdSuzCr...

Skrivet av Json_81:

Det är väl inte oviktig vetande men det säger ju rätt lite om verktygen i övrigt.

Det säger inget om verktygen, det är sant
Jag tänkte att batterier är typiskt en sån sak som tillverkare skulle kunna snåla på. Det verkar inte vara fallet här så det var intressant.

Såg inte att det var ett låst test först men en av slutsatserna var ungefär, välj efter vilka verktyg som finns för batterierna är bra hos alla system som testades.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Jag tänkte att batterier är typiskt en sån sak som tillverkare skulle kunna snåla på. Det verkar inte vara fallet här så det var intressant.

Såg inte att det var ett låst test först men en av slutsatserna var ungefär, välj efter vilka verktyg som finns för batterierna är bra hos alla system som testades.

Tackar. Jag tänker lite som att tillverkarna har olika leverantörer av batterier från olika tillverkare, det är dumt att låsa sig till en ifall denna skulle få strul. I vilket fall så är nog kvaliten ungefär densamma. På samma sätt att det inte skiljer sig så mycket på kvaliten på batteriet i en mobil.

Kvar är då att man med olika märken får olika råstyrkor, ergonomi/känsla, funktioner, kvalite, utbud och pris.
Där jag själv inte har förstört en enda Julia Meec maskin ännu och då är jag ändå en storförbrukare av verktyg. Men det handlar som sagt om att jag använder mycket trådbundna verktyg för grövre arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag drar slutsatsen att bosch är mycket sämre där eftersom batteriet tappar mycket mer än de andra efter 300 cykler. Det är också lättare så deras celler kanske innehåller mindre metall? Men kurvan kan ju plana ut efter 300 cykler till

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag drar slutsatsen att bosch är mycket sämre där eftersom batteriet tappar mycket mer än de andra efter 300 cykler. Det är också lättare så deras celler kanske innehåller mindre metall? Men kurvan kan ju plana ut efter 300 cykler till

Precis, det tappade överlägset mest efter 300 cykler, vore intressant att se om det planar ut. Sen diskuterades det att det kan bero på den höga laddströmmen.

För många hobbyanvändare är 300 cykler på ett 4 Ah ganska mycket, för egen del är det kanske 10 år 😄
Men någon annan kanske bygger ett lösvirkeshus och får ladda 2ggr per dag.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Precis, det tappade överlägset mest efter 300 cykler, vore intressant att se om det planar ut. Sen diskuterades det att det kan bero på den höga laddströmmen.

För många hobbyanvändare är 300 cykler på ett 4 Ah ganska mycket, för egen del är det kanske 10 år 😄
Men någon annan kanske bygger ett lösvirkeshus och får ladda 2ggr per dag.

Ja det största slitaget är nog åldrande. När man har en 5-6 batterier så laddar man nog inte ens de en gång i månaden. Samtidigt vill man ju inte hålla på att byta batteri mellan verktygen varje gång, de ska stå redo. Och när ett tar slut stjäl man bara batteriet från ett annat medan de andra laddas.

Permalänk
Medlem

Kolla vilka maskiner du gillar bäst.

Ryobi har massor av olika verktyg och batterierna finns på rea då och då. Då kan man göra sig en riktigt bra affär, på batterierna.

Däremot har Ryobi en jäkla massa helt onödiga verktyg. I praktiken är det så mycket variation som det kan verka.

Jag har en del Ryobi och de fungerar bra men jag köper bara verktyg/batterier om de dyker upp på rea, vilket de som sagt ofta gör. Duger för hemmapulande.

Makita tycker jag har ett av de bättre utbuden och priset är rimligt för den kvalitet man får. Har en hel del Makita och jag är väldigt nöjd! Både med batteri och sladd.

Dewalt, visst de rullar på bra men tycker priset är i överkanten. Lite sämre utbud och tillgänglighet.

Blå bosch är också bra. Priserna är ungefär som Makita på det sladdrivna och motsvarar varandra ganska bra. Batteri-modellerna är inte speciellt mycket dyrare heller egentligen.

De "billigare" märkena från tex jula och Biltema hade jag skippat. Till skillnad mot många andra så menar jag att biltema har väldigt mycket bra verktyg och då misshandlar jag dem ganska bra när man ska dra loss rostiga bultar på upphängningen De sladdrivna billigare sakerna fungerar bra för det man betalar dock.

Men jag hade inte låst in mig på ett batteri-ekosystem från dessa butiker. Man kan helt enkelt hitta modeller och batterier för samma pris på reor/kampanjer från de andra märkena.

Men sen behöver man ju inte bara ska köra på ett ekosystem. Köper man ett kit så brukar laddarna princip ingå gratis. Även om man kör på ett enda ekosystem så behöver man ju fler än en laddare ändå.

Ryobin fungerar fint till lättare vardagliga saker eller när grannen vill låna skruvdragaren. Makita/Blå Bosch är det ju bara att köra på med. Visst man kan ju köpa en stor jävla Hilti bilningsmaskin för att dra ner några kakelplattor också. Man lär ju knappast bli besviken på maskinen men är det värt de extra pengarna?

Sen har vi en annan sak att tänka på...
Borstlöst kontra borstar. Borstlöst blir ju lite effektivare men det finns mer som kan gå sönder. Framförallt, när något går sönder i elektroniken så är det kört. Maskiner med borstar så får man ju i värsta fall byta borstar någon gång då och då men maskinerna brukar hålla tills de faktiskt rasar rent maskinellt. Ja, man kanske kan få byta en strömbrytare men det är ju både billigt och enkelt.

Men återigen kolla vad det är kampanj på just nu.
Med allt detta sagt så använd sladd så långt det bara går! Det är egentligen väldigt lite man verkligen behöver mobiliteten till.

Sen finns det adaptrar mellan olika tillverkare, som du själv är inne på. Däremot så kan det skilja en del på maskin och batterier från olika tillverkare trots samma spänning och ström. Vissa mäter temperatur eller andra parametrar. Makita startar tex inte verktyget om nivån är för låg för att vara rädd om batterierna.

Piratbatteriern är lite "hit and miss". Även om cellerna i sig är bra så kan de ju spara in på annan elektronik som ex skyddar mot överladdning/belastning osv. Sen brukar de i regel vara klenare i konstruktionen än original.

Hehe, har någon/några jula-skruvdragare som jag köpte för 99:- på nån rea. De tuggar på förvånansvärt bra! Perfekt för att skruva ihop möbler, borra i trä/gips osv. Väger inte mycket heller. Bra drag ändå när man ska skruva i lite större skruv. Så frågan är hur länge man klarar sig på ett par 99:- maskiner...

Men visst fan känns det bra att dra fram slagskruvdragaren som kostar 30ggr mer och trycka i super-bits-hållaren med tillhörande bits som är byggd för slag och som bara den kostar 2-3ggr mer än julamaskinen gör att dra i 8st av de där långa klena skruvarna som håller ihop ikea-möblerna! Eller kapa bambu-grillspätten med gersågen som har laser och 30+ cm klinga! Varför bara bryta av pinnarna när man starta sågen, koppla på dammsugaren och köra?!

Varför alla lustigheter? Köp det du faktiskt behöver/nyttjar. Det är inget fel med att köpa värre saker heller men gör det med insikten av att du köpt dem för att du VILL ha dem i stället för att du verkligen behöver dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Men visst fan känns det bra att dra fram slagskruvdragaren som kostar 30ggr mer och trycka i super-bits-hållaren med tillhörande bits som är byggd för slag och som bara den kostar 2-3ggr mer än julamaskinen gör att dra i 8st av de där långa klena skruvarna som håller ihop ikea-möblerna! Eller kapa bambu-grillspätten med gersågen som har laser och 30+ cm klinga! Varför bara bryta av pinnarna när man starta sågen, koppla på dammsugaren och köra?!

Kul att du säger det!
Får själv lite rabarbersvaj av att plocka fram Hilti slagskruvdragaren för att skruva upp en krok på väggen 😆

Permalänk
Medlem

@SuperNova: @Cerb:

Lite sent svar till er men...
Det är nog inte ovanligt att prestige får diktera verktygsvalet hos hemmafixare, många män (om man får generalisera, och de står oftast för handverktygsinköpen) har en liten Fredde från solsidan i sig

Eller så går de efter "Buy quality, cry once". Några dåliga erfarenheter med undermåliga verktyg räcker.
Jag upplever att billiga verktyg blivit bättre, 15-20 år sen köpte jag lite olika prylar i utlandet, på Tesco, Auchan osv. (vinkelslip, skruvdragare, borrsats) och detta var skrattretande billigt, men visade sig vara rent skräp.

......
Kan uppdatera med lite nya erfarenheter

Jag har för övrigt köpt både en Meec 18V batteridriven trimmer (449kr) och en Bosch 18-26 (749kr) och kunnat testa båda nu.
Min mamma har, som jag skrev ovan, Meec-skruvdragare och batteri sen innan. Hon ska få trimmern från Jula sen.

De är rätt lika när det gäller vikt, styrka, ergonomi men Bosch känns mer genomtänkt. Batteritid kan jag inte riktigt utvärdera, körde slut på ett 1,5Ah på kanske 10 min konstant körning med Boschmaskinen, men det är flera år gammalt. Batteriet blev överhettat och ville inte ta laddning först.

Julamaskinen är i stort sett omöjlig att rengöra utan t.ex. tandborste. Den har ett glapp i vinklingsmekanismen, så när man byter riktning fort så vickar motorpaketet några mm.

Bosch vinner, men Meec är inte kass, så är den mycket billigare också.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@SuperNova: @Cerb:

Lite sent svar till er men...
Det är nog inte ovanligt att prestige får diktera verktygsvalet hos hemmafixare, många män (om man får generalisera, och de står oftast för handverktygsinköpen) har en liten Fredde från solsidan i sig

Eller så går de efter "Buy quality, cry once". Några dåliga erfarenheter med undermåliga verktyg räcker.
Jag upplever att billiga verktyg blivit bättre, 15-20 år sen köpte jag lite olika prylar i utlandet, på Tesco, Auchan osv. (vinkelslip, skruvdragare, borrsats) och detta var skrattretande billigt, men visade sig vara rent skräp.

......
Kan uppdatera med lite nya erfarenheter

Jag har för övrigt köpt både en Meec 18V batteridriven trimmer (449kr) och en Bosch 18-26 (749kr) och kunnat testa båda nu.
Min mamma har, som jag skrev ovan, Meec-skruvdragare och batteri sen innan. Hon ska få trimmern från Jula sen.

De är rätt lika när det gäller vikt, styrka, ergonomi men Bosch känns mer genomtänkt. Batteritid kan jag inte riktigt utvärdera, körde slut på ett 1,5Ah på kanske 10 min konstant körning med Boschmaskinen, men det är flera år gammalt. Batteriet blev överhettat och ville inte ta laddning först.

Julamaskinen är i stort sett omöjlig att rengöra utan t.ex. tandborste. Den har ett glapp i vinklingsmekanismen, så när man byter riktning fort så vickar motorpaketet några mm.

Bosch vinner, men Meec är inte kass, så är den mycket billigare också.
https://i.ibb.co/TtLqcCH/IMG-20220528-101321.jpg

Nej visst är det så och det är det som är min poäng...
Bara för att jag älskar verktyg betyder det inte att jag rekomenderar en väldigt dyr borrhammare till någon som bara ska ha några hål till två hyllor och en tavla. Julas billiga borrhammare för 399:- fungerar mer än toppen till det!

Jag har en liten julaskruvdragare som kostade 99:-
Minns inte exakt men skulle bara ha den till nån liten grej.
Den har hållit hur länge som helst! Skruva i lite skruvar här och där, väldigt liten och lätt, 99:-, ja vad ska man säga? Den lär duga till de flesta svenssons som vill snabba upp monteringen av ikea-möblerna och skruva upp tavlor.

Både biltema och jula har saker som faktiskt fungerar väldigt bra.

Det brukar vara ergonomi, "stryktålighet", batteritid/laddtid, tillgång till reservdelar, precision och rent kraft (till viss del) som skiljer. Det låter ju som typ allt som kan skilja men sen kommer pengarbiten in. Visst en dyr skruvdragare har mer ork, är skönare att hålla i, tål att tappas, man kan lätt hitta extra batterier (svindyrt så klart). Säg att en sån kostar 2000:- komplett med laddare och vettigt batteri. Det betyder att man kan köpa 20(!!!) st 99:- maskiner för samma peng.

Köp två 99:- och var nöjd lixom. Bara ta nästa maskin när den första laddat ur eller så kör man en maskin och frugan den andra så är möbeln ihopskruvad på två röda

Men just för att ta ditt exempel med trimmer. Ja älskar man trädgårdsarbete och brinner för den perfekta grönskan så kör på. För majoriteten lär den största orsaken till trasiga grästrimmers vara att man glömmer den i trädgården när ösregnet kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej visst är det så och det är det som är min poäng...
Bara för att jag älskar verktyg betyder det inte att jag rekomenderar en väldigt dyr borrhammare till någon som bara ska ha några hål till två hyllor och en tavla. Julas billiga borrhammare för 399:- fungerar mer än toppen till det!

Jag har en liten julaskruvdragare som kostade 99:-
Minns inte exakt men skulle bara ha den till nån liten grej.
Den har hållit hur länge som helst! Skruva i lite skruvar här och där, väldigt liten och lätt, 99:-, ja vad ska man säga? Den lär duga till de flesta svenssons som vill snabba upp monteringen av ikea-möblerna och skruva upp tavlor.

Både biltema och jula har saker som faktiskt fungerar väldigt bra.

Det brukar vara ergonomi, "stryktålighet", batteritid/laddtid, tillgång till reservdelar, precision och rent kraft (till viss del) som skiljer. Det låter ju som typ allt som kan skilja men sen kommer pengarbiten in. Visst en dyr skruvdragare har mer ork, är skönare att hålla i, tål att tappas, man kan lätt hitta extra batterier (svindyrt så klart). Säg att en sån kostar 2000:- komplett med laddare och vettigt batteri. Det betyder att man kan köpa 20(!!!) st 99:- maskiner för samma peng.

Köp två 99:- och var nöjd lixom. Bara ta nästa maskin när den första laddat ur eller så kör man en maskin och frugan den andra så är möbeln ihopskruvad på två röda

Men just för att ta ditt exempel med trimmer. Ja älskar man trädgårdsarbete och brinner för den perfekta grönskan så kör på. För majoriteten lär den största orsaken till trasiga grästrimmers vara att man glömmer den i trädgården när ösregnet kommer.

Skulle även påstå att varvtalsregleringen skiljer rätt ordentligt mellan billiga och bättre maskiner. Att kunna skruva riktigt sakta är ibland extremt trevligt. (Ex. När man skruvar gips om man inte äger en automat)