Problem med att uppdatera till Window 11 25H2

Permalänk

Problem med att uppdatera till Window 11 25H2

Jag har en äldre dator som jag försöker uppdatera från Windows 11 21H2 till 25H2 men jag har fått problem.
För att komma förbi hårdvarukontrollen använder jag Rufus 4.11 och det fungrar bra.
I slutet av uppdateringen fås felmeddelande "Installationen misslyckades i fasen SECOND_BOOT med ett fel under åtgärden SYSREP_RESPECIALIZE".
Datorn är som som sagt var äldre och befintligt system bootar från MBR / Legacy och inte UEFI och det har jag också valt när jag skapade ett USB från Rufus.
Vad kan felet bero på?

Permalänk

Provade att läsa in loggfilerna från installationen i ChatGPT och fick några förslag till möjliga felorsaker
För gamla drivrutiner till moderkoret.
Antivirus-program som behöver inaktiveras under installationen.
Drivrutin till ljudkort som kan vara problem.
Samt några ytterligare tänkbara felkällor.
Moderkort är inte mycket att göra åt (finns inga nya drivrutiner att få tag på) men antivirus och ljudkort kan man labba lite med.
I värsta fall kan man göra en ren nyinstallation och kanske få det att fungera den vägen.

Datorn är en Dell Precision T5810.

Permalänk
Moderator

Hur har du försökt uppdatera Windows? Via Windows update eller genom att ladda ned och installera uppdateringen separat och manuellt? Det senare borde ha större chans att lyckas iaf.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4