Permalänk
Medlem

5600x idlar över 50c

Köpte mig en 5600x i vintras och har aldrig riktigt fått till en bra temp på den. Hade en 3700x innan och på den var tempen fin, låg på 37-42c i idle.

Nu tillsammans med 5600x så får jag typ 53c i idle och 80c när jag spelar, tycker det är lite mycket. Kör samma fläkt som på 3700x, en Be Quiet Dark Rock 4.

Går 5600x varm för er också?

Permalänk
Medlem

Min brukar ligga strax under 40 i idle och då har jag ett chassi utan meshfront och endast två fläktar. CPU-fläkten är en Freezer 34 eSports (versionen med en fläkt). Låter rätt högt men 80 i spel är inga problem alls för denna CPU klarar upp till 95 grader.

Hur ser klockfrekvensen ut? Min går ner så lågt som under 100 MHz emellanåt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

45 idle och hoppar lite runt 55.. Maxar ut runt 65c på spel med AIO vatten

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

40 idle, maxar 67c beroende på vad jag belastar min gpu med i ett Nzxt H1 chassi. Hade 60 idle när jag provade windows 11 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Min brukar ligga strax under 40 i idle och då har jag ett chassi utan meshfront och endast två fläktar. CPU-fläkten är en Freezer 34 eSports (versionen med en fläkt). Låter rätt högt men 80 i spel är inga problem alls för denna CPU klarar upp till 95 grader.

Hur ser klockfrekvensen ut? Min går ner så lågt som under 100 MHz emellanåt.

Ställde in Balanserat på energialternativ, då fick jag kring 44c och den hoppar lite mellan 200mhz till 1ghz typ. Problemet är ju dock att jag inte orkar sitta och byta mellan det och Hög prestanda, spelar rätt mycket. Kan dessutom inte köra PBO pga tempsen.

Skrivet av Swegatron:

40 idle, maxar 67c beroende på vad jag belastar min gpu med i ett Nzxt H1 chassi. Hade 60 idle när jag provade windows 11 dock.

Säg inte så haha, vill ej avinstallera Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Säg inte så haha, vill ej avinstallera Win11

Tror din maxtemperatur kommer stanna den samma men du kan få ner idle och lätta program temperaturen genom två sätt. Ena är gå tillbaka till windows 10 och andra är google liknande problem med 5600x och windows 11, hittade då något forum om en som berättade om hur cores beter sig i windows 11. Var ett tag sedan och fördjupade mig ej, så kan inte garantera att det löser något men prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Tror din maxtemperatur kommer stanna den samma men du kan få ner idle och lätta program temperaturen genom två sätt. Ena är gå tillbaka till windows 10 och andra är google liknande problem med 5600x och windows 11, hittade då något forum om en som berättade om hur cores beter sig i windows 11. Var ett tag sedan och fördjupade mig ej, så kan inte garantera att det löser något men prova

Skall testa med Windows 10 imorgon och se hur det fungerar, återkommer med resultat senare.

Tack för tipsen!

Permalänk
Sötast

Din cpu, enligt gifen idlar dock definitivt inte.
21% är inte idle. Det är max last på en kärna om inte mer.

Läste i någon annan tråd att det var widgets i Windows11 som hängde en cputråd på 100%. Kanske det är samma här?

I idle ligger min 5600X på 1% användning

Edit:
Körde igång prime95. Benchmark 1Core

Så runt 11% usage för en core på maxlast.
Din 'idle' verkar vara tyngre än så

Edit: Nevermind me, ser nu att du hade variabel cpuspeed som klockar ner per automatik.
Dvs dina visade % kan betyda precis vad som helst. 25% av ~880mhz är inte mycket direkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Kollar man bilden så visar den tex 18% last med 2513MHz på cpun så det är definitivt inte idle även om det inte är full fart heller, det är en lättbelastad cpu. Har du bilder på hur det ser ut i lådan så det går att få en uppfattning om hur luftflödet genom den kan tänkas funka ?
Vilka fläktvarvtal har du och hur styrs de ?
Vad får du för temp om du kör med öppen låda ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För er som vill ändra energischema beroende på vilket program eller spel som körs kan jag rekommendera Process Lasso Free.
Använder det själv.
Lätt att ställa in.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kollar man bilden så visar den tex 18% last med 2513MHz på cpun så det är definitivt inte idle även om det inte är full fart heller, det är en lättbelastad cpu. Har du bilder på hur det ser ut i lådan så det går att få en uppfattning om hur luftflödet genom den kan tänkas funka ?
Vilka fläktvarvtal har du och hur styrs de ?
Vad får du för temp om du kör med öppen låda ?

Kommer ju från en 3700x med fler kärnor så kanske är det jag är ovan med. Nä vet att det är lite belastning men det klev så när jag körde gyazo pga inspelning.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Fractal Design Define låda (två fläktar) och med den en Arctic Freezer Esport 33 dubbla fläktar och i idle har jag 30 - 35 grader celsius, så dina temperaturer känns lite i högsta laget. Vad har du för chassi?

Kör med Windows 11 och har inte Widgets igång, vid spelande ligger min temp runt 65 - 70 grader celcius.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

5600X med be quiet! Dark Rock Pro 4 och kör Windows 11. PBO på och boostar till runt 4.7GHz på alla kärnor.

Idle 1-2% belastning run 30-35c.
Vid spelande runt 65-70c
Prime95/max avx last 80-85c.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag har en Fractal Design Define låda (två fläktar) och med den en Arctic Freezer Esport 33 dubbla fläktar och i idle har jag 30 - 35 grader celsius, så dina temperaturer känns lite i högsta laget. Vad har du för chassi?

Kör med Windows 11 och har inte Widgets igång, vid spelande ligger min temp runt 65 - 70 grader celcius.

Kör denna: https://www.inet.se/produkt/6910095/fractal-design-define-s-s...

Kan jag ha använt för mycket Kylpasta eller sitter fläkten fel? Tycker det är rätt orimligt att den nu kör på 300mhz och ligger på 49C.

Dont get it

Permalänk

För mycket går k appt att få om du inte överdriver nå kopiöst...

Visst mycket pasta kan ge lite högre temps men brukar som oftast handla om nån/några grader på sin höjd.

Dragit åt kylaren ordentligt?
Tänker mer att den ev inte pressar tillräckligt hårt mot cpun.

Am4 sockeln kan du knappt dra för hårt utan är bara att dra åt till tycker det är lagom

Drar du ett am4 föste för hårt böjer sig moderkortet men det vill mycket till att du ska dra så pass hårt.

Och då menar jag inte att du ska dra som ett par hjulbultar... Dvs blodsmak i munnen och sen ett kvartsvarv till utan nå rimligt de flesta kylare brukar va designade så att alla skruvar ska dras tills de bottnar men osäker på dark rock kylarna dock.

Kommer inte ihåg men har för mig de va nån kylare som kunde behövas ett par brickor under bakplåten för att få ordentligt tryck på nån sockel.

Mins inte vilken sockel eller kylare dock men har för mig det var till amd iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zyrien:

Kör denna: https://www.inet.se/produkt/6910095/fractal-design-define-s-s...

Kan jag ha använt för mycket Kylpasta eller sitter fläkten fel? Tycker det är rätt orimligt att den nu kör på 300mhz och ligger på 49C.

Dont get it

Det känns lite som någonting inte sitter som det ska? Har du testa sätta om kylaren? Kolla hur pastan ser ut om du gör detta. Du kan ev se om den satt snett och/eller var för mycket eller för lite pasta.

Fläktarna i chassit är styrda av?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det känns lite som någonting inte sitter som det ska? Har du testa sätta om kylaren? Kolla hur pastan ser ut om du gör detta. Du kan ev se om den satt snett och/eller var för mycket eller för lite pasta.

Fläktarna i chassit är styrda av?

Ska ta ut cpu fläkten och sätta in den igen, så får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har "Widgets" eller något liknande igång i aktivitetshanteraren och avsluta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

För mycket går k appt att få om du inte överdriver nå kopiöst...

Visst mycket pasta kan ge lite högre temps men brukar som oftast handla om nån/några grader på sin höjd.

Dragit åt kylaren ordentligt?
Tänker mer att den ev inte pressar tillräckligt hårt mot cpun.

Am4 sockeln kan du knappt dra för hårt utan är bara att dra åt till tycker det är lagom

Drar du ett am4 föste för hårt böjer sig moderkortet men det vill mycket till att du ska dra så pass hårt.

Och då menar jag inte att du ska dra som ett par hjulbultar... Dvs blodsmak i munnen och sen ett kvartsvarv till utan nå rimligt de flesta kylare brukar va designade så att alla skruvar ska dras tills de bottnar men osäker på dark rock kylarna dock.

Kommer inte ihåg men har för mig de va nån kylare som kunde behövas ett par brickor under bakplåten för att få ordentligt tryck på nån sockel.

Mins inte vilken sockel eller kylare dock men har för mig det var till amd iaf.

Det vattenkylare och jag vill minnas att det var till alla system. Jag behövde göra på på min Intel 2600k.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Installerade om kylaren och satte fast den mer ordentligt, nu ligger den på 34-35c i idle och 58-60 i load.

Stort tack för alla som tog sig tid att svara! Ni är guld