Permalänk
Medlem

Uppkoppling på tåg m.m.

Hej! Har en Surface Pro 7 och en iPad Pro 2021.

Vad är smidigaste lösningen för att koppla upp sig? Man kan ju dela sin telefon om Wifi inte fungerar, vilket det ofta är problem med. Det är väl en ok lösning men finns det någon annan?

Min iPad har jag inget simkort till men den ska ha 5G, hur fungerar det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Min iPad har jag inget simkort till men den ska ha 5G, hur fungerar det?

Du kan köpa ett abonnemang/kontantkort från en operatör och sätta i SIM-kortet (alternativt använda eSIM). Din iPad kan då också dela sin internetuppkoppling om du inte vill dela från telefonen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag ett klick i telefonen är smidigare än att behöva ha extra abonnemang eller tvillingkort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du kan köpa ett abonnemang/kontantkort från en operatör och sätta i SIM-kortet (alternativt använda eSIM). Din iPad kan då också dela sin internetuppkoppling om du inte vill dela från telefonen.

Det jag menar är alltså att jag köpte den med enbart Wifi, men kan man alltså ändå ha eSim?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Det jag menar är alltså att jag köpte den med enbart Wifi, men kan man alltså ändå ha eSim?

Nej, men du sade ju att du köpt en med stöd för 5G??

"Min iPad har jag inget simkort till men den ska ha 5G, hur fungerar det?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

jag gissar att den har 5GHz stöd för wifi.

Så då är det wifi som gäller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det problem du får på tåg är att täckningen kan vara rätt svajig, lite beroende på var du åker. Kombinationen av täckning och för snabbtågen hastigheten gör att det kan vara rätt utmanande att få en stabil uppkoppling. Detta problem har förstås tågets WiFi också, eftersom det användet mobilnätet även om installationer med externa antenner rimligen har bättre mottagning.

Skrivet av Larsp777:

Hur ska du ha det? Du skrev i startinlägget att du hade en iPad med 5G, men saknade SIM. Antingen har du en modell med bara WiFi eller också har du en med både WiFi och 5G (eller 4G för äldre modeller). Det är givetvis bara det sistnämnda alternativet man kan skaffa ett SIM till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, tror jag blev lite lurad av infon. Visste dock att jag köpte utan sim då jag mest tänkt använda den hemma. Fast det kanske är lika bra att använda delat internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det problem du får på tåg är att täckningen kan vara rätt svajig, lite beroende på var du åker. Kombinationen av täckning och för snabbtågen hastigheten gör att det kan vara rätt utmanande att få en stabil uppkoppling. Detta problem har förstås tågets WiFi också, eftersom det användet mobilnätet även om installationer med externa antenner rimligen har bättre mottagning.

Hur ska du ha det? Du skrev i startinlägget att du hade en iPad med 5G, men saknade SIM. Antingen har du en modell med bara WiFi eller också har du en med både WiFi och 5G (eller 4G för äldre modeller). Det är givetvis bara det sistnämnda alternativet man kan skaffa ett SIM till.

Ja, missuppfattade infon. Var också otydlig då jag menade att jag saknade uttag för sim.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket modellnummer har din iPad Pro (står på baksidan)?
Tittar man här så ser man lätt om den har bara Wifi eller även mobiltnätverk: https://en.wikipedia.org/wiki/IPad_Pro#2021_models

Citat:

12,9":
A2378 (Wi-Fi)
A2461 (Wi-Fi + Cellular)
A2379 (Wi-Fi + Cellular with mmWave)
A2462 (Wi-Fi + Cellular, China model)

11":
A2377 (Wi-Fi)
A2459 (Wi-Fi + Cellular)
A2301 (Wi-Fi + Cellular with mmWave)
A2460 (Wi+Fi + Cellular, China model)

Sedan så ser det ut som om de bara har eSIM i dem, vilket gör att du inte har en plats för ett fysiskt SIM kort oavsett. Så du får i så fall som övriga skriver kontakta din operatör för att få hjälp med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sedan så ser det ut som om de bara har eSIM i dem, vilket gör att du inte har en plats för ett fysiskt SIM kort oavsett. Så du får i så fall som övriga skriver kontakta din operatör för att få hjälp med det.

Nja, de har nog möjlighet till både SIM och eSIM:
https://support.apple.com/sv-se/HT212767

Permalänk
Medlem

Sedan köra med något som är designat för skakiga uppkopplingar, tänker närmast på MoSh... https://mosh.org/

Citrix är rätt okej också, slipper du ju "börja om", gissar du skall jobba på tåget, då är dessa två oumbärliga.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Ur säkerhetsvinkel så skulle jag avråda dig från att koppla upp dig på tågets wifi. Om du således inte har lite basic kunskaper. Bättre att internetdela från din telefon och köra den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Personligen tycker jag ett klick i telefonen är smidigare än att behöva ha extra abonnemang eller tvillingkort.

Testade men lite mer än ett klick krävs väl. Dock ganska smidigt. Man slipper ju extra abonnemang som du sa.

Visa signatur