Bahnof VPS - Är det något jag missar?

Permalänk

Bahnof VPS - Är det något jag missar?

Bestämde mig nyligen för att hyra en VPS. Har tidigare haft en hemmaserver som jag främst använde för Jellyfin och för att hosta mina projekt. Har sedan dess gått över till Stremio och började känna mig paranoid över öppna portar i routern, är allt för okunnig för att sätta upp en DMZ. Gjorde därför om den till tjejens Sims dator.

Efter lite letande blev jag glatt överraskad när jag såg att Banhof erbjuder VPS tjänster, jag är otroligt nöjd med de som internet leverantör så jag ville vara lojal och lägga till deras VPS också.

Men jag har svårt att förstå varför deras "Medium" VPS kostar 500kr/månad, när en likvärdig VPS från andra starkt rekommenderade leverantörer som Hetzner och svenska Hostup ligger på 50kr/månad där det även ingår 7 backups, medans på Bahnof tar de 50kr extra per backup varje månad.

Kommer förmodligen köra på Hostup men ville bara veta om det är något jag missar? De skriver ju trots allt att "Med Bahnhof VPS får du prisvärd hosting..."

Permalänk

Nej du missar inget speciellt. Bahnhof har bara skyhöga priser på vps. Finns många aktörer som tar överdrivet betalt.

Du kommer långt på hetzner, hostup etc.

Permalänk
Skrivet av snurrespratt23:

Nej du missar inget speciellt. Bahnhof har bara skyhöga priser på vps. Finns många aktörer som tar överdrivet betalt.

Du kommer långt på hetzner, hostup etc.

Tack för svaret!

Hade bara kollat på de tre ovan nämnda + hostinger innan inlägget, men googlade på "köp VPS" efter din kommentar.

Och ja, det stämmer verkligen, de flesta verkar ta 300+ i månaden för en enkel VPS. Konstigt hur de går runt när det finns så billiga alternativ 🤔

Permalänk
Medlem

De har alltid vart orimligt svindyra. Jag pratade med dem för typ tio år sedan när de lanserade tjänsten och då var argumentet att du till skillnad från andra billiga lösningar körde 100% SSD, men det gör ju alla andra också nu för tiden och priset har inte förändrats..

Vad ska du med servern till? 50kr/månad är ju visserligen ingenting men exempelvis Oracle Cloud Free Tier är en helt orimligt bra deal där du får en 4 core arm cpu, 24GB (!!) ram och 200GB (!!) disk helt utan kostnad.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

De har alltid vart orimligt svindyra. Jag pratade med dem för typ tio år sedan när de lanserade tjänsten och då var argumentet att du till skillnad från andra billiga lösningar körde 100% SSD, men det gör ju alla andra också nu för tiden och priset har inte förändrats..

Glad att jag inte är den enda som ifrågasätter priset. Lite fräckt av de att skriva att deras VPS är prisvärd dock.

Skrivet av Kamouflage:

Vad ska du med servern till? 50kr/månad är ju visserligen ingenting men exempelvis Oracle Cloud Free Tier är en helt orimligt bra deal där du får en 4 core arm cpu, 24GB (!!) ram och 200GB (!!) disk helt utan kostnad.

Inget galet tänkte hosta ett Stremio addon, och 3-4 personliga hemsidor via traefik, slutade med att jag köpte en XS på hostup.

Är avundsjuk, jag försökte faktiskt skaffa Oracle's VM.Standard.A1.Flex men det fanns inga kvar i min region stod det, verkar som man måste uppgradera till PAYG, eller sitta och spamma "Create" knappen i timmar för att säkra en nuförtiden. Nöjde mig dock med en VM.Standard.E2.1.Micro från de men inget jag tänker använda för att hostea något med.