Philips 243V5L skärm värdering samt frågor gällande en server

Permalänk

Philips 243V5L skärm värdering samt frågor gällande en server

Hej.

En bekant kom över och lämnade en skärm + en server till mig som han ville få värderad inför en försäljning.
Servern var inga större problem och värdera (återkommer till servern längre ner). Men skärmen var lite svårare att få fram priser på vad den skulle kunna vara värd. Den är tillverkad i augusti 2017. Så jag frågar er och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Skärmen är en Philips 243V5L

Gällande servern så visade han upp ett kvitto där det står att servern kostade ny 60.000. Vad jag vet så köpte han loss skärmen och servern från ett företag.
Men servern är skum. Han har fått med en licens på en Windows server version. Kommer inte ihåg vilken version bara (han har papper på licensen hemma hos sig).
Skum config av hårdvara.
Det sitter bara en enda sticka på 8GB och en sata hårddisk på 931GB. Hade det varit en 1TB disk så hade man fått ut ca 976GB om jag har räknat rätt. Eller har jag räknat fel?
Det sitter ett SAS kontroller/RAID kort i men det är en SATA disk och bara en sticka med RAM, vilket verkar lite skumt tycker jag.
I fronten så siitter det en lucka med lås på. Bakom luckan så sitter vaggorna för hårddiskarna. Men han visste inte om att det var en lucka man kan öppna med en nyckel. Troligtvis så fick han inte med sig någon nyckel eller så har dom slängt nyckeln.

När jag kollade på Ebay vad en PowerEdge T330 kostar där så ligger dom på ca 3000 - 6000 kr med 64GB Ram och flera hårddiskar i.

Jag visade honom dessa servrar och han trodde att han skulle kunnat får runt 20 000 - 30 000 kr för den.
Så jag misstänker att han kan ha blivit blåst eller att han inte har berättat vad han köpte den för.
Men men. Jag gjorde min del av det. Så nu vill han inte sälja servern iaf, utan bara skärmen.

DELL PowerEdge T330
CPU: Intel Xeon CPU E3-1220 v6 @ 3.0GHZ
RAM: 1x8gb ECC DDR4 2400mhz
HDD: 931GB SATA

Tacksam för hjälp

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Skärmen är en 1080p av billigaste slag, den kostade strax över tusenlappen när den var ny. Så någon enstaka hundralapp för den kanske.

Och när det gäller servern så har du rätt i att den inte är värd särskilt mycket heller, processorn kostar runt 2000 kr ny och i övrigt verkar det inte vara något särskilt värdefullt i den.

Permalänk
Skrivet av perost:

Skärmen är en 1080p av billigaste slag, den kostade strax över tusenlappen när den var ny. Så någon enstaka hundralapp för den kanske.

Och när det gäller servern så har du rätt i att den inte är värd särskilt mycket heller, processorn kostar runt 2000 kr ny och i övrigt verkar det inte vara något särskilt värdefullt i den.

Tackar så mycket för detta.
Det var som jag misstänkte. Jag pratade med honom efter mitt inlägg. Han tackar med. Dock väldigt arg på en specifik person som blåste honom rejält.
Men han sa det att han har lärt sig en läxa och frågade mig om jag kunde hjälpa honom med framtida inköp av datorer och annat relaterat till detta.
För jag sa det till honom att om jag är osäker så har jag alltid Sweclockers forum att vända mig till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz