Monkey Island återvänder!!

Permalänk
Medlem

Monkey Island återvänder!!

Tweeten säger allt. Ron Gilbert och teamet bakom de ursprungliga Monkey Island spelen är tillbaka. I sanning en nyhet som kittlar nostalginerverna.

tweet från LucasfilmGames

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Solklar framgång.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Solklar framgång.

Instämmer till fullo.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Känner förstås en viss instinktiv hajp när jag ser det där, men undrar samtidigt om jag egentligen vill ha ett Monkey Island igen eller om det bara är nostalgin som spökar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Känner förstås en viss instinktiv hajp när jag ser det där, men undrar samtidigt om jag egentligen vill ha ett Monkey Island igen eller om det bara är nostalgin som spökar...

Det som talar för spelet är att herr Gilbert har planerat detta i 20års tid. Och att så många har återkommit till detta (inklusive spelmusiklegendaren Clint Bajakian)

Men visst är det risk att nostalgispöket är allt för potent nu när musimperiet äger rättigheterna.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Det här är något jag drömt om, måtte det bli bra! För den som behöver en uppfräschning gällande Monkey Island:

Permalänk

HYPE!!!!

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

För mig dog det helt när det gick till 3d, hoppas det blir något kul för oss gamla

Permalänk
Medlem

Hoppas det nya spelet går att köra i ScummVM

Äventyrsspel var väldigt roliga, jag minns att jag lärde mig mycket engelska genom dessa spel. Jag är ingen gamer men detta ska jag definitivt testa!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det var då fan på tiden, äntligen

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk

Jag vill ha mobilversion. Ja, så mycket hat jag lär få för detta önskande men de kan göra 2st versioner.

Varför mobilversion kan någon undra? Jo mobilen har man ofta med sig ute, man kan spendera timtals på någon buss/tåg etc och ha mycket dötid och man vill ha något att fördriva denna tid med.

När man sedan kommer hem så är det tvärt om brist på tid. Även om Monkey Island hade varit roligt att spela på datorn så har man ej denna tid till denna typ av spel.

Permalänk
Medlem

Först Varan-TV och nu det här. Man kan ju inte bli annat än lycklig.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha mobilversion. Ja, så mycket hat jag lär få för detta önskande men de kan göra 2st versioner.

Varför mobilversion kan någon undra? Jo mobilen har man ofta med sig ute, man kan spendera timtals på någon buss/tåg etc och ha mycket dötid och man vill ha något att fördriva denna tid med.

När man sedan kommer hem så är det inte tvärt om brist på tid. Även om Monkey Island hade varit roligt att spela på datorn så har man ej denna tid till denna typ av spel.

Tänker mig att det kan vara ett ultimat lir för steam deck om man nu får för sig att skaffa en sån. Men absolut mobil-version, gärna med cross-save så man kan fortsätta på resande fot

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tänker mig att det kan vara ett ultimat lir för steam deck om man nu får för sig att skaffa en sån. Men absolut mobil-version, gärna med cross-save så man kan fortsätta på resande fot

Crosssave vore skitgrymt! Man spelar på datorn när man är hemma och har tid. Och på all dötid man har borta så kan man spela då med.
För mig hade Money Island annars blivit ett tråkigt spel. Jag får några timmar över spela lite hemma, sedan går det 2 veckor och jag får lite tid igen. Och jag undrar vad hade jag kommit fram till? Därför gillar jag mycket mer inte tänka/minnas spel idag.

Nå steam deck så blir detta mer naturligt spelande på:

*edit*
Jag har för övrigt The Legend of Zelda: Skyward Sword HD spelet att försöka klara igenom. Senaste gången jag spelade var typ 4 månader sedan. Ja, det är ett extremfall. I Vilket fall får jag 4h över så känns det att dessa 4h går åt att minnas vad tusan jag var i spelet.

Så min poäng är om Money Island går att spela på resande fot så blir spelet mer intressant för stressade personer som många idag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Crosssave vore skitgrymt! Man spelar på datorn när man är hemma och har tid. Och på all dötid man har borta så kan man spela då med.
För mig hade Money Island annars blivit ett tråkigt spel. Jag får några timmar över spela lite hemma, sedan går det 2 veckor och jag får lite tid igen. Och jag undrar vad hade jag kommit fram till? Därför gillar jag mycket mer inte tänka/minnas spel idag.

Nå steam deck så blir detta mer naturligt spelande på:

*edit*
Jag har för övrigt The Legend of Zelda: Skyward Sword HD spelet att försöka klara igenom. Senaste gången jag spelade var typ 4 månader sedan. Ja, det är ett extremfall. I Vilket fall får jag 4h över så känns det att dessa 4h går åt att minnas vad tusan jag var i spelet.

Så min poäng är om Money Island går att spela på resande fot så blir spelet mer intressant för stressade personer som många idag är.

Känner igen mig alldeles för mycket. Väldigt ofta jag glömmer vad man gjorde tidigare eller vad som ska göras näst, men framförallt kontroller (vad knapparna gör) och vilka färdigheter olika karaktärer har. Eller vilka stats som är viktiga på olika vapen, etc...

Ofta startar jag om från början eller installerar ett nytt spel istället

Permalänk
Medlem

Givet köp, har spelat alla hittils så kommer inte missa denna. Vore kul om de kunde göra en vr version. Har alltid tyckt att konceptet skulle passat klockrent i vr..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha mobilversion. Ja, så mycket hat jag lär få för detta önskande men de kan göra 2st versioner.

Varför mobilversion kan någon undra? Jo mobilen har man ofta med sig ute, man kan spendera timtals på någon buss/tåg etc och ha mycket dötid och man vill ha något att fördriva denna tid med.

När man sedan kommer hem så är det tvärt om brist på tid. Även om Monkey Island hade varit roligt att spela på datorn så har man ej denna tid till denna typ av spel.

Håller med, peka-klicka spel gör sig ju väldigt bra på pekskärm! Thimbleweed Park som Ron Gilbert också låg bakom släpptes ju även till android samt ios så det är ju inte omöjligt att även detta gör det!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Norpar den här tråden till artikeln som nyligen lades upp.

Satan i gatan vad det här kommer bli trevligt. Och som @lillaankan_i_dammen och @medbor skriver, förhoppningsvis kommer det erbjudas lite moderna funktioner som crossave. Att beta av Monkey Island medan man pendlar vore ju ändå drömmen.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen <3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha mobilversion. Ja, så mycket hat jag lär få för detta önskande men de kan göra 2st versioner.

Varför mobilversion kan någon undra? Jo mobilen har man ofta med sig ute, man kan spendera timtals på någon buss/tåg etc och ha mycket dötid och man vill ha något att fördriva denna tid med.

När man sedan kommer hem så är det tvärt om brist på tid. Även om Monkey Island hade varit roligt att spela på datorn så har man ej denna tid till denna typ av spel.

This!
Med familj och jobb kommer jag aldrig i världen att ha tid att sitta och klura på samma sätt som när jag var ~20.
Ge mig ett problem som jag behöver tänka lite på och som jag kan lösa på ipaden när jag har några minuter över. Om inte kommer det ibland att gå veckor mellan sessionerna och då har jag helt tappat bort mig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bra Thimbleweed Park var så har jag inga som helst tvivel på att detta blir fantastiskt. Hoppas Ron har fått helt fria tyglar bara.

Visa signatur

Antec 900 II | Corsair HX850W | AMD Phenom2 X4 955@3,2Ghz AM3 | Corsair 4GB XMS-2 8500CS | XFX Geforce GTX 295 S-PCB |
ASUS M4N72-E | Samsung TFT 22" 2233RZ |

Permalänk
Medlem

Ta mina pengar för helvete och ge mig spelet nu!

Permalänk
Medlem

Så roligt. Känns som att man får tvinga sina barn att spela detta så de fattar vad jag lirade när jag var i deras ålder

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar slutet i Monkey Island II - LeChuck's Revenge.

Kommer ihåg hur jag skrev en insändare till Datormagazin om min besvikelse, men fick det aldrig publiserat Monkey Island II var även ett av få spel till Amigan som jag hade/har? i original!

Permalänk

Fy vad hypad jag är för det här, och jag har nog inte varit hypad för en datorspelsrelease i åtminstone femton år.

Det enda som kan komma i närheten av det här är om Lucasarts också släpper Sam & Max 2

Permalänk
Medlem

Framgång helt klart. Monkey Island-serien är bland de bästa äventyrsspelen någonsin, och med Ron Gilbert vid rodret så blir det garanterat en succé.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vad kan man säga, det är nog den bästa nyheten på spel fronten sedan i alla fall 2000 talet började.

Permalänk
Medlem

Hoppas kan man ju men.. Gissar att det blir fail som de flesta remakes på senare år, oavsett om det gäller film eller spel. Guybrush ska säkert bli icke-binär eller nåt annat woke. Jaja, hoppas på nåt bra.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Vad kan man säga, det är nog den bästa nyheten på spel fronten sedan i alla fall 2000 talet började.

Alltså, du har inte fel men du har rätt.