Byte av systemdisk. Tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem

Byte av systemdisk. Tänker jag rätt?

Jag har tidigare lattjat runt en del med diskar och partitioner, så där har jag ett hum. Nu vill jag dubbelkolla att jag inte kommer göra något kardinalfel.
Idén är att kunna uppgradera datorn utan att behöva göra en nyinstallation av Windows.

Nuläge:

• Samsung 860 EVO 1TB, C:, systemdisk med en del frekventa program och alltmer svällande Steam-bibliotek. Ca 75% av utrymmet nyttjas.

• Standard HDD, 2TB, D:, används till alla filer under "Mina..." (dokument, bilder, filmer, hämtade filer, etc), en del programvara och annat. Endast 511GB nyttjade.

• BL/DVD/CD-läsare/brännare, E:

• Någon äldre Kingston budget SSD 256GB, F:, slask. (Tidigare systemdisk.)

Önskat läge efter uppgraderingen:

• Samsung 980 PRO 2TB, C:, systemdisk med en del ytterligare program överförda från D:.

• Samsung 860 EVO 1TB, D:, dokumentsamling som nu.

• HDD 2TB, två partitioner; F:, slask, G:, ISO-image av tidigare C:.

• Kingston SSD, H:, slask.

Tänkt arbetsgång:

1. Installera Clonezilla på USB-minne, bootbart.

2. Konsolidera alla data på D:.
    Krymp D: så att 1TB frigörs.
    Skapa ny partition som upptar det frigjorda utrymmet.

3. (Boota Clonezilla och) skapa image av C: (inkluderande boot-data) på nya partitionen. (Fungerar som backup om något går fel senare.)

4. Installera ny SSD (980 PRO).

5. (Boota Clonezilla och) klona Samsung 850 till ny SSD.

6. Koppla bort Samsung 850 och starta om datorn. Verifiera Windows-boot från ny SSD.
    Kommer denna automatiskt betecknas C: ? Möjligen, förhoppningsvis, ...

7. Stäng av datorn, återinstallera Samsung 850, starta om.

8. Rensa Samsung 850:, hela disken (inklusive Windows dolda partition) och skapa en ny partition som omfattar hela disken. Kopiera D: till denna.

9. Byt namn på D: till ledig bokstav senare i alfabetet. Byt namn på nya partitionen till D:.

10. Formatera "gamla" D:.

11. Korrigera namn och enhetsbokstav på tillämpliga partitioner.

Mina primära frågor blir:
1. Kan jag hoppas på att få enhetsbokstav C på nya disken? Det är svårt/omöjligt när den används som systemdisk.
2. Finns det något steg jag missat eller tänker fel?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Olle P:

1. Kan jag hoppas på att få enhetsbokstav C på nya disken? Det är svårt/omöjligt när den används som systemdisk.

Jag brukar göra så att när det ska installeras windows på ny disk så drar jag ut övriga diskar, så att det inte kladdas in bootloaders på fel disk, har drabbat mig förr. (Jag gjorde säkert fel dock)

1. Ja, du kan byta till vilken bokstav du vill inne i diskhanteraren sen.

2. Jag personligen tycker du gör fel i att använda partitioner öht, det bidrar inte med någonting i dagsläget. Enligt mig då.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag brukar göra så att när det ska installeras windows på ny disk så drar jag ut övriga diskar, så att det inte kladdas in bootloaders på fel disk, har drabbat mig förr.

Ja, detta är mycket viktigt att tänka på. Har man flera diskar inkopplade vid installation av Windows så är risken att man inte kommer kunna starta Windows om man någonsin får för sig att plocka ur en av dom andra diskarna.

Eventuellt kan det redan vara så i dagsläget för TS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag brukar göra så att när det ska installeras windows på ny disk...

Skrivet av nu1mlock:

... Har man flera diskar inkopplade vid installation av Windows ...

Jag vill ju undvika att installera Windows på nya disken.
Idén är ju att kopiera över rubbet så att installationen redan är klar när datorn startas om efter dataflytten.
Om då övriga diskar (som anropas av operativsystemet) saknas borde det bli större problem.

Skrivet av Printscreen:

2. Jag personligen tycker du gör fel i att använda partitioner öht, ...

Förstår inte den kommentaren. Windows arbetar med partitioner och kräver att minst en sådan existerar. Opartitionerat diskutrymme kan inte nyttjas till datalagring.
Vitsen med partitionsarbetet i steg 2 är att senare kunna "klona" (i stället för att "kopiera" data från) partition D: till den mindre disken.

Tidigare fanns även en viss vits med att ha flera partitioner på varje HDD för att snabba upp läsning/skrivning (tack vare kortare sidoförflyttning av läshuvudena).

Permalänk
Medlem

har du Secure boot så borde inte detta gå utan att installera om, eftersom det är knytet lite till vilken disk som används. Men jag kan inte säga säkert att det inte går.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Olle P:

Förstår inte den kommentaren. Windows arbetar med partitioner och kräver att minst en sådan existerar. Opartitionerat diskutrymme kan inte nyttjas till datalagring.
Vitsen med partitionsarbetet i steg 2 är att senare kunna "klona" (i stället för att "kopiera" data från) partition D: till den mindre disken.

Tidigare fanns även en viss vits med att ha flera partitioner på varje HDD för att snabba upp läsning/skrivning (tack vare kortare sidoförflyttning av läshuvudena).

Är det månne så att du missförstår med flit? Att windows skapar egna partitioner automatiskt har jag ju såklart inga problem med, men att medvetet partitionera upp diskar och ge dem flera bokstäver är i min mening helt onödigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

har du Secure boot så borde inte detta gå utan att installera om, eftersom det är knytet lite till vilken disk som används. Men jag kan inte säga säkert att det inte går.

Man stänger av det i BIOS/UEFI innan man klonar. När allt är klart slår på man på det ingen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har tidigare lattjat runt en del med diskar och partitioner, så där har jag ett hum. Nu vill jag dubbelkolla att jag inte kommer göra något kardinalfel.
Idén är att kunna uppgradera datorn utan att behöva göra en nyinstallation av Windows.

Nuläge:

• Samsung 860 EVO 1TB, C:, systemdisk med en del frekventa program och alltmer svällande Steam-bibliotek. Ca 75% av utrymmet nyttjas.

• Standard HDD, 2TB, D:, används till alla filer under "Mina..." (dokument, bilder, filmer, hämtade filer, etc), en del programvara och annat. Endast 511GB nyttjade.

• Någon äldre Kingston budget SSD 256GB, F:, slask. (Tidigare systemdisk.)

Önskat läge efter uppgraderingen:

• Samsung 980 PRO 2TB, C:, systemdisk med en del ytterligare program överförda från D:.

• Samsung 860 EVO 1TB, D:, dokumentsamling som nu.

• HDD 2TB, två partitioner; F:, slask, G:, ISO-image av tidigare C:.

• Kingston SSD, H:, slask.

Tänkt arbetsgång:

1. Installera Clonezilla på USB-minne, bootbart.

2. Konsolidera alla data på D:.
    Krymp D: så att 1TB frigörs.
    Skapa ny partition som upptar det frigjorda utrymmet.

3. (Boota Clonezilla och) skapa image av C: (inkluderande boot-data) på nya partitionen. (Fungerar som backup om något går fel senare.)

4. Installera ny SSD (980 PRO).

5. (Boota Clonezilla och) klona Samsung 850 till ny SSD.

6. Koppla bort Samsung 850 och starta om datorn. Verifiera Windows-boot från ny SSD.
    Kommer denna automatiskt betecknas C: ? Möjligen, förhoppningsvis, ...

7. Stäng av datorn, återinstallera Samsung 850, starta om.

8. Rensa Samsung 850:, hela disken (inklusive Windows dolda partition) och skapa en ny partition som omfattar hela disken. Kopiera D: till denna.

9. Byt namn på D: till ledig bokstav senare i alfabetet. Byt namn på nya partitionen till D:.

10. Formatera "gamla" D:.

11. Korrigera namn och enhetsbokstav på tillämpliga partitioner.

Tycker du går över ån efter vatten. Har du ledig SATA-port? Stoppa in den nya SSDn och kör kloningsverktyget direkt från Windows. Byt disk och startat om. Sedan kopplar du in din gamla SSD och gör vad du vill med den.

Att partitionera är meningslöst idag. Speciellt om OS ändå ligger på en annan disk.

Jag har använt Macrium men andra är säkert lika bra de också. Glöm bara inte att inaktivera Secure Disk innan (och slå på det när du är klar).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Behåll systemdisken som den är och flytta spelbiblioteket till 2TB disken bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

har du Secure boot så borde inte detta gå...

Secure Boot är ingenting jag aktivt valt eller aktiverat, så det borde inte vara ett problem.

Skrivet av Printscreen:

Är det månne så att du missförstår med flit? Att windows skapar egna partitioner automatiskt har jag ju såklart inga problem med, men att medvetet partitionera upp diskar och ge dem flera bokstäver är i min mening helt onödigt.

Jag är bara språkligt stringent:

• En fysisk disk kan delas upp i ett eller fler allokerade utrymmen.
    Utrymme som inte är allokerat kan inte nyttjas av operativsystemet.

• Ett allokerat utrymme kan användas för att skapa en eller fler partitioner.
    (Det man gör när man "formaterar" disken.)

• Operativsystemet kan (endast) använda utrymmet i partitioner till att lagra data.

Jag håller med om att det nu för tiden räcker med att använda en partition per fysisk disk, om man inte använder RAID eller JBOD som fördelar en partition över flera fysiska enheter, och det är så min dator kommer att vara konfigurerad när omflyttningen är klar.
Med fyra fysiska diskar (tre SSD och en HDD) blir det fyra partitioner.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klona nuvarande installation till nya - klart.

Windows kommer alltid ge systemdisk C:\
Undvik "för många diskar/partitioner" - Håll det rent.
En systemdisk med OS och nödvändiga program och en SSD med spel, thats it.
Övriga diskar för lagring/temporär backup alt. dela ut i nätverket så man kommer åt överallt.

Permalänk
Medlem

Stoppa in din nya NVMe, starta windows och kör samsung data migration
https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to...

Sen ställer om boot order i uefi. Om du vill ha en backup eller kopia på saker kan du lösa det då. Och flytta om saker och ändra partitioner.