Permalänk

Skarva CAT5e-kabel

Hej,
Vi har råkat skada en nätverkskabel i båten till Garmin Livescope. Det är en ingjuten CAT5e-kabel. Den är skärmad runt alla ledarna, allså inte för var och en.
Hur går jag till väga. Jag är inte jättebra på att löda.
Kan jag använda mig av denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Hur viktigt är det med skärmningen i kabeln, gissar att det försvinner i boxen?

Tacksam för hjälp,

Ha en fin kväll

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen funkar en skarv utan skärm men hur är det med fukt? Är det en vanlig inomhuskabel eller är det en fuktsäkrad kabel så att du egentligen skulle behöva nått fuktsäkrat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1.Måste det vara en skärmad kabel?

2.Du kan ju laga kabeln annars genom att göra din egen kontakt.

3. Kan du byta ut hela kabeln?

Tänker att den du länkade funkar nog utmärkt annars.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Islandern:

Hej,
Vi har råkat skada en nätverkskabel i båten till Garmin Livescope. Det är en ingjuten CAT5e-kabel. Den är skärmad runt alla ledarna, allså inte för var och en.
Hur går jag till väga. Jag är inte jättebra på att löda.
Kan jag använda mig av denna?

Hur viktigt är det med skärmningen i kabeln, gissar att det försvinner i boxen?

Tacksam för hjälp,

Ha en fin kväll

Det finns ju en box för skärmad kabel också. Men som sagt, behövs fuktsäkring?

Permalänk
Medlem

Det går väl att skarva, men systemet kostar 25 000-40 000kr uppskattningsvis? varför snåla in och inte köpa ny kabel, dessutom är det väl vettigt att få något heltätt med tanke på hur kablarna ser ut
skulle du ändå vilja laga sladden, så är det skarvning och krympslang i flera lager som gäller

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ska det hålla på sjön bör det nog vara lött och med krympslang..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ska det hålla på sjön bör det nog vara lött och med krympslang..

och använd krympslang med lim

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vulktejp är ju en annan klassiker om man vill väderskydda en skarv.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid dränka allt i silikon när du är klar för fuktsäkring.
Kan även tejpa med vulktejp.
Hur ligger kabeln? Är den i utsattläge? Om inte kan det räcka med att täta skarvlådan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Hej alla!
Skarven kommer vara inomhus i hytten på båten,kanske utsätts för normal luftfuktighet men inget mer än då.

Det stämmer, systemet kostar en del men kabeln är ingjuten i givaren så den går inte att byta annars hade jag absolut gjort det.

Men vad säger ni som har koll. Relativ inomhusmiljö, går de att köra på den från Kjell?

Tack för kommentarerna hitils!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Islandern:

Hej alla!
Skarven kommer vara inomhus i hytten på båten,kanske utsätts för normal luftfuktighet men inget mer än då.

Det stämmer, systemet kostar en del men kabeln är ingjuten i givaren så den går inte att byta annars hade jag absolut gjort det.

Men vad säger ni som har koll. Relativ inomhusmiljö, går de att köra på den från Kjell?

Tack för kommentarerna hitils!

Skarven fungerar men du kan få problem med längden på kabeln och varje par inte räcker ihop beroende om skarven är
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
Eller
1 1
2 2
3 3
4 4
Etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Skarven fungerar men du kan få problem med längden på kabeln och varje par inte räcker ihop beroende om skarven är
1 2 3 4 5 6 7 8
1 2 3 4 5 6 7 8
Eller
1 1
2 2
3 3
4 4
Etc

Jag har rätt mycket kabel över i hytten, så det finns att ta av, om de bar det du tänkte på?
Tack för ditt svar,