Behöver tips på hur jag ska konfigurera mitt LAN

Permalänk
Medlem

Behöver tips på hur jag ska konfigurera mitt LAN

Hej allihop!

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och upplägget här är lite annorlunda mot hur jag är van. Det finns 6st ethernet-portar placerade lite här och var i hemmet, vilket är en fördel då jag själv slipper att dra kablar överallt.

Det finns ett mediaskåp i metall med 6st RJ-45-uttag, och ett RJ-45-INK-uttag för TP-kablar. Sätter jag en kabel mellan t.ex. INK och port 1, så fungerar ethernet port #1 (i lägenheten) mot WAN(Internet).

Jag tror att tanken i upplägget är att man ska placera en router i mediaskåpet, problemet är dock att gör jag det så kan jag inte ha trådlöst nät i lägenheten (vilket är nödvändigt för alla IoT-prylar), och den kombinerade router jag har är dessutom för stor för mediaskåpet (antennerna får inte plats).

Så det jag har gjort är att aktivera ett av uttagen och satt min kombinerade router högt upp i ett av rummen. Men då kommer problemen med att de andra rummen då har inaktiva uttag.

Visst kan jag sätta en vanlig switch i mediaskåpet, men då hamnar ju anslutna enheter utanför mitt LAN, och får istället en global IP och direktanslutning mot Internet.

Min lösning just nu är att dra kablar från routern till de ställen där jag vill ha trådat, men känns som att jag förlorar på detta. Hur hade ni gjort? Tacksam för tips.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Köp en router utan WiFi som du placerar i mediaskåpet, placera därefter ut accesspunkter(en eller fler, beroende på storlek) som ansluts till dina portar runt om i lägenheten för att få trådlöst nät med bra täckning i hela lägenheten

Du kan förmodligen även använda din nuvarande router som accesspunkt genom att ändra i inställningarna på denne, så det räcker troligtvis med en t.ex. Edgerouter X (dock endast 5 portar) för att placera i mediaskåpet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Switch i mediaskåpet som stödjer VLAN.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fisk:

Hej allihop!

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och upplägget här är lite annorlunda mot hur jag är van. Det finns 6st ethernet-portar placerade lite här och var i hemmet, vilket är en fördel då jag själv slipper att dra kablar överallt.

Det finns ett mediaskåp i metall med 6st RJ-45-uttag, och ett RJ-45-INK-uttag för TP-kablar. Sätter jag en kabel mellan t.ex. INK och port 1, så fungerar ethernet port #1 (i lägenheten) mot WAN(Internet).

Jag tror att tanken i upplägget är att man ska placera en router i mediaskåpet, problemet är dock att gör jag det så kan jag inte ha trådlöst nät i lägenheten (vilket är nödvändigt för alla IoT-prylar), och den kombinerade router jag har är dessutom för stor för mediaskåpet (antennerna får inte plats).

Så det jag har gjort är att aktivera ett av uttagen och satt min kombinerade router högt upp i ett av rummen. Men då kommer problemen med att de andra rummen då har inaktiva uttag.

Visst kan jag sätta en vanlig switch i mediaskåpet, men då hamnar ju anslutna enheter utanför mitt LAN, och får istället en global IP och direktanslutning mot Internet.

Min lösning just nu är att dra kablar från routern till de ställen där jag vill ha trådat, men känns som att jag förlorar på detta. Hur hade ni gjort? Tacksam för tips.

Du sätter en router (har inget med wifi att göra) och kanske en switch i skåpet och så har du switchar och accesspunkter efter behov på de platser det behövs i rummen.

Eller är det dubbeluttag ute i rummen så du kan dra tillbaka trafik till mediaskåpet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du sätter en router (har inget med wifi att göra) och kanske en switch i skåpet och så har du switchar och accesspunkter efter behov på de platser det behövs i rummen.

Eller är det dubbeluttag ute i rummen så du kan dra tillbaka trafik till mediaskåpet ?

Alternativt om den router @fisk har stödjer vlan så kan han använda en managerbar switch och vlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Köp en router utan WiFi som du placerar i mediaskåpet, placera därefter ut accesspunkter(en eller fler, beroende på storlek) som ansluts till dina portar runt om i lägenheten för att få trådlöst nät med bra täckning i hela lägenheten

Du kan förmodligen även använda din nuvarande router som accesspunkt genom att ändra i inställningarna på denne, så det räcker troligtvis med en t.ex. Edgerouter X (dock endast 5 portar) för att placera i mediaskåpet.

Hmm, det gör ju att jag inte har någon nytta av utrustningen jag redan har.
Tack för tips!

Skrivet av smurfb:

Switch i mediaskåpet som stödjer VLAN.

Hmm, intressant. Har du någon tips på en sådan?

Skrivet av mrqaffe:

Det är dubbeluttag! Det kanske kan hjälpa?

Skrivet av Mayth:

Alternativt om den router @fisk har stödjer vlan så kan han använda en managerbar switch och vlan.

Det är en Asus RT-AX86U Trådlös router AX5700.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fisk:

Det är en Asus RT-AX86U Trådlös router AX5700.

Då drar du ut inkommande anslutning till din Asus och kopplar in i wanporten och så drar du tillbaka från en lanport till mediaskåpet där du placerar en switch och ansluter de andra uttagen.
Du kan använda i princip vilken liten enkel switch som helst i mediaskåpet om du inte har några speciella krav.
https://www.webhallen.com/se/product/167933-TP-Link-TL-SG105-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Välj då de uttag där du hamnar mest i mitten av bostaden koppla alltså in routern med två kablar skicka tillbaka till skåpet och sätt där en switch som fördelar ut till övriga uttag..

Edit: mrqaffe kom före med råge...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Toppen! Tack! Då ska jag köpa en liten switch och testa detta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu konfigurerat precis som ni tipsade @tuomi @mrqaffe

Det fungerade klockrent! Tack så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fisk:

Har nu konfigurerat precis som ni tipsade @tuomi @mrqaffe

Det fungerade klockrent! Tack så mycket.

Bra att du fått ordning på lanet, kabel äger

Visa signatur