Svensk sida visade sig vara bluff från Kina

Permalänk
Medlem

Svensk sida visade sig vara bluff från Kina

Som rubriken lyder så trodde jag att jag hittat en svensk shoppingsida. Jag granskade allt och hemsidan såg väldigt proffsig ut. Efter att jag klickat hem 2 par skor fick jag någon dag efter en bekräftelse på att paketet är på väg, från Kina!

Jag har pratat med en tjej som fått hem likadana skor och sett bilderna. Ingenting med hennes skor stämmer överens med de bilder både hon och jag såg på hemsidan. Jag valde att betala med klarna när varan kommit. Min fråga är nu: Kan jag skita i att betala och hämta ut paketet när det kommer? Vad jag förstått på tjejen finns ingen kundtjänst att få hjälp av.

Vill bara inte hamna hos inkasso eller nåt och har ingen erfarenhet av hur det funkar att bara skita i att hämta ut nåt..

Permalänk

Har du valt fakturabetalning via Klarna så tycker jag att du hämtar ut paketet och om det inte är vad du beställt så betala inte och vänd dig till Klarna så får du hjälp. Har själv ett liknande ärende sedan slutet av mars där dom stoppat betalningen till leverantören i väntan på min betalning. Jag har meddelat att betalning kommer så fort jag fått det jag har beställt. Så nu väntar jag bara på leverans. Det är fördelen med att välja faktura man får ett påtryckningsmedel mot leverantören. Ingen vara inga pengar, att det sedan tar tid kan ju vara surt men det har i alla fall inte kostat något.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Konsumenträtt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av malint:

Kan jag skita i att betala och hämta ut paketet när det kommer? Vad jag förstått på tjejen finns ingen kundtjänst att få hjälp av.

Vill bara inte hamna hos inkasso eller nåt och har ingen erfarenhet av hur det funkar att bara skita i att hämta ut nåt..

Du ska i alla fall inte bara strunta i fakturan, då kan du definitivt få problem. Ett formellt, skriftligt, bestridande är bra att ta till om inget annat hjälper.

Även om Klarna är ett skitföretag så är det inte troligt att de gör affärer med ett företag som inte följer svensk lag. Enligt distansavtalslagen ska du få information om kontaktuppgifter till säljaren innan ett avtal ingås. Förslagsvis kollar du därför själv upp vilken kontaktinformation som finns till företaget, vilket du redan borde ha gjort om du faktiskt kollade upp sajten noga.

Du har i huvudsak två alternativ: Ångerrätten enligt distansavtalslagen och reklamation enligt konsumentköplagen. Det förstnämnda kan du göra av vilken anledning som helst, inom 14 dagar efter leverans (eller före leverans) men då är du i värsta fall ansvarig för att betala returfrakten till Kina. Att låta paketet gå tillbaka utan att hämta ut det kan funka både bra och dåligt. Om du reklamerar har säljaren rätt att göra omleverans av en icke felaktig vara -- i det läget så är det även bra att ha god dokumentation av vad man faktiskt beställde. Reklamation förutsätter att du hämtat ut paketet. Om du reklamerar har du rätt enligt konsumentköplagen att hålla inne betalningen, vilket Klarna kommer hjälpa dig med (enligt inlägget ovan).

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för en sida som heter fash svensson som var på svenska. Beställde en vara - upptäckte att den levereras från kina och fick betala tullavgift. Efter hämtad varan upptäckte jag att det inte alls motsvarade beskrivning eller varan på bild. Stoppade betalningen genom Klarna och fick hjälp av deras support. Det tog 3 månader att få Klarna att förstå att detta företag lurades men till slut avskrev dem fakturan. Lycka till.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra val att betala med faktura från Klarna när du beställer saker, det ger dig chans att kolla på varan innan du betalar. Du ska så klart hämta ut paketet. Stämmer inte varan så kontaktar du företaget samt pausar fakturan hos Klarna med hänvisning till att det är fel vara.

Skulle Klarna ändå hävda att du ska betala fakturan, vilket jag inte tänker mig att de gör, så bestrider du den. En fordran som har en tvist kan inte drivas in. Skulle Klarna mot förmodan skicka kravet till Kronofogden så skickar du dem en kopia på din bestridan och så händer inget mer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Jag råkade ut för en sida som heter fash svensson som var på svenska. Beställde en vara - upptäckte att den levereras från kina och fick betala tullavgift. Efter hämtad varan upptäckte jag att det inte alls motsvarade beskrivning eller varan på bild. Stoppade betalningen genom Klarna och fick hjälp av deras support. Det tog 3 månader att få Klarna att förstå att detta företag lurades men till slut avskrev dem fakturan. Lycka till.

Det låter som nåt liknande jag beställde ifrån. Har inte hur mycket fritid som helst så det smidigaste får väl vara att bara betala skiten och skänka till myrorna. Och sedan sluta att vara så naiv och gå på liknande i framtiden 😴

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av malint:

Det låter som nåt liknande jag beställde ifrån. Har inte hur mycket fritid som helst så det smidigaste får väl vara att bara betala skiten och skänka till myrorna. Och sedan sluta att vara så naiv och gå på liknande i framtiden 😴

Det tar inte mycket tid att skriva till företaget att det inte är rätt och sedan pausa fakturan hos Klarna. Hittar du inga kontaktuppgifter på säljarens hemsida så kan du bara pausa med hänvisning till att det är fel produkt samt att du inte vet hur du ska kontakta säljaren. Klarna kommer att ta kontakt med säljaren. Det är inte mycket jobb.

Jag köper i princip inte kläder och skor på nätet just för att det är svårt att få en uppfattning om hur de kommer att se ut. I de sällsynta fall då jag beställt på nätet så har jag vetat precis vad jag var ute efter, tex för att jag kollat på varan i butik eller för att dottern vill ha ett par exakt likadana skor som kompisen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det tar inte mycket tid att skriva till företaget att det inte är rätt och sedan pausa fakturan hos Klarna. Hittar du inga kontaktuppgifter på säljarens hemsida så kan du bara pausa med hänvisning till att det är fel produkt samt att du inte vet hur du ska kontakta säljaren. Klarna kommer att ta kontakt med säljaren. Det är inte mycket jobb.

Jag köper i princip inte kläder och skor på nätet just för att det är svårt att få en uppfattning om hur de kommer att se ut. I de sällsynta fall då jag beställt på nätet så har jag vetat precis vad jag var ute efter, tex för att jag kollat på varan i butik eller för att dottern vill ha ett par exakt likadana skor som kompisen.

Nej det är klart.. om man får hjälp från Klarna borde det gå relativt smidigt. Men det är sällan det bara flyter på. Vi får hoppas jag har hjälpen på min sida denna gång! Tack för feedback 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av malint:

Nej det är klart.. om man får hjälp från Klarna borde det gå relativt smidigt. Men det är sällan det bara flyter på. Vi får hoppas jag har hjälpen på min sida denna gång! Tack för feedback 🙏

De har chatsupport som är hyfsat OK, så inte så jobbiga att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malint:

Klarna är faktiskt riktigt smidiga att kontakta via deras app. Du kan dessutom pausa fakturan själv och sedan välja varför du valt att pausa den. Ett ärende skapas automatiskt (har jag för mig?) och du får svar nästan direkt Har gjort det själv två gånger där det antingen vart strul med fakturan/fel pris eller fel vara m.m. Alltid fått den hjälp jag förväntat mig. Klarna kommer kontakta företaget som det gäller och ta det vidare därifrån.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av malint:

Klart man inte gör, man måste bestrida och låta Klarna ta smällen så inte andra människor blir lurade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Klarna är faktiskt riktigt smidiga att kontakta via deras app. Du kan dessutom pausa fakturan själv och sedan välja varför du valt att pausa den. Ett ärende skapas automatiskt (har jag för mig?) och du får svar nästan direkt Har gjort det själv två gånger där det antingen vart strul med fakturan/fel pris eller fel vara m.m. Alltid fått den hjälp jag förväntat mig. Klarna kommer kontakta företaget som det gäller och ta det vidare därifrån.

Jaha.. det lät ju inte så omständigt ändå! Då ska jag testa det, tack! 🙏😀