Be Quiet avtäcker fläktserien Silent Wings 4

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet avtäcker fläktserien Silent Wings 4

Tyska Be Quiet satsar på högre statiskt tryck med sina nya Silent Wings 4-fläktar, vilket ska göra dem mer lämpliga kandidater för montering på radiatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ser trevliga ut!
återstår att se hur dom fungerar i realiteten.
Även roligt med fläktnyheter som inte enbart är med nya RGB-produkter från fler aktörer än Noctua.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Jag har skor för relativt mycket pengar, men det finns ju foppatofflor som fyller samma funktion.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

”Det räcker väl” gäller för det mesta. Men entusiaster (inom valfritt område) är mer villiga att betala dubbelt för 5% extra prestanda. Så har det alltid varit.

För att få fram den där 5% extra prestandan krävs det betydligt mer ”research and development” = produkten blir dyrare.
Det är så vi gör framsteg inom teknik.

Om inte de där entusiasterna hade funnits och varit villiga att betala för det bästa så har utveckligen också saktat ned.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tycker fläktarna ser likadana ut och verkar prestera likadant, med skillnaden att den får en ny siffra och priset går upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag har skor för relativt mycket pengar, men det finns ju foppatofflor som fyller samma funktion.

Skrivet av ronz:

”Det räcker väl” gäller för det mesta. Men entusiaster (inom valfritt område) är mer villiga att betala dubbelt för 5% extra prestanda. Så har det alltid varit.

För att få fram den där 5% extra prestandan krävs det betydligt mer ”research and development” = produkten blir dyrare.
Det är så vi gör framsteg inom teknik.

Om inte de där entusiasterna hade funnits och varit villiga att betala för det bästa så har utveckligen också saktat ned.

Skrev främst inlägget ovan för att skapa lite diskussion, klart jag förstår att man kan betala mycket mer för lite bättre, det är ju hela poängen med Nvidias strategi på grafikkortssidan (allt över 3080 åtminstone)

I det här fallet med fläktar får man ju dock inte direkt bättre prestanda (fps och liknande), utan främst RGB och/eller marginellt tystare. Noctua D15 vs CM H212 är faktiskt skillnad i spelprestanda eftersom man kan klocka högre, och dessutom lägre ljudnivå

Men att betala den skillnaden bara för fläktar, där går min gräns

Permalänk
Inaktiv

Hoppas då att priset på SW3 går ner lite så jag kan komplettera mitt bygge med fler SW3-fläktar

Permalänk
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Artic fläktar e ju bra. Har för mig att chassi fläkten Artic p12 fick bra betyg på tester 👍🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Artic 12 LP är väl en lågprofils- processorkylare. Visst är den ganska billig, men ändå lite kontraproduktivt att stoppa in 5 sådana i chassit. 😋

Själv vill jag ha så mycket prestanda som möjligt till så låg ljudnivå som möjligt, och då brukar priset dra iväg en del. För dynamisk hastighet dvs. Kör man statiskt är det enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Har aldrig förstått varför folk ska lägga tusentals kronor på en processor. Datorn bootar ju även om man köper den billigaste. Det räcker väl? Och grafikkort behöver man ju inget extra för det finns IGP som man får på köpet med processorn. Och chassi... Varför då? Går ju fint att lägga komponenterna löst på golvet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på att köpa en högvarvig version? Dom har ju PWM så dom går ju ändå ner till rätt varvtal?
Finns väl ingen nackdel med att köpa dom lite mera högvarviga?

Skrivet av Darc:

Tycker fläktarna ser likadana ut och verkar prestera likadant, med skillnaden att den får en ny siffra och priset går upp.

Ja det kanske är så att dom har peakat när det kommer till sin design. Sedan är det väl en märkesgrej. Alla vet ju hur bra rykte / following Noctua har och det är det man vill ha.

Med det sagt så brinner dom ju för prestanda, det finns många grejer som man kan jobba på, magnetlager och design kostar väl en del att designa / testa sig fram!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Genom åren så har provat en massa andra märken utöver Noctua eftersom jag tycker de är lite överskattade och dyra. Men enligt min erfarenhet så är billigare märken inte nödvändigtvis så många procent sämre, däremot så har de kortare livslängd och större variation mellan exemplaren i ljudnivå, PWM-tickande osv.

Jag köpte t.ex. 4 st 140mm-fläktar (av nåt märke jag glömt bort) som jag tyckte var minst lika bra som Noctua, till halva priset. MEN bara i början. Efter 6-24 månader så hade alla fläktarna fått något skrapande eller tickande ljud och fick bytas ut. Har fått byta ut fläktar i gamla nätagg och så också. Däremot kan jag inte minnas att jag har fått slänga någon Noctua-fläkt faktiskt. Har även en 120mm Be Quiet som hållit bra i 24/7- servern.

Permalänk
Medlem

Om pengar är en trång sektor när man bygger sin dator är det väl självklart att den där tusenlappen man tänkt lägga på fläktar kanske skulle kunna gå till ett snäpp bättre CPU eller GPU, och så får det duga med billigare fläktar för kylning, om prio är beräkningsprestanda.
Men om man även värdesätter att ha en bra ljudnivå, temperatur och kanske design. Och antingen kan göra avkall på beräkningsprestanda eller kan lägga lite extra för att få både och. Då är det klart att det är bra att det finns alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad är det för skillnad på att köpa en högvarvig version? Dom har ju PWM så dom går ju ändå ner till rätt varvtal?
Finns väl ingen nackdel med att köpa dom lite mera högvarviga?

PWM eller inte har ju egentligen inget med det att göra, har ju kunnat styra fläktar genom spänningsreglering långt innan PWM kom.

Men tillbaka till frågan:
För en vanlig användare är det rätt onödigt egentligen. En eventuell nackdel som rör vissa serier är att högvarviga versionen inte bara snurrar snabbare på max, utan de även har en högre lägstahastighet, vilket gör att man inte kan få datorn lika tyst i viloläge.
Sedan om man skall täcka ett större varvtalsspann på samma PWM område, så kommer du att tappa i finjusteringsmöjligheterna i regleringen.

Med vanlig användare menar jag personer som har datorn vid skrivbordet man sitter.
Börjar man komma med speciallösningar så som att ha datorn i dedikerat serverrum eller mining, etc. där ljudnivån inte spelar någon roll och man vill ha maximal kylning så är ju högvarviga mer OK.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om fler tillverkare kunde eller ville anamma Intels fläktkoncept dom dom körde med i nån ghost canyon nuc eller vad den nu hette som kom för 1-2 år sen. Var i vilket fall fläktar som inte behövde kablar för att strömmatas, utan det var nån magnetisk kontakt som gick i nåt spår i toppen på chassit om jag fattade det rätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag har skor för relativt mycket pengar, men det finns ju foppatofflor som fyller samma funktion.

Ja, bruna fläktar är ju bara en mode-grej

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

På 120mm fronten känns dom rätt så meningslösa då det finns bättre alternativ, men 140mm är dom välkomna då det behövs mer konkurrens där.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Jag hade en långdragen utvärdering där jag kom fram till Silent Wings 3. Jag använder 10 st 120mm i min dator. 6st intag, 1st utblås samt 3st med högre varvtal för utblås över 360 radiator. Datorn är nästan ljudlös trots klockad ryzen 5900x samt RTX3080. Jag har satt fläktstyrningar som styrs av temperaturer. Med SW kan man köra från ca 20% PWM, och dom fungerar fint i låga varvtal.
Runt 800rpm så kan man göra ett dovt hummande, vid 1000rpm så har ljudnivån knappt ökat.

Alla jag visat mitt bygge för har vart imponerade över ljudnivån. Vid spelande så har jag drygt 500rpm på intaget, 700rpm på radiatorn samt 300rpm över bakre. Processorn är under 50 grader, grafikkortet mår oxå bra. Jag har lagt en ”flush funktion” om parollen skulle gå till 70 grader, eller grafikkortet till x grader. Det har dock aldrig inträffat, förutom vid testning och extrem strömbudget.

Jämför man SW3 med en ”billig” fläkt så flyttar den mer luft och låter mindre vid samma varvtal. Dessutom så börjar den rotera vid lägre start spänning. Bryr man sig inte om ljudet, eller har enklare komponenter så kan man köra med vad som helst. Det är kul att utvecklingen går framåt och det finns något till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag har skor för relativt mycket pengar, men det finns ju foppatofflor som fyller samma funktion.

Ska du promenera en mil är det ganska stor skillnad i komfort mellan ett par bra skor och foppatofflor. Frågan är om skillnaden är lika stor mellan en dyrare och en billigare 140mm fläkt... De är i grunden ganska enkla även om tillverkarna ofta använder stora ord för att få dem att verka mer speciella än dem är. Har ett gäng billiga Fractal Design fläktar som snurrat i mitt chassi sedan 2013. Har bara behövt byta ut en p.g.a. missljud för ett par år sedan annars fungerar de alldeles utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har ett gäng billiga Fractal Design fläktar som snurrat i mitt chassi sedan 2013. Har bara behövt byta ut en p.g.a. missljud för ett par år sedan annars fungerar de alldeles utmärkt.

Och själv bytte jag ut alla nya Fractal Design fläktar jag fick med chassit och AIO-kylaren för de var ej tillräckligt tysta. Kostade 2500 kr för 9st Noctua fläktar. Skillnaden var stor och jag tyckte det var värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har aldrig förstått varför folk ska lägga tusentals kronor på en processor. Datorn bootar ju även om man köper den billigaste. Det räcker väl? Och grafikkort behöver man ju inget extra för det finns IGP som man får på köpet med processorn. Och chassi... Varför då? Går ju fint att lägga komponenterna löst på golvet

Just det, och om man lägger dem nära balkongdörren, som man självklart håller öppen, så har man ju kylningen ordnad också. Kanske behövs extra drag genom lite öppna fönster till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Och själv bytte jag ut alla nya Fractal Design fläktar jag fick med chassit och AIO-kylaren för de var ej tillräckligt tysta. Kostade 2500 kr för 9st Noctua fläktar. Skillnaden var stor och jag tyckte det var värt det.

Jag bytte alla fläktar mot Be Quiet Silent Wing 3 PWM. Kostade en slant det med men skillnaden i ljud var värt det. Nu måste man lägga örat till för att höra att datorn är igång.

Permalänk
Medlem

Angående hela den här diskussionen om fläktar och pris så har jag nästan alltid hållt mig till Noctua, men har också köpt Arctics P12 och P14 i fempack. Det är sjukt prisvärda fläktar även om de vid vissa varvtal ger ifrån sig ett visst motorljud. Men det går att justera med fläktkurvor och liknande. Priset är svårslaget, de presterar väldigt bra och har en behaglig ljudprofil.

Sedan är det ju så att jag aldrig haft en Noctuafläkt som börjat göra missljud och liknande, och det är värt en hel del! Nu får de gärna släppa NF-A14x25 så blir det fler fläktar som ska inhandlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Som i alla hobbys så finns det massor av folk som är beredda på att spendera massor av pengar för bara någon procent förbättring av prestanda. Kolla bara cykelsporten där en cyklar kan skilja flera tusentals kronor bara för att de har bättre materiel soom leder till en lättare cykel. Eller bilentusiaster som bygger bilar som skulle kunna vara med på internationella biltävlingar men som de bara kör med några mil med på sommaren. Precis som i bilvärlden så finns det folk i datorvärlden som är nöjda med de delar man får med i sitt originalköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad är det för skillnad på att köpa en högvarvig version? Dom har ju PWM så dom går ju ändå ner till rätt varvtal?
Finns väl ingen nackdel med att köpa dom lite mera högvarviga?

En nackdel är som sagt att man inte alltid kan gå ner så lågt som man kanske vill, drar man ner hastigheten för mycket så orkar motorn inte driva bladen och fläkten stannar. Många högvarviga fläktar kan bara gå ner till 500-800 RPM, vilket kan vara på gränsen om man vill ha en tyst dator.

Sen kan det finnas andra orsaker också. Själv har jag t.ex. problemet att mitt moderkort (Asus X570-Pro) "hjälpsamt" tvingar upp fläktkurvan till 100% runt 70-80°C nånstans, och min 3900X kan bli rätt varm. Så även fast jag bara har 1500 RPM-fläktar så använder jag fläktmotstånd till varenda fläkt för att sänka deras maxhastighet.

Permalänk
Medlem

Får testa nån gång jag finner en ursäkt. Har behövt rensa i fläktlådan nyligen. Blivit för många "nog bra att ha" med åren

Mina favoriter har blivit Arctic P12/P14 (och BioniX), Fractal Dynamic X-2, Fractal Aspect och Scythe Gentle Typhoon (dom gamla man har kvar). På shitlistan har jag Corsairfläktar, sådana som följer med deras AIOs osv, vilka känns som e-waste för mig. Oftast rejält högljudda.

För radiatorer har jag valt Arctic främst för ljudbilden som är behaglig och inte så märkbar när moderkortet får för sig att snabbt rampa fläktarna vid någon värmespik. Noctuas fläktar just för radiatorer har jag inte tyckt imponerat något vidare tidigare. Typ behövt gå PPC-serien för att matcha andra märken och de låter som förväntat ganska mycket. Numera finns ju NF-A12x25 som är väldigt fina, men smakar det så kostar det.

Fractals fläktar är fina, tysta (särskilt DC-varianterna), billiga men verkar ganska sköra. Slänger jag bara ner en sån i fläktlådan och staplar något mer ovanpå så kan jag räkna med missljud nästa gång jag försöker installera den någonstans.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrev främst inlägget ovan för att skapa lite diskussion, klart jag förstår att man kan betala mycket mer för lite bättre, det är ju hela poängen med Nvidias strategi på grafikkortssidan (allt över 3080 åtminstone)

I det här fallet med fläktar får man ju dock inte direkt bättre prestanda (fps och liknande), utan främst RGB och/eller marginellt tystare. Noctua D15 vs CM H212 är faktiskt skillnad i spelprestanda eftersom man kan klocka högre, och dessutom lägre ljudnivå

Men att betala den skillnaden bara för fläktar, där går min gräns

För många är en tystare dator värt ett par hundralappar eller till och med tusenlappar. En Noctua A12x25 eller Phanteks T30 flyttar ca 25-30% mer luft vid samma dB i följande test när du utsätter den för lite motstånd (kylare, radiator, restriktivt chassi etc.), så då kan du ju sänka rpm och ljudnivå rätt rejält utan att ge avkall på kylningen. Och då har de inte ens jämfört med diverse billiga skräpfläktar

https://www.techpowerup.com/review/phanteks-t30-120-fan/5.htm...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Artic 12 LP är väl en lågprofils- processorkylare. Visst är den ganska billig, men ändå lite kontraproduktivt att stoppa in 5 sådana i chassit. 😋

Själv vill jag ha så mycket prestanda som möjligt till så låg ljudnivå som möjligt, och då brukar priset dra iväg en del. För dynamisk hastighet dvs. Kör man statiskt är det enklare.

Helt rätt, jag vet inte var det extra ’L’et kom från...
Menade Arctic P12:
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

För många är en tystare dator värt ett par hundralappar eller till och med tusenlappar. En Noctua A12x25 eller Phanteks T30 flyttar ca 25-30% mer luft vid samma dB i följande test när du utsätter den för lite motstånd (kylare, radiator, restriktivt chassi etc.), så då kan du ju sänka rpm och ljudnivå rätt rejält utan att ge avkall på kylningen. Och då har de inte ens jämfört med diverse billiga skräpfläktar
https://tpucdn.com/review/phanteks-t30-120-fan/images/cfm-per-dba-1250.png
https://www.techpowerup.com/review/phanteks-t30-120-fan/5.htm...

Mer skillnad än jag trodde, men ledaren är lite fusk då den är 30mm tjock

Frågan är också om två billiga vs en dyr eller två noctua i chassit vs 5 P12

Oklart för mig om man ser det från rent värdeperspektiv om skillnaden i verkligheten är så tydlig som den grafen visar