Köpt ny mobil - redan repad?

Permalänk

Köpt ny mobil - redan repad?

Hej!

Jag köpte en Xiaomi Poco Pro X3 nu i veckan och har redan fått något som liknar en repa ( mer som en fläck ) på skärmen. Har försökt googla och verkar som att den kommer med något plastskydd över skärmen direkt från fabrik? Går detta att ta av och byta mot tex skydd i härdat glas? Undrar även hur man tar bort är det bara att försöka dra av det?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om den har ett skärmskydd så kan du ta bort den ja, leta i hörnen så blir det enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej!

Jag köpte en Xiaomi Poco Pro X3 nu i veckan och har redan fått något som liknar en repa ( mer som en fläck ) på skärmen. Har försökt googla och verkar som att den kommer med något plastskydd över skärmen direkt från fabrik? Går detta att ta av och byta mot tex skydd i härdat glas? Undrar även hur man tar bort är det bara att försöka dra av det?

Tacksam för svar!

kineslurarna kommer i 99,99% av fallen med förapplicerade skärmskydd av plast från fabrik och det är bara att dra av det och byta ut mot något annat eller köra naturellt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kineslurarna kommer i 99,99% av fallen med förapplicerade skärmskydd av plast från fabrik och det är bara att dra av det och byta ut mot något annat eller köra naturellt

Samsung också. Hade en på jobb som satte härdat glas över plasten från fabrik på en S22 S21 och sen undrade varför touchen inte fungerade så bra...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Samsung också. Hade en på jobb som satte härdat glas över plasten från fabrik på en S22 och sen undrade varför touchen inte fungerade så bra...

Pillar av dom direkt, skyddar inte för fem öre nuförtiden när skärmarna är gorilla glas och allt annat möjligt, däremot är skärmskydd bra att ha på spruckna skärmar som fortfarande är brukliga.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Pillar av dom direkt, skyddar inte för fem öre nuförtiden när skärmarna är gorilla glas och allt annat möjligt, däremot är skärmskydd bra att ha på spruckna skärmar som fortfarande är brukliga.

”Glass is glass, and glass breaks.” /JerryRigEverything
Jag rekommenderar både skärmskydd och skal. Jag har sett alltför många krossade mobiler.
Men jag inser förstås att det är en fråga om status att kunna flasha en mobil utan ordentligt kross-skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Pillar av dom direkt, skyddar inte för fem öre nuförtiden när skärmarna är gorilla glas och allt annat möjligt, däremot är skärmskydd bra att ha på spruckna skärmar som fortfarande är brukliga.

gorillaglas repar ju dock fortfarande

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

gorillaglas repar ju dock fortfarande

Jag har inte haft problem med repor sen Gorilla Glass 3 iallafall men brukar heller inte ha telefonen ihop med nycklarna och kör enbart silikonskal runtom för stötskydd och inget skärmskydd och har aldrig lyckats förstöra en skärm sen jag började ha "smart" phones 2009.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Samsung också. Hade en på jobb som satte härdat glas över plasten från fabrik på en S22 och sen undrade varför touchen inte fungerade så bra...

S22 kommer dock utan förinstallerat skydd

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlixSPQR:

”Glass is glass, and glass breaks.” /JerryRigEverything
Jag rekommenderar både skärmskydd och skal. Jag har sett alltför många krossade mobiler.
Men jag inser förstås att det är en fråga om status att kunna flasha en mobil utan ordentligt kross-skydd.

Haft skal på senaste tre telefonerna för både mig och frugan. Skyddar fronten samt så kan man ha körkort och liknande med sig utan att behöva en extra attiralj i form av någon sorts plånbok. Inga repor eller spruckna displayer för nån av oss.

Vem skulle bry sig om jag hade en flashig mobil eller ej? Jag skulle själv däremot bry mig förbannat mycket om jag fick en stor spricka eller repa rätt över displayen... Jag förstår givetvis att du var ironisk och jag håller med fullkomligt!

Xiaomi 12 Pro kommer för övrigt med förinstallerat skydd. Dock kan kvalitén diskuteras

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Men jag inser förstås att det är en fråga om status att kunna flasha en mobil utan ordentligt kross-skydd.

Nej, mer att jag inte vill göra mobilen otympligare med extra skal eller skydd som förstör känslan av touchen/telefonen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

kineslurarna kommer i 99,99% av fallen med förapplicerade skärmskydd av plast från fabrik och det är bara att dra av det och byta ut mot något annat eller köra naturellt

Den kom med sånt plast som man drog av men sen verkar där sitta ytterligare ett skydd till på den om man tittar runt kameralinsen. Får dra av den sen när jag fått tag i nytt skärmskydd.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

S22 kommer dock utan förinstallerat skydd

Säkert? Hmm, då var det en S21.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Säkert? Hmm, då var det en S21.

Yes, helt säker S21 hade skydd men de slutade med det på S22, Får väl se om de kommer tillbaka eller inte

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2