CPU Fan not detected! - Varje gång innan jag har kopplat in och ut fläkten.

Permalänk

CPU Fan not detected! - Varje gång innan jag har kopplat in och ut fläkten.

Hej!

Min CPU fläkt har börjat bete sig märkligt de senaste veckorna. I princip varje gång när jag har stängt av datorn, så har jag fått ett felmeddelande vid uppstart som säger att CPU fläkten inte hittas. Detta har stämt förutom första gången, då spann den för fullt, visade t.om. RPM tal i BIOS. Sen efter det så har den faktiskt inte kört. När jag startade upp denna gång (efter att kopplat in och ut fläkten) så kunde jag se att fläkten gick i små bursts bara.

Vad tror ni att detta kan bero på? Är det fläkten eller kan det vara kopplat till mängden ström som ges? Jag har nyligen även kopplat in alla mina chassi fläktar efter att jag upptäckt att 2/3 enbart var ikopplade innan. Jag har idag en 750W PSU inkopplad i en rigg med:

Intel i7-9700K
Asus Prime Z390-A
Gigabyte Geforce RTX 2070

PSUn är dock 10+ år gammal nu, så den kan ju sjunga på sista refrängen kan jag tänka mig också.

Tacksam för all hjälp på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordRunar:

Hej!

Min CPU fläkt har börjat bete sig märkligt de senaste veckorna. I princip varje gång när jag har stängt av datorn, så har jag fått ett felmeddelande vid uppstart som säger att CPU fläkten inte hittas. Detta har stämt förutom första gången, då spann den för fullt, visade t.om. RPM tal i BIOS. Sen efter det så har den faktiskt inte kört. När jag startade upp denna gång (efter att kopplat in och ut fläkten) så kunde jag se att fläkten gick i små bursts bara.

Vad tror ni att detta kan bero på? Är det fläkten eller kan det vara kopplat till mängden ström som ges? Jag har nyligen även kopplat in alla mina chassi fläktar efter att jag upptäckt att 2/3 enbart var ikopplade innan. Jag har idag en 750W PSU inkopplad i en rigg med:

Intel i7-9700K
Asus Prime Z390-A
Gigabyte Geforce RTX 2070

PSUn är dock 10+ år gammal nu, så den kan ju sjunga på sista refrängen kan jag tänka mig också.

Tacksam för all hjälp på förhand!

Testa ladda "optimized defaults" och se om det avhjälper problemet. Annars uppdatera bios.

Permalänk

går fläkten trögt?

isf har fläkten gjort sitt (lagret är slutkört) och är dax att byta ut.

när de börjar gå trögt så kan de ge fenomenet du nämner med att den är för seg upp i varv så bioset larmar på för lågt varvtal bid boot och att den ibland inte orkar snurra igång fläkten och den bara står och rycker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Testa ladda "optimized defaults" och se om det avhjälper problemet. Annars uppdatera bios.

Ok! Testar det! EDIT: Hmm, har kommit till steget med att uppdatera bios, men vet inte riktigt om jag vågar. Så fort datorn startar igång får jag ju boot problem, tänker att det kanske kommer ställa till med installationen?

Skrivet av Rouge of Darkness:

går fläkten trögt?

isf har fläkten gjort sitt (lagret är slutkört) och är dax att byta ut.

när de börjar gå trögt så kan de ge fenomenet du nämner med att den är för seg upp i varv så bioset larmar på för lågt varvtal bid boot och att den ibland inte orkar snurra igång fläkten och den bara står och rycker.

Ja, alltså just nu går den ju trögt! Innan när jag har fått igång den tycker jag annars att den körts för fullt. Men kanske är sista rycket som du säger och att jag har kunnat följa dess gradvisa förfall!

EDIT: Precis installerat en ny fläkt och den kör på! Tack för hjälpen!
Blir nog att uppdatera BIOS samtidigt ändå, nu när den ändå är igång!

Uppdatering