Permalänk

Modifiera PSU (hobby bygge)

Hej,

Jag bygger ihop en dator som ett projekt. Lär säljas när jag är färdig. Det jag håller på att sätta ihop i ett litet Packardbell chassi på 40cm x 25cm x 9cm är:

Moderkort: Asus H81M-R, mATX
CPU & Kylare: i7-4770 med Arctic Alpine CO
CD/DVD reader: gammal HP i standard storlek
Storage: 1st Seagate Barracuda 500GB 3,5 tum(tunn version) och 1st Toshiba SSD 2,5tun 480GB.
CPU: MSI GTX GeForce 1050 Ti Low profile.

Jag har testat starta datorn(ja allt fick plats efter en del meck och med förlängningssladdar). GPU har jag inte fått ännu men det tar jag då.

Min fråga är då:
Original PSU är bara på 240w, jag har kollat och kommit fram till att jag behöver en på minst 350w vilket jag har hittat och testat. Det är en ACBELL API4FS40-030L som troligen är en server PSU. Nu är det så att denna passar perfekt i detta lilla chassi men den låter som en jetmotor.

Det jag vill göra är att byta de två 40mm fläktarna som sitter på mot ett par Noctua 40mm. Problemet är att fläktarna som sitter på är chd4012fb-o(1)(e) med cfm på 18,67 medans Noctuas 40mm har en cfm på strax över 5 cfm.

Tror ni det är säkert att göra detta bytet eller kommer Noctua fläktarna helt enkelt vara för klena.

Fläktarna sitter på var sin enda på PSU. En som suger in och en så blåser ut. PSU har måttet 30cm x 8cm x 4cm.

Med Vänlig Hälsning
Nathan Ikonen

Felstavning
Permalänk
Medlem

Klart det fungerar, frågan är snarare hur länge och om du kommer kunna belasta det till 100% med fläktar som inte alls flyttar lika mycket luft.

Är du osäker, köp ett nytt nätaggregat för dina behov.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Klart det fungerar, frågan är snarare hur länge och om du kommer kunna belasta det till 100% med fläktar som inte alls flyttar lika mycket luft.

Är du osäker, köp ett nytt nätaggregat för dina behov.

Saken är den att detta är den enda PSU jag hittat som faktiskt passar i chassit( bortsett från de 220-280w som finns i färdigbyggd små chassi). Jag har bara 5cm höjd, 9cm bredd men 30cm längd för PSU i chassit. Finns ingen ny PSU att köpa som passar.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite väl illa att sälja ett bygge med potentiell brandfara när man modifierar en nätdel.
Den är ju gjord för att klara 350 w med de fläktarna, om du byter dom till fläktar som flyttar inte ens en tredjedel så är det ju risk för överhettning redan runt 100w belastning.

Permalänk
Rekordmedlem

Du söker alltså en Flex atx nätdel ? Jag tror inte du ska välja serverdelar om du försöker få det tyst för de brukar låta mycket och de lär behöva luftflödet för att kylas, de är helt enkelt inte designade med nån tanke på att vara tysta.

Det verkar finnas Flex atx nätdelar som är 80+ Platinum klassade och de är i så fall de som behöver minst kylning och alltså troligen kan vara tystast eller i vart fall kan klara sig med det lägsta luftflödet för att kylas.
https://www.fspgroupusa.com/ecommerce/ipc-psu/flex/500w/fsp50...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av holo:

Känns ju lite väl illa att sälja ett bygge med potentiell brandfara när man modifierar en nätdel.
Den är ju gjord för att klara 350 w med de fläktarna, om du byter dom till fläktar som flyttar inte ens en tredjedel så är det ju risk för överhettning redan runt 100w belastning.

Säljer såklart inget som jag inte är säker på, därför jag är här bla

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du söker alltså en Flex atx nätdel ? Jag tror inte du ska välja serverdelar om du försöker få det tyst för de brukar låta mycket och de lär behöva luftflödet för att kylas, de är helt enkelt inte designade med nån tanke på att vara tysta.

Det verkar finnas Flex atx nätdelar som är 80+ Platinum klassade och de är i så fall de som behöver minst kylning och alltså troligen kan vara tystast eller i vart fall kan klara sig med det lägsta luftflödet för att kylas.
https://www.fspgroupusa.com/ecommerce/ipc-psu/flex/500w/fsp50...

Ja, dessa passar men de har också 40mm fläktar vilket lär ge ett liknande ljud.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är det inte lättare att hitta ett begagnat chassi och PSU som har plats för ett standard-PSU?
Jag menar, delarna i sig är ju knappt värda någonting, så du behöver ju inte lägga enorma summor, men det är nog större chans att du får datorn såld om du byter ut komponenterna. Sen om du vill bygga så litet som möjligt, förstår jag inte varför du trycker i en HDD och en DVD-läsare?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nathanikonen:

Hej,

Jag bygger ihop en dator som ett projekt. Lär säljas när jag är färdig. Det jag håller på att sätta ihop i ett litet Packardbell chassi på 40cm x 25cm x 9cm är:

Moderkort: Asus H81M-R, mATX
CPU & Kylare: i7-4770 med Arctic Alpine CO
CD/DVD reader: gammal HP i standard storlek
Storage: 1st Seagate Barracuda 500GB 3,5 tum(tunn version) och 1st Toshiba SSD 2,5tun 480GB.
CPU: MSI GTX GeForce 1050 Ti Low profile.

Jag har testat starta datorn(ja allt fick plats efter en del meck och med förlängningssladdar). GPU har jag inte fått ännu men det tar jag då.

Min fråga är då:
Original PSU är bara på 240w, jag har kollat och kommit fram till att jag behöver en på minst 350w vilket jag har hittat och testat. Det är en ACBELL API4FS40-030L som troligen är en server PSU. Nu är det så att denna passar perfekt i detta lilla chassi men den låter som en jetmotor.

Det jag vill göra är att byta de två 40mm fläktarna som sitter på mot ett par Noctua 40mm. Problemet är att fläktarna som sitter på är chd4012fb-o(1)(e) med cfm på 18,67 medans Noctuas 40mm har en cfm på strax över 5 cfm.

Tror ni det är säkert att göra detta bytet eller kommer Noctua fläktarna helt enkelt vara för klena.

Fläktarna sitter på var sin enda på PSU. En som suger in och en så blåser ut. PSU har måttet 30cm x 8cm x 4cm.

Med Vänlig Hälsning
Nathan Ikonen

Skrivet av nathanikonen:

Saken är den att detta är den enda PSU jag hittat som faktiskt passar i chassit( bortsett från de 220-280w som finns i färdigbyggd små chassi). Jag har bara 5cm höjd, 9cm bredd men 30cm längd för PSU i chassit. Finns ingen ny PSU att köpa som passar.

Jag har en FlexATX, 4x8x18 cm i mitt chassi.
Det finns en uppsjö nätagg som funkar även om de kanske är något kortare än dina 30 cm.

Jag hade inte vågat byta på ditt nätagg. Med det sagt.

Jag har bytt fläkt på mitt nätagg till en 40x40x10 mm Noctua men då snackar vi om ett 500 W 80+ Platinum nätagg. Och datorn drar dryga 100 W om jag tar i. Förut körde jag med grafikkort och då snackade vi kanske 200-220 W.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathanikonen:

Alltså om nätenhetens utsida är 80x40mm så är det bästa man kan göra två 40mm fläktar, det är liksom ofrånkomligen så. De två Silverstone-PSUerna ser ut att vara effektiva grejer, och vad viktigare är - de har tydligt variabel fläkthastighet, så att de inte låter lika mycket oavsett hur hårt datorn lastas. Den där gamla server-PSUn från IBM har säkert inte det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nathanikonen:

Ja 40 mm fläkt blir det nog alltid men det är framförallt inte serverdelar, jag tror det är rätt stor skillnad iui ljudnivå för servernätdelar är inte tysta och väljer man en Platinumklassad nätdel så går den kallare och behöver mindre kylning i sig och bör alltså vara tystare pga sin konstruktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har räknat på det med formel:
P = p*Cp*q(T1-T2)
De antagande jag gjort:
PSU har en effektivitet på 80% då genererar den 70w i värme.
Vi har en innertemperatur på 30 grader Celsius.
Vi har en CFM på strax över 5.

Jag får då att Noctua fläktarna ska klara hålla PSU på 54 grader vid full load.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en FlexATX, 4x8x18 cm i mitt chassi.
Det finns en uppsjö nätagg som funkar även om de kanske är något kortare än dina 30 cm.

Jag hade inte vågat byta på ditt nätagg. Med det sagt.

Jag har bytt fläkt på mitt nätagg till en 40x40x10 mm Noctua men då snackar vi om ett 500 W 80+ Platinum nätagg. Och datorn drar dryga 100 W om jag tar i. Förut körde jag med grafikkort och då snackade vi kanske 200-220 W.

Okej. Jag har nu sett att det finns som du säger en uppsjö. Jag kollade bara på Inet och liknande, sen såg jag denna begagnad.

Men har räknat på det och kom fram till att Noctua fläktarna ska hålla PSU på 54 grader vid full load.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nathanikonen:

Jag har räknat på det med formel:
P = p*Cp*q(T1-T2)
De antagande jag gjort:
PSU har en effektivitet på 80% då genererar den 70w i värme.
Vi har en innertemperatur på 30 grader Celsius.
Vi har en CFM på strax över 5.

Jag får då att Noctua fläktarna ska klara hålla PSU på 54 grader vid full load.

Om du belastar nätagget med 350 W vid 80% effektivitet så drar nätagget 87.5W extra från väggen.

(350 W / 0.8) - 350 W = 437,5 W - 350 W = 87,5 W

Vad är det i PSU som du räknar med ska hålla 54 °C? Det sitter ju små MOSFETs som garanterat är varmare med originalfläkten än 54 °C.

Visa signatur

Permalänk

skulle säga att med 4770k och et 1050ti lär du knappt nå upp till 200W äns...

4770 TDP 89W
1050ti tdp 75W

1050ti rekommenderar ju dessutom 250W psu till hela systemet och det brukar generellt vara tilltaget så de i princip täcker att du hade 2-3st grafikkort monterade med marginal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du belastar nätagget med 350 W vid 80% effektivitet så drar nätagget 87.5W extra från väggen.

(350 W / 0.8) - 350 W = 437,5 W - 350 W = 87,5 W

Vad är det i PSU som du räknar med ska hålla 54 °C? Det sitter ju små MOSFETs som garanterat är varmare med originalfläkten än 54 °C.

P = p*Cp*q(T1-T2)
P är effektbehovet i watt vilket i ditt fall då blir 87,5 W
p är luftens densitet som är 1,2kg/m3
Cp är luftens värmekapacitet som är 1000Ws/kgK
q är luftflödet i m3/s vilket i detta fall blir ca 0,0024 med Noctua
T1 är temperaturen i PSU som här är x som ska beräknas
T2 är inblåsningstemperaturen som jag satte till 30grader Celsius men i uträkningen använder vi Kelvin vilket blir 303K.

Räknar vi då med dessa siffror så får vi:
87,5W = 1,2kg/m3 * 1000Ws/kgK * 0,0024m3/s * (xK - 303K)
Vi adderar (1,2kg/m3 * 1000Ws/kgK * 0,0024m3/s)
=> 87,5W = 2,88W/K * (xK - 303K)
Vi dividerar 2,88W/K på båda sidor
=> 30,4K = (xK - 303K)
Vi adderar 303K på båda sidor
=> 333K = xK
Svar: 333K ca 60 grader celsius

Permalänk
Skrivet av nathanikonen:

P = p*Cp*q(T1-T2)
P är effektbehovet i watt vilket i ditt fall då blir 87,5 W
p är luftens densitet som är 1,2kg/m3
Cp är luftens värmekapacitet som är 1000Ws/kgK
q är luftflödet i m3/s vilket i detta fall blir ca 0,0024 med Noctua
T1 är temperaturen i PSU som här är x som ska beräknas
T2 är inblåsningstemperaturen som jag satte till 30grader Celsius men i uträkningen använder vi Kelvin vilket blir 303K.

Räknar vi då med dessa siffror så får vi:
87,5W = 1,2kg/m3 * 1000Ws/kgK * 0,0024m3/s * (xK - 303K)
Vi adderar (1,2kg/m3 * 1000Ws/kgK * 0,0024m3/s)
=> 87,5W = 2,88W/K * (xK - 303K)
Vi dividerar 2,88W/K på båda sidor
=> 30,4K = (xK - 303K)
Vi adderar 303K på båda sidor
=> 333K = xK
Svar: 333K ca 60 grader celsius

Värmen som blir i PSU gäller luftens temperatur, inte enskilda komponenter. 87,5W är den maximala värmeavgivningen för samtliga komponenter.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att med 4770k och et 1050ti lär du knappt nå upp till 200W äns...

4770 TDP 89W
1050ti tdp 75W

1050ti rekommenderar ju dessutom 250W psu till hela systemet och det brukar generellt vara tilltaget så de i princip täcker att du hade 2-3st grafikkort monterade med marginal.

Ok, ja, det gäller en i7-4770 non K så det ska ligga på 85W plus GPU på 75W dessa tillsammans blir 160W. Jag är dock osäker på vad resterande komponenter drar. Jag antar att de drar 10 watt vardera så:
En mekaniska hårddisk 10w
En SSD 10w
2 x 8GB Samsung 1600MHz ram 20w
En CD/DVD reader 10w
Plus CPU & PSU fläkt som jag inte har koll på.

Men dessa landat på 220W sen vet jag inte om moderkortet i sig drar mycket, men något måste den ändå dra.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nathanikonen:

Värmen som blir i PSU gäller luftens temperatur, inte enskilda komponenter. 87,5W är den maximala värmeavgivningen för samtliga komponenter.

Jag misstänker att kalkylen i sig är lite väl optimistisk och egentligen rätt intetsägande då den inte tar hänsyn till kylningen av diskreta komponenter. Det kommer säkert funka fint inledningsvis. Har man otur så går grejerna lite varmt och livslängden tar stryk. Men det är ju rätt skitsamma när man snackar om ett billigt nätagg. Problemet är om man är beroende av datorn annars och den kanske fallerar.

Du verkar vara med på noterna så glöm inte att ta ett gäng bilder och dela när det är klart!
Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nathanikonen:

Ok, ja, det gäller en i7-4770 non K så det ska ligga på 85W plus GPU på 75W dessa tillsammans blir 160W. Jag är dock osäker på vad resterande komponenter drar. Jag antar att de drar 10 watt vardera så:
En mekaniska hårddisk 10w
En SSD 10w
2 x 8GB Samsung 1600MHz ram 20w
En CD/DVD reader 10w
Plus CPU & PSU fläkt som jag inte har koll på.

Men dessa landat på 220W sen vet jag inte om moderkortet i sig drar mycket, men något måste den ändå dra.

SSD drar i princip inget alls.

testade koppla in min 250gb SSD till min pi4 genom min usb3 ström mätare och som mest drog max 350mA så 5 x 0.350 =1.75W...

så säg max 5W så lär du ha en del marginal för variationer mellan märken antal minneskretsar osv.

den mekaniska disken kan jag köpa 10W på

tippar att raminnena inte drar några 20W heller troligen närmre 10w med marginal.

fläktar drar sällan mer än max 100-150mA (120mm) stycket mindre fläktar brukar dra mindre eftersom de inte har lika stor massa att rotera så säg 2w styck eller nått om de e typ en 5000rpm 120mm industrikläkt ala extrem så har du god marginal.

så troligen närmre runt 190W max om du verkligen pressar systemet.

om du vil få verkliga värden plugga in en elmätare ala kjelle i eluttaget montera allt utom grafikkortet som du inte har starta den med intel gpu´n i processorn och pressa den med furmark+cinebench r23 eller prime95 typ å se vad du får som max på mätaren vid absolut balls to the wall maxbelastning utan gpu´n och släng på 75W å se hur mycket marginal du har.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Hej,
Är det inte lättare att hitta ett begagnat chassi och PSU som har plats för ett standard-PSU?
Jag menar, delarna i sig är ju knappt värda någonting, så du behöver ju inte lägga enorma summor, men det är nog större chans att du får datorn såld om du byter ut komponenterna. Sen om du vill bygga så litet som möjligt, förstår jag inte varför du trycker i en HDD och en DVD-läsare?

Det hela är ett projekt för att jag är rastlös och behövde något att göra. Hela bygget landar under 3000kr då CPU och RAM är "elskrot" jag fått. Resterande komponenter är köpt begagnade av privatpersoner eller refurbished.

Anledningen att jag vill "trycka" in allt i ett såpass litet chassi är bara för att se om det går, samt att det blev en liten utmaning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathanikonen:

Det hela är ett projekt för att jag är rastlös och behövde något att göra. Hela bygget landar under 3000kr då CPU och RAM är "elskrot" jag fått. Resterande komponenter är köpt begagnade av privatpersoner eller refurbished.

Anledningen att jag vill "trycka" in allt i ett såpass litet chassi är bara för att se om det går, samt att det blev en liten utmaning

Jag förstår!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag misstänker att kalkylen i sig är lite väl optimistisk och egentligen rätt intetsägande då den inte tar hänsyn till kylningen av diskreta komponenter. Det kommer säkert funka fint inledningsvis. Har man otur så går grejerna lite varmt och livslängden tar stryk. Men det är ju rätt skitsamma när man snackar om ett billigt nätagg. Problemet är om man är beroende av datorn annars och den kanske fallerar.

Du verkar vara med på noterna så glöm inte att ta ett gäng bilder och dela när det är klart!
Lycka till!

Matten stämmer förutsatt att förutsättningarna för det också gör det, vilket de gör om effektiviteten är 80% på PSU ;). Jag lägger upp resultatet med några bilder när allt är klart och stresstestat.

Jag tänkte köra stresstest med kombuster via afterburner. Vet någon vilket av stresstesten som ger högst belastning?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

SSD drar i princip inget alls.

testade koppla in min 250gb SSD till min pi4 genom min usb3 ström mätare och som mest drog max 350mA så 5 x 0.350 =1.75W...

så säg max 5W så lär du ha en del marginal för variationer mellan märken antal minneskretsar osv.

den mekaniska disken kan jag köpa 10W på

tippar att raminnena inte drar några 20W heller troligen närmre 10w med marginal.

fläktar drar sällan mer än max 100-150mA (120mm) stycket mindre fläktar brukar dra mindre eftersom de inte har lika stor massa att rotera så säg 2w styck eller nått om de e typ en 5000rpm 120mm industrikläkt ala extrem så har du god marginal.

så troligen närmre runt 190W max om du verkligen pressar systemet.

om du vil få verkliga värden plugga in en elmätare ala kjelle i eluttaget montera allt utom grafikkortet som du inte har starta den med intel gpu´n i processorn och pressa den med furmark+cinebench r23 eller prime95 typ å se vad du får som max på mätaren vid absolut balls to the wall maxbelastning utan gpu´n och släng på 75W å se hur mycket marginal du har.

Ja, den stresstest kombon lär bli bra för att få watt peak men vilket hade du rekomenderat för ett längre stresstest på +30min

Permalänk

samma? iaf prime 95 och furmark går att sätta i oändligt burn test läge har jag för mig.

dvs det kör tills du manuellt stänger av det

Visa signatur

Permalänk

Datorn är Up and running! Väntar fortfarande på GPUn som DB Schenker verkar ha slarvat bort.. men men.

Köpte ett elmätaruttag och körde stresstest med Kombuster. Deras Furmark samtidigt som jag körde CPU burner. 122W visade den stabilt under de 5min jag körde stresstesten. I Idle i Windows låg den på 45W och i BIOS på 68W.

Känns stabilt att byta till Noctua fläktarna även med ett 1050 Ti på 75W. Hade kunnat behålla original PSUn till och med

Jag vet inte hur man lägger till bilder här i meddelande. Tog en nu när jag testade, dock låg hälften kopplat utanför chassit.

Permalänk

Fick grafikkortet och körde samma stresstest i +30min. GPU och CPU usage var på 99-100% under hela.

MSI GTX 1050 Ti LP låg stabilt på 1645MHz på 57 grader(Stock OC). Vill sänka fan curve men afterburner låter mig inte gå under 40% även om jag lägger den lägre. 25 grader idle känns som overkill. Jag satte ny MX-4 paste och thermal pads på vrms som nu kommer i kontakt med radiatorn. Kanske detta ger dessa låga temperaturer.

i7-4770 låg stabilt på 3700MHz på 76-77 grader (körde jag endast GPU stresstest, låg den stabilt på 3900MHz).

PSU var tyst, kall närmare intake lite varm vid outtake men inget anmärkningsvärt.

Max watt draw var 190W.

Jag väntar på en 90 graders 24 pin koppling innan den slutligen blir ihopbyggd. Ska lista ut hur man lägger upp bilder tills dess.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nathanikonen:

Fick grafikkortet och körde samma stresstest i +30min. GPU och CPU usage var på 99-100% under hela.

MSI GTX 1050 Ti LP låg stabilt på 1645MHz på 57 grader(Stock OC). Vill sänka fan curve men afterburner låter mig inte gå under 40% även om jag lägger den lägre. 25 grader idle känns som overkill. Jag satte ny MX-4 paste och thermal pads på vrms som nu kommer i kontakt med radiatorn. Kanske detta ger dessa låga temperaturer.

i7-4770 låg stabilt på 3700MHz på 76-77 grader (körde jag endast GPU stresstest, låg den stabilt på 3900MHz).

PSU var tyst, kall närmare intake lite varm vid outtake men inget anmärkningsvärt.

Max watt draw var 190W.

Jag väntar på en 90 graders 24 pin koppling innan den slutligen blir ihopbyggd. Ska lista ut hur man lägger upp bilder tills dess.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

<Uppladdad bildlänk>

Tack jag har bara skrivit här via telefonen.