Duger en NEC ND-1100A?

Permalänk
Medlem

Duger en NEC ND-1100A?

Jag såg att denna DVD-brännare ligger bra till i pris (under 1800 kronor), så det lockar ju verkligen till ett köp.

Jag är medveten om att NEC:s ND-1300 har stöd för båda DVD-formaten, men frågan är ju om det motiverar det högre priset för min del (på Komplett t.ex. är skillnaden mellan ND-1100A och ND-1300 i stort sett en tusenlapp)?

Den är ju tänkt att i stort sett endast användas för privat bruk, inte skicka en massa skivor hit och dit. Min stationära DVD-spelare (en Philips DVD 620) klarar enligt de sidor jag kollat på utan problem både DVD+R och DVD+RW.

Som backupenhet borde den väl också vara bra?

Permalänk
Medlem

alltså, den är väll bra och sen stöds ju ändå dvd+r av 89% av alla stationära dvd spelare på marknaden. så känns det bra, varför inte.
Pioneer har oxå rätt bra dvd brännare!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ja, den duger helt klart. Kan säga att jag i princip enbart bränner +R skivor ändå med min 1300A

Permalänk
Medlem

Mod av ND-1000A

Viste ni att modellen ND-1000 (DVD brännare) egentligen är en ND-1100 fast med en mjukvara som är sämre. själv har jag gjort om min NEC till en ND-1100 och den bränner i 4X som då inte org modellen ND-1000 gjorde.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

Har en NEC ND-1100A funkar prima i 2.4x i RW och 4x på R skivor. Har endast testat HP och verbatim media än. Skivorna jag bränt i 4x för DVD spelar har funkat utmärkt, även funkat i Playstation 2s DVD spelare. Även för data fungerar den. Finns dock en nackdel och det är den slöa läs tiden. Står att den ska gå i 12x DVD men det är lika slöt som att bränna skivan(inte ens på stora filer kommer man upp i max fart). Vanliga skivor funkar fint tar in musik i snit hastighet på 24x vilket duger. Bränner CD-r/w skivor i den fart den ska och läser som den ska.

PS mina Hdds slöar inte ner kopieringsfarten så det är brännarens fel, (har nya som lätt klarar ca 20-40mb skrivningshastighet och 40-60mb i läshastighet)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070