Permalänk
Medlem

3D Printer till Lantbruket.

Tjena, det är så att jag är en lantbrukare som tror att framtiden ligger på att göra egna grejer p.g.a pris, behov och anpassning efter gården. Därför är jag intresserad av en 3d printer.
Jag har försökt att forska i vad jag vill ha och mina behov men ärligt talat är det en djungel.

Jag vill kunna göra kopplingar till pvc slang, hättor till järnrör, spadfäste till traktorn med mera.
Jag tror att en filament printer skulle passa mig.
Jag behöver en plast som är stöttålig och utomhusvänlig (ABS?)
Jag tror att 300x300x400 mm blir lagom, med budget på 15.000.

Så tips på plast och printer vore bra.
Är det viktigt med ett ordentligt CAD program eller kommer men långt med Blender?

Permalänk
Medlem

Kopplingar till slang skulle jag inte göra, möjligen om det är utomhus. Att få det helt tätt och inte riskera läckage och att det senare visar sig att försäkringen inte gäller för du kokat ihop kopplingen själv kan bli jobbigt.

Spadfäste till traktorn, sure det går att printa i ABS men du kommer slå sönder den förr eller senare, temperaturskiftningen kommer gå åt den. Nåt vinkeljärn i rostfritt med liten gummistropp är nog bättre satsning.
Om tid är viktigt så är 3D-print inget för dig, men om du samtidigt vill lära dig designa och skapa lösningar så är det perfekt.

Börja i andra änden, utforska 3D printning och vad de kan göra, hur hållbart det egentligen är för dig och vad du tänkt använda det till.
Att gå in 100% redan nu med allt du ska lösa tror jag kan sluta i besvikelse.

Fusion360 kostar inte speciellt mycket, ganska lätt att lära sig stegvis så du snabbt kan skapa modeller att printa.

Tyvärr inga tips på printers, mina är 3-4-5 år gamla och inte aktuella idag.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

En bra printer för nybörjare och som klarar mer avancerade filament är tex en Creality CR-10 smart PRO, skriver exakt det formatet du efterfrågar.

Ska delarna vara tåliga och utomhus är det ABS, ASA, Nylon med kolfiber och många fler som går bra. Slagtåligheten varierar dock beroende på filament.

Fusion 360 som nämndes är gratis för privat bruk men det finns även Freecad och Tinkercad och andra gratislösningar som är riktigt vettiga.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att 3D printade delar kommer hålla till det du ska ha dem till.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Sysslar med samma sak och har haft lite samma tanke.

Min bild är att majoriteten som har en 3D printer i praktiken inte gör något vettigt med dem, de har 3D printning som tidsfördriv och hobby och kan göra roliga saker. Så är det med väldigt många produkter.

Så fort man går över till mer seriös så är ofta tid en bristvara, man vill inte hålla på att experimentera, man vill ha en färdig sak direkt. Där ett problem är först att skapa en grym 3D modell, detta ska ej underskattas och sedan göra jobbet.
Det kommer ta sjukt lång tid och resultatet blir ofta något som har dålig kvalite. När det gäller plastsaker inom jordbruket så är de ofta billiga, det är metallsakerna som är dyra..

Men man kan se 3D printning inom jordbruk som ett roligt tidsfördriv, men räkna inte med att du vare sig tjänar pengar eller tid på den. I framtiden hoppas jag på fler företag som kan ta in en skadat plastdetalj och sedan göra en ny åt en. De har då 3D scanners 3D printers för miljonbelopp och kan få bättre kvalite.

Permalänk
Medlem

Hade ni frågat mig om detta för 2 månader sedan hade jag hållit med om allt, och jag håller fortfarande 100% med om att täta kopplingar inte är en bra ide för 3d-skrivare. Men efter att ha köpt "hård tpu" så är jag helt övertygad om att man kan väldigt hållbara delar! PLA och PETG är så bisarrt mycket omtåligare så det går inte att förklara. Nylon kan möljigen vara ännu bättre dock, och diverse väldigt dyra filament med tex. kolfiber är nog mycket mer användbara pga. styvheten.

Men samtidigt som någon säger, det är bara lönt att pilla med detta som en hobby, och att försöka tjänga pengar på det ska man nog inte hoppas för mycket på. Visst har jag skrivit ut minst 15 saker för att reparera prylar hemma, men i kronor räknat är det ju ärligt talat kanske inte värt den nedlagda tiden jämfört med att bara köpa reservdelar!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Att det tar tid att få fram något vettigt det förstod jag själv, så är det idag om man ska bygga om inom lantbruket. Min förhoppning var att typ bygga upp ett kitbash bibliotek med tiden. Men det kanske var dumt att tänka.

Ni skulle bli förvånade hur inom vissa områden så har innovationen stått still i årtionden där det finns mer att önska, eller att reservdelar har bytt form vid senare modeller och ändå har samma artikelnummer.
Eller att saker gärna går sönder en fredag eftermiddag.

Att kopplingar inte håller tätt är inte så konstigt, så är det med de flesta kopplingar och då behöver man komplettera med o-ring, lin eller gängtejp. Det gäller bara att delarna är täta. Men det låter som om det var en dum ide.

Jag trodde att 3d skrivare var en bra ide då det verkar som om det är väldigt stort, många modeller och företag. Drivs det med största del av hobbyister?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på en rejäl CNC maskin istället, så du kan "svarva och drilla/milla" ur metall delar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Farmare:

Jag trodde att 3d skrivare var en bra ide då det verkar som om det är väldigt stort, många modeller och företag. Drivs det med största del av hobbyister?

Och när delen är utskriven är det "mitten på nästa vecka" och du har hunnit få hem reservdelar från vart som helst i världen.

Det finns kolfiber och metallprintrar som man mer motsvarar gjutning och så maskinbearbetar man delen efteråt för att få rätt mått och ytor på de ställen det verkligen behövs måttprecision men det är inga printrar som kostar 15000 kr så att göra hållbara delar är mer ett budgetproblem och det går ju inte heller särskilt snabbt men F1 bilar har mycket 3D printat idag och det finns även printade cyklar idag så inom kategorin avancerade fordonsdelar används 3D printning på riktigt för att bygga maskiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Farmare:

Tack för svaren.
Att det tar tid att få fram något vettigt det förstod jag själv, så är det idag om man ska bygga om inom lantbruket. Min förhoppning var att typ bygga upp ett kitbash bibliotek med tiden. Men det kanske var dumt att tänka.

Ni skulle bli förvånade hur inom vissa områden så har innovationen stått still i årtionden där det finns mer att önska, eller att reservdelar har bytt form vid senare modeller och ändå har samma artikelnummer.

Att kopplingar inte håller tätt är inte så konstigt, så är det med de flesta kopplingar och då behöver man komplettera med o-ring, lin eller gängtejp. Det gäller bara att delarna är täta. Men det låter som om det var en dum ide.

Jag är själv inom jordbruket och gillar lite långsammare utveckling med fördel att delar enklare går att få tag på när de passar fler modeller.
Problemet med täta kopplingar och annat är att produkter gjorda av tillverkaren på det traditionella sättet med att gjuta inte har den kvalite man önskar. Tar vi en oring till en hydraulkoppling så får man en 10pack med hårdplast och gummi för runt 100kr på swedol. Dessa har kanske 50x(fiktiv siffra) så bra kvalite om en egengjord från en billig 3D skrivare.

Det finns absolut exempel på när en 3d skrivare skulle kunna vara bra, jag själv köpte en billig backkamera för att ha bakom redskap. Ett snabbfäste så man kan flytta denna kamera mellan olika vagnar hade varit bra.

Problemet är dock tid. Inom det mesta av denna tid av arbete handlar det om att spara tid. Varför duger t.ex inte en 2 skärig plog idag? Bränsleförbrukningen, reparationskostnaden går att få väldigt låg om man kör med billiga maskiner, problemet är att ens tid ej är gratis.

Och för att få en 3D skrivare lönsam inom jordbruk så gäller det att bedriva ett sådant jordbruk så man sparar tid på detta. Jag funderar lite på de megastora bönderna och de med 3D skrivare kan göra olika fästen för saker i traktorn etc.
De mindre bönderna som jag tillhör så finns det miljontalsarbetsuppgifter som vi borde ha gjort för flera månader sedan, man hinner dock inte och får prioritera. Det är dock sällan en 3D utskriven lösning är det snabbaste sättet.

Angående 3D printers så minns jag på skolan någon början av 2000talet hade skrivit ut en skräddarsydd låda till han projekt, i ärlighetens namn såg lådan ej bra ut, men cool teknik. 3D skrivare blev sedan mer populär bland vanliga konsumenter. Och det utvecklas på alla fronter idag.

Problemet är dock tidsåtgång och kvalite. Jag ser då 3D skrivare främst som en lösning när man vill ha något som inte går att köpa. Man vill t.ex ha ett specialfäste för en surfplatta i traktorn. Kanske snygga upp verkstaden med lite specialfäste för verktyg, vilket dock ofta går att göra snabbare på annat sätt.
En kreativ person skulle kanske kunna ta fram en smart sätt och massproducera. Alltså har man ett redskap och kommer på en smart sak som man kan göra till den, så kan man med 3D printers göra flera. Har man barn som syssla med detta, så går det nog få ihop pengar så det täcker kostnaden för 3D skrivaren.

Permalänk
Medlem

SLA Resin skrivare kanske är ett bättre alternativ?
Går alldeles utmärkt att göra tätta delar/kopplingar och resin printade delar har inte någon svaghet mellan layers som vanliga FDM skrivare kan ha. Och så kan man få otroligt bra detaljer under 0.1 mm!

Finns riktigt starka resin från t.ex Siraya Techhttps://siraya.tech/products/blu-tough-resin-by-siraya

Har själv en resin skrivare från Elegoo och jag hade ingen tidigare erfarenhet när jag skaffade den runt Januari i år och nu känner jag mig väldigt bekväm med att både modellera och printa, men det finns helt klart en del saker man behöver lära sig på vägen.

En nackdel med resin är vätskan i sig är inte speciellt trevlig, du MÅSTE ha skyddutrusning och bra ventilation (gärna med filter).
Sedan har SLA skrivare generellt sätt mindre builda area och alla delar går inte att skriva ut på samma sätt som på en FDM skrivare.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Farmare:

Tack för svaren.

Printar för visso nu med PLA+, men skriver ut en lampa som är ~15x15x30cm.
Den har hållt på i 52H änsålänge och är runt 30H kvar tills den är klar.
99% av lampan är 2mm eller tunnare och trots detta så beräknas det gå ~280M (0.90-0.95KG) filament.
Lampan är i detta skede så ömtålig att jag skulle vara rädd att ställa ett glas cola på den.

Tror inte jordbruk är det rätta helt ärligt.

Den tåligaste del jag byggt (inte med det målet dock) kunde jag inte krossa i min hand, men hade jag tagit en tång eller helt enkelt vridet den istället för pressat så kan jag garantera att den gått sönder som ett knäckebröd.

Permalänk

håller med ovan, det tar en otroligt lång tid att skriva ut större grejjor.

och att 3d printat är relativt ömtåligt visst det kan ha relativt bra hållfasthet för lägre belastningar där den inte utsätts för några direkta g krafter men så fort det ska kunna röra på sig typ plötsliga rörelser vibrationer osv så är det inge vidare utan blir lätt som ovan beskriver det knäkebröd av det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Först och främst, för saker som ska hålla utomhus behöver du något uv-beständigt. ASA är bra där, eller polykarbonat vilket är erkänt svårt att skriva ut.

Slangkopplingar är som andra säger tveksamt. Bästa alternativet på printer vilket kräver både att du har tur, tid och intresse för massa pillande är en begagnad industriell. Jag hade tur och hittade en Stratasys Fortums 250mc som jag skriver ut det mesta på nu. Den är väldigt tillförlitlig, har uppvärmt skrivutrymme och skriver ut dimensionskorrekt.

Jag refillar material själv och har en återanvändbar byggplatta (den är gjord för dyra engångsgrejer).

Vill du bara komma i kontakt med 3d printing och komma igång, så är en Prusa bästa alternativet. De flesta kinagrejerna slutar med att man uppgraderar de dåliga komponenterna till något bättre.

Stor skrivyta är ett vanligt tankefel för nybörjare. Det är svårare att få en stor maskin som är tillräckligt stum med bra mekanik. Dessutom tar det extremt lång tid med stora utskrifter. 225x225x225 eller 250x250x250 räcker långt.