Ny bildskärm för programmering, CAD

Permalänk

Ny bildskärm för programmering, CAD

Min gamla HP L2245W 22" har börjat tjuta med kondingarna även när den är avstängd, och inte bara när den är i standby, så jag tänkte att det är dags för en uppgradering :). (1680x1050, pixelstorlek: 0,28 mm)

Har efter lite funderande bestämt mig för 27", troligen 1440p - för att både få plats på skrivbordet och vara någorlunda framtidssäker. Har ett MSI Radeon RX 560 Aero som grafikkort och tänker koppla in med Displayport.

Kommer använda skärmen till programmering, enklare 3D-CAD och kanske något spel (ingen maxprestanda) i ett ljust rum. Så behövs väl egentligen ingen extrem prestanda.

Önskemål:

• Höj- och sänkbar fot (alt. så pallar jag upp den till rätt höjd)

• Hyffsat liten fot

• Tiltbar

• Matt skärmyta

Bonusar (om det inte går ut över prisvärdheten):

• Inbyggda högtalare (för att kompensera de 10 cm extra skärmen kommer äta av skrivbordsytan ).

• Enkelt utseende - Inte sportbil eller julgran.

• Ögon-snäll-läge. Ger det något?

• Kamera?

Känner mig lite vilsen då väldigt många skärmar nog uppfyller mina behov och de "bästa skärmen 2022" jag läst inte jämför enligt mina kriterier. Några favoriter ni kan rekommendera?

Här är urvalet jag skrapat ihop än så länge:

Två ASUS har högtalare. LG och AOC ser ut att ha rätt nätta fötter.

Jag tänker att jag borde kunna landa under 5000 kr?

Visa signatur

- thomasa88

Permalänk

Lutar åt Asus TUF VQ27AQ framför LG 27GP850, då VG27AQ har mindre klumpig (djup) fot, har inbyggda högtalare och mer höjdjustering. Eventuellt lite surt att inte få USB-hubb, men har redan en liten D-link-hubb i närheten.

Visa signatur

- thomasa88

Permalänk
Medlem

Dell P2723D (27, 1440p) kanske? Verkar nylanserat och bra pris. Jag har redan en U2415 och den är underbart att arbeta med.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Varför inte gå på 4k? Har själv 4k och 27". Skulle inte vilja gå bakåt. Det enda negativa är ju att det blir tungt att driva spel i native men man kan ju alltid skala ner till 1440. Du kan inte öka antalet pixlar på en 1440...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Dell P2723D (27, 1440p) kanske? Verkar nylanserat och bra pris. Jag har redan en U2415 och den är underbart att arbeta med.

Får ta en kik på den. Ser ut att ha bra höjdjustering. Synd att det inte verkar finnas recensioner än.

Jag blev lite lockad av att några av skärmarna jag kikade på har inbyggda högtalare (måste dock läsa på om de är skräp eller inte).

Skrivet av thom.g:

Varför inte gå på 4k? Har själv 4k och 27". Skulle inte vilja gå bakåt. Det enda negativa är ju att det blir tungt att driva spel i native men man kan ju alltid skala ner till 1440. Du kan inte öka antalet pixlar på en 1440...

Har uppfattat att 4k inte kommer ge mig så mycket på 27" - att text och GUI utan skalning kommer kännas lite väl litet. Vilka stora fördelar ser du med 4k? Bättre grafik? Plats med mer fönster? Bättre text?

stavning
Visa signatur

- thomasa88

Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika 4k på en sån skärm, skalning skapar bara massa problem, iaf om du kör Windows eller OS X. Särskilt då när man vill lägga sig mitt emellan 1 och 2 i skalning vilket man vill i det här fallet. 5k på 27" är bra, men då blir det typ 3-5 ggr dyrare.

Fast om du vill ha "framtidssäker" så är det väl 4k du ska köra på antar jag. Behovet av att köra äldre program som krånglar med skalning minskar ju allteftersom, och förr eller senare kommer väl tom Microsoft lyckas få bort de flesta buggarna vid skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasa88:

Har uppfattat att 4k inte kommer ge mig så mycket på 27" - att text och GUI utan skalning kommer kännas lite väl litet. Vilka stora fördelar ser du med 4k? Bättre grafik? Plats med mer fönster? Bättre text?

I 3D-CAD så slipper man att designträdet tar upp en stor del av skärmen.

Sedan blir bilden förstås väldigt skarp med 4K, inte så att QHD skärmar är dåliga, men i samma klass som 4K är de inte. Sedan är olika personer olika petiga när det gäller pixeltäthet.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Jag skulle undvika 4k på en sån skärm, skalning skapar bara massa problem, iaf om du kör Windows eller OS X. Särskilt då när man vill lägga sig mitt emellan 1 och 2 i skalning

Bra poäng och då känner jag mig inte helt fel ute efter mitt webbskummande :). Var inne och pillade på skalning för att se att jag kan göra det. Kanske ska testa lite olika redan nu, för att se hur olika program beter sig. Kör förresten Ubuntu med Wayland/Gnome.

Skrivet av trudelutt:

Fast om du vill ha "framtidssäker" så är det väl 4k du ska köra på antar jag.

Haha, var nog mer att gå ifrån 1080p och stega upp till 27" som var mitt stora steg för att framtidssäkra. Tror jag haft nuvarande skärm i kanske 10 år.

Visa signatur

- thomasa88

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasa88:

Tycker allt är bättre med 4K så länge man kan driva det. Om du är orolig för att det blir för litet kan du ändra upplösningen till 1440 eller skala. Text på webbsidor skalas lätt med ctrl + scroll.

Hade jag gått på 1440 skulle ja välja en skärm med hög refreshrate isf som inte finns på 4k eller är dyrt. Så får man iaf nåt...

Fick sj rekommendation att gå på en 40" oled tv med 4k för dom är ganska bra i pris i förhållande till mindre skärmar för datorer. Kanske kan va ett tips...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag skulle undvika 4k på en sån skärm, skalning skapar bara massa problem, iaf om du kör Windows eller OS X. Särskilt då när man

Vad upplever du för problem med skalning? Jag kör alltid med 200 % skalning och upplever aldrig några problem med detta. Tycker 4K är ett självklart val för TS användningsområden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

En anledning att jag valde 4k på 27" var för att kunna köra stadia i 4k o få bättre bildkvalitet. Nu har ju dock stadia inte dom vassaste texturerna från början på allt så det gav inte det resultat jag hoppades.

En oväntad effekt för att jag valde 4k på 27 var att jag ofta kan köra spel utan anti aliasing med liten eller ingen påverkan på bilden.

Jag tänkte att det är bättre att lägga en lite större peng nu o få 4k, gsync, 120hz o hela köret än att köpa en 1440 p o sen en ny igen lite senare. Min föregående skärm var från 2006 om jag minns rätt. Jag bytte pga att den gamla slutade fungera. Bytte till den jag har nu för ett år sedan eller så. Den gamla måste varit otroligt låg kostnad/h i användande :).

Finns säkert andra skärmar som är bättre nu men detta är den jag har tror jag:
https://cdon.se/hemelektronik/acer-conceptd-cp3-cp3271k-led-s...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad upplever du för problem med skalning? Jag kör alltid med 200 % skalning och upplever aldrig några problem med detta. Tycker 4K är ett självklart val för TS användningsområden.

Jag stör mig i princip dagligen på buggar som rör detta. Förvisso mestadels när jag kopplar in och ut laptopen (som har högupplöst skärm och någon icke-heltals-skalning) ur de externa skärmarna som har skalning "1". Ikoner på diverse ställen i Windows får fel storlek, program blir suddiga och behöver startas om, menyer visas med löjligt långa avstånd mellan alternativen etc.

Förhoppningsvis funkar det väl bättre på en stationär dator där man inte kopplar in och ut skärmar hela tiden, och kanske tom kör samma skalning på alla skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Blir inte det samma arbetsyta som en 1080p skärm då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Blir inte det samma arbetsyta som en 1080p skärm då?

Jo, det blir det. Däremot är allt mycket skarpare än i 1080p.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeo:

Jo, det blir det. Däremot är allt mycket skarpare än i 1080p.

Kommer nog aldrig förstå mig på de som köper 4k främst för skärpans skull istället för arbetsytan En skärm som har motsvarande 4 st 1080p skärmars arbetsyta är i mitt tycke mycket viktigare än en skärm med skärpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kommer nog aldrig förstå mig på de som köper 4k främst för skärpans skull istället för arbetsytan En skärm som har motsvarande 4 st 1080p skärmars arbetsyta är i mitt tycke mycket viktigare än en skärm med skärpa.

Ligger i soffan och har ca 1,6 meter till min 55-tummare så 4K gör väldigt stor skillnad. Hade jag suttit vid ett skrivbord hade jag nog haft fler skärmar.

Visa signatur

Permalänk

Tack för alla synpunkter. Måste nog se om jag kan testa lite på en 4k och en 1440p. Alternativt om jag sätter mig på lagom avstånd från nuvarande skärm för att uppleva de olika pixelstorlekarna.

Tråkigt att t ex Elgiganten bara(?) kör 3D-demos på sina skärmar och inte lite mer annan användning.

Visa signatur

- thomasa88