Installera om Windows på rätt SSD (Windows 11)

Permalänk
Medlem

Installera om Windows på rätt SSD (Windows 11)

Hej!

Det är så att jag precis börjat använda min nya jobbdator från Inet. Dock glömde jag nämna till dom att jag ville ha Windows på den lilla SSDn (500GB) istället för den stora (1TB). Nu är Windows installerat på den lilla SSDn.

Jag är inte så bra på hur man gör för att återinstallera om Windows. Jag vill helt enkelt byta hårddisk.
Är det lätt att göra?

Tacksam för svar!

Mvh,
Ben

Permalänk
Medlem

Det är lätt att göra. Börja med att stoppa in installations-USB:n och boota från den innan Windows startat.
Då kan du formatera om den mindre hårddisken och sedan ändra hårddisk för installation.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är lätt att göra. Börja med att stoppa in installations-USB:n och boota från den innan Windows startat.
Då kan du formatera om den mindre hårddisken och sedan ändra hårddisk för installation.

Jag fick inte med någon installations USB.
Det här var den jag la i kundvagnen: https://www.inet.se/produkt/9123538/windows-11-home-svensk-64...
Hur gör man? Förlåt, men har ganska dålig koll på detta

Permalänk
Medlem

Då har du fått en DVD istället. Har du någon DVD-spelare i din dator? Om inte så måste du skapa en installations-USB själv.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då har du fått en DVD istället. Har du någon DVD-spelare i din dator? Om inte så måste du skapa en installations-USB själv.

Nej, ingen DVD-spelare. Måste jag betala för en ny licens igen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Nej, ingen DVD-spelare.

Då får du leta upp en USB-sticka på 8GB eller större och sedan skapa en genom det här programmet:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Välj sedan att ladda ner programvaran för installationsmedia och följ instruktionerna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då får du leta upp en USB-sticka på 8GB eller större och sedan skapa en genom det här programmet:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Välj sedan att ladda ner programvaran för installationsmedia och följ instruktionerna.

Grymt! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Men om det är en jobbdator, varför inte be it på jobbet fixa det åt dig?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Men om det är en jobbdator, varför inte be it på jobbet fixa det åt dig?

Hyr ett rum så finns ingen direkt att fråga här (om man inte vet att det är någon som jobbar inom IT). Här ligger alla olika företag.
Det är väldigt tomt nu pga semestertider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Grymt! Tack för hjälpen!

Det var så lite så.

Skrivet av LINJEinc:

Men om det är en jobbdator, varför inte be it på jobbet fixa det åt dig?

Alla arbetsplatser har inte en IT-avdelning antar jag?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hyr ett rum så finns ingen direkt att fråga här (om man inte vet att det är någon som jobbar inom IT). Här ligger alla olika företag.
Det är väldigt tomt nu pga semestertider.

Då förstår jag.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har nu installerat Windows 11 på USB-disken men kommer inte åt BIOS pga att min skärm inte aktiveras för ens jag är på inloggningsscenen. Kan man komma åt BIOS på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej igen!

Har nu installerat Windows 11 på USB-disken men kommer inte åt BIOS pga att min skärm inte aktiveras för ens jag är på inloggningsscenen. Kan man komma åt BIOS på något annat sätt?

Prova att konstant trycka på delete vid uppstart. Funkar inte det så ska du prova F2 eller F12.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.