Permalänk
Medlem

Defective Liquid Freezer II - A Fix.

Steve på Gamers Nexus visar hur du fixar en defekt Liquid Freezer II.
Arctic föregår ett problem med deras kylare Liquid Freezer II och har gjort ett paket med platta och packning som fixar det.

Arctic överraskade Gamers Nexus med att själva kontakta dom om problemet innan det blev känt.

Se videon, diskutera i små grupper.

Permalänk
Medlem

Magistern, hur många får vi vara i gruppen?

Permalänk
Medlem

Tur vi har GN som vågar kritisera tillverkarna.
Utan GN's rykte så är det ju i princip noll chans att Arctic hade försökt förekomma detta problem.

Under lång tid så har ju industrin sysslat med att anställa duktiga recensenter för att få tyst på dom.
Det första exemplet är ju Anand Lal Shimpi som Apple fick klorna i.
Och se bara på PCper, stendött nu efter att Allyn Malventano och Ryan Shrout fick, får man förmoda, väldigt fina avtal med Intel.
Allyn (och fler) utvecklade ju tester för SSD'er som fick tillverkarna att skruva på sig när deras trick för att "lura" benchmarks exponerades.
För verkligen hoppas att folket på GN orkar stå emot erbjudandena.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Tur vi har GN som vågar kritisera tillverkarna.
Utan GN's rykte så är det ju i princip noll chans att Arctic hade försökt förekomma detta problem.

Under lång tid så har ju industrin sysslat med att anställa duktiga recensenter för att få tyst på dom.
Det första exemplet är ju Anand Lal Shimpi som Apple fick klorna i.
Och se bara på PCper, stendött nu efter att Allyn Malventano och Ryan Shrout fick, får man förmoda, väldigt fina avtal med Intel.
Allyn (och fler) utvecklade ju tester för SSD'er som fick tillverkarna att skruva på sig när deras trick för att "lura" benchmarks exponerades.
För verkligen hoppas att folket på GN orkar stå emot erbjudandena.

Står att Arctic kontaktade GN på eget bevåg. (Dock inget jag såg i videon?). Verkar dock som att Arctic tar tjuren i hornen och kör på lösa detta istället för att mörka vilket är helt rätt!

Något jag tycker är vidare positivt är att de förlängde garantitiden på alla AIO-kylaren till 6 år, även retroaktivt på alla sålda efter 2019 eller vad det nu är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Står att Arctic kontaktade GN på eget bevåg. (Dock inget jag såg i videon?). Verkar dock som att Arctic tar tjuren i hornen och kör på lösa detta istället för att mörka vilket är helt rätt!

Något jag tycker är vidare positivt är att de förlängde garantitiden på alla AIO-kylaren till 6 år, även retroaktivt på alla sålda efter 2019 eller vad det nu är!

Ett otroligt bra PR-drag. Utan att veta skulle jag tippa på att antalet sålda enheter inte är speciellt många, att då erbjuda att skicka ut dessa kostnadsfritt och sedan vara pro-aktiva och konkta GN om detta för att få maximal spridning kommer göra underverk för varumärket.

Permalänk
Medlem

Ajdå, då var jag en av de drabbade 🙄 Det gick snabbt och smidigt att beställa ett kit 😀

Permalänk
Föräldraledig häxmästare ✨

@SCORPIUS Jag hakade på nyheten på framsidan till den här tråden eftersom diskussionen redan var igång här.

Permalänk
Medlem

Jag beställde innan idag. Köpte i mars så var precis vid gränsen. Får väl se när jag orkar utföra det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

Permalänk
Medlem

Phuu, aldrig varit så nöjd med en AIO så tur att jag slapp byta.

Bra att dom informerar, trots allt 6 års garanti ändå.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

När du upplevt tystnaden av vattenkylning och statiska fläktvarv (inga upp eller nervarningar pga last) så kommer du aldrig gå tillbaka till luft.
Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

Permalänk
Medlem

"GOOD NEWS!

We are happy to inform you that your Liquid Freezer II model is not affected! No service needed – never touch a running system."

Puh, 1:a feb 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Phuu, aldrig varit så nöjd med en AIO så tur att jag slapp byta.
https://i.imgur.com/6FT7s43.png

Bra att dom informerar, trots allt 6 års garanti ändå.

När du upplevt tystnaden av vattenkylning och statiska fläktvarv (inga upp eller nervarningar pga last) så kommer du aldrig gå tillbaka till luft.
Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

Inte? Jag har tidigare övervägt att testa på nytt. Hade en första generationens (asustek?) AIO som jag vet är kass med datens mått mätt. Men oavsett så blir jag lite mörkrädd när jag läser recensioner på amazon från användare vars AIO börjat läcka. Lite som att det bara är en tidsfråga innan det händer. Jag säljer heller aldrig mina gamla datorer utan kör dom oftast i +10 år och då är jag inte beredd att ta den risken även om det har känts lockande att testa till mer kompakta byggen.

Permalänk
Medlem

Kan man inte reklamera produkten till företaget man köpte den hos? Så får de lösa det med Arctic?

Antar jag är påverkad, för när jag fyller i min information så hoppar det direkt till där man fyller i för att få hem ett kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Phuu, aldrig varit så nöjd med en AIO så tur att jag slapp byta.
https://i.imgur.com/6FT7s43.png

Bra att dom informerar, trots allt 6 års garanti ändå.

När du upplevt tystnaden av vattenkylning och statiska fläktvarv (inga upp eller nervarningar pga last) så kommer du aldrig gå tillbaka till luft.
Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

När du upplevt tystnaden av luftkylning och inga pumpljud i idle så kommer du alldrig gå tillbaka till AIO. Kan alldrig komma ifrån tystnaden av 1-2 långsamtgående fläktar.
Kört luft i alla mina år och alldrig haft problem...dock har 5/6 vänner som kört AIO behövt byta havererade pumpar.
Du kan även sätta fan delay så fläkten väntar någon sekund innan den reagerar på spikar i temperatur som annars är vanligt på ryzen till exempel.
Jag hitta inte den inställningen så bara la en plattå precis i där den brukar ligga i idle så ändras inte fläkten för ens jag närmar mig 60c.
Sen är det sällan CPU kylaren är den som låter mest....alltid varit GPUn som väsnas, i cpu last så är tornkylare och AIO väldigt tysta så sällan de är ljudligare än annat runt.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra skött av dem ändå. Tur de inte tar efter NZXT eller Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

Har precis börjat snegla på en Liquid Freezer II till nästa dator, men alla lösningar verkar ha nackdelar för mig. I min nuvarande dator har jag en Noctua NH-D15, men jag vet inte hur väl den kommer klara av att kyla en 13900k plus ett nästa generations-grafikkort, och om jag ska skaffa nya snabba ramminnen så kommer de inte få plats under D15-an. D15s tycks vara en mindre modell, så då får minnena plats, men den har en fläkt mindre, så allt blir varmare. Till sist finns Liquid Freezer II 360 och dylikt som verkar kyla väl och vara tysta, men då får jag inte plats med en optisk drive i datorn, vilket jag vill ha, och så finns alltid en liten risk att den läcker. Har någon synpunkter eller förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ett otroligt bra PR-drag. Utan att veta skulle jag tippa på att antalet sålda enheter inte är speciellt många, att då erbjuda att skicka ut dessa kostnadsfritt och sedan vara pro-aktiva och konkta GN om detta för att få maximal spridning kommer göra underverk för varumärket.

nja, tror det är en del trots allt.
Den AIO var ständigt out of stock på många ställen då den blev klassad och prisad som bäst i test hos många.

Min är ifrån april 21, så kanske borde dubbelkolla med dom ifall man bör byta ut den biten... uff.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en begagnat, inköpt 2021-3/12. Tur var så klarade jag mig!

Permalänk
Medlem

Köpt från Amazon 23e mars i år. Probably fckd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Har precis börjat snegla på en Liquid Freezer II till nästa dator, men alla lösningar verkar ha nackdelar för mig. I min nuvarande dator har jag en Noctua NH-D15, men jag vet inte hur väl den kommer klara av att kyla en 13900k plus ett nästa generations-grafikkort, och om jag ska skaffa nya snabba ramminnen så kommer de inte få plats under D15-an. D15s tycks vara en mindre modell, så då får minnena plats, men den har en fläkt mindre, så allt blir varmare. Till sist finns Liquid Freezer II 360 och dylikt som verkar kyla väl och vara tysta, men då får jag inte plats med en optisk drive i datorn, vilket jag vill ha, och så finns alltid en liten risk att den läcker. Har någon synpunkter eller förslag?

Ägt både NH-U12A och NH-D15 samt en arme med billiga luftkylare.
Enda direkt fördelen med vatten är ljudnivå och att det tar längre tid att bli varmt.

Ska du kyla CPU och GPU med vatten så bygg eget (dyrt) istället för AIO.
Mitt tips är att bara köra CPU på vatten och låta din GPU köra på luft, den kommer vara ensam med att generera värme i burken så kortet lär inte ha några problem att hålla sig kallt.

Permalänk
Medlem

Köpte min 1 januari 2022 från Amazon så tydligen kan min enhet vara drabbad. Får se hur jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@SCORPIUS Jag hakade på nyheten på framsidan till den här tråden eftersom diskussionen redan var igång här.

Vad fint 👍

Får faktiskt ge en eloge till Arctic här. Dom meddelar själv GN om problemet, det är lätt att beställa fixen, det är lätt att installera fixen och utökar garanti.
Även om det faktiskt är ett problem som behövs rättas till så lär det generera goodwill hos framtida konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

Jag har kört vattenkylning sen vattenblocken var gjorda av stål på min Celeron 300A, dvs ungefär 25 år. Utöver rena handhavandefel har jag aldrig, eller någon i min närhet, hört talas om läckor. Att det skulle vara extra riskabelt att köra vattenkylning köper jag inte för fem öre.

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt att utläsa vad det står på min - Tror det står 048 och då säger de att den inte berörs.

Permalänk
Medlem

Som tur är köpte jag min 280 i mars 2021, och är skönt nog inte drabbad.

På sätt och vis hade det varit lite intressant att utföra operationen och lära sig AIO-service, men å andra sidan är jag alldeles för lat.

Permalänk
Medlem

Min 280 A-RGB var så klart drabbad, f*ck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

Jag har också varit skeptisk i alla år, men Freezer II AIO (280 i mitt fall) är riktigt trevlig - kyler bra med låg ljudnivå (med fläktkurvan inställd enligt Arctics rekommendation för detta) och pumpen är i praktiken ohörbar. 100% riskfritt är det inte, men som jag förstått det är läckagerisken överdriven, åtminstone med moderna AIO:er.

Permalänk
Medlem

Detta är en av många skäl till att jag endast kör luftkylare nuförtiden, underhållsfritt, tyst samt stilrent

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Detta är en av många skäl till att jag endast kör luftkylare nuförtiden, underhållsfritt, tyst samt stilrent

Mvh

Även en AIO är ju dock underhållsfri* i normalfallet, det här är ju bara ett specialfall.

* Förutom potentiell dammansamling på kylflänsarna, men det problemet har ju även luftkylare.

Permalänk
Medlem

Enligt svensk lagstiftning så ska ska säljaren, inte tillverkaren, avhjälpa felet. Arctic borde göra en recall av dom defekta systemen genom försäljningsleden. Jag är inte alls sugen på att göra det själv, eller posta hela systemet till Tyskland, och betala fakt för detta. Det ska Webhallen (där jag köpt varan) lösa.