Permalänk
Inaktiv

Vilka instrument spelar ni?

Själv är det mest klaviatur, men lite gitarr och trumpet.

Permalänk
Medlem

Leker mest, men har:
Keyboard: Casio CT-460
Elplanka: Ibanez RG550DX
Elplanka: Ibanez SZ520FM
Bas: Washburn XB-100

Lite bilder:

Dold text

Hade tidigare en RG950FMZ, älskade utseendet men kvalitén på den var inte i närheten av de japanska eller koreanska:

Dold text
Stavar som en kratta
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har skolning i sång, trumpet, trombon, saxofon och elbas; men som sångare är det mer eller mindre självklart att man dessutom plockar upp något ackordsinstrument så jag kan göra mig hörd på gitarr och piano också.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gitarrer och blockflöjt. Det sistnämnda av nostalgiska skäl.

Permalänk
Medlem

Luftgitarr?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Spelar, som ni förstår, cello.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Har skolning i sång, trumpet, trombon, saxofon och elbas; men som sångare är det mer eller mindre självklart att man dessutom plockar upp något ackordsinstrument så jag kan göra mig hörd på gitarr och piano också.

Använder du Sibelius eller Notescore något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cellomannen:

Spelar, som ni förstår, cello.

Se där, namnet passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Använder du Sibelius eller Notescore något?

Använde Sibelius när jag studerade men nu för tiden kör jag uteslutande MuseScore 3.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har ett midikeyboard o leker med moog/prophet etc ... gillar Kraftwerk, Jean michelle jarre etc
Är även svag för 70-80 tals disco, så lite funkbas och OBX kommer med oxo

Tyvärr lite ont om plats just nu, så det klinkas inte så ofta

Kör massor av VST instrument + Cubase

Permalänk
Medlem

Klaviatur (piano och syntar)
(El)gitarr (som jag börjat med 2021). Köpt för många gitarrer. Drömmer om en fin Ibanez.
Elbas (som jag börjat med i år men inte kommit igång med så mycket)

Sjöng i skolkör som ung men målbrottet gjorde att jag tappade min sångröst. Skulle vara kul att återuppta sången.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Spelar är väl också lite definitionsfråga, inte minst om det krävs någon särskild nivå är ett el om bara handlar om användandet av instrumentet i sig..

Spelar gitarr ibland, har gjort det till och från (mest från) sen någon gång under andra halvan av 90-talet. Det började genom skolmusiken, som senare blev lektioner på den kommunala musikskolan, musik som valt ämne och intresse i övrigt.
Vi lyckades även på något sätt få in musik i svenskalektionerna på gymnasiet minns jag.

Jag har nog en hyfsad grund inom det, men bra vet jag inte riktigt. Är väl mycket för att jag inte orkat grotta ner mig så mycket i teorin och inte heller övat tillräckligt frekvent.

Var sugen på att köpa en mer rejäl gitarr när jag studerade på högskola, åkte runt med Skånekortet och kollade musikaffärer. Men hade inte råd då som student.
Nu när jag har råd så har det inte heller blivit, en av orsakerna (utöver övrig tidsbrist) är att det är så enormt torrt i lägenheterna här och gitarrer vill ha någorlunda fuktigt.

I övrigt har jag provat på en del keyboard/piano, men det är mer av plinkande och enstaka ackord.

Sjöng en del när vi hade uppträdanden på skolan, sen har det blivit lite Singstar. Det påstås även att jag sjunger när jag dammsuger el gör något annat som låter, även i duschen.

Skulle väl säga att musikintresset ligger lite latent och blossar upp ibland.

Permalänk
Medlem

Gitarr, men får jag händerna på andra instrument så spelar jag gärna vad jag kan. Trummor, bas är väl främst bland dessa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GLaDER:

Använde Sibelius när jag studerade men nu för tiden kör jag uteslutande MuseScore 3.

Varför gick du över till MuseScore?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

Har ett midikeyboard o leker med moog/prophet etc ... gillar Kraftwerk, Jean michelle jarre etc
Är även svag för 70-80 tals disco, så lite funkbas och OBX kommer med oxo

Tyvärr lite ont om plats just nu, så det klinkas inte så ofta

Kör massor av VST instrument + Cubase

Kraftwerk, ä kul att dra ifrån. Kör hederliga Växjö Reason för det.

Permalänk
Medlem

Spelat trummor i många år.
Spelar även hellre än bra lite keyboard o elbas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cellomannen:

Spelar, som ni förstår, cello.

Denna är enastående:
https://www.youtube.com/user/2CELLOSlive

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Varför gick du över till MuseScore?

Fungerar till Linux och jag gillar det bättre än Sibelius. Detta sagt hade jag ett uppehåll på ~10 år där jag inte använde något notskrivningsprogram.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Leker mest, men har:
Keyboard: Casio CT-460
Elplanka: Ibanez RG550DX
Elplanka: Ibanez SZ520FM
Bas: Washburn XB-100

Lite bilder:

Hade tidigare en RG950FMZ, älskade utseendet men kvalitén på den var inte i närheten av de japanska eller koreanska:

Kan vi få höra någon inspelning?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl på vilken nivå vi talar om.

Huvudinstrumentet är gitarr (främst elgitarr) sedan typ 2006. Elbas med plektrum kommer rätt naturligt pga det, men med fingrar har jag aldrig övat in.
Spelade mest metal förut, men nu även mycket rock, jazz, blues, funk och liknande med ett par bekanta.

Piano/klaviatur till och från sedan kanske 2014 eller så. Har mest övat på klassiska stycken här och kan spela en del rätt bra; vad gäller mer tekniska kunskaper (som skalor) är jag mera på nybörjarnivå dock. Övar väldigt lite, just nu i princip inte alls.

Trummor också kanske sedan typ 2014, här är det mer nybörjarnivå på det mesta. Kan spela låtar som Back in Black, Enter Sandman, Sad But True och några till ganska okej (men med tydliga brister för någon som är insatt), men inget nämnvärt svårare än så.
Började spela främst för att lära mig programmera trummor bättre, och för att bättra på taktsinnet, än att faktiskt bli bra nog att spela in komplexa saker.

Jobbar just nu på att skriva och spela in låtar i diverse stilar med tidigare nämnda bekanta.
Än så länge har vi låtar som nog kan klassas som bluesrock, funk, jazz och näst intill country (countryrock?).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Senast jag spelade i ett band var i början av 2020.
Jag slog på en Djembetrumma i bandet och musiken bestod av gamla visor och progg typ.

Jag har även spelat på trumset och akustisk gitarr.
Får se när jag tröttnar på att slå i takt på låren och tar fram trumman igen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekhyddan:

Senast jag spelade i ett band var i början av 2020.
Jag slog på en Djembetrumma i bandet och musiken bestod av gamla visor och progg typ.

Jag har även spelat på trumset och akustisk gitarr.
Får se när jag tröttnar på att slå i takt på låren och tar fram trumman igen.

Är det sant att trummisar är de bästa låtskrivarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Är det sant att trummisar är de bästa låtskrivarna?

Det stämmer att flera trummisar i större band har stått för mycket av låtskrivandet.
Om de är de bästa är en smakfråga.
Om man är ett gillar Metallica så tycker man nog att Lars Ulrich är en av de bästa låtskrivarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Spelar är väl också lite definitionsfråga, inte minst om det krävs någon särskild nivå är ett el om bara handlar om användandet av instrumentet i sig..

Spelar gitarr ibland, har gjort det till och från (mest från) sen någon gång under andra halvan av 90-talet. Det började genom skolmusiken, som senare blev lektioner på den kommunala musikskolan, musik som valt ämne och intresse i övrigt.
Vi lyckades även på något sätt få in musik i svenskalektionerna på gymnasiet minns jag.

Jag har nog en hyfsad grund inom det, men bra vet jag inte riktigt. Är väl mycket för att jag inte orkat grotta ner mig så mycket i teorin och inte heller övat tillräckligt frekvent.

Var sugen på att köpa en mer rejäl gitarr när jag studerade på högskola, åkte runt med Skånekortet och kollade musikaffärer. Men hade inte råd då som student.
Nu när jag har råd så har det inte heller blivit, en av orsakerna (utöver övrig tidsbrist) är att det är så enormt torrt i lägenheterna här och gitarrer vill ha någorlunda fuktigt.

I övrigt har jag provat på en del keyboard/piano, men det är mer av plinkande och enstaka ackord.

Sjöng en del när vi hade uppträdanden på skolan, sen har det blivit lite Singstar. Det påstås även att jag sjunger när jag dammsuger el gör något annat som låter, även i duschen.

Skulle väl säga att musikintresset ligger lite latent och blossar upp ibland.

Du få köpa dej en luftfuktare

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Varför skapa denna tråden i delen för grafikkort? 🤔

https://www.sweclockers.com/forum/90-ovriga-amnen

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Kan vi få höra någon inspelning?

Haha naj! Har verkligen inget jag är stolt nog över att visa upp!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Haha naj! Har verkligen inget jag är stolt nog över att visa upp!

Det komer : - )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Varför skapa denna tråden i delen för grafikkort? 🤔

https://www.sweclockers.com/forum/90-ovriga-amnen

My bad Corpius, jag måste klickat fel någonstans. Hoppas det godtas ändå.
Med det sagt, här för music lovers:

Candy Dulfer & David A. Stewart - Lily Was Here

Permalänk
Medlem

visarinstrument!

Permalänk
Medlem

Jag är hyfsat bra på att vissla.